Veikko Huuska

Bensan hinta pomppasi – kansa vaikenee, vai pureeko se hammasta?

Bensan hinta pomppasi – kansa vaikenee, vai pureeko se hammasta?

Kun viime perjantain viimeksi tankkasin tutulla asemalla bensiini E95 maksoi 1.42.  Kun eilen katsoin heidän valotauluaan, hinta oli 1.58.  Kotimatkan paras hinta oli 1.639.

Autolijat tietävät, että erilaiset tarjoukset tilanteet heittävät melkoisestikin asemien hintoja, ja yleisesti ottaen eri paikoissa on huomattaviakin eroja: kokeneet paljon ajavat seuraavat tilannetta ja käyttävät hyödykseen kilpailutilannetta.

Mistä nykyinen tasokorotus johtuu? (kyse ei ole vielä kesähinnoista)

Ympäristösyistä, etanolin lisäämisestä sitoumusten mukaan.  Näin kuului vastaus. Siis taas noin about +10 senttiä litralle, ilmeisesti hieman enemmänkin. 30.000 km/v ajavalta (leijonanosaltaan työmatkoja) tämä tietää noin 210-230 euron lisäkulua vuositasolla.  Se on enemmän kuin Yle-vero tai lähes aktivointimallin leikkurit.  Edellämanituista rahareijistä on puhuttu ja protestoitu voimallisesti. Lupaapa eräs puolue poistaa leikkurin. 

Mutta mitä: samaan aikaan, ja osin saman porukan toimesta, tulee vastaava äkkinäinen menolisäys.  Ja tämä menolisäys liittyy sentään sellaiseen melko arvokkaaseen toimintaan, nimittäin työntekoon. Lue: meinaan tähän paljonpuhutun  BKT:n kasvattamiseen.

Ranskassa rekkakuskit katkaisivat liikenteen kun dieseliin tuli 7 c lisää. Siitä kehkeytyi keltaliivi-liike. A la France. Olemme Suomessa, enkä kaipaa Pariisin pöllytyksiä. Vertaa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005903027.html

Mutta ehkä tämäkin nyt sallitaan tässä – vaalien alla sopivasti tapahtuneena – todettavan.

PS.

Kuka tietää ja selittää, miten se etanoli on tuotettu? Ekologisesti kestävästi?

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Vastaavaa heiluntaa on tapahtunut kaiken aikaa bensa-asemien keskihinnoissa sen jälkeen kun varsinainen ALE-jakso ennen Ukrainan kriisiä oli vallallaan.

En usko, että suunta olisi trendinomaiseti nytkään kovin selvästi ylöspäin enkä edes sitä, että tämän päivän taso pysyisi välttämättä noinkaan korkeana lähiviikkoina. Itse asiassa viime vuoden puolella oli parin viikon jakso, kun hinta lähenteli 1,7€:a.

Raakaöljyn hinta nousi muutamalla eurolla barrelia kohden viime perjantaista viikonlopun yli tiistaihin mennessä ja se heijastuu nykyään parin päivän viiveellä bensa-asemien litrahintoihin. Ei siksi, että siellä oleva bensa olisi siitä muuttuneen hinnan öljystä tuotettua, vaan siksi, että kun kyseessä on jatkuvasti ostettava raaka-aine öljynjalostamoille, ne seuraavat hinnoittelussaan raakaöljyn hintatasoa lähes reaaliaikaisesti.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tästä puhuttiin Ylen uutisohjelmassa, mutta oli autossa (pitkä matka) enkä valitettavasti huomannut panna merkille tarkkaa lähdettä: kuka ja missä.

Mutta tuo etanoli-vastaus jäi tajuntaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Vaikka etanoli pullotettuna Alkon hyllyllä maksaakin monta kymppiä litralta, niin ei se teollisesti tuotettuna muutamaa senttiä enempää maksa litralta. Jos siitä fingerporillinen lisätään litraan bensaa, niin kuulostaa aika keinotekoiselta selitykseltä sanoa, että etanoli olisi korottanut hintoja.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

MUTTA lisää tulee… jos…?

Tässä hyvä katsaus aiheeseen:
YLE/Antti Koistinen, 21.2.2019: https://yle.fi/uutiset/3-10646613

"Bensan ja dieselin verojen selvää nostoa ovat esittäneet esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön johtama asiantuntijatyöryhmä, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra sekä johtavista ilmastotutkijoista koostuva Suomen ilmastopaneeli (siirryt toiseen palveluun).
Silti kuusi puoluetta yhdeksästä sanoo Ylen kyselyssä, että polttoaineveroja ei nosteta.

Kokoomus ja RKP puolustavat kalliilla autolla ajavaa. Siniset ja Perussuomalaiset puolustavat halvalla autolla ajavaa.

Keskusta ja Kristillisdemokraatit puolustavat maaseudulla autolla ajavaa. Gallup-johdon menetystä pelkäävä SDP ei osaa päättää, ketä se puolustaa.

Vain Vasemmistoliitto ja Vihreät ilmoittavat kyselyssä kannattavansa fossiilisen bensan ja dieselin verojen korotusta.

Tosin puheenjohtajat Li Andersson ja Pekka Haavisto voivat huoletta vaatia verojen nostoa, sillä molempien mahdollisuudet päätyä valtiovarainministeriksi – ja vastuuseen sanoistaan – ovat tuoreimpien kannatusmittausten valossa pienet.

Sekin auttaa, että puolueiden ympäristötietoiset kannattajat asuvat isojen kaupunkien keskustoissa, joukkoliikenneyhteyksien varrella.
Suurten puolueiden venkoilu viittaa siihen, että autoilusta on tulossa kovaa kyytiä suomalaisen ilmastopolitiikan kipein kysymys.

Auto- ja ajoneuvoveron muuttaminen pienipäästöisiä autoja suosivaan suuntaan sai kyselyssä kannatusta. Polttoainevero on selvästi vaikeampi rasti. Suomi verottaa jo tätä nykyä bensaa ja dieseliä kansainvälisesti katsottuna suht ankarasti. Lisäksi polttoainevero on tasavero, joka kirpaisee koviten pienituloista."

*

Muuten ehkä ok, paitsi, että eniten polttoaine "kirpaisee koviten" paljon ajavia. Ja yleensä normaalikanslaisella suurin osa ajoista muodostuu hyötyajosta. Lue = Työmatkoista.

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka

"tämä tietää noin 210-230 euron lisäkulua vuositasolla. "
Vastaava summa katoaa muusta kuluttamisesta => pienyrittäjät kärsivät.

Sanoinkin eilen parturilleni että jos ympäristöveriot nousevat, käyn harvemmin parturissa, harvemmin elokuvissa, lopetan lehtien tilauksia jne. Kyllä kotimainen kulutuskysyntä tulee laskemaan => työttömyys lisääntyy.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Paljonkohan sitä etanolia on lisätty, jos melkein puhdas etanoli, eli RE85, maksaa noin 1.05 euroa litralta? Lantraamisen pitäisi siis alentaa bensiinin hintaa (ja vähentää siitä saatavaa energiaa).

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Autonmoottorien hevosvoimia on lisätty sitämukaa kun kulutuksen kerrotaan vähentyneen.
Paljonkohan hevosvoimia litrasta bensaa on vuosittain kehittynyt?

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

#4 ja #6

Hyviä kysymyksiä.
On oikeasti kiinnostava tietää, miten tämä asia oikein menee ja - miksi?
Ihmetyksestä syntyi blogi.

Onko sitten niin, että viime vuonna kun polttoaineiden - fossiilisten, siis muidenkin kuin nestemäisten - verotusta entrattiin, niin siinähän piti just laskea "etanoidun" polttonesteen veroa tietty määrä. Ellen väärin ymmärtänyt ja väärin muista.
Mutta kun tavoitetasoihin ei päästä etanolin lisäämisen suhteen, niin miten se sitten meni? (SEn muistan aivan äskettäin, että eräskin yläsavolainen (?) etanolitehdas ilmoitti, ettei se pääse tuotantomäärissään tavoitteeseen asti.

Ps.
Pikagooglauksella sain tällaisen: lainmuutos fossiilisten verotuksen muutoksesta tuli voimaan just äsken eli 1.4.2019. Budjettineuvokset totesivat hallituksen esityksessä, että muutoksen tulisi nostaa verotuloja 38 miljoonaa/2019.
Oliksiis tämä siis jokin vastaus tähän?

Totean vielä: kummallisen vähän tästä on puhuttu ja kirjoitettu. Vaikeneeko joku tarkoitushakuisesti?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Otetaan nyt rauhallisesti ja katsotaan miten bensan hinta seuraavien viikkojen aikana käyttäytyy. Palataan sitten asiaan viisaampina.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Joo kyllä.
..mut kun vaalit on silloin jo ohi.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

YLR/Risto Ukkonen, 10.4.2019:

"Polttoaineiden bio-osuuksia on tarkoitus nostaa entisestään 2020-luvulla. Diesel- ja polttoöljyyn halutaan lisätä bioöljyjä päästöjen pienentämiseksi. Öljyuudistuksen pitäisi tulla voimaan tulevalla hallituskaudella(siirryt toiseen palveluun). Vuonna 2030 biopolttoaineen osuus liikenteen polttonesteistä tulisi olla jo 30 prosenttia.

Biopolttoaineet eivät aiheuta pelkkiä hurraahuutoja, sillä niiden käyttäminen pohjoisessa voi rasittaa kohtuuttomasti eteläisen pallonpuoliskon ympäristöä, arvioi Suomen kehitysyhteistyöjärjestöjen kattojärjestön Fingon ilmastoasiantuntija Hanna Aho.

– 30 prosentin tavoite on ongelmallinen, ja kannatamme sekoitevelvoitteen laskemista tasolle, johon päästään kotimaisilla jäteraaka-aineilla. Uhkana on, että kasvava biopolttoaineiden tuotanto johtaa trooppisten metsien katoon ja eläinten elinympäristöjen häviämiseen.

Sitran Mari Pantsar on samoilla linjoilla.

– Bioöljy ei varsinaisesti kannusta luopumaan fossiilisesta öljystä. Itse katsoisin ensisijaisesti aivan muita vaihtoehtoja etenkin henkilöliikenteessä ja lämmityksessä ja säästäisin bioöljyn raskaan liikenteen ja lentoliikenteen käyttöön.

Tämän vuosikymmenen alussa vastaava ympäristöpäätös tehtiin jo bensiinin puolella, kun nykyinen 95 E10 -polttoaine tuli Suomen huoltoasemille vuonna 2011. Bensiiniin voidaan lisätä enintään 10 prosenttia bioetanolia, mikä pienentää polttoaineen hiilidioksidipäästöjä.

E10 on hyvä esimerkki valtion arkeen ulottuvasta ilmasto-ohjauksesta. Tankilla käydessään harva enää hoksaa olevansa osa EU:n ja Suomen ympäristöpolitiikkaa."

Linkki, lue koko artikkeli täältä:
https://yle.fi/uutiset/3-10697378

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Liikennettä verotetaan monin eri tavoin, osin juuri ilmastosyistä mutta myös valtion kassan takia. Autoalan tiedotuskeskuksen(siirryt toiseen palveluun) mukaan liikenteeseen liittyvät verotulot valtiolle ovat lähes 8,5 miljardia euroa eli noin 15 prosenttia valtion budjetista.

Valtion laskelmien mukaan liikenteen verovaikutus on hieman pienempi, sillä liikenteeseen liittyvät arvonlisäverot lasketaan valtion tärkeimpään tulolähteeseen eli alv-pottiin. Liikenteen suora osuus valtion verotuloista on kuitenkin yli 10 prosenttia.

Liikenteen verot 5 mrd + liikenteen ALV 3,5 mrd = tuo mainittu 8,5 mrd €.

Verotulot valtiolle yhteensä: 44 mrd.

https://yle.fi/uutiset/3-10697378

Käyttäjän tomivaalisto kuva
Tomi Vaalisto

4,5...5,0 litran kulutuksella per sata kilsaa lisäkustannus on 0,5 €.
Ei syytä huoleen.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska
Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Nyt selkisi, kun Maikkari seiskan uutiset kertoivat:

Bensan hinta on noussut 4-7 senttiä.
Nousu johtuu polttoaineveron noususta ja biopolttoaineen kohonnut sekoitusvelvollisuus osaltaan.
Biopolttoaine on kertoman mukaan kalliimpaa kuin bensa, joten se nostaa myyntihintaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset