Veikko Huuska

Venäjällä etsitään kuumeisesti syyllisiä suureen öljyputkiskandaaliin

Venäjällä etsitään kuumeisesti syyllisiä suureen öljyputkiskandaalin

Soisiko löytävänsä?

*

Litteroidun keskustelupöytäkirjan mukaan Kremlissä käytiin tiistaina 30.4.2019 seuraava keskustelu. Keskustelun osanottajat: presidentti Vladimir Putin ja hänen kutsumaanaan paikalla Transnerft-öljyputkiston ylläpitäjäkonsernin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Nikolai Tokarev.

Tilanteesta julkaistun videon mukaan pääjohtaja Tokarev on koko discussionin ajan kuin pahanteosta yllätetyn koiran näköinen.  Kas näin kulki kuulustelu: katso täältä by Reuters, 30.4.; https://www.reuters.com/article/us-russia-oil-insight/how-russia-contaminated-27-billion-of-oil-exports-to-europe-idUSKCN1S61YM  Kesto: 02:03 min.   

Presidentti Putin sai meriselityksen ajankohtaisesta öljyskandaalista, jossa huonokuntoista öljyä kulkeutui Druzhba-putkiston kautta Keskiseen Eurooppaan.

Presidentti Putin: ”Herra Tokarev, aloittakaamme raportilla Druzhba-putkistosta.”

Pääjohtaja Tokarev: ”On todettu vakava tapaus, jossa huomattava, moninkertaiseksi kohonnut orgaanisen kloriitin pitoisuus Druzhba-öljyputkiston välittämässä öljyssä (sekä pohjoinen että eteläinen haarake Länteen). Teimme yritystutkimuksen näiden yhdisteiden lähteen löytämiseksi.  Siinä kävi ilmi, että ne olivat peräisin Samaran alueen yksityiseltä yhtiöltä, joka on eräänlainen keräily-yhtiö.  Toisin sanoen se kerää öljyä pieniltä alueellisilta tuottajilta Uljanovskin, Orenburgin ja Samaran alueilla, takaa tämän keräämänsä öljyn kaupallisen laadun, myöntää asiaankuuluvan todistuksen ja siirtää öljyn öljyjärjestelmään.  tässä tapauksessa kyseinen yritys rikkoi kaikkia toimitettavaa öljyä koskevia teknologisia määräyksiä, joita ei oltu tarkastettu laadunvarmistuksessa.”  - Katso: Moscow Times 1.5.2019: https://www.themoscowtimes.com/2019/05/01/russia-says-a-local-firm-deliberately-contaminated-oil-pipeline-a65446

Putin: ”Tarkoituksella?”

Tokarev: ”Uskon, että kyseessä on vilpillinen järjestelmä.  Tänään kaikki materiaalit on toimitettu Samaran FSB:n osastolle.  Tutkimus on käynnissä.  Kaikki tulee selväksi pian, mutta toistaiseksi kuva näyttää tältä.”

Putin: ”Yrityksellä ei siis ole valvontamekanismia öljyn tarkastamiseksi, kun se tulee putkijärjestelmään.?”

Tokarev: ”Näitä keräyspisteitä on noin 150 Venäjällä – useimmat niistä kuuluvat suuriin öljy-yhtiöihin ja ne valmistavat itse markkinoimansa öljyn ja jakavat sen pääputkijärjestelmään.  Monet keräyspisteet kuuluvat kuitenkin yksityisiin yrityksiin, jotka toimivat koko alueella keräilijöinä Transneftin kanssa tehdyillä sopimuksilla.  He saavat öljyn, tekevät sertifioinnin, suorittavat laadunvalvonnan ja jakavat sen pääputkijärjestelmään.”

Putin: ”Tämä järjestelmä epäonnistui?”

Tokarev: ”Tässä tapauksessa se oli puhdasta petosta ja kaikkien ohjeiden ja määräysten rikkomista.”

Putin: ”Kuuntele.  He huijaavat.  Mutta me olemme kärsineet valtavia taloudellisia, aineellisia ja  maineellisia vahinkoja!”

Tokarev: ”Kyllä, olen sama  mieltä siitä, että en vapauta Transneftia vastuusta, mutta ohjeet ja määräykset tehtiin niiden noudattamiseksi.  Jos rikollinen tarkoitus oli…”

Putin: ”Se tarkoittaa, että itsesäätely ei riitä, tarkoitan sitä.  Tätä järjestelmää on muutettava.”

Tokarev: ”Pääministerin ohjeiden mukaan perustettu yksiköidenvälinen ryhmä ehdottaa toimenpiteitä, jotka olisi sisällytettävä asetuksiin öljyn vastanottamisen valvomiseksi.”

Putin: ”Varmista, että tämä tehdään ja raportoi pääministerille.”

Tokarev: ”Kyllä, meillä on määräaika ja työskentelemme sen parissa.

Putin: ”Hyvä.”

Tokarev: ”Mutta samalla, arvoisa presidentti, yhdessä energiaministeriön ja öljy-yhtiöiden kanssa pidimme useita työryhmäkokouksia Ukrainan, Valko-Venäjän ja Puolan kollegoidemme kanssa, ja sovimme toimenpiteistä, joilla voitiin seurata jälkikäteen ja saada selville kaikki tapahtuman yksityiskohdat.  Kaikki nämä sopimukset pannaan parhaillaan täytäntöön.  Korkealaatuinen öljy toimitettiin tänään Valko-Venäjälle.  Novopolotskin öljynjalostamo saa öljyä Surgutin kautta, joten tilanne on ollut enemmän tai vähemmän ratkaistu.  Kaikki huhtikuun lähetykset Ust-Lugalta ovat valmiit, joten satamatoiminta on täysin aikataulussa.  Lisäksi rautatie auttaa meitä kuljettamaan erikoisöljyä Valko-Venäjältä.  Se yhdistää sen, eli sekoittaa sen hyvän öljyyn Novorossiyskissa ja laittaa sen sitten takaisin markkinoille.”

Putin: ”Laatuvaatimusten mukaisesti…”

Tokarev: ”Kyllä.  Odotamme, että tilanne palaa normaaliin pian, ja jatkamme tavanomaisen aikataulun merkeissä.”

Putin: ”Hyvä.”

Lähde: http://en.kremlin.ru/events/president/news/60424

Katso myös Ystävyys-putkilinjasto länteen: Katso kartta: Druzhba-öljyputkien kartta/Ilkka Kemppinen / Yle  https://yle.fi/uutiset/3-10762029

*

Financial Times, 1.5.2019, totesi:              Mr Tokarev did not name a specific company as being responsible for the contamination. But according to a transcript of his meeting with Mr Putin published by the Kremlin, he said that the incident took place at a private enterprise in Samara region, “which serves as a sort of collector by gathering crude from small producers in the region — Ulyanovsk, Orenburg and Samara regions — and ensures this crude is ready to be sold, renders the crude with a passport and sends it into the trunk pipelines”.“In this case, in a violation of all rules at this enterprise, an intentional insertion of crude that was not ready for sale, took place,” he said. https://www.ft.com/content/1428bad6-6b72-11e9-a9a5-351eeaef6d84

*

Kuuluisa Mihail Hodorkovski kommentoi fb-sivullaan sunnuntaina 27.4.2019:

“On yhtiön kannalta edullista kun se ei täysin puhdista tuotteitaan porausnesteistä, koska se kasvattaa volyymia”

It is beneficial for the company not to completely clear the drilling fluid, as they measure the volume,” said Mikhail Khodorkovsky. https://belsat.eu/en/news/russian-oil-companies-suffer-serious-blow-khodorkovsky/

Hodorkovskin mielestä Venäjän energiaministeriön ja sen työntekijöiden tulisi olla öljyalan kovia ammattilaisia, eikä paineen alla periksi antavia idiootteja, jotka vain pyrkivät antamanaan Putinille vaikutelma, että he hallitsevat öljyalan metkut ja miten öljyntuotantoa lisätään lisäkuluja aiheuttamatta. Poliitikko (H.) on varma, että mitään totuutta asiassa ei tule paljastumaan FSB:n ja asetetun Tutkintakomitean jäljiltä.

(comment: eli presidentti painostaa talouden pulmien ja suosionsa kutistumisen synnyttämässä pakkoraossa toimalaa kiihdyttämään tuotantoa, antamatta sille pätkääkään siimaa tehdä investointeja ja muita luonnollisia satsauksia kestävään tuotannollisen kapasiteetin kohottamiseksi. Puljaamisen tuloksia maistellaan tässä, mutta tietty teatteri pitää esittää. vh)

Etenkin pienillä solmukohdissa toimivilla kokoajayhtiöillä on kiusaus puskea putkistoon epäpuhtaita, volyymiltaan paisutettuja öljyeriä.

Tapahtuiko nyt jokin mittausvirhe, vai oliko huhtikuun jälkipuoliskon aikana joidenkin suurten tuottajien määrissä notkahduksia jotka paljastivat joidenkin (”pienten”?) tietoisen huijauksen, joka normaaliolosuhteissa olisi ehkä peittynyt massaan?

*

Kuten Hodorkovski kertoi, Venäjä yritti jo 2002 kieltää kyseisten kemiaalien käytön, näin kertoo myös Bloomberg eilen: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-05-01/contaminated-druzhba-pipeline-oil-allows-belarus-to-needle-russia

*

Warsaw Institute ounasteli 28.4.2019 kaiken takaa sabotaasia

Minskin ja Moskovan väliset taloudelliset jännitteet ovat viime aikoina lisääntyneet. Kun Venäjän öljyn laatu heikkeni merkittävästi Druzhba-putkistossa, jotkut väittivät, että se oli Moskovan tahallinen provokaatio.  Vuosien varrella Moskova on sulkenut öljy- tai kaasutoimituksia moniin maihin teknisten vikojen tekosyyllä, mistä on osoituksena Venäjän päätös lopettaa öljyn toimitukset Liettuan Mazeikiain jalostamolle sen jälkeen, kun Puolan Orlen oli ostanut sen esitettyään paremman tarjouksen kuin venäläinen Lukoil.  Ei ole yllättävää, että kohta ongelman tunnistamisen jälkeen Venäjän energiaministeriö ilmoitti, että se ei ole sidoksissa kysymyksiin, joissa keskustellaan Valko-Venäjän kumppaneiden kanssa öljy- ja kaasusektorin suhteista keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.  Venäjällä sijaitsevaa yksityistä yritystä syytettäessä voikin takana olla se, että Moskova olisi tehnyt tämän rangaistakseen Valko-Venäjää”, pohdiskelee Warsaw Institute.

Instituutti hahmottelee asetelmaa siltä pohjalta, että kun Valko-Venäjän jalostamot Mosyrissä ja Novopolotskissa kieltäytyvät vastaanottamasta pahentunutta öljyä, leikkaantuu niiden oma tuotanto puoleen.  Tämä muodostaa vakavan iskun Valko-Venäjälle, jonka viranomaiset saavat huomattavaa voittoa venäläisistä öljytuotteista (koska toveritoimitushinnat,vh).  Valko-Venäjän puolelta todettiin, että se oli kärsinyt jo noin 100 miljoonan dollarin tappiot viikossa sen jälkeen, kun se oli todennut pilaantuneen öljyn toimitukset.  Ja mikä Valko-Venäjälle pahinta, öljyn kauttakulku  kaikkiin suuntiin, on pysäyksissä, sillä sekä Puola että Ukraina (ja niiden kautta öljyä idästä hankkivat maat, vh) ovat sulkeneet vastaanottohanat Venäjän saastuneelle öljylle, mikä on johtanut siihen, että Valko-Venäjän maaperällä olevat putkistot ovat nyt täynnä venäläistä tärviö-öljyä, miljoonia kuutioita.

Lähde: Warsaw Institute. Russia Monitor. 28.4.2019; https://warsawinstitute.org/dirty-oil-druzhba-pipeline-sabotage/  Russian Operator Says Dirty Oil in the Druzhba Pipeline Could Be Sabotage

Mazeikiai: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%BEeikiai  &  https://fi.wikipedia.org/wiki/Orlen_Lietuvahttp://www.orlenlietuva.lt/en/Pages/default.aspx

Mikäli kiinnostaa:

In 1980 an oil refinery plant "Mažeikių Nafta" was opened. Today it is one of the largest industrial plants in Lithuania. Its privatisation to Williams, an American energy company, caused many scandals and major disturbances in the Lithuanian government. Williams International facing financial problems sold Mažeikių Nafta to Yukos. After Yukos' bankruptcy, the Lithuanian government and Polish company PKN Orlen signed a sale agreement of Mažeikių Nafta in 2006. Also Yukos International UK B.V. signed a sale agreement with PKN Orlen, selling its Mažeikių Nafta shares to the Polish company. The buyout was finalized on 15 December 2006, with USD 1,492,000,000 being paid by PKN Orlen to Yukos International, and USD 851,828,900.31 to the Lithuanian Government.[4] In 2004, Mažeikių Nafta financed the construction of New church of Saint Francis of Assisi, which cost 650 000 LTL. ORLEN Lietuva oil refinery plant -  

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%BEeikiai

*

Syyllistä etsitään

Kuka tai mikä on syyllinen läntisen öljyviennin keskeisen väylän, Druzhba (Ystävyys) –öljyputken kuljettaman öljyn saastumiseen?  Putkisto on ollut suljettuna viime viikosta lähtien, kun eri tahoilla havaittiin, että öljystä löytyi roimasti yli sallitut määrät ylittäviä klooripitoisuuksia.  Kloori heikentää öljyn laatua ja saattaa vahingoittaa jalostuslaitosten laitteistoja.  https://en.wikipedia.org/wiki/Druzhba_pipeline

Toistaiseksi öljyn virtaus on seis Valko-Venäjältä Puolaan ja Saksaan johtavassa Druzhba-putken pohjoisessa haarassa.  Valko-Venäjällä käyttökelvotonta öljyä on ainakin 120.000 tonnia ja se on määrä välivarastoida Mozyrin jalostamon tankkeihin.  Eri jalostamoihin saapuneen ja nyt putkistoissa olevan pilallisen öljyn määräksi arvioidaan jopa 5 miljoonaa tonnia.

https://www.reuters.com/article/us-russia-oil-exports-belarus/belarus-says-months-needed-to-restore-clean-oil-supply-via-druzhba-pipeline-idUSKCN1S60XW

Mozyr jalostamo: https://mnpz.by/en/  &  https://fi.wikipedia.org/wiki/Mazyrin_%C3%B6ljynjalostamo

*

Pääsiäispyhien hiljentämien suurten keski-eurooppalaisten öljy-yhtiöiden ja jalostamoiden toimipisteissä hätkähdettiin, kun venäjänkielinen sähköposti saapui 19.4.2019.  Eräskin johtaja kertoi olleensa niin pöyristynyt, että jatkolähetti viestin konserninsa Moskovan toimistoon kääntämistä varten.  

Viesti oli peräisin Valko-Venäjältä, Gomeltransnerfiltä, joka kertoi Puolan, Ukrainan, Unkarin, Slovakina ja Tshekin sekä myös Saksan öljynjalostamoille ja putkistopäälliköille, että heille Venäjältä yli 5500 kilometrin pituisessa Druszhba-putkistossa tuleva raakaöljy on erittäin saastunut.  ”Pyydämme teitä ryhtymään välittömästi kaikkiin tarpeellisiin toimenpiteisiin mahdollisten vahinkojen ja kaikenlaisten kielteisten seurausten välttämiseksi”, varoitti Gomeltransneft 19. huhtikuuta (siis jo pitkäperjantaina, vh) päivätyssä viestissään, jonka Reutersin edustaja on saanut nähdäkseen.

*

Huhtikuun jälkipuoliskolla kyseiset Eurooppalaiset yhtiöt vähensivät Venäjän öljyn ostoja jopa 1 miljoonalla tynnyrillä päivässä – se on 10 prosenttia Euroopan öljyntuonnista, ja kutakuinkin neljännes Venäjän koko öljynviennistä.  Streikki sekoitti oitis maailman öljymarkkinat, tynnyrihinta kipusi 75 dollariin, joka on korkein kuuteen kuukauteen, tärveli Venäjän öljyntuottaja-mainetta, tilanteessa, joka on erittäin herkkä Putinin kannalta, onhan kilpailu Yhdysvaltain öljynviennin kanssa lisääntynyt, ja kotimaan talous muutenkin herkällä. 

Saman tein käynnistyi Venäjällä spekulaatiot siitä, onko öljyputkea sabotoitu.

*

Kriisin merkit paljastuivat itseasiassa ensimerkkiensä osalta jo tiistaina 11.4.2019, kun läntisten puhdistamoiden valvonta totesi ylikorkeita klooriarvoja.  Useat puhdistamot joutuivat pysäyttämään venäläisen öljyn vastaanoton, saadakseen selonteon ja varmistuksen Druszhba-verkoston venäläiseltä monopoliyhtiöltä, Transneftilta.  Mutta Transneft, maailman suurin öljyputkistoyhtiö ja sen pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Nikolai Tokarev kieltäytyi kommentoimasta tilannetta.  Kaikkien suurten venäläisten öljyntuottajien johtajat sanoivat myös, että heidän yrityksensä saada tietoa Transneftiltä olivat epäonnistuneet, ja niin useiden päivien ajan pysyi mysteerinä se, miten öljy oli saastunut ja kuka oli syyllinen. Normaalioloissa Transneftin putkistoissa kuljetetaan Venäjällä noin 10 miljoonaa tynnyriä öljyä päivässä ja vie ulkomaille yli 4 miljoonaa tynnyriä.

*

Sinänsä saastuneen öljyn esiintyminen ei ole ainutlaatuista.  Yhdysvaltalaisen öljyn ostajat Euroopassa ja Aasiassa ovat hylänneet useita Texasista tulevia rahteja viime vuoden aikana kun ne eivät ole täyttäneet laatuvaatimuksia – mutta on ongelman laajuus ja vakavauus tässä mitassa kuin nyt on nähty, on harvinaista, teollisuuslähteet kertovat.

Se aiheuttaa valtavan ongelman venäläisistä putkilinjoista riippuvaisille eurooppalaisille jalostamoille”, Amrita Sen ajatushautomo Energy Aspectista.  ”Vaikka tämä näyttää kertaluonteiselta ongelmalta, herättää se kuitenkin kysymyksen siitä, onko vaihtoehtoisten toimittajien etsiminen tarpeen”.

Mistä on kyse?  Nyt öljyyn on kontaminoitunut orgaanisia klorideja, teollisuudessa käytettäviä yhdisteitä, joiden avulla tehostetaan öljylähteiden uuttamista, öljysäiliöiden puhdistamista ja öljyn liikutettavuuden kiihdyttämistä. Yhdisteet on poistettava ennen öljyn siirtämistä putkistoon, koska ne voivat tuhota jalostuslaitteet.  Valko-Venäjällä pääsiäispyhinä (19.-22.4.) otetut testit osoittivat Druzhba-öljyn orgaanisen kloridin pitoisuuksien olevan tasolla 150-220 miljoonasosaa (ppm), kun sallitut pitoisuudet ovat tasoa 10 ppm.

*

Saastunutta öljyä  on todettu Valko-Venäjällä, Puolassa, Saksassa, Ukraniasas ja Ust Lugan/Laukaansuun satamassa Suomenlahden pohjukassa, jotka kaikki ovat Druzhba-verkostossa.

”Tämä öljy ei ole myytävissä.  Ei voi romahduttaa hintaa ja myydä alennuksella.  Kukaan ei halua tätä öljyä”, muuan läntisen öljy-yhtiön edustaja totesi Reutersille. 

Saastunutta öljyä vastaanottaneet yhtiöt joutuvat nyt säilyttämään sitä kuka missäkin, ja pyrkivät laimentamaan sitä puhtaampaan raaköljyyn blandaamalla saavuttaakseen riittävän alhaisen kloriditason.  Tämä prosessointi voi maksaa miljoonia dollareita kullekin suurelle raakaöljyn hankkijalle.  Esimerkiksi Ust Lugan satamassa oleva öljy saatetaan vähitellen blandata parempilaatuiseen öljyyn, mutta kaikki on toistaiseksi avoinna.  Samoin kuin mahdolliset mittavat vahingonkorvaukset, noista uumoillaan jo pitkiä ja vaikeita oikeudenkäyntejä Venäläisyhtiöiden suuntaan.

Erityisen pulmallinen tilanne on Saksalaisille ja Puolalaisille puhdistamoille, joiden tulisi vaihtaa virtaussuunta ja pumpata raakaöljy takaisin Venäjälle tai Saksasta ainakin Puolan satamiin, koska kyseisten maissa sijaitsevilla jalostamoilla ei ole riittävästi varastosäiliöitä viallisen öljyn säilyttämiseksi myöhempää tasaussekoittamista varten. Vastavirtaus luonnollisesti pysäyttäisi nyt jo tyrehtyneen vientiviratuksen, joten tilanne on todella hankala.

Yhtenä vaihtoehtona on esitetty, että läntisten maiden tulisi hyödyntää strategisia öljyvarastoja (kriisivarantoja), jos seisokki ja selvittely kestää kauemmin.

*

Maailman suurin öljykauppias Vitol kieltäytyi jo viime viikolla vastaanottamasta lastia Ust Lugalta, sanoen öljyerien olevan saatuneita ja pakotti sataman sulkemaan 24 tunniksi Länsi-yhtiöiden hankinnat satamasta, näin kertovat useammat lähteet.  -  https://en.wikipedia.org/wiki/Vitol

Vitol ja Transneft, jotka yhteisomistavat Ust Lugan sataman, kieltäytyivät kommentoimasta tilannetta.  Ust Luga ehti jo viime perjantaina 26.4. avaamaan raakaöljyn toimitukset, mutta jo tämän viikon maanantaina 29.4. kloridin pitoisuudet olivat edelleen noin 80 ppm, kertovat kaksi teollisuuslähdettä Reutersille. ”Vaikka Venäjä vakuuttaa jatkavansa puhtaan öljyn siirtoja, olemme edelleen hyvin halvaantuneita, koska toimitetun öljyn laatu on huono”, sanoo merkittävä venäläinen öljyn ostaja. - http://en.ust-luga.transneft.ru/

Ongelmista  19.4. kertonut Gomeltransneft kertoo, että Valko-Venäjän alustavan arvion mukaan saastuneen öljyn aiheuttamat tappiot ovat nyt jo 100 miljoonaa dollaria. - http://www.transoil.by/en/

*

Ust Lugan satamasta kerrotaan lähteneen jo ainakin 10 säiliöalusta, joiden yhteenlaskettu 1 miljoonan tonnin saastuneen öljyn lasti edustaa nykyhinnoin yli 500 miljoonan dollaria, näin kerrotaan satamasta.  Lähetysten ostajat – Total, Vitol, Glencore ja Trafigura – joutuvat nyt säilyttämään öljyä jossain päin Eurooppaa ja hyödyntämään sitä myöhemmin parempilaatuiseen öljyyn blandattuna, lähteet kertovat. - https://en.wikipedia.org/wiki/Glencorehttps://fi.wikipedia.org/wiki/Glencore   -  https://en.wikipedia.org/wiki/Trafigura & https://fi.wikipedia.org/wiki/Trafigura

ps. Kuten hyvämuistiset, eli me kaikki, muistamme, Trafigurasta oli tulla (piti) tulla Talvivaaran omistaja, joskus;   http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/231603-mika-yhtio-trafigura-on

”Ostamme ja myymme öljyä ja siirrämme sitä erittäin tehokkaasti.” https://www.trafigura.com/trafigura-in-brief/finnish/  & https://www.kauppalehti.fi/uutiset/glencoren-osake-yli-8-prosentin-laskussa-yhtio-sai-haasteen-usan-oikeusministeriolta/e6318061-83c5-3f54-90e7-6d39eff1aa7b

*

Sabotaasia?

Edellenkään ei ole selitystä sille, miten öljy on pilaannutettu.

Saastumisen laajuus, öljyn määrä, viittaa siihen, että raakaöljyä on voitu pumpata putkistoon päivien ajan, jopa kenties viikkoja.

Valko-Venäjä sanoi tiistaina (30.4.), että saastuneen raaka-öljyn määrä voi olla jopa 5 miljoonaa tonnia, mikä vastaa kuukausittaista Druzhba-putkiston kautta toimitetun viennin määrää, noin 1,2 miljoonan tynnyrin päivätoimituksin laskettuna.  Arvoltaan kokonaismäärä nousee nykyhinnoin 2,7 miljardiin dollariin.

Perjantaina 30.4. järjestetyssä tiedostustilaisuudessa Transneft-konsernin pääjohtajan Nikolai Tokarevin avustaja Igor Dyomin kertoi venäläiselle medialle, että ”saastuminen on tarkoituksellista”.

Saaste havaittiin tiettävästi ensimmäisen kerran yksityisessa Samara Transneft –terminaalissa, jossa useat pienet tuottajat pumppaavat öljyä Transneft-verkkoon, Dyominin mainittiin todenneen.

Hän ei nimennyt tuottajia, ja tutkintaa suorittavat tahot tarkastavat useita yksittäisiä yrityksiä yrityksiä Samaran alueella.

Samara-Transneft –terminaalin ensimmäinen apulaisjohtaja Anton Tomilov sanoi, että hänen yrityksensä on myynyt raakaöljyn lastausterminaalin pois vuonna 2017 lähtien, eikä hän tiennyt, kuka sen nyt omistaa.  Omistussuhteita selvitellyt Reuters totesi tiistaina, ettei sekään ole kyennyt tunnistamaan terminaalin nykyistä omistajaa.

Transneftin pääjohtaja Tokarev kertoi Venäjän presidentti Vladimir Putinille tiistaina 30.4. (alempana tarkemmin), että yksityinen yritys oli saastuttanut öljyn tahallisesti.

Putin sanoi, että kriisi on aiheuttanut erittäin vakavia taloudellisia, aineellisia ja maineellisia vahinkoja.

”Tämä yritys… on tarkoituksellisesti toimittanut öljyä, jota ei oltu asianmukaisesti valmisteltu”, Tokarev sanoi, todeten, että nimetty yritys kerää öljyä pieniltä tuottajilta Uljanovskin, Orenburgin ja Samaran alueilla.

Putin sanoi jo lauantaina 27.4., että lainvalvontaviranomaiset ryhtyvät toimiin, jos Transneftin sisäinen tutkimus ei anna riittävästi ja tyydyttävästi vastauksia.

Lähde, pääosin: How Russia contaminated $2.7 billion of oil exports to Europe

Olga Yagova, Gleb Gorodyankin, Dmitry Zhdannikov – Reuters -

 https://www.reuters.com/article/us-russia-oil-insight/how-russia-contaminated-27-billion-of-oil-exports-to-europe-idUSKCN1S61YM  Video 12:03 min.; Kremlin predentinhallinto; Putin  kutsui pääjohtaja Tokaevin meriselitystä antamaan

*

Samara haastaa Transneftin raastupaan

Samara TransNeft-Terminal (STNT) haastaa Transnerftin sen edustajan Igor Deminin väitteistä, joiden mukaan Samara-konserni olisi vastuussa orgaanisella kloorilla saastuneen öljyn toimittamisesta Druzhba-putkistoon, raportoi RBC.

”Transnerftin edustajan Igor Deminin lausunto on virheellinen ja aiheuttaa vahinkoa LLC SamaraTransNeft-Terminalin maineelle”, ja tältä osin STNT aikoo mennä tuomioistuimeen”, sanoi STNT:n varapääjohtaja Anton Tomilov maanantaina 29.4.

Hänen mukaansa STNT ei liity öljyn toimittamiseen putkistossa mitenkään, vaan on vain sen kuluttaja.  Asialla ei ole yhteyttä STNT-alueen Transneft-putkistoon, Tomilov raportoi.

19. huhtikuuta Belneftekhim Concern ilmoitti venäläisen öljyn saastumisesta Druzhbqa-putkiverkostossa ja keskeytti sen viennin Puolaan ja Baltiaan.  Sittemmin vielä Slovakia, Puola, Saksa, Unkari ja Ukraina kieltäytyivät hyväksymästä öljyä.  Siis Druzhba-putkiston sekä pohjoiseen että eteläiseen sakaraan.        Katso kartta YLE:n uutisen yhteydestä: https://yle.fi/uutiset/3-10762029

Myöhemmin Transneftin edustajat totesivat, että orgaaninen kloori ”heitettiin tarkoituksellisesti öljyputkistoon”, mikä pilasi raaka-aineen laadun.  Deminin mukaan tämä tapahtui yksityisen STNT-terminaalin kautta.  Sen jälkeen alkoivat tarkastukset Samara-organisaation useissa toimipaikoissa.  Tutkintakokomitea avasi keisille rikosoikeudellisen tutkinnan.

Jäämme odottamaan tuloksia.

*

Luottamus hyvä – kontrolli paras.

- V.I. Lenin -

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Vaikka venäläisten mielestä syyllisiä ovat varmaan taas amerikkalaiset, niin luulen että venäläiset ovat vain heille tyypilliseen tapaansa "ryssineet".

Neuvostoliiton aikana uusiin Ladoihin asennettiin kokoonpanolinjoilla vanhoja viallisia nokka-akseleita ja uudet myytiin mustassa pörssissä. Tässä on kyse samasta ilmiöstä, yhtiöt eivät ole viitsineet poistaa epäpuhtauksia, koska saavat näin enemmän voittoa, mikä kääräistään tietysti yhtiöiden napamiesten taskuihin.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

SamaraTransneft Terminal;

Ainakin Rotterdamin mustalla listalla näyttäisi olevan:
Samara Terminal, https://www.samaraterminal.ru/terminals

Bloombergilla on rajalliset tiedot:
https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/...
Samara- Terminal OOO was founded in 1999. The Company's line of business includes pipeline transportation of refined products of petroleum. https://www.bloomberg.com/profiles/companies/77564...

Ei ehkä ihme, että

”Samara-Transneft –terminaalin ensimmäinen apulaisjohtaja Anton Tomilov sanoi, että hänen yrityksensä on myynyt raakaöljyn lastausterminaalin pois vuonna 2017, eikä hän tiennyt, kuka sen nyt omistaa. Omistussuhteita selvitellyt Reuters totesi tiistaina, ettei sekään ole kyennyt tunnistamaan terminaalin nykyistä omistajaa.”

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ottaen huomioon Venäjän vientikaupan rakenteen, eipä ole kyse mistään pikkujutusta – varsinkaan, jos ostajat järjestävät itselleen korvaavat öljyntoimittajat pysyvästi muualta.

https://www.businessinsider.com/russia-oil-and-gas...

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Tuo on kokonaisuudessaan niin suuri maineriski, että venäjän johto ei voi jättää sitä huomioimatta.

Raakaöljy lienee kuitenkin suurin vientiartikkeli ja ennen kaikkea sillä saa dollareita.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Nesteen jalostamonjohtaja (?) sanoi, että heillä otetaan aina jokaisesta öljyerästä koenäytteet, jotka analysoidaan.
Itsestäänselvyys ostajan toimesta.
Vielä selkeämpi myyjän päässä. Ja nimenomaan kaikkien öljysatsien toimittajien liitoskohdissa. Kyllä - paitsi jos ja kun ...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tuolla tekstiosuudessa puhuttiin 15-22 kertaisista pitoisuuksista. Jos noin vahvoja sekoituksia blandataan sopimuskriteerit täyttävälle tasolle, sehän merkitsisi arviolta tuollaisia 2-4 %:n sekoituksia "puhtaaseen" öljyyn. Menisi ainakin vuosi puljata tuota tärviö-öljyä hyvän sekaan.. Eihä siinä ole mitään järkeä!
Missä sinä säilytät vuoden tuollaista jäteöljyä, kirjaimellisesti hylkiö- öljyä?
Ei maksa vaivaa. Jotenkin siitä pitää päästä eroon? Tankkereilla jonnekin pimeille markkinoille sikäläisten hyödennettäväksi ja köyhänmiehen asvalttiteiden pohjaksi? Luoliin? Mereen? Polttaa?
Milloinkahan jokin miljööjärjestö havahtuu seurantaan?

Käyttäjän tomivaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Hankaluus on siinä, että petrokemian laitteet ovat erilaisia teräslaatuja, joiden kemiallinen kestävyys on heikko. Öljyhän ei aiheuta korroosiota.
Kloridia kestäviä metalleja ovat esimerkiksi titaani ja hastelloy C, joten Cl-pitoisen öljy pitäisi saada äkkiä jonnekin nykyisiä laitteita syövyttämästä. "Rosreri" tai haponkestävä teräs AISI 316 eivät kestä kloridia.

Kloridi eli Cl on harvinaisen reaktiivinen ja se kyllä reagoi hiilivetyjen kanssa. Polttamisessa syntyy varmasti erittäin mielenkiintoisia yhdisteitä.

Herttoniemessä on tyhjänä Shellin vanhat kalliosäiliöt - sinne osa (vitsi).

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Ansiokas bloggaus jälleen!

Tämä öljyn saastuminen on aika mielenkiintoinen vyyhti.

Jännä nähdä mitä tästä selviää vai selviääkö mitään.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos. Tähän kun vielä lisätään Iranin öljynostajien määräaikaisten poikkeuslupien USA:n julistamista sanktioista päättyvän, mm. Kiina ja Intia, voidaan olettaa raakaöljyn hintaan kohdistuvan melkoisia nousupaineita.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Hieman kuten saattoi ounastella, rikostutkijat ovat ottaneet kiinni neljä epäillyksi nimettyä öljyrosvoa.
Sanotaan heidän peitelleen öljyvarkautta, lotranneet sekaan noita porauslitkuja ja muita kloorinesteitä.

Mutta todelliset actorit ja sallijat, missä he?

https://yle.fi/uutiset/3-10771415

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Valko-Venäjän päämies Lukashenko vaatii Druzhba-öljhverkon saastuneen öljyn aiheuttamusta ongelmista korvauksia Venäjältä. Puhutaan satojen miljardien dollareiden tadoa llevista kompensaatioista.
Seuraamme tilanteiden kehittymistä.

https://yle.fi/uutiset/3-10778851

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset