Veikko Huuska

Ilkka Herlin 60-vuotishaastattelussa: Sähköautoilu on katastrofi

​Aikamne kolme megahaastetta: Ilmastonmuutos, väestöräjähdys ja biodiversiteetin menetys.

Tri Ilkka Herlin täytti perjantaina 25.1.2019 arvokkaat 60 vuotta. Aamulehti/Mikko Pulliainen julkaisi poikkeuksellisen syntymäpäivähaastattelun - päivän post festum, mutta sitäkin antoisamman, kerrassaan näkemyksellisen.

Ilkka Herlinin mukaan maailmaa muokkaa juuri nyt kolme suurta voimaa - eikä yksikään niistä ole Kiina tai Trump.

Kolme suurta muokaaja:

Ilmastonmuutos.

Väestönkasvu.

Eliökunnan monimuotoisuuden supistuminen.

*

Herlin pitää Suomen velvollisuutena kehittää menetelmiä, joilla ongelmien vaikutuksia voidaan hillitä. Suomessa menee nyt paremmin, kuin missään muualla. Meillä ei ole oikeutta jättää käyttämättä kykyämme tehdä yhteistyötä. Emme aina tee oikeita asioita.

Meidän tulisi löytää ratkaisuja globaaleihin ongelmiin. Herlin on osallistunut metsäkeskusteluun siitä näkökulmasta, että meidän pitää pystyä säilyttämään sekä maan ylä- että alapuolisen eliöstön ekosysteemi, sillä kaksi kolmasosaa hiilestä sitoutuu Maan alle.

Nyt Suomessa väitellään siitä, montako kuutiometriä voidaan hakata tai olla hakkaamarra puuttumatta perussyihin. (vert. publiikki Rinne/sijaisensa Marin).

Samoin peltomaahan voidaan sitoa merkittäviä määriä hiiltä, mikäli maanviljelyn menetelmiä muutetaan radikaalisti.

Tämä liittyy siihen, miten meillä kauhistellaan Kaliningradin ja Puolan kieltämättä massiivisia päästöjä.

Mutta, Herlin sanoo, per capita -vertailussa kärjessä on Lounais-Suomi, maa-ja metsätalouden seka lihantuotannon vuoksi. Siis Suomi! Ensin on hoidettava kotipesä.

​Herlin ajattelee, että jos biodiversiteetti (eliöiden monimuotoisuus) Itämeressä toimisi kunnolla, meri sitoisi itseensä enemmän hiilyä ja ravinteita, jolloin todennäköisesti nähtäisiin vähemmän monotyyppistä kulttuuria Eli vähemmän sinilevän ylivaltaa!

​*

Sähköstä vedyksi.

Herlinin kehittelemässä metodissa uusiutuvien energialähteiden ylijäämäsähköllä tuotetaan vetyä, joka yhdistetään bioreaktorissa hiilidioksiidiin, ja lopputuloksena on metaania.

Herlin uskoo biokaasun olevan paras vaihtoehto myös tieliikenteen polttoaineeksi.

Sähköautot pois!

Tieliikenteen sähköistämisen unohtaisin. Pohjoismaissa sähköä tuotetaan verratn päästöttömästi, mutta Kiinan ja intian kaltaisissa suurissa valtioissa sähkö tuotetaan hiilellä .

Jos sähköautoilu yleistyy, se on katastrofi.

Akkuteknologian laajamittaisen kyttöönoton esteenä on myös materiaalipula.

Koboltti ei missään tapauksessa riitä. Jo nyt ollaan repimässä auki maisemia Oulangan ja Riisitunturin kansallispuiston seuduilta, ja koboltin hinta on kolminkertaistunut kahdessa vuodessa.

Pitäisi saada enemmän hiilidioksidia pois taivaalta ja yhdistää se vetyyn, siinä näen suurimmat mahdollisuudet, sanoo tri Ilkka Herlin, 60 v.

​Viisas mies on puhunut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Vety oli yhteen aikaan vahvasti esillä, koska se on sähköön verrattuna monin verroin edullisempaa ja sitä on vaikka muille jakaa. Sitten se yhtäkkiä unohdettiin ja sähköautoista tuli kaikki kaikessa.

Autoteollisuus ja bisnesväki vievät nyt poliitikkoja kuin tyhmää lehmää narusssa.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Autoteollisuus ja bisnesväki vievät nyt poliitikkoja kuin tyhmää lehmää narusssa."

Siikala huomaa paljon. Kaikesta en ole samaa mieltä, mutta joistakin.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tästä seikasta täysin samaa mieltä Pekan kanssa.

Ei kovin syvälke tarvitse sähköautoiluun pinnan alle paneutua, kun huomaa nämä perustavat ongelmat.
Sitä tärkeämpää, että Herlinin tasoiset auktoriteetit tuovat julki argmentoidut näkemyksensä.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

Tosiaan jos nyt jo alkaa olla pulaa akkujen materiaalista pitää katsella toisia vaihtoehtoja.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Ja jos joku alynjättiläinen alkaa - taas- kirkua " sähköautovastaisuutta" :

Kukaan täyspäinen ei sinänsä vastusta sähköautoja tai tuuli/aurinkosähköä : ne eivät vain yksinkertaisesti pelitä nyt vuonna 2019 .

Sähköautoilussa palatkaamme asiaan vaikkapa 2030 antaen esimerkiksi upporikkaan ja sähköyltäkylläisen Norjan tehdä ladut umpihankeen , kaatua ja nousta jokusen kerran ja sitten , JOS ladut ovat hiihdettävässä kunnossa eikun suksimaan tasoitetulle baanalle.

Ei heitettäisi miljardeja hukkaan kuten tuulihypetyksessä tehtiin.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Maapallolla sitä on eniten merissä. H2O.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Vetyä kyllä löytyy, mutta jo sen hyödyntämisen ensimmäinen askel, sen erottaminen vedestä, vaatii rutosti energiaa. Eiköhän selitys vedyn yleistymisen viivästymisestä löydy pikemminkin teknologisista ongelmista kuin joistakin teollisuuden salaliitoista. Teknisesti toimiva ja kaupallisesti kilpailukykyinen vetyteknologia antaa sen hallitseville yrityksille niin mahtavan kilpailuedun, että sitä ei taatusti jätetä käyttämättä.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Niinpä....sähköautojen pimeästä puolesta ei paljon puhuta (ainakaan vielä):

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/264431-sahk...

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Biometaanin laajamittainen käyttöönotto henkilöautojen polttoaineena tarkoittaisi sitä, että nykyisiä bensa-autoja ei tarvitse vaihtaa uusiin vaan ne pitäisi vaan konvertoida käymään kaasulla. Tämä olisi paljon ekologisempaa ja sosiaalisesti tasa-arvoisempaa kun yritys muuttaa koko autokanta sähköautoiksi, joista ei koskaan tule riittävän halpoja – uutena tai käytettynä – vähävaraisille.

Kiina saattaa osaltaan edistää tätä vimmaa tarjota sähköautoja ainoana ratkaisuna sen takia, että Kiinalla on 97 prosenttia akkuihin tarvittavien harvinaisten maametallien (REE) tuotannosta. Jos uusia esiintymiä ei saada käyttöön tai korvaavia vaihtoehtoja ei löydetä, autoilu tulee akkujen kautta Kiinasta riippuvaiseksi. Esimerkiksi kiinalaisomisteinen Volvo lopetti vuonna 2018 kaasukäyttöiseksi soveltuvien Volvojen valmistuksen eikä tee enää edes kaasutankkeja vanhojen tilalle. Samana vuonna Volkswagen toi markkinoille lisää CNG-autoja eli maa- ja biokaasulla toimivia malleja.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Aina löytyy sopiva yksityisajattelijasetä toisille samanlaisille hätääntyneille menneisyyden miehille selittämään, että x olisi kyllä parempi kuin y, koska milloin mitäkin. Tai että mitään ei tarvitse/saa/kannata tehdä, koska Kiina, maaseudun autoilijat jne.

Yhteistä teikäläisille on, että ikinä ette oikeasti tee mitään, edes äänestyspäätöstä, ympäristönsuojelun hyväksi. Käytätte vain milloin mitäkin Herliniä tekosyynä torjua joku muu ympäristötoimi. Tai kaikki.

Koomikko Ricky Gervaisin heitto osuu taas tähänkin:
”Remember, if you do a good deed, some fuckwit will always ask why you're not doing a different good deed. They'll be doing nothing of course.”

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Keitetty muna pyörii nopeammin kuin keittämätön muna.

Tämänkö vuoksi useimmat ihmiset keittävät kananmunan ennen sen syömistä ?

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kolme suurta muokaaja:
Ilmastonmuutos.
Väestönkasvu.
Eliökunnan monimuotoisuuden supistuminen.

Ja väestönkasvu on noiden kahden muun tärkein ajuri.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Fiksulta mieheltä tuo, Ilkka Herlin tosiaankin vaikuttaa. Toivottavasti näitä realistejä löytyy paljon.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset