Uutisissa taas USA:n talviset tapahtumat pääosissa. Siellä jossain 10 000 kilometrin päässä on paleltunut 17 ihmistä kuoliaaksi. Ja neljä haitakin! Aivan kamala sää!
Ensimmäinen kauteni paikallispäättäjänä alkaa olla pulkassa. Viimeisen reilun neljän vuoden aikana olen istunut arviolta 150 yleisten töiden lautakunnan kokouksessa. On aika vetää yhteen, miten tämän ajan käytin.
Alkuun on todettava, että luottamustehtävä Helsingin puistojen viihtyisyyden, katujen turvallisuuden, terassilupien ja talvikunnossapidon kehittämisen parissa on ollut äärimmäisen kiinnostavaa. Konkreettinen työ paremman kaupunkiympäristön rakentamiseksi näkyy helsinkiläisten arjessa päivittäin, ja on ollut ilo ja kunnia hoitaa tätä tehtävää.
Ilmastonmuutos on minulle hyvin henkilökohtainen asia aina näin talvisin. Minua masentaa se, että Helsingin talvet ovat yhä useammin yhtä pitkää marraskuuta. Hiihtoretket ja meren jäällä kävelyt käyvät yhä harvinaisemmaksi herkuksi. Samalla pilvisyys kaikkien ennusteiden mukaan lisääntyy.
Tuulivoimaa vai ydinvoimaa? Fossiilisia polttoaineita tulisi vähentää. Mitä asialle tehdään? Kuullostaa heti tunteita herättävältä, vai mitä. Mielipiteet alkavat helposti heti roiskua esiin, ja nopeasti "raja railona aukeaa".
Kirjoitan päivittäin Suomessa ilmestyviin erilaisiin julkaisuihin blogeja ja muita mielipidekirjoituksia. Kerran kirjoitin Suomen ja Teneriffan välisistä hinnaneroista ja suosittelin pienituloisille eläkeläisille etelään menoa. Sain osakseni vihaista palautetta, sillä moni ei halunnut luopua omaksumastaan mielikuvasta, jonka mukaan vain rikkaat voivat olla koko talven etelässä.
Narskuva lumi, höyryävä ilma ja punaiset posket viestivät meille siitä, että Suomessa on jälleen kovat pakkaset. Pohjoisessa on jo päästy useampana päivänä yli -20 asteen paremmalle puolelle. Viikon ensimmäisenä päivänä myös etelässä lähenneltiin noita samoja lukemia. Kylmyys saa ainakin minut haikailemaan lämpöä. Lämmön saaminen ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Riittävän lämmön ja sähkön saamiseen vaikuttaa maassamme tehtävä energiapolitiikka.
Kuopiossakin pakkasta jo kymmenisen astetta ja tien pinnat paikoin petollisen liukkaita.
Renkaiden vaihto on suhteellisen helppo ja nopea toimitus jopa itse tehtynä - tarvitaan vain tunkki, pyöränmutteriavain, rasvaa pulttien voitelemiseksi ja pari lankusta sahattua kiilaa auton paikallaan pysymisen varmistamiseksi. Itselläni on myös sellainen motonetistä ostettu, auton tupakansytyttimestä virtansa saava, kompressori, millä alle vaihdettavien renkaiden ilmanpaineet voin helposti tarkistaa paikan päällä ja myös tarvittaessa lisätä niihin ilmaa.
MTV-3:n uutinen kertoi mielipidetiedustelusta, jonka mukaan toinen puoli auton omistajista ottaisi sähköauton, jos sen hinta vain olisi vastaava kuin polttomoottoriauton.
Kysely on esimerkki siitä, kuinka tietämättömiä kuluttajia johdetaan harhaan. Sähköauto ei ole ratkaisu mihinkään, se on kallis teknologinen harharetki siinä kuin tuulivoimakin. Polttomoottori on kehitetty lähelle täydellisyyttä, sähköauto ei tarjoa mitään etua siihen verrattuna, mutta suuren joukon haittoja.
Me hytisemme pakkasessa ja harmittelemme inhottavaa tuulta, mikä laskee ennestään lämpötilaa. Lämpimät hanskat ja kunnolliset talvisaappaat ovat kadoksissa. Tuli taas niin muka yllättäen tuo talvi, joka on tähän mennessä tullut jo yli kuusikymmentä kertaa, muistaakseni.
Kengän alla narskuu ulkona tutusti. Vankka vaatetus on tarpeen, ja nyt kai pitäisi kantaa untuvatakkia eettisesti ajatellen. Osa tekee matkaa autossa, mutta autollakin on pakkasella omat käynnistymispulmansa.