Norjan fregatti ajoi ”pimeänä”, mukana US-upseeri ja vei pohjaan upouudet aseet

Norjan fregatti ajoi ”pimeänä”, mukana US-upseeri ja vei pohjaan upouudet aseet

Kysymyksiä GPS-häirinnän tiimoilta – ja pari vastausta

Mistä todella on kysymys GPS-häirinnässä? Voiko häirintää estää?

Norjalaisella fregatilla ei ollut GPS-paikannus eivätkä transponderit päällä kun se törmäsi ja upposi – ja se vei meren pohjaan aivan uusimpia läntisiä merivoimien asejärjestelmiä.

Miten Norja selittää veronmaksajilleen sen, että 400 miljoonan laivan upposi sössimisen seurauksena meren pohjaan? Muuten: – Fregatilla oli törmäyshetkellä amerikkalainen vaihto-oppilasupseeri.

*

GPS-häirintä Pohjoisella Jäämerellä ja Suomi

Uusin uutinen:

NORJAN poliisi tahtoo kuulla Yhdysvaltalaista upseeria, joka oli KNM Helge Ingtadissa (fregatilla).

Upseeri oli mukana osana päällystön vaihto-ohjelmaa.

Onnettomuustutkinnan yhteydessä kyseenalaistettiin amerikkalaisen upseerin läsnäolo fregatti Helge Ingstadissa vaihto-ohjelman mukaisesti.

Yhdysvaltalaisen upseeerin rooli aluksella on poliisitutkinnan aiheena, kirjoittaa Bergens Tidende. 

Upseeri oli yksi niistä 137 henkilöstä, jotka olivat aluksella, kun fregatti törmäsi (maltalaiseen) säiliöalukseen nimeltä Sola torstaina aamuyöstä 8. marraskuuta 2018.

Ennen viikonloppua puolustusministeriö vahvisti Norjan yleisradioyhtiö NTB:lle, että Yhdysvaltalainen upseeri oli aluksella kun alukset törmäsivät. Lauantaina Yhdysvaltain laivasto (US Marine) vahvisti asian.

Tällaisiin vaihto-ohjelmiin osallistutaan yleensä noin kahden vuoden ajan, ja koulutuksessa olevia upseereita pidetään isäntämaan laivaston täysivaltaisina jäseninä.

Lähde: TU Maritim, tänään 19.11.2018;

https://www.tu.no/artikler/politiet-vil-avhore-amerikansk-offiser-pa-knm-helge-ingstad/451485

*

Otetaanpa nyt almanakka esiin ja katsotaan ihan rauhassa.

8.11.2018:

Fregatti törmää säiliölaivaan:

  1. Lyhyt versio:

Alus (Fregatti Helge Igstad] törmäsi maltalaiseen öljytankkeriin Sola TS:iin 8. marraskuuta 2018 noin kello neljä aamuyöllä Sturessa lähellä Bergeniä. Alus oli palaamassa NATOn Trident Juncture 2018 -sotaharjoituksesta. Alukseen tuli vuoto, eivätkä pumput pystyneet pitämään vuotoa hallinnassa. Hinaajat työnsivät aluksen rantaveteen, jotta se ei voinut upota täysin. Kaksi miehistöstä joutui sairaalahoitoon. Laivaa paikallaan pitäneet vaijerit katkesivat yöllä ja aamulla 13. marraskuuta, ja alus vajosi pinnan alle.”

Wikipedia; https://fi.wikipedia.org/wiki/KNM_Helge_Ingstad

Fregatti on 134 metriä pitkä.

*

B) Pitempi versio:

”Norjalainen fregatti törmäsi säiliölaivaan – sotalaiva maksoi lähes 400 miljoonaa euroa, eikä sitä ole vakuutettu.

Kukaan ei loukkaantunut eikä raakaöljyä vuotanut, kun suuri sotalaiva ja säiliöalus törmäsivät Norjassa.”

Helsingin Sanomat, 8.11.2018;  https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005893217.html

HS kertoo lisäksi mm:

”Norjan merivoimien fregatti KNM Helge Ingstad vaurioitui pahoin törmättyään hinaajan vetämään säiliöalukseen varhain torstaiaamuna Bergenin pohjoispuolella. Kahdeksan ihmistä sai lieviä vammoja törmäyksessä.

Törmäyksen taloudelliset vahingot ovat mittavat, ja ne lankeavat Norjan valtion maksettaviksi. Pahoin vaurioituneella norjalaisfregatilla ei ollut vakuutusta kuten ei muullakaan Norjan puolustusvoimien kalustolla, kertoo Norjan yleisradioyhtiö NRK..

Sen mukaan fregatin kirjanpitoarvo on 1,8 miljardia Norjan kruunua eli noin 189 miljoonaa euroa. Sanomalehti Verdens Gangin mukaan laiva maksoi ostettaessa noin 3,8 miljardia kruunua eli noin 397 miljoonaa euroa. Korjauskustannuksista ei ole toistaiseksi arviota.”

”Fregatissa oli onnettomuuden sattuessa 137 merisotilasta, joista 127 evakuoitiin heti haverin jälkeen ja loput kymmenen myöhemmin. Fregatin kylkeen tuli törmäyksessä reikä, ja sen pelättiin jopa uppoavan.

Törmäyksen toisena osapuolena olleessa Sola TS -säiliöaluksessa on 23 hengen miehistö. Lastinaan aluksella on 625 000 barrelia eli noin 99 000 kuutiometriä raakaöljyä.”

Eli

yhteenvetona:

Noin 400 miljoonan euron arvoinen fregatti vaurioitui pahasti, – ja sidosvaijerien katkettua upposi mereen, josta sen nostaminen on hankalaa, josko lainkaan mahdollista.

Fregatin 137 merisotilasta oli enemmän tai vähemmän terveyden- tai hengenvaarassa.

Osapuolena olleen Sola TS –säiliöaluksen arvoa ei ole mainittu, mutta sekin on useita miljoonia.

Sola TS:lla oli tapahtuman tapahtuessa 23 hengen miehistö.

Eli >400 miljoonan Euron vahingot ja 160 hengen vaaranalaistuminen,                                                               sekä jonkin asteinen uhka paikallisesta ekokatastrofista (99.000 kuutiota raakaöljyä).

Lisäksi tuotannollisia menetyksiä sivullisille:

Törmäyksen vuoksi Bergenin lähellä sijaitseva Sture terminal -öljysatama suljettiin ja evakuoitiin aamulla. Viiden norjalaisen öljykentän tuotanto jouduttiin pysäyttämään iltapäivällä, koska niiden tuotanto kulkee putkea pitkin terminaaliin.

VG:n kuvaa: Fregatti kellellään sunnuntaina 11.11.2018; filmin kesto 0:36; https://www.vgtv.no/video/166977/ny-video-av-fregatten-frigitt

*

Mistä on kysymys?

Heti alkoi kiistely siitä, miksi haveri? 

Laivoilla on AIS/GPS-paikantimet ja muut paikannus ja tutkalaitteet.  Tutkalla laiva näkee karikot, kivet ja kalat – ja paljon muuta.

Vahinko tapahtui varhain aamulla, jolloin näkyvyys ei ollut parhain, mutta aistinvaraisestikin tapahtumien kulku oli havaittavaissa. Monin tavoin kohtaamista pyrittiin torjumaan varoitussignaalein ja viestein. Säiliöaluksen puolesta moitittiin kiivaasti fregatin komentosillan toimintoja. Liikkui huhuja, että fregatilla oli viisi naispuolista sotilasta, ja heitä syytettiin dramaattisesta laiminlyönnistä vaikka ei tietoa heidän olinpaikastaan.

Iso soppa. Suuronnettomuuksien tutkintalautakunnalle töitä.

Sellaisenaan merkittävä skandaali. Kuka vastaa? Pienemmästäkin on merivoimien tai koko puolustusvoimien johto joutunut ”tulituksen” kohteeksi. Kuka eroaa ja miten pian?

*

HS täydensi 11.11.2018:

”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

Norjalaislehti Verdens Gangin julkaiseman radiokeskustelun perusteella sotalaivaa varoitettiin moneen kertaan ennen törmäystä Norjassa viime torstaina aamuyöllä.”

Lähde: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

Soppa vain paheni.

Laadullisesti tämä härö muistutti jo italialaisen oopperakapteenin vilkutuksia bikini-tytöille rantakallioilla.

Norjalainen lehti Verden Gang´in julkaisema keskustelu on myös auki kirjoitettuna Bergens Tidende-lehden sivulla.

Nauhoite alkaa siitä, kun Sola TS ottaa yhteyttä Fedjen saarella sijaitsevaan liikenteenohjaukseen eli VTS:ään (englanniksi vessel traffic service).

Tiedätkö, mikä laiva tulee meitä kohti täällä? Se on minusta hieman paapuuriin (vasemmalla)”, kysyy Sola TS Fedjen VTS:ltä äännittellä, jonka Verdens Gang on julkaissut.

Ei, se on, öö, en ole saanut mitään tietoja siitä. Se ei ole raportoinut minulle. Näen vain että se ilmestyy ruudulle täällä”, vastaa VTS.

Noin 45 sekunnin kuluttua säiliölaiva ottaa uudelleen yhteyttä liikenteenohjaukseen: ”Sola VTS:lle.”

Joo. On mahdollista, että se on Helge Ingstad. Se tuli pohjoisesta hetki sitten. On mahdollista että se on se joka on tulossa täällä”, sanoo VTS.

Kun vastaantulija nimi on selvinnyt, säiliölaiva kutsuu sitä saman tien radiolla. Sotalaivan vastattua säiliölaiva on jo huolissaan: ”Käännä tyyrpuuriin päin heti”, kehottaa Sola TS fregattia.

Silloin menemme liian lähelle (epäselvää)”, kuuluu vastaus. Säiliölaiva jatkaa kuitenkin kehotuksia.

Käänny tyyrpuuriin jos se olet sinä joka olet tulossa. Siis sinulla on . . .”

Kuluu noin seitsemän sekuntia ennen kuin sotalaiva vastaa.

Otan pari astetta tyyrpuuriin kun olemme ohittaneet öö… Ohittaneet öö… (epäselvää) tyyrpuuri.”

Säiliölaiva pysyy kuitenkin edelleen tiukkana.

Lähde: HS 11.11.2018; https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

*

Luokatonta toimintaa fregatilla

Tämä menee kaikkien mittasuhteitten alapuolelle. Aivan kuin keskenkasvuisten poikien mölinää varastamallaan huviveneellä..

Seuraavaksi pyytäisin, että arvoisa lukija kuuntelisi Verdens Gangin julkaiseman tallenteen tapahtumien kulusta.

Julkaistu 10.11.2018 klo 16:11 paikallista aikaa;  Kesto 16:11. Kuuntele alusten välinen keskustelu;

https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mellom-skipene

Katso myös ”paikallislehti” Bergens Tidende; https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6865G/Tankskipet-ba-KNM-Helge-Ingstad-svinge-unna-gjentatte-ganger-for-kollisjonen

*

NATOn kotisivuilta luemme

NATO in Action:

Puolustus ja ehkäisy:

Defence and deterrence

Today, the Alliance is faced with a security environment, that is more diverse, complex, fast moving and demanding than at any time since its inception.  It  faces challenges and threats that originate from the east and from the south; from state and non-state actors; from military forces and from terrorist, cyber and hybrid attacks.  To address these challenges and threats from any direction NATO is strengthening its defence and deterrence posture. 

Lähde: https://www.nato.int/nato-on-the-map/#lat=62.927736&lon=2.7024370000000317&zoom=0&layer-4&infoBox=573

*

GPS-häirintä – uusi normaali

Sateliittipaikannintoimintaa ja muuta vastaavaa paikantamista on ainakin vuodesta 2015 lähtien harjoitettu kaikissa hiemankaan merkittävissä sotilasharjoituksissa kautta maailman.

Se on uusi normaali.

Kaikki tietävät sen, kaikki varautuvat siihen, kaikki tekevät itse sitä. Finessejä haetaan.  Tarkoitus ei ole pudottaa koneita tai laivoja. Tarkoitus on näyttäytyä, kertoa että ”Here We Are”. Ei sen enempää eikä vähempää, ellei erityistä syytä ole.

GPS-häirintä on nopeasti tullut yhdeksi osaksi toimintoja, eikä siitä ole tapana raportoida.

Näin ei myöskään NATOn suuressa syksyn sotaharjoituksessa Norjassa ja Pohjoiskalotin seuduilla.

*

Välisummaus:

Norjan kuninkaallinen laivasto menetti 400 miljoonan euron Fregatin.

Yhdysvaltain US Navyn upseeri oli laivalla.

NATO kärsi melkoisen arvovaltakolauksen kun sen johtaviin fregatteihin kuuluva norjalainen yksilö törttöili vuononperällä ja upposi.

Norjan armeijalla ja erityisesti Laivastolla oli paljon selitettävää veronmaksajille, kansakunnalla ja kansainväliselle yleisölle.

NATOn pääsihteeri Jens Stoltenberg on sosialidemokraatti (taustaltaan) ja Norjan ex-pääministeri.

Fregatin menetys maksaa jokaiselle norjalaiselle noin satalappusen verran, silläkin on merkitystä.

Välijohtopäätös:

Johtoryhmät pistivät jo heti 8.11.2018 terävät päänsä yhteen; miten tämä kaikki selvitetään, selitetään ja savutetaan?  Miten tästä parhainpäin kaikkin väännämme?

*

Vastaus on Kanada!

Ei. Väärin. Vastaus ei ole Kanada.

Oikea vastaus on: Venäjä, Venäjä, Venäjä.

Kuka se valopää olikaan, joka sanoi, että kun jotain ikävää maailmalla tapahtuu, se on aina ”Venäjän syys”.

Tämä on uusi normaali.

Kaikki ”shit” voidaan kaataa Venäjän niskaan.

Koska se toimii aina.

Koska kansainvälinen nykynäkemys (ainakin Lännessä).  Vedä tosta vivusta, niin sinne kaatuu.  Toimii kuin ”junan vessa”.

*

Tähän väliin jotakin positiivista ja rakentavaa

Eilen, 18.11.2018, johtoryhmä julkaisi Fregatin pelastussuunnitelman:

Useiden päivien turvallisuustyön jälkeen laivasto ilmoitti lehdistötilaisuudessa sunnuntaina, että he ovat nyt siirtymässä uusiin vaiheisiin, jotta pystytään ja nostamaan epäonninen fregatti KNM Helge Ingstad.

"Olemme nyt siirtymässä suureen ja monimutkaiseen vaiheeseen, jossa keskitytään nostamaan  fregatti ja kuljetetaan Haakonsverniin. Meillä on suunnitelma, joka on sekä laadunvarmistettu että varmistettu. Olemme nyt täysin keskittyneet pelastusoperaatio vaiheisiin 1-8:

Lue;

https://www.tu.no/artikler/sjoforsvaret-ny-og-kompleks-fase-i-bergingsarbeidet/451438

*

Mitä tapahtui todella?

Yhtä suurella todennäköisyydellä, kuin puhumme sitä, voimme puhua myös tätä.

Jatkamme Almanakan selailua:

9.11.2018

Nettijulkaisu Aldrimer, joka on keskittynyt asevoimien aiheisin, kirjoitti:

”…fregatti sai varoituksia sekä tankkereilta että rannikkovartiostolta, kun ilmeni, että alukset olivat törmäyskurssilla. Mutta fregatin komentosilta vastasi, että heillä oli homma hallinnassa (”de hadde kontroll”.”

Pian tämän jälkeen törmäys oli tosiasia. Tapahtumien kulku on vahvistettu Aldrimeri-verkkojulkaisulle useista keskeisistä riippumattomista lähteistä, joita ei poliisien tutkinnan ja onnettomuustutkimuksen tässä vaiheessa  haluta nimetä.

Katso: https://www.tu.no/artikler/nettavis-fregatten-fikk-flere-advarsler-svarte-at-de-hadde-kontroll/450744

Noin samaan aikaan Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS (Norjan Rannikkovartioston Meriliikennekeskus) havaitsi, että alukset olivat törmätä toisiinsa. Silloin  Fedje VTS:n on kuulunut ottaa yhteyttä fregattiin Aldrimersin lähteiden mukaan. Ei ole tiedossa, onko fregattin komentosilta (laivasta vastuullinen päällystö) vastannut puheluun.

Itse rannikkovartiosto ei halua kommentoida väitteitä.

"Meillä ei ole huomautuksia", sanoo rannikkovartioston osastopäällikkö Arve Dimmen.

"Tässä vaiheessa emme pysty vastaamaan kysymyksiin todellisesta tapahtumasta. Norjan siviili-ilmailukomissio ja poliisi tutkivat nyt tätä tapausta, kertoo Fedje VTS: n liikenteen päällikkö Arnt Runar Sævrøy.

Tämä alkaa muistuttaa Titanicin törmäystä jäävuoreen. Vaaran paikka, tiedossa kohtaamisia, varoituksia tulee: hällävälliä.

*

Jatkamme TU:n uutisen lukua (joka julkaistu tuoreeltaan 9.11.2018 klo 07:59 Norjan aikaa):

Fregatin AIS-Järjestelmä (Automatic Identification System) ei ollut päällä

Fregatti Helge Ingstadilla ei ollut mitään paikanninjärjestelmää (AIS-systemet) päällä, osoittamassa aluksen sijaintia silloin, kun se törmäsi SOLA-säiliöalukseen.

 – Ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/AIS-j%C3%A4rjestelm%C3%A4

Norjan Puolustusvoimat kertoo Bergens Tidendelle että ei ole normaalia, että sota-alukset purjehtisivat siten, että  automaattinen tunnistusjärjestelmä AIS on koko ajan päällä. Toisin kuin siviililaivojen, sotilasalusten ei tarvitse lähettää lähetinsignaalia.

(Vertaa presidentti Niinistön toistuvasti puheeksi ottama ilma-alusten transponderi-suositus; eli että niin sotakoneet kuin siviili-ilmailukoneetkin pitäisivät AINA transponderit päällä, etenkin Suomenlahden ahtaassa väylässä lentäessään.  Bergenin vuono on aika kapea väylä. VH:n lisäys. Lue – https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201801092200657255  )

"Yhdelläkään maailman merillä matkaavalla sota-aluksella ei ole Paikanninsignaali (AIS) koko ajan päällä.  Se on sellaista toimintaa aluksella, jonka laivan päällystö päättää, Laivaston tiedottaja Torill Herland sanoo.

Fregatti Helge Ingstad otti osaa NATOn suureen Trident Juncture –sotaharjoitukseen Trøndelagin rannikolla ja oli matkalla takaisin tukikohtaansa Haakonsverniin Bergeniin, kun onnettomuus tapahtui torstai-aamuna.  Matkan varrella Fregatti oli käyttänyt paikoitusjärjestelmän päälle aika ajoin, mutta se ei ollut käytössä silloin, kun onnettomuus tapahtui.

"En tiedä, mikä (poiskytkentää koskevan) päätöksen peruste oli. Ei ole harvinaista, että järjestelmä sammutetaan. Nyt meidän on odotettava poliisia ja siviili-ilmailukomissaaria, Herland sanoo.

Entinen lippuekommodori ja fregatin komentaja Jakob Børresen totesi perjantaina Bergens Tidendelle, että fregatin olisi täytynyt väistää tankkeria.

*

Paikannusjärjestelmä ja transponderisysteemi on.

Mutta ei päällä.

Yhä sakenee.

Kieltämättä kimurantti katastrofi.

*

15.11.2018

Uutisoitiin:

Fregatti upposi mukanaan eräiden maailman parhaiden merenkulku-aseiden kanssa

Norjan fregatit olivat merellä varustettuina useilla uusilla asejärjestelmillä – mutta helikopterit puuttuvat vielä.

Saadaksemme selville tarkan kausaaliketjun ja tapahtumien kulun, onnettomuudessa,  jossa fregatti "Helge Ingstad" upposi, meidän on odotettava, että haveri on täysin kartoitettu.

Näin kirjoitti viime torstaina 15.11.2018 TU; https://www.tu.no/artikler/fregatten-sank-med-noen-av-verdens-beste-maritime-vapen-om-bord/451122

*

Conclusion…

… eräs mahdollinen.

Jossain vaiheessa, melko varhain, johto, joka on vastuussa, tai jonka ainakin pitäisi, totesi, että – ooops, onpas soppa. Miten tästä selvitään, kuivin housuin ja jakkarat tallella?  Amiraalien puntit tutisivat hetken. Mutta vain hetken…

Ei ole kaukana ajatus, että silloin kysyttiin myöskin taktisteknisen sotataidon varsinaisilta virtuooseilta, miten menetellä.  Miten?

Sota on aina selviytymisen taidetta. Säilyttää oma toimintakyky –  ja tuottaa viholliselle vahinkoa, joko aineellista, maineellista tai taivaallista.  Sama se.  Siksi Venäjä, Venäjä, Venäjä.

Norjalaiset viranomaiset ”keksivät” varoittaa, että GPS-paikantimissa esiintyy häiriötä, joka saattaa vaarantaa – (di di diii) lentoliikennettä.

*

Sana sanaa vasten

Norjan puolustusministeriön väitteeseen, että Venäjä oli NATOn Trident Juncture -harjoitusten aikana häirinnyt GPS paikantimia, vastasi venäläinen senaattori Frants Klintsevitsh, että Oslo toimii stereotyypin ”Moskova on aina syyllinen” mukaan.

Facebook sivullaan Klintsevitsh kirjoittaa melko maltillisesti: ”En väitä, että tämä olisi tehty varta vasten, jotta voitaisiin syyttää venäläistä osapuolta syntyneistä ongelmista. Naton tietyt harjoitusrakenteet eivät olleet valmiita selviämään odottamattomasti syntyneessä tilanteessa. Oliko syynä yksinkertaisesti ammattitaidottomuus? Sitten otettiin avuksi stereotyyppi – ”syyllisiä ovat tietenkin venäläiset”.

Sotilasasiantuntija, Natsionaljnaja oborona (Kansallinen puolustus) lehden päätoimittaja Igor Korottshenko puolestaan toteaa haastattelulausunnossaan:

”Venäjä ei ole mitenkään osallinen GPS paikantimien häirintään. Tällaiset väitteet ovat avoimen propagandistisia. Oslo yrittää löytää selityksen sotilaslaivan Helge Ingstad ja öljytankeri Sola TS yhteentörmäykseen syyttämällä onnettomuudesta Venäjää.”

*

Suomen aikataulu

Kotimaan Lennonvarmistuksesta vastaava valtionyhtiö ANS Finland antoi alkuviikosta (ma 5.11.2018  vh) ensimmäistä kertaa ilmaliikenteelle varoituksen GPS-suunnistuksen laajasta häiriöstä Lapissa, kertoo Yleisradio.

Varoitus kattoi Suomessa alueen Rovaniemen pohjoispuolelta pohjoiseen Norjan rajalle ja Kittilästä itään Venäjän rajalle. Norjassa GPS-varoitus on annettu jo lokakuussa samana päivänä, jona alkoi Pohjois-Norjassa järjestetty Naton suursotaharjoitus Trident Juncture.

ANS Finlandin (Air Navigation Services Finland) varoituksessa oli Ylen mukaan kyse lentoliikenteelle annettavasta NOTAM-varoituksesta (Notice To Airmen), joka alkoi tiistaina ja kesti keskiviikkoon puoleenyöhön asti. (siis 6.11. – 7.11.2018, vh)

Lähde: US, perjantaina 9.11.2018 klo 08:29; https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264184-yle-harvinainen-gps-varoitus-annettiin-suomessa-norjassa-syytetaan-venajaa

Ex-pääministeri Matti Vanhanen reagoi aiheeseen perjantaina 9.11.2018 (aamulla klo 08:16) lähettämällään Twiitillä, jossa hän totesi mm.:

”Tämänkin ongelman tausta on selvitettävä ja reagoitava siten, että ongelma ei jatku tai toistu. Kyse on vähintään samasta kuin ilmatilaloukkauksissa, nämäkin ongelmat on heti julkistettava”.

Tuolloin oli kulunut noin 28 tuntia Norjan Fregatin haverista.

Pääministeri Sipilä puhui Pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina 11.11.2018 (klo 14 jälkeen)  toisaalta varovaisesti sanojaan pyörittäen, mutta siinä ohessa suoraankin:

”Pääministeri Juha Sipilä (kesk) pitää hyvin mahdollisena, että Venäjä oli Lapin ilmatilan GPS-häirinnän takana alkuviikosta.”

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c72f479b-04df-4aa0-b9d2-215b00b4afa0

Samassa yhteydessä hän kysyttäessä totesi, että tietää enemmänkin, mutta ei voi kertoa enempää.  Kaikki ymmärsivät, että hän oli saanut NATOn/Norjan toimesta informaatiota aiheesta.

Muutkin suomalaiset (oikeisto)poliitikot antoivat asiasta lausuntoja, toisin kuin yleensä.  Asiasta vaikutti olevan melko vahva yksimielisyys ainakin sisärenkaan sisällä.

Sipilä insinöörinä valotti näkemyksiään myös teknisen suorittamisen osalta:

– Se on teknisesti kohtuullisen helppoa häiritä avoimessa tilassa kulkevaa radiosignaalia, ja kyllä se mahdollista on, että Venäjä on ollut tässä häiritsevä osapuoli. Sellaiset kyvykkyydet Venäjällä tiedetään olevan, Sipilä sanoi Ylen Pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina.

Sipilä arvelee, että GPS-signaalin häirinnällä osoitettiin tarkoituksellisesti kykyä käyttää nykyaikaisen hybridisodankäynnin keinoja.

– Varmasti se on viesti kaikille osapuolille, kun se tulee sotaharjoituksen yhteydessä, että tällaisia kyvykkyyksiä häirinnän lähettäjällä on, Sipilä totesi.

*

Epäilystä vakaumukselliseen tietoon

Suomalaisen osapuolen epäilyksistä kirjoitettiin maan mediassa runsaasti. Valtamedia aloitti ensin toistamalla useaan kertaan Suomen viranomaisten epäilyjä Venäjän aiheuttamasta häirinnästä GPS-järjestelmässä.  Sitten epäilyt ovat vaihtuneet todennetuksi. 

Mikään taho ei kuitenkaan selvennä mihin tietoihin tai todisteisiin nämä epäilyt ja väitteet perustuvat.
Ainoat Ylen julkistamat häirintähavainnot ovat Lapin poromiesten kertomat havainnot elektronisten paikantamien virheistä. Lento- tai meriliikenteessä ei ole havaintoja.

Ikään kuin ohimennen mainitaan, että Venäjän viranomaiset ovat kiistänet väitteet osallisuudesta GPS-häirintään. 

Minkäänlaista mielenkiintoa ei näytä osoitettavan sitä luonnollista vastakysymystä kohtaan, jossa kysytään suoraan: Missä määrin Nato ja Norja ja muut ystävämme harjoittavat ja ovat harjoittaneet GPS-häirintää.  Mitä, missä, milloin? 

Se on ikään kuin ”kielletty kysymys”, kollektiivisen hiljaisen sopimuksen piirissä.  Miksei Media kysy tätä? 

Kaikki tiedämme, että kun yksi harjoittaa jotain ”teknistä innovaatiota” tai taktista kehitelmää tai muuta kyhäelmää, kaikki perehtyvät siihen (GPS häirintä on tuttu juttu niin kauan kuin tätä tai jotain vastaavaa kirjain-paikannusta on ollut..) ja kilvan omaksuvat sen menetelmät, ja käyttävät sitä eri toiminnoissa harjoitusten aikana ja hieman muulloinkin, jos ei muusta niin viestiäkseen, että hei ”We Are Here” ja jotta ”Hey We Done It”!

*

Miksei Suomi edes nyt voinut edetä rauhallisesti ja tutkia asiaa, yksin ja yhdessä kumppanien ja muidenkin kanssa, ja todeta sitten, mitä jäi luupin alle. Se, että häirintää pitää tutkia hetkessä ja present, silloin kun sitä tapahtuu, ei ole selitys eikä veruke. Me tiesimme, he tiesivät, kaikki tiesivät.

 Ellei maamme valmistautunut toteamaan ja todentamaan niin selviötä asiaa kuin GPS-häirintä, niin mihin ne kaikki everstit sitten valmistautuivat?

Selkeästi myönteisenä poikkeuksena eräiden Utvan jäsenten ulostuloihin esiintyy sisäministeri Kai Mykkänen, joka kirjoittaa Moskovan vierailu- ja luentomatkastaan Blogissaan Uusi Suomi -sivustolla 17.11.2018  http://kaimykknen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/264287-huomioita-moskovasta?ref=karuselli

Otin Patrushevin tapaamisessa esille jo tiistaina ajankohtaisena olleen asian, että Suomessa Lapin GPS-signaalin taannoiset häiriöt herättävät huolta ja epäluuloja. Ne eivät edistä luottamuksen ilmapiiriä arktisessa yhteistyössä ja toivomme myös Venäjältä epävarmuutta vähentäviä tietoja, jos Venäjällä niitä on. Totesimme, että Suomen viranomaiset tutkivat tapausta ja välitämme tarkempia tietoja sekä kysymyksiä mikäli tutkinta antaa niille aihetta. Patrushev lupasi, että he vastaavat mikäli konkreettisia tietoja ja kysymyksiä esitetään. Tiistaina meillä ei ollut käytettävissä kaikkea sitä tietoa, minkä pohjalta ulkoministeriö tiedotti torstaina pitävänsä uskottavana, että häirintä tapahtui Venäjän toimesta”.

Mykkäsen kirjoitus sisältää selostukset muistakin keskusteluistaan Venäjän sisäministerin ja muiden viranomaisten kanssa sekä venäjänkielellä pitämästään luennosta. Hämmästyttää, etteivät Yle eikä Hesarikaan noteeranneet Mykkäsen matkaselostusta. 

Tässä oltiin Kekkosen aikanaan opastamalla linjalla:

Emme ole ulkopolitiikassa tuomareita vaan lääkäreitä. 

Kunpa malttaisimmekin.

*

Voidaanko GPS-häirintää torjua?

Asiantuntijan arvio

YLEn Ykkösaamu, 19.11.2018, haastattelun aiheena Suomalainen Kansansatelliitti, ja sen lähettäminen:

Pyrimme siihen, että maasta satelliittiin menevä signaali menee perille ja toimii kuin on tarkoitus, ja että ”satelliitista maahan tuleva signaali on mahdollisimman puhdas, eikä siinä ole häiriöitä”. Tällaiset asiat, mitkä liittyvät tiedonsiirtoon ja tuvallisuuteen, ovat asioita, jotka pitää ottaa huomion niiden jotka ovat satelliittien kanssa tekemisissä, lähettävät ja vastaanottavat tietoa.

Minkälaisia erikoistaitoja vaatii se, että niitä häiritään?

Jos puhutaan GPS:n häirinnätä, ei tarvita mitään erikoistaitoja silloin kun puhutaan pienen alueen radiohäirinnästä. Kaupasta voi tilata erilaisia laitteita, joilla voi lähettää erilaisia radioaaltoja, jotka sitten häiritsevät tätä maahan tulevaa signaalia.  Mutta tietenin jos puhutaan isoista (alueista) tai satelliiteista, jotka ovat kaukana, häirintään tarvitaan myös hyvin paljon energiaa, mitä yksityisellä ihmisellä ei ole käytettävissään.

Kuinka vaikeaa tai helppoa on sitten häirinnän estäminen? Voidaanko ne satelliitit suojata häirinnältä täydellisesti?

Kyllä (voidaan), ja mekin olemme (suunnitellessamme suomalaisen tekokuun lähettämistä avaruuteen) ottaneet sitä huomioon, että kun lähetämme signaalin niin tiettyjen toimenpiteiden kautta satelliitti vastaanottaa vain semmoisia käskyjä (signaaleja), mitkä tulevat vain meiltä.  Eli tällaisiin asioihin ollaan varauduttu.

Kuinka iso asia tämä häirintä on satelliittien hyödyntämisen kannalta? Kuinka kalliiksi se tulee, että ne tehdään häiriöttömiksi?

No, se ei oikeastaan ole kallista.  Siinä mielessä, että kysymys on tietynlaisesta salauksesta.  Ja tällaiset salaustekniikat ovat ohjelmistoja, jotka on helppo laittaa sinne mukaan.

Eli siinä mielessä hyvin halvallakin päästään.

Näin sanoi haastattelussa professori Esa Kallio, Aalto-yliopistosta.

YLEn Ykkösaamun toimittaja Marja Aka-Kokko haastatteli, haastateltavana professori Esa Kallio, Aalto-yliopisto/YLE Radio1 Ykkösaamu, 19.11.2018 (ajassa n. 1:08 – 1:11).

*

GPS-häirinnän koko kuva asettui tämän haastattelun myötä hieman uuteen asentoon, siihen nähden, miten mediassa on siitä aiemmin viikon varrella kerrottu.

Häirinnän torjunta ei ole mahdotonta, kuten on väitetty (minullekin).

Häirintää voidaan torjua. 

Häirinnän torjuntaan on käytettävissä salaustekniikkoja, jotka ovat ohjelmistoja, jotka on helppo laittaa mukaan.

Eikä ole edes kallista.

Kun tämä kerran osataan Suomessa kansansatelliitin yhteydessä, niin varmaan NATOn ja Yhdysvaltojen ja Norjankin sotavoimat ovat vielä etevämpiä!

Ne ovat kehityksen kärjessä mitä tulee häirintään – ja häirinnän torjuntaan.

Muistamme, mitä NATO tämän kirjoituksen alussa siteeratussa ohjelmajulistuksessaan totesi:

Defence and deterrence

Puolustus ja torjunta.

Jus do it!

*

Summa Summarum:

Minä en sano, koska minä en tiedä.

Mutta minä kerron, koska minä en tiedä.

Minä teen johtopäätöksiä – tee sinäkin, hyvä lukijani!

*

PS:

Vesille myös transponderit

Ehkä presidentti Niinistön kannattaa seuraavan kerran esittää NATOlle, että se alkaisi käyttää vesiliikenteessään transpondereita?

 Aina ja kaikkialla.

*

veikkohuuska
Ikaalinen

historianharrastaja,
tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu