Veikko Huuska

Norjan fregatti ajoi ”pimeänä”, mukana US-upseeri ja vei pohjaan upouudet aseet

Norjan fregatti ajoi ”pimeänä”, mukana US-upseeri ja vei pohjaan upouudet aseet

Kysymyksiä GPS-häirinnän tiimoilta - ja pari vastausta

Mistä todella on kysymys GPS-häirinnässä? Voiko häirintää estää?

Norjalaisella fregatilla ei ollut GPS-paikannus eivätkä transponderit päällä kun se törmäsi ja upposi – ja se vei meren pohjaan aivan uusimpia läntisiä merivoimien asejärjestelmiä.

Miten Norja selittää veronmaksajilleen sen, että 400 miljoonan laivan upposi sössimisen seurauksena meren pohjaan? Muuten: - Fregatilla oli törmäyshetkellä amerikkalainen vaihto-oppilasupseeri.

*

GPS-häirintä Pohjoisella Jäämerellä ja Suomi

Uusin uutinen:

NORJAN poliisi tahtoo kuulla Yhdysvaltalaista upseeria, joka oli KNM Helge Ingtadissa (fregatilla).

Upseeri oli mukana osana päällystön vaihto-ohjelmaa.

Onnettomuustutkinnan yhteydessä kyseenalaistettiin amerikkalaisen upseerin läsnäolo fregatti Helge Ingstadissa vaihto-ohjelman mukaisesti.

Yhdysvaltalaisen upseeerin rooli aluksella on poliisitutkinnan aiheena, kirjoittaa Bergens Tidende. 

Upseeri oli yksi niistä 137 henkilöstä, jotka olivat aluksella, kun fregatti törmäsi (maltalaiseen) säiliöalukseen nimeltä Sola torstaina aamuyöstä 8. marraskuuta 2018.

Ennen viikonloppua puolustusministeriö vahvisti Norjan yleisradioyhtiö NTB:lle, että Yhdysvaltalainen upseeri oli aluksella kun alukset törmäsivät. Lauantaina Yhdysvaltain laivasto (US Marine) vahvisti asian.

Tällaisiin vaihto-ohjelmiin osallistutaan yleensä noin kahden vuoden ajan, ja koulutuksessa olevia upseereita pidetään isäntämaan laivaston täysivaltaisina jäseninä.

Lähde: TU Maritim, tänään 19.11.2018;

https://www.tu.no/artikler/politiet-vil-avhore-amerikansk-offiser-pa-knm-helge-ingstad/451485

*

Otetaanpa nyt almanakka esiin ja katsotaan ihan rauhassa.

8.11.2018:

Fregatti törmää säiliölaivaan:

  1. Lyhyt versio:

Alus (Fregatti Helge Igstad] törmäsi maltalaiseen öljytankkeriin Sola TS:iin 8. marraskuuta 2018 noin kello neljä aamuyöllä Sturessa lähellä Bergeniä. Alus oli palaamassa NATOn Trident Juncture 2018 -sotaharjoituksesta. Alukseen tuli vuoto, eivätkä pumput pystyneet pitämään vuotoa hallinnassa. Hinaajat työnsivät aluksen rantaveteen, jotta se ei voinut upota täysin. Kaksi miehistöstä joutui sairaalahoitoon. Laivaa paikallaan pitäneet vaijerit katkesivat yöllä ja aamulla 13. marraskuuta, ja alus vajosi pinnan alle.”

Wikipedia; https://fi.wikipedia.org/wiki/KNM_Helge_Ingstad

Fregatti on 134 metriä pitkä.

*

B) Pitempi versio:

”Norjalainen fregatti törmäsi säiliölaivaan – sotalaiva maksoi lähes 400 miljoonaa euroa, eikä sitä ole vakuutettu.

Kukaan ei loukkaantunut eikä raakaöljyä vuotanut, kun suuri sotalaiva ja säiliöalus törmäsivät Norjassa.”

Helsingin Sanomat, 8.11.2018;  https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005893217.html

HS kertoo lisäksi mm:

”Norjan merivoimien fregatti KNM Helge Ingstad vaurioitui pahoin törmättyään hinaajan vetämään säiliöalukseen varhain torstaiaamuna Bergenin pohjoispuolella. Kahdeksan ihmistä sai lieviä vammoja törmäyksessä.

Törmäyksen taloudelliset vahingot ovat mittavat, ja ne lankeavat Norjan valtion maksettaviksi. Pahoin vaurioituneella norjalaisfregatilla ei ollut vakuutusta kuten ei muullakaan Norjan puolustusvoimien kalustolla, kertoo Norjan yleisradioyhtiö NRK..


Sen mukaan fregatin kirjanpitoarvo on 1,8 miljardia Norjan kruunua eli noin 189 miljoonaa euroa. Sanomalehti Verdens Gangin mukaan laiva maksoi ostettaessa noin 3,8 miljardia kruunua eli noin 397 miljoonaa euroa. Korjauskustannuksista ei ole toistaiseksi arviota.”

”Fregatissa oli onnettomuuden sattuessa 137 merisotilasta, joista 127 evakuoitiin heti haverin jälkeen ja loput kymmenen myöhemmin. Fregatin kylkeen tuli törmäyksessä reikä, ja sen pelättiin jopa uppoavan.

Törmäyksen toisena osapuolena olleessa Sola TS -säiliöaluksessa on 23 hengen miehistö. Lastinaan aluksella on 625 000 barrelia eli noin 99 000 kuutiometriä raakaöljyä.”

Eli

yhteenvetona:

Noin 400 miljoonan euron arvoinen fregatti vaurioitui pahasti, - ja sidosvaijerien katkettua upposi mereen, josta sen nostaminen on hankalaa, josko lainkaan mahdollista.

Fregatin 137 merisotilasta oli enemmän tai vähemmän terveyden- tai hengenvaarassa.

Osapuolena olleen Sola TS –säiliöaluksen arvoa ei ole mainittu, mutta sekin on useita miljoonia.

Sola TS:lla oli tapahtuman tapahtuessa 23 hengen miehistö.

Eli >400 miljoonan Euron vahingot ja 160 hengen vaaranalaistuminen,                                                               sekä jonkin asteinen uhka paikallisesta ekokatastrofista (99.000 kuutiota raakaöljyä).

Lisäksi tuotannollisia menetyksiä sivullisille:

Törmäyksen vuoksi Bergenin lähellä sijaitseva Sture terminal -öljysatama suljettiin ja evakuoitiin aamulla. Viiden norjalaisen öljykentän tuotanto jouduttiin pysäyttämään iltapäivällä, koska niiden tuotanto kulkee putkea pitkin terminaaliin.

VG:n kuvaa: Fregatti kellellään sunnuntaina 11.11.2018; filmin kesto 0:36; https://www.vgtv.no/video/166977/ny-video-av-fregatten-frigitt

*

Mistä on kysymys?

Heti alkoi kiistely siitä, miksi haveri? 

Laivoilla on AIS/GPS-paikantimet ja muut paikannus ja tutkalaitteet.  Tutkalla laiva näkee karikot, kivet ja kalat – ja paljon muuta.

Vahinko tapahtui varhain aamulla, jolloin näkyvyys ei ollut parhain, mutta aistinvaraisestikin tapahtumien kulku oli havaittavaissa. Monin tavoin kohtaamista pyrittiin torjumaan varoitussignaalein ja viestein. Säiliöaluksen puolesta moitittiin kiivaasti fregatin komentosillan toimintoja. Liikkui huhuja, että fregatilla oli viisi naispuolista sotilasta, ja heitä syytettiin dramaattisesta laiminlyönnistä vaikka ei tietoa heidän olinpaikastaan.

Iso soppa. Suuronnettomuuksien tutkintalautakunnalle töitä.

Sellaisenaan merkittävä skandaali. Kuka vastaa? Pienemmästäkin on merivoimien tai koko puolustusvoimien johto joutunut ”tulituksen” kohteeksi. Kuka eroaa ja miten pian?

*

HS täydensi 11.11.2018:

”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

Norjalaislehti Verdens Gangin julkaiseman radiokeskustelun perusteella sotalaivaa varoitettiin moneen kertaan ennen törmäystä Norjassa viime torstaina aamuyöllä.”

Lähde: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

Soppa vain paheni.

Laadullisesti tämä härö muistutti jo italialaisen oopperakapteenin vilkutuksia bikini-tytöille rantakallioilla.

Norjalainen lehti Verden Gang´in julkaisema keskustelu on myös auki kirjoitettuna Bergens Tidende-lehden sivulla.

Nauhoite alkaa siitä, kun Sola TS ottaa yhteyttä Fedjen saarella sijaitsevaan liikenteenohjaukseen eli VTS:ään (englanniksi vessel traffic service).

Tiedätkö, mikä laiva tulee meitä kohti täällä? Se on minusta hieman paapuuriin (vasemmalla)”, kysyy Sola TS Fedjen VTS:ltä äännittellä, jonka Verdens Gang on julkaissut.

Ei, se on, öö, en ole saanut mitään tietoja siitä. Se ei ole raportoinut minulle. Näen vain että se ilmestyy ruudulle täällä”, vastaa VTS.

Noin 45 sekunnin kuluttua säiliölaiva ottaa uudelleen yhteyttä liikenteenohjaukseen: ”Sola VTS:lle.”

Joo. On mahdollista, että se on Helge Ingstad. Se tuli pohjoisesta hetki sitten. On mahdollista että se on se joka on tulossa täällä”, sanoo VTS.

Kun vastaantulija nimi on selvinnyt, säiliölaiva kutsuu sitä saman tien radiolla. Sotalaivan vastattua säiliölaiva on jo huolissaan: ”Käännä tyyrpuuriin päin heti”, kehottaa Sola TS fregattia.


Silloin menemme liian lähelle (epäselvää)”, kuuluu vastaus. Säiliölaiva jatkaa kuitenkin kehotuksia.

Käänny tyyrpuuriin jos se olet sinä joka olet tulossa. Siis sinulla on . . .”


Kuluu noin seitsemän sekuntia ennen kuin sotalaiva vastaa.

Otan pari astetta tyyrpuuriin kun olemme ohittaneet öö... Ohittaneet öö... (epäselvää) tyyrpuuri.”

Säiliölaiva pysyy kuitenkin edelleen tiukkana.

Lähde: HS 11.11.2018; https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

*

Luokatonta toimintaa fregatilla

Tämä menee kaikkien mittasuhteitten alapuolelle. Aivan kuin keskenkasvuisten poikien mölinää varastamallaan huviveneellä..

Seuraavaksi pyytäisin, että arvoisa lukija kuuntelisi Verdens Gangin julkaiseman tallenteen tapahtumien kulusta.

Julkaistu 10.11.2018 klo 16:11 paikallista aikaa;  Kesto 16:11. Kuuntele alusten välinen keskustelu;

https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mellom-skipene

Katso myös ”paikallislehti” Bergens Tidende; https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6865G/Tankskipet-ba-KNM-Helge-Ingstad-svinge-unna-gjentatte-ganger-for-kollisjonen

*

NATOn kotisivuilta luemme

NATO in Action:

Puolustus ja ehkäisy:

Defence and deterrence

Today, the Alliance is faced with a security environment, that is more diverse, complex, fast moving and demanding than at any time since its inception.  It  faces challenges and threats that originate from the east and from the south; from state and non-state actors; from military forces and from terrorist, cyber and hybrid attacks.  To address these challenges and threats from any direction NATO is strengthening its defence and deterrence posture. 

Lähde: https://www.nato.int/nato-on-the-map/#lat=62.927736&lon=2.7024370000000317&zoom=0&layer-4&infoBox=573

*

GPS-häirintä – uusi normaali

Sateliittipaikannintoimintaa ja muuta vastaavaa paikantamista on ainakin vuodesta 2015 lähtien harjoitettu kaikissa hiemankaan merkittävissä sotilasharjoituksissa kautta maailman.

Se on uusi normaali.

Kaikki tietävät sen, kaikki varautuvat siihen, kaikki tekevät itse sitä. Finessejä haetaan.  Tarkoitus ei ole pudottaa koneita tai laivoja. Tarkoitus on näyttäytyä, kertoa että ”Here We Are”. Ei sen enempää eikä vähempää, ellei erityistä syytä ole.

GPS-häirintä on nopeasti tullut yhdeksi osaksi toimintoja, eikä siitä ole tapana raportoida.

Näin ei myöskään NATOn suuressa syksyn sotaharjoituksessa Norjassa ja Pohjoiskalotin seuduilla.

*

Välisummaus:

Norjan kuninkaallinen laivasto menetti 400 miljoonan euron Fregatin.

Yhdysvaltain US Navyn upseeri oli laivalla.

NATO kärsi melkoisen arvovaltakolauksen kun sen johtaviin fregatteihin kuuluva norjalainen yksilö törttöili vuononperällä ja upposi.

Norjan armeijalla ja erityisesti Laivastolla oli paljon selitettävää veronmaksajille, kansakunnalla ja kansainväliselle yleisölle.

NATOn pääsihteeri Jens Stoltenberg on sosialidemokraatti (taustaltaan) ja Norjan ex-pääministeri.

Fregatin menetys maksaa jokaiselle norjalaiselle noin satalappusen verran, silläkin on merkitystä.

Välijohtopäätös:

Johtoryhmät pistivät jo heti 8.11.2018 terävät päänsä yhteen; miten tämä kaikki selvitetään, selitetään ja savutetaan?  Miten tästä parhainpäin kaikkin väännämme?

*

Vastaus on Kanada!

Ei. Väärin. Vastaus ei ole Kanada.

Oikea vastaus on: Venäjä, Venäjä, Venäjä.

Kuka se valopää olikaan, joka sanoi, että kun jotain ikävää maailmalla tapahtuu, se on aina ”Venäjän syys”.

Tämä on uusi normaali.

Kaikki ”shit” voidaan kaataa Venäjän niskaan.

Koska se toimii aina.

Koska kansainvälinen nykynäkemys (ainakin Lännessä).  Vedä tosta vivusta, niin sinne kaatuu.  Toimii kuin ”junan vessa”.

*

Tähän väliin jotakin positiivista ja rakentavaa

Eilen, 18.11.2018, johtoryhmä julkaisi Fregatin pelastussuunnitelman:

Useiden päivien turvallisuustyön jälkeen laivasto ilmoitti lehdistötilaisuudessa sunnuntaina, että he ovat nyt siirtymässä uusiin vaiheisiin, jotta pystytään ja nostamaan epäonninen fregatti KNM Helge Ingstad.

"Olemme nyt siirtymässä suureen ja monimutkaiseen vaiheeseen, jossa keskitytään nostamaan  fregatti ja kuljetetaan Haakonsverniin. Meillä on suunnitelma, joka on sekä laadunvarmistettu että varmistettu. Olemme nyt täysin keskittyneet pelastusoperaatio vaiheisiin 1-8:

Lue;

https://www.tu.no/artikler/sjoforsvaret-ny-og-kompleks-fase-i-bergingsarbeidet/451438

*

Mitä tapahtui todella?

Yhtä suurella todennäköisyydellä, kuin puhumme sitä, voimme puhua myös tätä.

Jatkamme Almanakan selailua:

9.11.2018

Nettijulkaisu Aldrimer, joka on keskittynyt asevoimien aiheisin, kirjoitti:

”…fregatti sai varoituksia sekä tankkereilta että rannikkovartiostolta, kun ilmeni, että alukset olivat törmäyskurssilla. Mutta fregatin komentosilta vastasi, että heillä oli homma hallinnassa (”de hadde kontroll”.”

Pian tämän jälkeen törmäys oli tosiasia. Tapahtumien kulku on vahvistettu Aldrimeri-verkkojulkaisulle useista keskeisistä riippumattomista lähteistä, joita ei poliisien tutkinnan ja onnettomuustutkimuksen tässä vaiheessa  haluta nimetä.

Katso: https://www.tu.no/artikler/nettavis-fregatten-fikk-flere-advarsler-svarte-at-de-hadde-kontroll/450744

Noin samaan aikaan Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS (Norjan Rannikkovartioston Meriliikennekeskus) havaitsi, että alukset olivat törmätä toisiinsa. Silloin  Fedje VTS:n on kuulunut ottaa yhteyttä fregattiin Aldrimersin lähteiden mukaan. Ei ole tiedossa, onko fregattin komentosilta (laivasta vastuullinen päällystö) vastannut puheluun.

Itse rannikkovartiosto ei halua kommentoida väitteitä.

"Meillä ei ole huomautuksia", sanoo rannikkovartioston osastopäällikkö Arve Dimmen.

"Tässä vaiheessa emme pysty vastaamaan kysymyksiin todellisesta tapahtumasta. Norjan siviili-ilmailukomissio ja poliisi tutkivat nyt tätä tapausta, kertoo Fedje VTS: n liikenteen päällikkö Arnt Runar Sævrøy.

Tämä alkaa muistuttaa Titanicin törmäystä jäävuoreen. Vaaran paikka, tiedossa kohtaamisia, varoituksia tulee: hällävälliä.

*

Jatkamme TU:n uutisen lukua (joka julkaistu tuoreeltaan 9.11.2018 klo 07:59 Norjan aikaa):

Fregatin AIS-Järjestelmä (Automatic Identification System) ei ollut päällä

Fregatti Helge Ingstadilla ei ollut mitään paikanninjärjestelmää (AIS-systemet) päällä, osoittamassa aluksen sijaintia silloin, kun se törmäsi SOLA-säiliöalukseen.

 – Ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/AIS-j%C3%A4rjestelm%C3%A4

Norjan Puolustusvoimat kertoo Bergens Tidendelle että ei ole normaalia, että sota-alukset purjehtisivat siten, että  automaattinen tunnistusjärjestelmä AIS on koko ajan päällä. Toisin kuin siviililaivojen, sotilasalusten ei tarvitse lähettää lähetinsignaalia.

(Vertaa presidentti Niinistön toistuvasti puheeksi ottama ilma-alusten transponderi-suositus; eli että niin sotakoneet kuin siviili-ilmailukoneetkin pitäisivät AINA transponderit päällä, etenkin Suomenlahden ahtaassa väylässä lentäessään.  Bergenin vuono on aika kapea väylä. VH:n lisäys. Lue - https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201801092200657255  )

"Yhdelläkään maailman merillä matkaavalla sota-aluksella ei ole Paikanninsignaali (AIS) koko ajan päällä.  Se on sellaista toimintaa aluksella, jonka laivan päällystö päättää, Laivaston tiedottaja Torill Herland sanoo.

Fregatti Helge Ingstad otti osaa NATOn suureen Trident Juncture –sotaharjoitukseen Trøndelagin rannikolla ja oli matkalla takaisin tukikohtaansa Haakonsverniin Bergeniin, kun onnettomuus tapahtui torstai-aamuna.  Matkan varrella Fregatti oli käyttänyt paikoitusjärjestelmän päälle aika ajoin, mutta se ei ollut käytössä silloin, kun onnettomuus tapahtui.

"En tiedä, mikä (poiskytkentää koskevan) päätöksen peruste oli. Ei ole harvinaista, että järjestelmä sammutetaan. Nyt meidän on odotettava poliisia ja siviili-ilmailukomissaaria, Herland sanoo.

Entinen lippuekommodori ja fregatin komentaja Jakob Børresen totesi perjantaina Bergens Tidendelle, että fregatin olisi täytynyt väistää tankkeria.

*

Paikannusjärjestelmä ja transponderisysteemi on.

Mutta ei päällä.

Yhä sakenee.

Kieltämättä kimurantti katastrofi.

*

15.11.2018

Uutisoitiin:

Fregatti upposi mukanaan eräiden maailman parhaiden merenkulku-aseiden kanssa

Norjan fregatit olivat merellä varustettuina useilla uusilla asejärjestelmillä - mutta helikopterit puuttuvat vielä.

Saadaksemme selville tarkan kausaaliketjun ja tapahtumien kulun, onnettomuudessa,  jossa fregatti "Helge Ingstad" upposi, meidän on odotettava, että haveri on täysin kartoitettu.

Näin kirjoitti viime torstaina 15.11.2018 TU; https://www.tu.no/artikler/fregatten-sank-med-noen-av-verdens-beste-maritime-vapen-om-bord/451122

*

Conclusion…

… eräs mahdollinen.

Jossain vaiheessa, melko varhain, johto, joka on vastuussa, tai jonka ainakin pitäisi, totesi, että – ooops, onpas soppa. Miten tästä selvitään, kuivin housuin ja jakkarat tallella?  Amiraalien puntit tutisivat hetken. Mutta vain hetken…

Ei ole kaukana ajatus, että silloin kysyttiin myöskin taktisteknisen sotataidon varsinaisilta virtuooseilta, miten menetellä.  Miten?

Sota on aina selviytymisen taidetta. Säilyttää oma toimintakyky -  ja tuottaa viholliselle vahinkoa, joko aineellista, maineellista tai taivaallista.  Sama se.  Siksi Venäjä, Venäjä, Venäjä.

Norjalaiset viranomaiset ”keksivät” varoittaa, että GPS-paikantimissa esiintyy häiriötä, joka saattaa vaarantaa - (di di diii) lentoliikennettä.

*

Sana sanaa vasten

Norjan puolustusministeriön väitteeseen, että Venäjä oli NATOn Trident Juncture -harjoitusten aikana häirinnyt GPS paikantimia, vastasi venäläinen senaattori Frants Klintsevitsh, että Oslo toimii stereotyypin ”Moskova on aina syyllinen” mukaan.

Facebook sivullaan Klintsevitsh kirjoittaa melko maltillisesti: ”En väitä, että tämä olisi tehty varta vasten, jotta voitaisiin syyttää venäläistä osapuolta syntyneistä ongelmista. Naton tietyt harjoitusrakenteet eivät olleet valmiita selviämään odottamattomasti syntyneessä tilanteessa. Oliko syynä yksinkertaisesti ammattitaidottomuus? Sitten otettiin avuksi stereotyyppi - ”syyllisiä ovat tietenkin venäläiset”.

Sotilasasiantuntija, Natsionaljnaja oborona (Kansallinen puolustus) lehden päätoimittaja Igor Korottshenko puolestaan toteaa haastattelulausunnossaan:

”Venäjä ei ole mitenkään osallinen GPS paikantimien häirintään. Tällaiset väitteet ovat avoimen propagandistisia. Oslo yrittää löytää selityksen sotilaslaivan Helge Ingstad ja öljytankeri Sola TS yhteentörmäykseen syyttämällä onnettomuudesta Venäjää.”

*

Suomen aikataulu

Kotimaan Lennonvarmistuksesta vastaava valtionyhtiö ANS Finland antoi alkuviikosta (ma 5.11.2018  vh) ensimmäistä kertaa ilmaliikenteelle varoituksen GPS-suunnistuksen laajasta häiriöstä Lapissa, kertoo Yleisradio.

Varoitus kattoi Suomessa alueen Rovaniemen pohjoispuolelta pohjoiseen Norjan rajalle ja Kittilästä itään Venäjän rajalle. Norjassa GPS-varoitus on annettu jo lokakuussa samana päivänä, jona alkoi Pohjois-Norjassa järjestetty Naton suursotaharjoitus Trident Juncture.

ANS Finlandin (Air Navigation Services Finland) varoituksessa oli Ylen mukaan kyse lentoliikenteelle annettavasta NOTAM-varoituksesta (Notice To Airmen), joka alkoi tiistaina ja kesti keskiviikkoon puoleenyöhön asti. (siis 6.11. – 7.11.2018, vh)

Lähde: US, perjantaina 9.11.2018 klo 08:29; https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264184-yle-harvinainen-gps-varoitus-annettiin-suomessa-norjassa-syytetaan-venajaa

Ex-pääministeri Matti Vanhanen reagoi aiheeseen perjantaina 9.11.2018 (aamulla klo 08:16) lähettämällään Twiitillä, jossa hän totesi mm.:

”Tämänkin ongelman tausta on selvitettävä ja reagoitava siten, että ongelma ei jatku tai toistu. Kyse on vähintään samasta kuin ilmatilaloukkauksissa, nämäkin ongelmat on heti julkistettava”.

Tuolloin oli kulunut noin 28 tuntia Norjan Fregatin haverista.

Pääministeri Sipilä puhui Pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina 11.11.2018 (klo 14 jälkeen)  toisaalta varovaisesti sanojaan pyörittäen, mutta siinä ohessa suoraankin:

”Pääministeri Juha Sipilä (kesk) pitää hyvin mahdollisena, että Venäjä oli Lapin ilmatilan GPS-häirinnän takana alkuviikosta.”

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c72f479b-04df-4aa0-b9d2-215b00b4afa0

Samassa yhteydessä hän kysyttäessä totesi, että tietää enemmänkin, mutta ei voi kertoa enempää.  Kaikki ymmärsivät, että hän oli saanut NATOn/Norjan toimesta informaatiota aiheesta.

Muutkin suomalaiset (oikeisto)poliitikot antoivat asiasta lausuntoja, toisin kuin yleensä.  Asiasta vaikutti olevan melko vahva yksimielisyys ainakin sisärenkaan sisällä.

Sipilä insinöörinä valotti näkemyksiään myös teknisen suorittamisen osalta:

– Se on teknisesti kohtuullisen helppoa häiritä avoimessa tilassa kulkevaa radiosignaalia, ja kyllä se mahdollista on, että Venäjä on ollut tässä häiritsevä osapuoli. Sellaiset kyvykkyydet Venäjällä tiedetään olevan, Sipilä sanoi Ylen Pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina.

Sipilä arvelee, että GPS-signaalin häirinnällä osoitettiin tarkoituksellisesti kykyä käyttää nykyaikaisen hybridisodankäynnin keinoja.

– Varmasti se on viesti kaikille osapuolille, kun se tulee sotaharjoituksen yhteydessä, että tällaisia kyvykkyyksiä häirinnän lähettäjällä on, Sipilä totesi.

*

Epäilystä vakaumukselliseen tietoon

Suomalaisen osapuolen epäilyksistä kirjoitettiin maan mediassa runsaasti. Valtamedia aloitti ensin toistamalla useaan kertaan Suomen viranomaisten epäilyjä Venäjän aiheuttamasta häirinnästä GPS-järjestelmässä.  Sitten epäilyt ovat vaihtuneet todennetuksi. 

Mikään taho ei kuitenkaan selvennä mihin tietoihin tai todisteisiin nämä epäilyt ja väitteet perustuvat.
Ainoat Ylen julkistamat häirintähavainnot ovat Lapin poromiesten kertomat havainnot elektronisten paikantamien virheistä. Lento- tai meriliikenteessä ei ole havaintoja.

Ikään kuin ohimennen mainitaan, että Venäjän viranomaiset ovat kiistänet väitteet osallisuudesta GPS-häirintään. 

Minkäänlaista mielenkiintoa ei näytä osoitettavan sitä luonnollista vastakysymystä kohtaan, jossa kysytään suoraan: Missä määrin Nato ja Norja ja muut ystävämme harjoittavat ja ovat harjoittaneet GPS-häirintää.  Mitä, missä, milloin? 

Se on ikään kuin ”kielletty kysymys”, kollektiivisen hiljaisen sopimuksen piirissä.  Miksei Media kysy tätä? 

Kaikki tiedämme, että kun yksi harjoittaa jotain ”teknistä innovaatiota” tai taktista kehitelmää tai muuta kyhäelmää, kaikki perehtyvät siihen (GPS häirintä on tuttu juttu niin kauan kuin tätä tai jotain vastaavaa kirjain-paikannusta on ollut..) ja kilvan omaksuvat sen menetelmät, ja käyttävät sitä eri toiminnoissa harjoitusten aikana ja hieman muulloinkin, jos ei muusta niin viestiäkseen, että hei ”We Are Here” ja jotta ”Hey We Done It”!

*

Miksei Suomi edes nyt voinut edetä rauhallisesti ja tutkia asiaa, yksin ja yhdessä kumppanien ja muidenkin kanssa, ja todeta sitten, mitä jäi luupin alle. Se, että häirintää pitää tutkia hetkessä ja present, silloin kun sitä tapahtuu, ei ole selitys eikä veruke. Me tiesimme, he tiesivät, kaikki tiesivät.

 Ellei maamme valmistautunut toteamaan ja todentamaan niin selviötä asiaa kuin GPS-häirintä, niin mihin ne kaikki everstit sitten valmistautuivat?

Selkeästi myönteisenä poikkeuksena eräiden Utvan jäsenten ulostuloihin esiintyy sisäministeri Kai Mykkänen, joka kirjoittaa Moskovan vierailu- ja luentomatkastaan Blogissaan Uusi Suomi -sivustolla 17.11.2018  http://kaimykknen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/264287-huomioita-moskovasta?ref=karuselli


Otin Patrushevin tapaamisessa esille jo tiistaina ajankohtaisena olleen asian, että Suomessa Lapin GPS-signaalin taannoiset häiriöt herättävät huolta ja epäluuloja. Ne eivät edistä luottamuksen ilmapiiriä arktisessa yhteistyössä ja toivomme myös Venäjältä epävarmuutta vähentäviä tietoja, jos Venäjällä niitä on. Totesimme, että Suomen viranomaiset tutkivat tapausta ja välitämme tarkempia tietoja sekä kysymyksiä mikäli tutkinta antaa niille aihetta. Patrushev lupasi, että he vastaavat mikäli konkreettisia tietoja ja kysymyksiä esitetään. Tiistaina meillä ei ollut käytettävissä kaikkea sitä tietoa, minkä pohjalta ulkoministeriö tiedotti torstaina pitävänsä uskottavana, että häirintä tapahtui Venäjän toimesta”.

Mykkäsen kirjoitus sisältää selostukset muistakin keskusteluistaan Venäjän sisäministerin ja muiden viranomaisten kanssa sekä venäjänkielellä pitämästään luennosta. Hämmästyttää, etteivät Yle eikä Hesarikaan noteeranneet Mykkäsen matkaselostusta. 

Tässä oltiin Kekkosen aikanaan opastamalla linjalla:

Emme ole ulkopolitiikassa tuomareita vaan lääkäreitä. 

Kunpa malttaisimmekin.

*

Voidaanko GPS-häirintää torjua?

Asiantuntijan arvio

YLEn Ykkösaamu, 19.11.2018, haastattelun aiheena Suomalainen Kansansatelliitti, ja sen lähettäminen:

Pyrimme siihen, että maasta satelliittiin menevä signaali menee perille ja toimii kuin on tarkoitus, ja että ”satelliitista maahan tuleva signaali on mahdollisimman puhdas, eikä siinä ole häiriöitä”. Tällaiset asiat, mitkä liittyvät tiedonsiirtoon ja tuvallisuuteen, ovat asioita, jotka pitää ottaa huomion niiden jotka ovat satelliittien kanssa tekemisissä, lähettävät ja vastaanottavat tietoa.

Minkälaisia erikoistaitoja vaatii se, että niitä häiritään?

Jos puhutaan GPS:n häirinnätä, ei tarvita mitään erikoistaitoja silloin kun puhutaan pienen alueen radiohäirinnästä. Kaupasta voi tilata erilaisia laitteita, joilla voi lähettää erilaisia radioaaltoja, jotka sitten häiritsevät tätä maahan tulevaa signaalia.  Mutta tietenin jos puhutaan isoista (alueista) tai satelliiteista, jotka ovat kaukana, häirintään tarvitaan myös hyvin paljon energiaa, mitä yksityisellä ihmisellä ei ole käytettävissään.

Kuinka vaikeaa tai helppoa on sitten häirinnän estäminen? Voidaanko ne satelliitit suojata häirinnältä täydellisesti?

Kyllä (voidaan), ja mekin olemme (suunnitellessamme suomalaisen tekokuun lähettämistä avaruuteen) ottaneet sitä huomioon, että kun lähetämme signaalin niin tiettyjen toimenpiteiden kautta satelliitti vastaanottaa vain semmoisia käskyjä (signaaleja), mitkä tulevat vain meiltä.  Eli tällaisiin asioihin ollaan varauduttu.

Kuinka iso asia tämä häirintä on satelliittien hyödyntämisen kannalta? Kuinka kalliiksi se tulee, että ne tehdään häiriöttömiksi?

No, se ei oikeastaan ole kallista.  Siinä mielessä, että kysymys on tietynlaisesta salauksesta.  Ja tällaiset salaustekniikat ovat ohjelmistoja, jotka on helppo laittaa sinne mukaan.

Eli siinä mielessä hyvin halvallakin päästään.

Näin sanoi haastattelussa professori Esa Kallio, Aalto-yliopistosta.

YLEn Ykkösaamun toimittaja Marja Aka-Kokko haastatteli, haastateltavana professori Esa Kallio, Aalto-yliopisto/YLE Radio1 Ykkösaamu, 19.11.2018 (ajassa n. 1:08 – 1:11).

*

GPS-häirinnän koko kuva asettui tämän haastattelun myötä hieman uuteen asentoon, siihen nähden, miten mediassa on siitä aiemmin viikon varrella kerrottu.

Häirinnän torjunta ei ole mahdotonta, kuten on väitetty (minullekin).

Häirintää voidaan torjua. 

Häirinnän torjuntaan on käytettävissä salaustekniikkoja, jotka ovat ohjelmistoja, jotka on helppo laittaa mukaan.

Eikä ole edes kallista.

Kun tämä kerran osataan Suomessa kansansatelliitin yhteydessä, niin varmaan NATOn ja Yhdysvaltojen ja Norjankin sotavoimat ovat vielä etevämpiä!

Ne ovat kehityksen kärjessä mitä tulee häirintään – ja häirinnän torjuntaan.

Muistamme, mitä NATO tämän kirjoituksen alussa siteeratussa ohjelmajulistuksessaan totesi:

Defence and deterrence

Puolustus ja torjunta.

Jus do it!

*

Summa Summarum:

Minä en sano, koska minä en tiedä.

Mutta minä kerron, koska minä en tiedä.

Minä teen johtopäätöksiä – tee sinäkin, hyvä lukijani!

*

PS:

Vesille myös transponderit

Ehkä presidentti Niinistön kannattaa seuraavan kerran esittää NATOlle, että se alkaisi käyttää vesiliikenteessään transpondereita?

 Aina ja kaikkialla.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (49 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Ensin upposi Norjalainen yli 400 miljoonaa euroa maksanut fregatti typerässä nokkapokassa kapean vuonon pohjukassa. Vastapuolena Maltalle rekisteröity öljyalus.

Sitten repesi väittely GPS-häirinnästä Pohjois-Norjassa ja ehkä Suomenkin "päälaella".

Oliko GPS-selkkaus poliittis-käytännöllinen kupletti, jolla huomio Lännessä ja Pohjolassa, mutta ennen kaikkea Norjassa, ohjattiin pois Fregatti-haverista ulkoiseen "viholliseen"?

Tapaustietojen lisääntyessä tämä alun perin hieman salaliittolaisuuteen haiskahtanut kysymys alkaa tuntua entistä relevantimmalta.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Miten Norjan laivasto, Norjan Aremeija - ja NATO ja Yhdysvallat, selittää maailmalle, miten miksi ja kuinka Fregatti saattoi upota kotivesillään. (Ilman Venäjän myötävaikutusta?)

Miksi Fregatti ajoi ilman paikannus- ja tunnistesignaalia? Mikä oli komentosillalla olleen Amerikkalaisen upseerin rooli?

Minkälaiset (teknisesti ja tarkkaan ottaen) olivat ne "uusinta uutta" edustanet merisodan asejärjestelmät, jotka upposivat vuonon pohjalle laivan mukana (vai saatiinko osa niistä pelastettua sinä aikana, jona aluksen kansi oli pinnan päällä?)

Oliko/Onko KNM Helde Igstad -fregatilla ydinaseita? JOs oli, minkälaisia? Miten ne reagoivat meriveteen?

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Fregatti ajoi ilman signaalia.

Nettijulkaisu Aldrimer, joka on keskittynyt asevoimien aiheisin, kirjoitti:
”…fregatti sai varoituksia sekä tankkereilta että rannikkovartiostolta, kun ilmeni, että alukset olivat törmäyskurssilla. Mutta fregatin komentosilta vastasi, että heillä oli homma hallinnassa (”de hadde kontroll”.”

Pian tämän jälkeen törmäys oli tosiasia.

Tapahtumien kulku on vahvistettu Aldrimeri-verkkojulkaisulle useista keskeisistä riippumattomista lähteistä, joita ei poliisien tutkinnan ja onnettomuustutkimuksen tässä vaiheessa haluta nimetä.
Katso: https://www.tu.no/artikler/nettavis-fregatten-fikk...

Noin samaan aikaan Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS (Norjan Rannikkovartioston Meriliikennekeskus) havaitsi, että alukset olivat törmätä toisiinsa.
Silloin Fedje VTS:n on kuulunut ottaa yhteyttä fregattiin Aldrimersin lähteiden mukaan.

Ei ole tiedossa, onko fregattin komentosilta (laivasta vastuullinen päällystö) vastannut puheluun.

Itse rannikkovartiosto ei halua kommentoida väitteitä.

"Meillä ei ole huomautuksia", sanoo rannikkovartioston osastopäällikkö Arve Dimmen.

"Tässä vaiheessa emme pysty vastaamaan kysymyksiin todellisesta tapahtumasta. Norjan siviili-ilmailukomissio ja poliisi tutkivat nyt tätä tapausta,
kertoo Fedje VTS: n liikenteen päällikkö Arnt Runar Sævrøy.

*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Norjassa kiihtyy kiihtymistään keskustelu siitä, miten oli mahdollista, että 134 metriä pitkä, 5290 tonnin sota-alus, jossa on kaikki maailman moderneimmat sotakoneen antennit ja tutkat ja luotaimet, ei onnistunut välttämään kotivesillään törmäystä maltalaisen 250 metriä pitkän, 62.557 tonnin öljytankkerin kanssa?

Selvää on, kumman piti väistää!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Sitäkin kannattaisi pohtia, miksi alus upposi. Sota-aluksen kun pitäisi kestää hiukan ahtojäitä ja kolhuja ilman, että pohjaan menee. Joku on sentään varmaa: Norjan puolustusvoimissa tullaan lähiaikoina nimittämään ainakin yksi uusi reservin kapteeni.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

#6.
Kyllä!
Tuossa alempana onkin siitä toteamus:

"Sota-alukset, erityisesti fregattien kaltaiset pintataistelijat, on yleensä suunniteltu kestämään taisteluvaurioita", Pape kertoi CNN:lle.

Fregatin vas. kyljen vedenalaiset vahingot eivät olleet ainakaan perjantaina aivan tarkkaan selvillä.

Uppoaminen tapahtui kun kiinnitys rantakallioon epäonnistui vaijerien katkettua. Tuossa just yksi asiantuntija, joka oli Costa Concordiaa pelastamassa toteaa, että olisi pitänyt käyttää järeää ketjua, joka ei olisi katkennut missään oloissa.
Eli kalliita lisävaurioita ja -vahinkoja tuli "viiden pennnin" seppien vuoksi.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Similar cases involving US Navy destroyers over the last two years were found to have been down to avoidable errors, according to Alex Pape, Editor of Jane's Fighting Ships, but he said it is too early to speculate on this incident.

"Warships, particularly surface combatants like frigates, are generally designed to withstand a degree of battle damage," Pape told CNN.

Heavy chains

The attempted rescue of the frigate has certainly raised eyebrows.

Jan Vindenes is the general manager of Sotra Anchor & Chain, whose products have been used in numerous shipwreck recoveries, including that of the Costa Concordia -- the cruise ship which crashed into rocks off the coast of Italy in 2012, killing 32 people on board. He thinks chains could have been used to secure the frigate.

"They used some wire to secure the frigate but unfortunately it snapped. We say that chain is stronger and better than wire."

*

Fregatin korjaaminen saattaa olla kalliimpaa kuin uuden hankkiminen?

Lisäkustannuksia aiheutuu vuonon pohjukassa olevien petrokemiallisten laitosten sulkeminen:

The financial impact of the crash is likely to be felt well beyond the military, as it triggered the shutdown of a North Sea crude export terminal, Norway's largest gas processing plant and several offshore fields.

In total, these five oil and gas fields produce around 400 million Norwegian krone ($48 million) a day or 17 million krone ($2 million) an hour. Since the oil companies pay 78 percent taxes to the state for production, the two-day shutdown ultimately resulted in a substantial economic loss for the nation, national broadcaster NRK reported.

Fortunately the oil tanker -- which was carrying almost 100 million liters of oil -- was not seriously damaged in the accident. The Norwegian Coastal Administration said it had cleaned up some diesel and helicopter fuel that was spilled in the incident, but that has been largely contained, according to Truls Gulowsen, head of Greenpeace in Norway.

"A major leakage would have constituted an unbelievable environmental disaster that easily could have impacted most of Norway's western coastline," Gulowsen told CNN.

*

Se siitä vielä olisi puuttunut, että Maltan tankkeri olisi mennyt päreiksi ja 100 miljoonaa litraa öljyä olisi levinnyt mereen...

CNN; https://edition.cnn.com/2018/11/17/europe/norway-n...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Ks. Norjalaisen Wikipedian esittely fregatista Helge Ingstad; https://no.wikipedia.org/wiki/KNM_%C2%ABHelge_Ings...
Fra desember 2013 til mai 2014 deltok KNM «Helge Ingstad» i uttransportering av kjemiske våpen fra Syria i operasjonen RECSYR
Helge Ingstad osallistui Syyrian kemiallisten aseiden tuhoamis-ohjelmaan, jossa myös Suomi oli mukana:
To sivile skip, danske MS «Ark Futura» og norske MS «Taiko», fraktet stridsmidlene. To styrker av orlogsskip ble satt inn for å beskytte de sivile lasteskipene. Danmark, Norge og Storbritannia bidro med orlogsfartøyer til den ene av disse, Russland og Kina til den andre. Norge bidro fra desember 2013 til mai 2014 med KNM «Helge Ingstad».[7] Deretter ble KV «Andenes» [8] satt inn. I juni 2014 bestemte den norske regjeringen å videreføre Norges bidrag til RECSYR i inntil én måned til 31. juli 2014
https://no.wikipedia.org/wiki/RECSYR

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Suomenkin kannattaisi tilata uudet laivaston alukset Venäjältä. Ne pysyvät pinnalla vielä täynnä reikiä.

Nikolai Holopainen

Laivanupotuspeli. Rahtilaivat 3 NATO 0.Tyynen meren taisteluita kommentoidessaan asiantuntija totesi, että jos hän Amiraalina jotain toivoisi, niin naisia vihollislaivan miehistöön. Käsittämätön tapaus. "Viholliskosketus" oli saatu ja vihollinen ilmoitti, että miina on edessä. Muuttakaa kurssia! Mitä komentosillalla räplättiin? Rintaliivien hakasia vai?

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Yhdysvaltain laivasto on US Navy eikä marine joka on merijalkaväki.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sori, joku jo pari vuotta sitten opetti tämän. Maavoimia, meikä.

Tomi Vaalisto

Onpa pitkä blogi, mikä tietysti osoittaa sen, että asia kiinnostaa.

Blogissa pulpahtelee useasti "US-upseeri", jonka roolia en ainakaan huomannut. Hän tuskin vastasi KNM Helge Ingstadin navigoinnista. Kiinnostaa oliko tuo "US-upseeri" Yhdysvaltojen laivaston, ilmavoimien vai jostain muusta aselajista. Voisi olla hyvinkin yhdysupseeri, mutta tämä on arvaus. Ilmeisesti "US-upseerin" läsnäololla on itseisarvoa ja perinteisesti tuossa aglismimuodossa esitettynä se ei ole kehu.

Väistämissäännöt ovat sangen simppelit: laivojen lähestyessä toisiaan vastakkaisilta suunnilta on molempien väistettävä oikealle.
Ei Sola TS:llä kokonsa puolesta mitään etuajo-oikeutta ole ja siksi hyvän merimiestavan mukaan pyritään seilaamaan väylän oikeaa puolta, jotta vastaantulijalle jäisi tilaa.
Jos kulkureitit risteävät vasemmalta tuleva väistää.

Mitään "lennonjohtoa" laivat eivät tarvitse väylällä eikä niiden tarvitse kommunikoida keskenään tai jonkun maa-aseman kanssa. Riittää kun noudattavat merenkulun sääntöjä niin ei kolise.

Uutisissa haukutaan kovasti Norjan laivastoa, mutta yleensä sotalaivalla on paljon enemmän kansimiehistöä kuin siviilialuksella - on siis näkeviä silmäparejaä.

Olen itse seilannut kymmenisen vuotta.Esimerkiksi Atlantia ylittäessä päivisin suomalaisaluksella oli brygällä perämies yksinään ja öisin hänen kaverinaan matruusi tai puolimatruusi ylimääräisenä silmäparina.

Jotenkin "hälytyskellot" soivat kun toisena osapuolena on mukavuuslippulaiva. Miehistön ammattitaito on kirjava eikä tankkerit yleensä kulje kapeassa vuonossa. Maltalaispäällystön radiokommunikointi kertoo pienestä paniikista.

Uutisoinnin (HS) mukaan radiokeskustelu meni näin;

”Käännä tyyrpuuriin päin heti”, kehottaa Sola TS fregattia.
”Silloin menemme liian lähelle (epäselvää)”, kuuluu vastaus. Säiliölaiva jatkaa kuitenkin kehotuksia.
”Käänny tyyrpuuriin jos se olet sinä joka olet tulossa. Siis sinulla on . . .”
Kuluu noin seitsemän sekuntia ennen kuin sotalaiva vastaa.
”Otan pari astetta tyyrpuuriin kun olemme ohittaneet öö... Ohittaneet öö... (epäselvää) tyyrpuuri.”

Keskustelusta saa kuvan, ettei KNM Helge Ingstadilla ole tilaa kääntyä tyyrpuuriin eli oikealle? Tuliko maltalainen mukavuuslippulaive Sola TS "rännissä" väärää puolta.

Väittely ketju vs vaijeri on aika turhaa. KNM Helge Ingstadin surraamisesssa rantaan kiinni on käytetty niitä välineitä mitä on ollut.
Luonto näyttää voittavan ja vuoroveden vaihtelu on Bergenissä on yli metri.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sikäli kuin en ymmärtänyt väärin, niin maltalainen oli hinaajan vedossa. Hinaaja oli tietty kanavilla ja jyvällä tilanteesta.
Yön pimeydessä iso sotalaiva joka ajoi " pimeänä" tuli kuvaan mukaan yllättäen! Sen viistetyistä muodoista ja nuoresta iästä päättelen kohtalaisia häiveominaisuuksia.
Lisäksi toinen oi 250 metrinen 62k tn jätti ja toinen kaikilla viestiherkuilla varustettu 134 metrinen 12k tn sotalaiva.
Yhdyn täysinnorjalaisiin kriitikoihin.

Tomi Vaalisto

Kulkuvalot täytyy olla - punainen vasemmalla, vihreä oikealla ja valkoinen takana - täytyy olla. Radioliikenteestä päätellen tankkilaivasta oli huomattu KNM Helge Ingstad.

Mikään jätti Sola TS ei ole - se lsuunnilleen kokoinen kuin Nesteen tankkilaivat Mastera ja Tempera. Norjalaisen jättitankkerit ovat olleet lähes 500 metriä pitkiä ja uppouma 650 000 tonnia. https://gcaptain.com/mont-knock-nevis-jahre-viking...

Omalla koneella Sola TS on liikkunut. Hinaaja satama-alueella yleensä kääntää isompaa alusta jos alus ei itse siihen pysty tai miehistön ammattitaito ei riitä. Hinaaja ja sen päällikkö ei vastaa avustettavan navigoinnista eikä ole vastuussa siitä vaan Sola TSn päällikkö.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Aikamoinen riskitilanne koko haveri ja nähtävästi tosiaan täysin fregatin välinpitämättömyyden seurauksena. Seuraukset kapeassa vuonossa olisivat voineet olla luonnon ja asukkaiden kannalta pöyristyttävät. Meressä oleva öljy on ihan käsittämätöntä kamaa. Sotkee ihan kaiken.

Tuossa lähialueella sattui ympäristöä vähemmän kuormittavan talloljan n. 1000 l vuoto läheiseltä tehtaalta. Puomitettiin nopeasti ja saatiin eristetyksi, mutta silti putsattaavaa puomien ulkopuolisilla rannoilla riitti ja riittää edelleen. 1000 l on tilkka vrt. tankkeriin.

Käyttäjän andreas kuva
Andreas Pyy

NATO on enää lähinnä huono vitsi, jos se nyt mitään muuta on koskaan ollutkaan. Se, että NATO:n tampiot toheloivat omia satojen miljoonien eurojen arvoisia - ja veronmaksajien rahoista maksettuja - aluksia meren pohjaan, on muuten Suomellekin aika helvetin hyvä syy pysyä kaukana NATO:sta. Tuollaiseen sekoiluun ei ole varaa.

NATO:n jäsenyysmaksut - jotka ajan mittaan tulevat väistämättä nousemaan - ovat itsessään jo kallista lystiä, kuten myös se että sotilasliiton jäsenenä pidetään Erdoganin kaltaisten sekopäisten islamistidiktaattorien johtamia epävakaita valtioita. Synkimmälläkin pilvellä on toki kultainen reunus: jatkossa kannattaa muistaa, että jos haluamme päästä vanhoista sotalaivoista eroon, niin ne voi viedä NATO:lle romutettaviksi.

Tomi Vaalisto

Nato on puolustusliitto, jonka joukot koostuvat jäsemaiden sotavoimista. Natolla itsellään ei ole minkäänlaisia joukkoja.

Niinpä merihaveriin osallistui Norjan laivaston alus ja mukavuuslippulaiva Sola TS - ei Nato.

Sekopäisiä valtiopäämiehiä näyttäisi olevan jonkin verran ja kaksi sellaista tapasi kesällä toisensa tällä Suomessa.

Nato-jäsenyyden suora vuosittainen kuluvaikutus olisi noin 40 miljoonaa euroa. Tästä summasta noin 22 miljoonaa kohdistuisi Suomen osuutena Naton budjetteihin. Loput noin 20 miljoonaa euroa olisivat Naton rakenteisiin lähetettävien suomalaisten arviolta 75–100 sotilaan henkilöstökuluja.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Jos käy, kuten norjalaiset kontaktini nyt viikonlopun jälkeen aika vahvasti arvioivat, ettei merikasteen saaneesta fregatista enää korjauskulujen korkeuden vuoksi saada tekemälläkään kalua, joutuu Norja hankkimaan uuden, jonka hinnan arvioidaan olevan - ei suinkaan nyt sinkanneen aluksen hankintahinnan tasoa eli n 400 miljoonaa, vaan jossain 600 - 700 millin välillä.
Kommentissa mainittu kaasu-öljyteollisuuden kaupalliset menetykset seisokin ajalta on arvioitu 48 miljoonaksi päivässä.
Jos nosto- ja valmistelutrafiikki huonossa kestää syysmytereissä kuukauden tekee se 1,5 miljardia.
Kauheita summia..

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Ari Pesonen järkeilee toisaalla blogissaan Suomen tämänpäiväistä diplomaattista afääriä, suurlähettiläs Kuznetsovin "puhutteluineen".
Yhfyn pitkälle Arin näkemyksiin.
Nyt Suomi luistelee niin seitinohuella yksiöisellä jäällä, että hirvittää.

Joku sanoisi, että tätä vedätys tuottaa. Minä en sano niin yksioikoisesti, mutta tämä luopumus pitkäaikaisessa käytännössä koetellusta harkitsevasta ja pidättyväisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta merkitsee meille eu lainkaan niin hyvää, kuin nyt juosulla olevat kärkimiehet näköjään luulevat.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

YLE kertoi TV-uutisissaan (muistaakseni verkkosivuilla myös tapahtuman päivänä ja parina seuraavana päivänä, en ole muutamaan päivään lukenut) vain uppoamisesta ja nostoyrityksestä ja niin edelleen, mutta ei kertonut kustannuksista ja menetyksistä mitään. Tyypillistä YLE:ä. Suomessa tehdaspaloissakin YLE:n mukaan oleellista on vain kertoa, ettei taaskaan yhtään ihmistä loukkaantunut ja savua leviää tai ei leviä ympäristöön. Paljon kustannustehokkaammin toimiva kaupallinen media mainitsee nämä kustannusasiat useammin. Googlauksella Hesarista löytyi luku 400 miljoonaa, mutta en klikannut, koska ei ole lukuoikeutta (enkä osta, koska en halua tukea heidän aatejärjestelmäänsä, sama Kalevan kanssa (Kalevan aatejärjestelmä eroaa jonkin verran HS:sta)).

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Aamun SVT vahvistaa, että ohjuksin varustelu miljardifregatti nostetaan. Aluksella on toimintavalmiita ohjuksia, syvyyspommeja ja torpedoja sekä salaisiksi luokiteltavaa varustusta. Aluksen nostoon suunniteltiin hollantilainen Ardent Global. Mutta se todettiin nähtävästi liian kalliiksi. Sama alus nosti Costa Congordia 2014. Tilalle valittiin norjalainen BOA, joka tekee yhteistyötä belgialaisten kanssa.

Kuinka se nosto sitten onnistuu pienemmällä kalustaolla on kokonaan toinen kysymys. Vettä aluksen alla on niin paljon, että mahdollisen uppoamisen jälkeen alus jää todennäköisesti pohjaan.

Uuden aluksen arvioidaan maksvan n 700-800 miljoonaa euroa.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/robotbestyckade...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J1eL3b/krigs...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sota-alus Helge Ingstad oli varustettu viimeisen päälle salaisilla varusteilla.

Aluksella on muun muassa Naton tietoliikennejärjestelmä 16 ja elektroniset sodankäyntijärjestelmät, VG sanoo.

Helge Ingstad on myös aseistettuna skarpein torpedoin, robotein ja syvyyspommein, ja se on osa NATO: n edistynyttä robottisuojaa Aegis, joka suojaa ilmasta tulevia vihamielisiä lähestyjiä vastaan.

Näin ollen Norjan asevoimat joutuu turvautumaan huippuluokan suojaukseen vartioidessaan ja siirtäessään mereen uponnutta alusta niin, että huipputason salaiset tiedot ja laitteet eivät joudu vääriin käsiin.
Tämä lienee eräs syy Costa Concordian nostaneen yhtiön nostotarjouksen torppaamiseen?
Toinen riski on että hankalissa olosuhteissa epäpätevä nostoväki saattaa aiheuttaa aluksen valumisen yhä syvemmälle jyrkkärantaisen Hjeltefjorden –vuonon pohjalle.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Ei uusia kuvia

Satamasta ei ole julkaistu uusia kuvia sitten viime keskiviikon (14.11.2018).

Viime viikolla mediaan tulleiden kuvien mukaan hylky ei ole niin syvällä, kuin se nyt tosiasiassa on. Siksi on haluttu kohde vakoilulle ja huikea sukelluspaikka sukeltajille, joiden osaaminen riittää noihin olosuhteisiin..

Siksi Norjan laivasto on perustanut fregatin uppoamisalueen ympärille kieltoalueen ja jatkaa varsinaisten pelastustoimien suunnittelua. Poliisi ja Kansallinen suuronnettomuuksien tutkijalautakunta (Politi ja Accident Investigation Board) jatkavat törmäyksen syiden tutkintaa.

Yhdysvaltain sotilasviranomaiset käyvät kuumana ja osallistuvat tiiviisti taustalla toimenpiteisiin, onhan sota-aluksen toiminnallinen huippu-tech suunniteltu, kehitetty ja toteutettu tiiviissä toverihengessä, ja niiden järjestelmiin ja toimintaverkkoihin sisältyy nykyaikaisen sodankäynnin kaikkein kuuminta hot-secret-know how´ta.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Venäläinen Wikipedia katsoo Norjan ylpeyden, KNM Helge Ingstad´in menetetyksi kaluksi.

Viime torstaina 15.11.2018 klo 09:55 tehdyssä päivityksessä fregatti Helge Ingstad on merkitty RISTILLÄ.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1015736782...

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%80%D0%B5%D...

Tässä vaiheessa joudumme vielä toteamaan, että nähtäväksi jää, miten pätevissä käsissä Wikipedi.ru on tässä suhteessa. Josko siellä tiedetään, että aluksen hienomekaniikka eli tele-it-robot-huipputekniikka on niin hienoa, että jo viikon makaaminen suolaisessa vedessä tuhoaa sen siinä määrin, ettei siitä kalua enää tule?

Norjassa asiaa vasta tutkintaan ja selvitellään nostotoimia. Vasta kuivattuna ja puhdistettuna asia lopullisesti ratkennee? Joskin, kuten aiemmin tuli todettua, se henki näyttää voimistuvan vuonojen rannalla, että "siellä lepää", vähän niin kuin selostajan sanoin..

Se on sitten >miljardin dollarin tikki.

Tomi Vaalisto

Tuo "tele-it-robot huipputekniikka" on ainakin meikäläiselle täysin tuntematonta ja blogisti voisi valoittaa sivistymättömyyttäni vaikkapa linkillä, jossa siihen voisi tutustua.

Tekniikalle suolavesi ei tee hyvää ja veden paine lisää vahinkojen määrää. Todennäköisesti kaikki sähkölaitteet kaapeleista lähtien on uusittava.
Pelkkä kuivaus ei auta, koska suola aiheuttaa korrosiota ja johtaa sähköä, mikä on huono juttu elektroniikalle.
Mekaaniset laitteet voi kunnostaa, mutta täynnä vettä ne todennäköisesti ovat.

Laivan runkoa voi tietysti käyttää muuhunkin kuin mihin se on alunperin tarkoitettu.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tiputa älykännykkä vessan pönttöön.
Rinnastuu likipitäen siihen.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Mainittu Wikipedia.ru toteaa mm.:

Fregatin nostamiseen ja hinaukseen Hawkonsvernin telakalle Bergeniin voi voi viedä pitkän aikaa. Norjassa on perustettu valtionkomissio tutkimaan tapahtumien syitä.

Norjan tiedotusvälineiden mukaan viranomaiset ovat nyt alkaneet tutkia törmäyksen syitä.

Samalla käy ilmi, kuka tuolloin oli kalliin aluksen komentosillalla. Fregatin rahallisen arvon arvioidaan olevan 650 miljoonaa dollaria, ja miksi huipputason sota-alus, joka oli varustettu viimeisimmillä pinta-, vedenalais- ja lentokohteiden etsintä- ja seurantajärjestelmillä, ei huomannut tällaista suurta säiliöalusta .

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Mitä jää jäljelle kun poistaa kaikki "mahdollisesti", "voi", "huhu" y m v ?

Tomi Vaalisto

Jos taat tarkastellaan valokuvia ja videoita Sola TS ei ollut hinauksessa vaan sen perässä roikkui satamahinaaja Tenax.

Ainakin radioliikenteen perusteella Sola TS ja Helge Ingstadt ovat olleet törmäyskurssilla jonkin aikaa, jolloin fregatti ei ole kääntänyt tankkerin eteen viime tingassa.

Haverin jäljet näkyvät Helge Ingstadin vasemassa kyljessä, jolloin Sola TS on tullut vasemmalta.
Merenkulun sääntöjen mukaan vasemmalta tuleva on väistämisvelvollinen.
Väistäminen tapahtuu joko hiljentämällä, pysäyttämällä tai kääntymällä oikealle. Tärkeää on se, että ohjausliikkeet ovat niin selkeitä, että ne voidaan havaita toisesta aluksesta. Pieniä korjaavia liikkeitä pitää aina välttää, koska toiset alukset eivät välttämättä huomaa niitä ja tulkitsevat tilanteen vaaraksi omalle turvallisuudelleen.

Jos Helge Ingstadtin oletti tankkerin väistävän niin noista teknisistä harpäkkeistä ei ole mitään hyötyä.

Tässä on video, joita on useampia netissä: https://www.youtube.com/watch?v=izbXbQ1Shmk
Videosta voidaan havaita, että Sola TS väisti oikealle haverin jälkeen.

Jostain kumman syystä Helge Ingstadia noissa ei näy vasta kun haverin jälkeen.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Hinata? Niin, eiköhän hinaaja hinaa. Ja kun tankkeri on hinaajassa kiinni, niin se ehkä on hinauksessa? Vai käyttääkö meriväki esim. "työntäjä" -nimeä nykyisin?

Helge Ingstad ajoi "pimeänä", sillä ei ollut siis signaalit päällä. Sillä on häiveominaisuuksia, ja sillä saattoi (mistä minä tiedän) olla vielä jokin sekoittajamylly päällä. Oli kello noin 04 aikaan pimeässä vuonossa, Norjassa. Millä edellytyksillä maltalainen mukavuuslippulaiva-tankkeri havaitsisi tuollaisen aluksen tutkassaan? Se havaitsi sen kyllä, mutta Helgen komentosilta tolkutti vain että homma hanskassa..

Tomi Vaalisto

Sana-akrobatia on joskus hauskaa, mutta ainakin tuon seurantavideon perusteella pukseri eli hinaaja oli perässä.

Jos asia oikasti kiinnostaa niin katso tämä video ja niin havaitset, että hinaaja Tenax roikkui Sola TSn perässä https://www.youtube.com/watch?v=izbXbQ1Shmk

Kun pukseeri vetää perästä oikealle niin laiva kääntyy aika näppärästi vasemmalle ja päinvastoin.

Videossa näkyy hyvin hinaajien toimitnta:

- laiturista lähdettäessaä hinaaja Ajax työntää keulasta vasemmalle ja hinaaja Tenax roikkuu perässä ohjaamassa Sola TS:ää, jolloin se kääntyy 90 asetta.

- hinaaja Ajax palaa laituriin ja Sola TS kääntyy 90 asetta lisää samalla kun hinaaja Tenax avustaa laivan perää kääntämällä.

- nyt Sola TS ja sen perää ohjaava Tenax suuntaavat väylää ulos. Alukset Silver Firda ja Vestbris ohittavat Sola TSn oikealta puolelta.

- törmäyksen jälkeen Sola TS ja Tenax kääntyvät ensin oikealle suoraan Vestbrisin eteen, joka väistää ja kiertää ne takaa.

- hinaaja Tenax kääntää takaa vetäen Sola TSn ensin oikealle ja sitten vasemmalle.

Yleisellä tasolla vetää ja työntää, minkä on huomioitu hinaajan keulan rakenteessakin. Siinä on monesti pehmikkeenä käytettyjä autonrenkaita ja kumiverkko. Sillä on hyvä työntää.

Maltalaisen mukavuuslippulaivan täytyy havaita ainakin sotalaivan valot - tutkasta en tiedä, mutta tutkanäkyvyyttä voidaan parantaa tutkanheijastimella. Niitä on monenlaisia https://fi.wikipedia.org/wiki/Tutkaheijastin

Tosiaalta radioliikenteestä päätellen Sola TS kyllä havaitsi Helge Ingstadin.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #37

"Maltalaisen mukavuuslippulaivan täytyy havaita ainakin sotalaivan valot"

Mitkä valot voidaan havaita, jos sota-alus seilaa pimeänä?

Henry

Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #41

Höpö höpö - radioliikenteessä Sola TS kertoi havainneensa Helge Ingstadin ja vaati sitä väistämään oikealle.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tätä voisi vielä vähän katsoa:

https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mel...

Kolme laivaa etenee luoteis-pohjoiseen Bergenistä ulospäin:
vasemmalla linjalla Solar, sen oikealla puolella Silver Firda ja tämän takana Vestbus.
Jostain edestä lähestyy Helge Ingstad.

Suttuisesta tutkakuvasta on hieman hankala hahmottaa mittasuhteita, mutta ottaen huomioon, että Silver Firda ja Vestbus ovat itseasiassa >10 solmun vauhdilla ohittamassa Solaria (6,5 solmua), viimemainitulle ei jää mainittavaa tilaa ottaa uutta suuntaa oikealle.

Tutkan ajolinjoista näkee että se on jo supistanut ajonsa niin paljon oikealle, että se ei kaiken järjen mukaan voi enempää tehdä, koska se on "pussissa" Silver Firdan ja Vestbusin muodostaman ajolinjan suuntaan.

Vielä olennaisempaa on alusten nopeudet.

Solar etenee tutkan mukaan vaihtelevasti 6,3 - 9,5 solmun nopeudella. Aivan ennen haveria se selvästi hidastaa vauhtia, viimeiset tutkalukemat ovat noin 6,7 solmua.

Helge Instad sensijaan porhaltaa tutkan antamissa lukemissa ensin n. 14 solmua, mutta kiihdyttää sitten yli 17 solmuun, aivan vähää ennen kosketusta.

Tutkan mukaan törmäyshetkellä vauhdit ovat:

SOLAR 7,2 solmua (HUOMAA; se kiihdytti LOPUSSA 6,5 > 7,2:een ilmeisesti yrittäessään oikealle, alta pois).

HELGE INGSTAD 17,1 SOLMUA! (aika hyvin... ottaen huomioon... situatsioon.)

Fregatin huippunopeus on verkon mukaan 26+ solmua. Eli ei se nyt ihan huippunopeuttaan päästellyt vuonossa, mutta reipasta 65 % vauhtia maximista.

Tomi Vaalisto

Tuostakin videosta näkyy, että hinaaja Tenax roikkui Sola TSn perässä.

Nuo valkoiset janat näyttäsivät osoittavan kunkin laivan suuntaa reaaliajassa ja janan pituus kuvaa nopeutta.

Tuosta videosta näkyy haverialusten liikkeet ennen ja jälkeen törmäyksen. Kyllä siitä merioikeus aikanaan syyllisen löytää.

17 solmua on noin 30 km/h eli mopon vautia. Sola TSn vauhti oli 17 km/h.
Ei siis kovin kummoisia kummallakaan, mutta laiva ei tunnetusti pysähdy kovin kovin nopeasti. Sola TS:llä oli kyllä se pukseeri Tenax apuna. https://www.marinetraffic.com/lv/ais/details/ships...

Herää kysymys oliko alueella nopeusrajoitusta?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Ennen viikonloppua puolustusministeriö vahvisti Norjan yleisradioyhtiö NTB:lle, että Yhdysvaltalainen upseeri oli aluksella kun alukset törmäsivät. Lauantaina Yhdysvaltain laivasto (US Marine) vahvisti asian."

US Marines tarkoittaa Yhdysvaltain merijalkaväkeä. Yhdysvaltain laivasto on US Navy.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Eräs kommentti melko tuoreeltaan kuvastaan spontaania reaktiota;

J6 päivää sitten

The tanker radios the frigate that they should turn immediately because they are on a collision course. The frigate worries about "obstacles". After the collision the frigate captain says they hit an "object". They hit a tanker...820 ft long, bigger than life tanker.... what a frigate idiot!!! The crew lost a $500 million dollar ship for no good reason. Were they celebrating having just finished the NATO exercises??? Was the crew drunk???

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

VG, 19.11.2018;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2nxez/forte...

VG, 19.11.2018; tässä lehti keskittyy kuvaamaan, miten fregatti liukui rantakalliolta syvänteeseen. "Milliardskipet" - miljardilaiva, kuten lehti sitä nyt kutsuu..
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvwVqe/her-b...

VG, 18.11.2018;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0E8rlG/slik-...

Tomi Vaalisto

Huutoäänestyksellä Helge Ingstadt on yksin syyllinen, mutta asia näyttää toisenlaiselta kun tarkastellaan miten pitäisi toimia. Alla on ohjaus- ja kulkusäännöt.

Sola TS ei ainakaan noudattanut sääntöä 9 a - olisko pitänyt noudattaa ratkaisee oikeus aikanaan.
Helge Ingstadt saattoi olettaa ettei ole väistämisvelvollinen ja toimi 17. säännön mukaisesti.

OSA B
OHJAUS- JA KULKUSÄÄNNÖT
I osasto
Alusten toiminta kaikissa näkyvyysolosuhteissa

9 sääntö
Ahtaat kulkuväylät
a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.

b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.

d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.

OSA B
OHJAUS- JA KULKUSÄÄNNÖT
II osasto
Toistensa näkyvissä olevien alusten toiminta

14 sääntö
Keulat vastakkain tilanne
a) Kun kaksi konealusta lähestyy toisiaan vastakkaisilta tai lähes vastakkaisilta suunnilta niin, että yhteentörmäämisen vaara saattaa syntyä, kummankin aluksen on muutettava suuntaansa oikealle niin, että ne sivuuttavat toisensa vasen sivu vasenta sivua vastaan.
b) Tällaisen tilanteen katsotaan olevan olemassa, kun alus näkee toisen aluksen suoraan edessään tai melkein suoraan edessään ja yöllä nähdessään toisen aluksen mastovalot linjassa tai melkein linjassa ja/tai molemmat sivuvalot sekä päivällä nähdessään toisen aluksen vastaavasta näkökulmasta.
c) Jos alus on epävarma siitä, onko tällainen tilanne olemassa, sen on pidettävä tilannetta sellaisena ja toimittava sen mukaisesti.

16 sääntö
Väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteet
Jokaisen aluksen, joka on velvollinen väistämään toista alusta, on, mikäli mahdollista, hyvissä ajoin ryhdyttävä tehokkaisiin toimenpiteisiin selviytyäkseen toisesta aluksesta.

17 sääntö
Sen aluksen toimenpiteet, joka ei ole väistämisvelvollinen
a) 1) Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen pidettävä suuntansa ja nopeutensa.

2) Jälkimmäinen alus voi kuitenkin ryhtyä toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi yksinomaan omalla ohjailutoimenpiteellä niin pian kuin on ilmeistä, että väistämisvelvollinen alus ei ryhdy näiden sääntöjen vaatimiin asianmukaisiin toimenpiteisiin.

b) Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.

c) Konealus, joka tilanteessa, jossa alusten suunnat leikkaavat toisensa, ryhtyy tämän säännön a kappaleen 2 kohdan mukaisiin toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi toisen konealuksen kanssa, ei saa, mikäli olosuhteet sen sallivat, muuttaa suuntaansa vasemmalle itsestään vasemmalla Puolella olevan aluksen vuoksi.

d) Tämä sääntö ei vapauta väistämisvelvollista alusta sen väistämisvelvollisuudesta.

18 sääntö
Alusten keskinäiset velvollisuudet
Jollei 9, 10 ja 13 säännössä toisin määrätä:
a) Kulussa olevan konealuksen on väistettävä:
1) ohjailukyvytöntä alusta;
2) alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu;

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

"Sola TS ei ainakaan noudattanut sääntöä 9 a"

seli, seli. Eihän se voinut ottaa enempää oikealle koska se olisi joutunut törmäyskursille sivulla ja takaa oikealla tulevien kanssa.

Totuus on se, että vaikka joku ajaisi tankkerilla kännissä ympyrää vuonossa, niin maakrapukin ymmärtää, ettei kannta ajaa lähistöllä pimeänä.
Tuollainen alushan on sodassa täysin kelvoton, jos se ei osaa edes ennakoida ja väistää linjassa kulkevia kivitalon kokoisia aluksia.

Ajattele mitä tapahtuu, jos NATO-alukset alkavat ajamaan poikki Tukholma - Helsinki väylää? Miten käy Viking- ja Silja-alusten? Ja Turusta tuppaa tulemaan vielä lisää näitä isoja aluksia... suoraan eteen.

Henry

Tomi Vaalisto

Samat selit itsellesi - mistä muka tiedät, ettei siellä tilaa ollut, koska Vestbris ja Silver Firda ovat pikkualuksia.

Totuus on se, että kun tankkeri ajaa ympyrää missä tahansa - myös vuonossa - sen on noudatettava meriliikenteen sääntöjä ja hyvää merimiestapaa.

Tuo "pimeässä ajaminen" on totuudenvastainen, koska Sola TS havaitsi Helge Ingstadin hyvissä ajoin, mikä selviää radioliikenteestä.

NATO-alukset eivät aja minkään poikki yhtään missään, koska Natolla ei ole aluksia. Puolustusliitto NATOn jäsenmaille kyllä on.

Helsinki - Tukholma -väylää risteää lukuisia väyliä ja näissä noudatetaan meriliikenteen säätöjä, jolloin toinen aluksista on väistämisvelvollinen.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #43

"...mistä muka tiedät, ettei siellä tilaa ollut, koska Vestbris ja Silver Firda ovat pikkualuksia."

Niinku' 'päälle vaan, kyllä kärpäset joutaa väistämään', vai?
Tiedän, koska näin tuon Veikon linkittämän videon.

Henry

Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #46

Ei videossa näy laivojen kokoa eikä välimatkoja. Näet sitten jotain sellaista mitä kukaan muu ei näe - onneksi olkoon.

Laivalla väistetään myös nopeutta muuttamalla ja Sola TS kulki hitaammin kuin oikealla puolella oleva Silver Firda - tankkeri olisi voinut kääntää Silver Firdan perään.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sitten on aika julistaa lopputulos:

Helge Ingstad - SOLA 0-6.

Miljardi-Fregatti makaa elottomana meren pohjassa.

Mukavuuslippulaiva-Tankkeri kyntää maailman merillä, vain tuskin huomaamaton naarmu keulapellissä.

Eli pieni mutta sisukas Malta voitti NATO-Norjan.

Tästä päätöksestä ei voi valittaa mihinkän, eikä mikään instanssi maailmassa ota valitusta käsiteltäväkseen.

*

Obs.
Latojan huomautus:
Kyseessä oli tyrmäys, ei ylivoimainen pistevoitto.

Knock Out.

Ps.
Helge Ingstad juoksi suoraan nyrkkiin!

Tomi Vaalisto

Joopa joo - jokaisella meillä on oma mielipide asiasta. Oikeus sitten ratkaisee totuuden.

Finnlinesilla ja Merenkulkulaitoksella useissa aluksissa 1977 - 1986 työskenneenä minusta taas tuossa ei ole kuin häviäjiä ja kaikki haverit ovat valitettavia.
Itselleni ei ole koskaan mitään sattunut, muuta 87- vuotiaalta merikapteeni isäukoltani on laiva uponnut alta 50-luvulta. Tuolloin laivan ruumaan oli vesi tullut sisälle jostakin. Ketään ei kuollut, mutta mukavaa se ei äijän mukaan ollut ja koko henkilökohtainen omaisuus meni nuorelta mieheltä laivan mukana lompakosta lähtien. Kaipa sekin jonkun mielestä oli hauskaa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Hauskuus tästä on kaukana.

Edellä on aika tarkkaan haravoitu ("rake") koko sessio.

Ihan vain riskianalyysin puitteissa: Mitä jos Helge Ingstad olisi osunut Solan kylkeen yli 17 solmun nopeudellaan ja kolannut kylkeä auki pahastikin?
Lastina miljoona litraa öljyä.

Käyttäjän TapioTuomisto kuva
Tapio Tuomisto

Kyllähän tuo nyt on kiistattoman selvää, että fregatti on syyllinen onnettomuuteen. Tuossa maltalaisessa tankkerissa oli norjalainen luotsi, joka myös keskustelee vts- operaattorin ja fregatin päällystön kanssa. Norjalainen luotsi tuosta porukasta nyt on kiistatta ollut paras asiantuntija tapahtumahetkellä. Tankkeri tuossa vaiheessa käyttää tietysti omia koneitaan ja hinaajat ovat enää saattotehtävässä. Fregatilla on tuetysti myös tutkat ja ekektrooninen kartta gps- paikannuksella päällä. Tutkanavigointi tietysti tärkein tuossa kapeikossa, mutta tilaa olisi ollut väistää enemmän oikealle, kuten tankkerin luotsi pyytää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset