Veikko Huuska

Kaikki blogit puheenaiheesta Diesel

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Tässä otsikoita ja tekstejä viime päiviltä.

Herää väistämättä kysymys:

Miten yhteiskunnassa voidaan näin avoimesti huijata maksavia kansalaisia autoilun tiimoilta?

Ja mikä pahinta, huijaukseen ja suoranaiseen petokseen osallistuu toistuvasti lainsäätäjä ja valtio.

Perustuslain erästä tunnettua punktia mukaillen voisi melkeinpä todeta:

"Autoilija on valtiovallan erityisessä puristuksessa."

Sähköautoilun sietämätön edullisuus – totta vai tarua?

Sähköautoilun sietämätön edullisuus – totta vai tarua?

Sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen.  Näinhän tämä on meille kerrottu.*)

Todellisuudessa tilanne saattaa olla toinen.   Tästä kertoo kokemusasiantuntija Espoosta.  Hän on reaaliarjen pohjalta laatinut oheisen raportin, jonka hän on ystävällisesti luovuttanut asiasta kiinnostuneiden luettavaksi.

*

Sähkö versus diesel

Viiksihipsterit kurittavat maaseutua ja autoilijoita

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari on viime viikkoina paljastanut puolueensa kynnyskysymykset vaatimalla polttomoottoriautojen käytön ja maahantuonnin kieltämistä, lihansyönnin rajoittamista ja kansallista lentoveroa.

Vihreät kurittavat maaseutu-Suomea. Vihreille ei riitä, että maaseudun elinkeinoa yritetään heikentää lihansyöntiä rajoittamalla, vaan järkevä liikkuminenkin yritetään estää.

Mikä ihmisiä kiinnostaa

Aloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta sai vuorokaudessa yli 100 000 kannattajaa. Harva aloite saa näin uskomattoman suuren suosion. Asia on ollut esillä aiemminkin, mm. 2007 kun Vihreät otti asian puheeksi.

Diesel ja Annu

Kun asiat menevät solmuun tulisi ymmärtää missä on virhe. Oi, kuinka rakastankaan tänään Annu Niemistä.

”Nykyiset talouden mittarit kuvaavat hyvin performanssia mutta huonosti impaktia.” Näin sanoo Annu Nieminen. (UusioUutiset)

Annu Nieminen on oikeilla jäljillä etsiessään pitkän juoksun totuutta. Moni voi haksahtaa pienen yksityiskohdan innoittamana kadottamaan asiayhteyden kokonaisuudesta.

Otetaanpa tämä dieselkohu nyt esimerkiksi. Itse kirjoittelin aiheesta ensimmäisten joukossa.

Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

Diesel-hysterian lietsominen on vastuutonta

Hätiköivien päättäjiemme ja heidän toimiaan klikkiotsikkomaisesti raportoiva media on aikaansaanut ennennäkemättömän tilanteen, joka uhkaa monen suomalaisen taloutta: dieselkäyttöisten autojen arvon potentiaalisen romahtamisen. Niin tärkeää kuin ilmastonmuutosta onkin torjua, on dieseleitten noitavaino täysin kohtuutonta. Tosiasiahan on että dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti bensiinimoottoria pienemmät, ja juuri hiilidioksidipäästöt kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Tämän lisäksi diesel on taloudellisempi, antaa paremman väännön ja siinä on parempi hyötysuhde.

Päästökirjoitus IT-viikon artikkelin johdosta

Otsikko johtaa harhaan - monesti se tekee niin oikeissakin uutisissa, klikkiotsikoissa. IT-viikko ei liity millään tapaa informaatioteknologiaan. Ei liity, vai... koska ainakin tällä kertaa kyseessä on Invalidityö - lehden lyhenne. Miten aihe sitten liittyy päästöihin?

Luin tänään kyseistä lehteä ja siinä oli yhtenä aiheena sähköauton ostaminen invalidivähennyksen turvin. Jutussa vertailtiin ei niinkään päästöjä, vaan pikemmin kulutusta.

Dieseliä puusta


Suomella ei ole suuressa mitassa mitään sellaista teknistä osaamista ja etumatkaa, jolla lyödä kampoihin esimerkiksi Kiinalle pidemmän ajan kuluessa ja tuudittautua Nokia-uneen. Meillä ei ole mitään mineraaleja tai metalleja merkittävässä määrin koko kansantalouden kannalta. Ei myöskään öljyä. Meillä on ainoastaan puuta ja vettä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä