Veikko Huuska

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenteen sähköistyminen

Ilmastopoliittinen autobänni – Kauppatavarana synninpäästö

Ilmastopoliittinen argumentaatio on politiikan kauppatavaraa, jossa vaihdon välineenä on synninpäästö ja hintalappuna syyllistäminen.

Olin tänään Sanomatalossa järjestetyssä vaalikeskustelussa, jossa autoalan edustajat esittivät näkemyksiään. Heitä vastaan puhumaan oli kutsuttu muutama ympäristösuojelun ammattilobbari.

Omasta mielestäni puhutaan väärästä asiasta, jos autoilun ydinkysymykseksi määritellään ympäristönsuojelu, jota vastaan autoilua ja liikkumista yleensäkin peilataan.

Pitääkö sähköauto ostaa heti huomenna?

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi joulukuussa raportin Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Raportti on ehtinyt aiheuttaa paljon porua, koska siinä esitetään varsin jämäköitä toimenpiteitä kuten tiemaksuja kaupunkiseuduille, polttoaineverojen nostoa ja fossiilisten liikennepolttoaineiden myyntikieltoa vuodesta 2045 alkaen.

Sähköpyöräavustus on epäonnistunut ajatus

Hallitus ehdottaa valtion avustusta sähköavusteisen polkupyörän hankintaa varten. Tukea myönnettäisiin 400 euroa sähköavusteisen polkupyörän ostajalle. Tukeen olisivat oikeutettuja ainoastaan luonnolliset henkilöt ja tukea olisi mahdollista saada vain kerran kalenterivuodessa. Tukea myönnettäisiin 1. huhtikuuta 2018 jälkeen hankitusta, uudesta sähköavusteisesta polkupyörästä.

Sähköautojen tulo voi yllättää

Liikenne tuottaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasuista.

Sipilän hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa päästöistä syntyy maanteillä, joten ympäristöystävällisten ajoneuvojen yleistyminen on keskeistä. Tärkeää on myös parantaa liikenteen energiatehokkuutta sekä kehittää joukkoliikennettä ja uudenlaisia liikkumispalveluja.

Sähköautot ovat sekä vähäpäästöisiä että energiatehokkaita.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä