Veikko Huuska

NATO-harjoituksen GPS-häirinnästä Norjalaisten näkemyksiä

NATO-harjoituksen GPS-häirinnästä Norjalaisten näkemyksiä

*

Suomalaiset poliitikot ovat ottaneet ehkäpä poikkeuksellisen tiukasti kantaa NATO-harjoituksen GPS-häirintään.  Viimeksi pääministeri Sipilä sunnuntaina pääministerin haastattelutunnilla.  Sitä ennen puolustusministeri Niinistö ja vanhankaartin puolesta Vanhanen ja Kanerva.

 

Pääministeriltä kysyttiin, onko NATOlla asiasta enemmän tietoa vai rohkeutta kuin Suomella, Sipilä vastasi, että asiasta on enemmän tietoa kuin hän pystyy kertomaan.

Joten kerrotaanpa nyt jotain enemmän.

*

Miten norjalaiset harjoituksen isäntinä ovat reagoineet häirintään?

”On syytä uskoa, että se (häirintä) liittyy Norjan rajojen ulkopuolelta tehtyihin sotilaallisiin aktiviteetteihin”, sanoi Norjan siviili-ilmailun korkea viranhaltija Barents Observerille 2.11.2018.

Edellisellä viikolla lentäjät olivat todenneet menettäneensä GPS-signaalit lentäessään Kirkkoniemen ilmatilasta, joka sijaitsee Venäjän rajan läheisyydessä, sekä lisäksi niinkin kaukana lännessä kuin Lyngen ja Tromsan alueella.

Lina Lindegaard, Widerøe-lentoyhtiön, Tromsö, lehdistötiedottaja vahvistaa että signaalin menetyksiä esiintyi ko. viikon alussa.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Wider%C3%B8e

Operatiivinen johtomme sai raportin kapteenilta, joka oli menettänyt GPS-signalinsa, Linegaard kertoi.  Hän tähdensi, että ohjaamossa olevalla lentohenkilöstöllä on aina vaihtoehtoinen proseduuri, miten navigoida jos satelliittisignaalia ei kyetä vastaanottamaan.

Tähän ei liity turvallisuusuhkia, meillä on hyvä rutiini ja tämä ei ole ensimmäinen kerta kun meillä havaitaan signaalin menetyksiä.

Wideröe ei halua spekuoida sillä, miksi sigaalit ovat kadonneet. 

On monia spekulaatioita, me emme spekuloi, tiedottaja Linegaard sanoi.

*

Ei ensimmäistä kertaa pappia kyydissä

Tekniikka & Talous/Matti Keränen, kirjoitti viime keväänä (2.5.2018):

Venäjän sotaharjoitukset lähellä Norjan rajaa ovat viime aikoina häirinneet GPS-navigointia. Norjan ulkoministeriö on ottanut yhteyttä Venäjään ongelman vuoksi, uutisoi The Barents Observer.

GPS-signaalin häirintä vaikuttaa Norjan puolella siviili-ilmailuun itäisen Finnmarkin alueella. Norjan ulkoministeriön edustajan mukaan GPS-signaali katosi alueella useaan kertaan maaliskuun aikana. – Ks. https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/barents-observer-venajan-sotaharjoitukset-hairitsevat-gps-navigointia-norjan-puolella-matkustajakoneet-joutuvat-turvautumaan-vaihtoehtoisiin-suunnistuskeinoihin-6723099

Suomalaiset ovat jälleen ”myöhäisherännäisiä”?

Katso myös, 03.11.2018: https://www.ifinnmark.no/samferdsel/alta/avinor/wideroe-fly-mistet-gps-signalet-over-troms/s/5-34-995156

Widerøellä on pitkä kokemus tältä sektorilta:

“Widerøe shoots world's first approved precision GPS approach The world's only certificated global navigation satellite system (GNSS) precision approach system guided its first passenger-carrying aircraft to touchdown on 29 October at a remote airport in Norway.

A Bombardier Dash 8-100 of SAS subsidiary Widerøe carried out the inaugural approach to Runway 04 at Brønnøysund.” per https://www.flightglobal.com/news/articles/widere-shoots-worlds-first-approved-precision-gps-approach-219066/ pvm 02.11.2007.

*

NOTAM varoittaa

Kun täydellinen signaalin katoaminen havaitaan, sekä sotilas- että siviilikoneet tekevät ilmoituksen ilmailuviranomaisille.

Muutama päivä sitten saimme joitain ilmoituksia satelliittinavigoinnin signaalin katoamisesta Finnmarkin alueella, sanoo Per Eirik Heimdal, Norjan viestintäviraston tekninen johtaja (Technical Director of the Norwegian  Communication Authority – NKOM). Valtiollinen laitos käys keskustelua ilmailuviranomaisten kanssa ja on jo etukäteen varautunut häirintään Venäjän vastaisella raja-alueella. - https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonal_kommunikasjonsmyndighet

Vuonna 2017 signaalihäirintä havaittiin (sota)harjoituksissa Finnmarkin itäpuolella, Heimdal kertoo.

Mitä tulee ko. viikon signaalikatoon, Heimdal sanoo, että me olemme saaneet eräitä viestejä puolustuslaitokselta.

Yhtyneiden sotavoimien pääesikunnan tieottaja, everstiluutnantti Ivar Moen, kirjoittaa e-kirjeessä, että kun GPS-signaaliin kohdistuvia häiriöitä havaitaan sotilasharjoitusten aikana, siitä rutiininomaisesti ilmoitetaan AVINOR:ille, Norjan valtiolliselle yhtiölle, joka toimi siviililentoasemilla ja vastaa ilmailuliikenteen valvontapalveluista. - https://en.wikipedia.org/wiki/Avinor

*

Ilmailuviranomainen on tehnyt johtopäätöksiä viikon aikana saamistaan ilmoituksista, jotka liittyvät maaimanlaajuisen satelliittisuuntimajärjestelmän epäsäännöllisyyksiin (irregular behavior reported on Global Navigation Satellite Systems – GNSS) ilmatilassa, joka ulottuu Finnmarkin itäpuolelta (East Norwegian Arctic), kattaen Kirkkoniemn ja Vesisaaren lentokentät. - https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_navigation  &

https://en.wikipedia.org/wiki/GNSS_applicationshttps://www.semiconductorstore.com/blog/2015/What-is-the-Difference-Between-GNSS-and-GPS/1550/

Lisäksi NOTAM varoitti epävakaasta GPS-signaalista itään 025E pituuspiiriltä, Norjan Atlantin rannikolta, Tromsan ulkopuolella (ainakin) ajanjaksolla 30.10.-7.11.).

Tällaiset varoitukset, jotka tunnetaan nimellä NOTAM (Notice to Airmen) ovat pakollista luettavaa kaikille lentäjille, mukaan lukien myös matkustajakoneiden lentäjät, sotilaslentäjät sekä myös yksityiset pienkonelentäjät. - https://en.wikipedia.org/wiki/NOTAM

*

Norjan ulkopuolista toimintaa epäillään

Wenche Olsen, Norjan siviili-ilmailuviranomaisen johtaja (Director of the Civil Aviation Authority of Norway) sanoo Barents Observerille, että hänen edustamansa virasto on tietoinen ajoittaisista GPS-signaalin toimintahäiriöistä itäisessä Finnmarkissa.

On vaikea sanoa, mitkä syyt voivat olla, mutta on syytä uskoa, että se voi johtua sotilaallisesta toiminnasta Norjan rajojen ulkopuolella, Olsen sanoo.

Siviili-ilmailu viranomainen on tehnyt ilmoituksen kaikille lentoyhtiöille, jotka lentävät alueella, sekä AVIANORille häiriöistä.

Sekä SAS että Norwegian –lentoyhtiöt ovat päivittäin lentäneet Kirkkoniemeen sekä Altaan Finnmarkissa, samalla kn Wideröen on lentänyt kymmenittäin lentoja pienemmille, pitkin Finnmarkin rannikkoa sijaitseville lentokentille.

Wenche Olsen kertoo, että Norjassa suoritetaan testejä liittyen GPS-signaalin katoamiseen ja häirintään.  Mutta suunnitelmallisesta häirinnästä on aina tehty ilmoitus, mutta kuluu Kansallisen viestintäviranomaisen tehtäviin, antaa lupa sellaisen suorittamiseen.

Olsen tähdentää, että toimijoilla on hyvät rutiinit tiedottaa asiasta, kun häirintää on havaittu jollain tietyllä alueella. Lentoyhtiöt ovat aina varautuneet GPS-signaalin menetyksiin.

On kunkin lentoyhtiön tehtävä itse päättää toimista silloin kun tapaus koskee niitä.  GPS:lle on varmistusjärjestelmät (backup solutions), kuten maanpinnalla olevat navigointijärjestelmät.  Turvallisuus taivaalla ei sen vuoksi ole koskaan vaarantunut, vaikka GPS-signaali menetettäisiin.

*

Venäjä ärsyttää NATOa – NATO Venäjää..

Vaikka NATOn yhteisharjoitus Trident Juncture pääosin tapahtuukin kaukana etelämpänä, napapiirin alapuolella, pohjoiset sotilaslentokentät Rovaniemi, Kallax (Ruotsi), Bodö ja Andoya (Norja) palvelevat ilmataistelijoita, tukevat ja huoltavat niitä.

Venäjä on hyvissä ajoin ilmaissut tyrmistyksensä NATON massiivista harjoitusta kohtaan.

Venäjän Pohjoinen laivasto, jonka tukikohta sijaitsee Kuolan niemimaalla, on ilmoittanut ohjusammunnoista, jotka alkavat viikolla vain muutamien meripeninkulmien päässä Norjan aluemerirajan ulkopuolella, Barentsin merellä, Finnmarkista pohjoiseen.

Venäjän strategiset pommikoneet ovat tehneet lentoja Norjan rannikon suuntaisesti kahdesti viikossa, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

*

Häirintää luoteis-Venäjällä

Viime syyskuussa ja lokakuussa GPS-signaalin häipyminen Itä-Finnmarkissa on jäljitetty johtuneen Venäjältä suunnatusta häirinnästä, jota harjoitettiin sen suurimittaisen Zapad-2017 (Itä2017) sotaharjoituksen yhteydessä.  Noin viikon ajan sekä SAS että Wideröenin lennot Finmarkin lentokentällä menettivät satellittiperäisen navigoinnin.  Myös maaliskuussa tänä vuonan GPS-signaali on kadonnut ajoittaisesti.

*

Venäjällä on useita sotilasmajoitusalueita Petsamon laaksossa vain muutaman kilometrin päässä Norjan rajasta.  Seuratessaan häirintätoimia aiemmin tämän vuoden aikana Norjan Ulkoministeriö oli yhteydessä Venäjän viranomaisiin, vaatien lopettamaan häirinnän raja-alueilla.

Venäjä on investoinut rajusti elektronisen sodankäynnin kalustoon viime vuosien aikana ja kehittänyt kykyään GPS-, radio- ja mobiilipuhelinsignaalien vaientamisessa. 

Venäjä on kertonut, että yhden kilowatin siirrettävä häirintälaite kykenee vaientamaan GPS-signaalin vastaanoton jopa 80 kilometrin etäisyydellä.

Venäjän Pohjoisen laivaston Petsamossa operoiva Arktinen 200. Erillinen Motorisoitu jalkaväkiprikaati (The Northern Fleet´s Arctic 20 th Independent (/Separate)Motor Rifle Brigade) on 55 kilometrin päässä Kirkkoniemen lentokentästä.

Katso lisää; https://en.wikipedia.org/wiki/200th_Separate_Motor_Rifle_Brigade  &  https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Fleet_Joint_Strategic_Command_(Russia)

Rankemman volyymin kalusto, kuten Venäjän asevoimien R-330Zh häirintälähetin, kykenee katkaisemaan/keskeyttämään/saattamaan sekaisin GPS-signalin huomattavasti pidemmältä etäisyydeltä, riippuen maastosta.

Lisää: R-330ZH; https://www.armyrecognition.com/russia_russian_missile_system_vehicle_uk/r-330zh_zhitel_jamming_cellular_satellite_communication_station_technical_data_sheet_pictures_video.html  &  It is official, Russian army deployed R-330Zh jammer in the battle of Debaltseve;

https://informnapalm.org/en/r-330zh-jammer-battle-debaltseve/

Vuonna 2017 satelliitti suunnistus järjestelmä katosi lentokoneista niinkin kaukana lännessä, kuin Altassa, joka sijaitsee Norjan Kuolan niemimaan vastaiselta rajalta 250 kilometrin päässä.

Syksyn 2017 Zapad-harjoituksen jälkeen Venäjän puolustusministeriö on kahdesti satunnaisesti ilmoittanut maan suorittamista elektronisen sodankäynnin kykyä koskevista harjoituksista.  Lokakuun 2018 lopulla Habarovskin alueella sijainneen harjoituksen aiheena oli hyökkäys sabotaasi- ja tiedusteluryhmien toimesta.

Liikkuvan elektronisen sodankäynnin järjestelmien käyttö suuntautuu vihollisen mobiili kommunikaatio järjestelmien signaalin toiminnan ehkäisemiseen.  Viikkoa myöhemmin1000 sotilasta kutsuttiin (Venäjälle nykyisin niin tyypillisiin ennakoimatta suoritettaviin pikaisiin taistelukäskyharjoituksiin) harjoittelemaan tähtäimenä kouluttautua elektronisen sodankäynnin spesialisteiksi, ennen kuin heidät lähetettiin eri sotilasyksiköihin operaattoreiksi.

*

Venäjän puolustusministeri Shoigu sanoi” enemmän kuin 40 elektronisen sodankäynnin laite- ja valvontajärjestelmien valmiusyksikköä on käytössämm”.

Lukuisia sattumanvaraisia GPS-häirintätapauksia on kuluvan vuoden aikana raportoitu ilmailuoperaattorien taholta Itäisellä Välimerellä, lähellä Syyrian lentotukikohtaa (Venäjän hallussa/käytössä olevaa).

Yhä enemmän lentokoneiden ohjaamoissa olevan teknologian, myös matkustajakoneissa, käyttö on riippuvaista satelliittinavigoinnista.  Näitä ovat Amerikkalainen GPS, Eurooppalainen Galileo ja Venäläinen Glonass, joka yleisesti tunnetaan nimellä GNSS.  Lähestyessään lentokenttää ja lentäessään autopilotilla, satellittinavigointi on nykypäivänä täysin samanarvoinen kuin radionavigointi sekä air-to-ground based navigaatiojärjestelmät.

*

Sotilaallisessa käytössä GPS –häirintä on luonut mahdollisuuden sotkea vihollisen tarkka paikannustoiminto.  Signaali voidaan joko kokonaisuudessa katkaista tai vielä pahempi vaihtoehto, saattaa järjestelmä näyttämään koneen tai laivan virheellinen sijainti.

Tämän tyyppinen signaalin huiputus on ilmoitettu tapahtuneen Mustalla merellä, jossa useita laivoja heinäkuussa 2017 ilmoitti epänormaaliuksia niiden GPS-paikannuksessa.  Venäjän median pari vuotta aikaisemmin julkaisi kertomuksia siitä, miten ihmisten kännykkä-GPS:sät näyttivät heidän olevan kaukana todellisesta sijaintipaikastaan.  Ilmiö on useimmiten havaittu esiintyneen Kremlin muurien läheisyydessä.

*

Kaikka Norjassa lentävät kaupalliset lentoyhtiöt käyttävät, vaikkakin niillä yhä on sekä radio- että muita air-to-ground (inertia) ohjaus navigaatiojärjestelmät käytössään niiden lähestyessä kiitorataa.  Näihin sisältyy viitoitusvalaistus sekä punavalot joita nähdään lentokenttien lähestymislinjoilla.

*

PS.

Näyttäisi siltä, että sekä Vanhanen että Sipilä ovat saaneet priffauksen tässä esitellyn kaltaisiin yhteenvetoihin, ilmeisesti Norjan hallitukselta tai Naton johtoesikunnasta?

*

PS2.

See photos of Norway’s badly damaged €300 million warship

Six strong steel wires bolted to shore keep the ill-fated frigate "KNM Helge Ingstad" stable as the Navy works day-and-night with the salvage operation.

 

https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/11/see-photos-norways-badly-damaged-eu300-million-warship

*

The R-330ZH also named Zhitel is a jamming communication station designed and manufactured by the Russian Company Protek (Read more at http://www.armyrecognition.com/index.... ). The system is in service with the Russian army and deployed by the 18th motor rifle brigade. The R-330ZH jamming station was used by the Russian army during the Crimean crisis in March 2014.

Ad: https://

*

Military Drones Prove Vulnerable to GPS Jamming | by Military Times

https://

*

Kuvia R-330ZH; https://www.google.fi/search?q=R-330Zh&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjszYjhsc7eAhUDiCwKHQPVCq0QsAR6BAgFEAE&biw=1536&bih=768

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Minulle on väitetty, jotta Venäjällä saisi tiskin alta taskukokoisia GPS-häritsimiä, joilla on mm. häiritty kilpailevia taksifirmoja!

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Toisin kuin toisissa asioissa, tässä ei koko ratkaise. Vaan "kyky".

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Kyseessä on ollut helposti saatavilla oleva "jammeri", jollaisilla voidaan katkaista lähialueella olevien GPS-laitteiden ohella myös puhelinten ja hälyttimien yhteys GSM-verkkoon.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tätä GPS-häirintäjuttua (laiskanlaisesti) seuratessa olen hiukan ihmetellyt, miten tällaiseen suhtaudutaan ikään kuin aivan uuteen ja outoon asiaan.
Onhan tästä puhuttu, ja asia on ollut "yleisesti" tiedossa. Sitä paitsi, vaikka ei tietäisikään, voisi yleisen teknisten toimintojen yleistiedolla päätellä, että jokaiselle tämänkaltaiselle toiminnalle on kohta niiden lanceeraamisen jälkeen kehitetty torjunta/häirintä/sekoitus -systeemit.

Ehkä kiinnostava seikka voisi olla se, minkälaisen toimintamallin/vastauksen Lännen voimat ovat kehittäneet GPS-paikannuksen häirintää vastaan? Onko kyseessä jokin aivan uudenlainen, vielä ehkä hyvinkin salainen laite/menetelmä, vai jokin jolla vastavuoroisesti häiritään/torjutaan/neutraloidaan jammerien tuottama häiriö alkuperäiseen toimintoon?
Onko jollain tästä tietoa?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mitä Venäjä arvioi poliittisesti saavuttavansa häiritsemällä GPS-signaaleja Suomen Lapissa ja Pohjois-Norjan alueella? Tälläkö ne suhteet paranevat?

Kyseessähän on pelkkä ilkivaltainen kiusanteko, jolla huononnetaan lentoturvallisuutta mutta ei sentään estetä sotilas- eikä siviili-ilmailua. Aivan kuin jonkin saastepilven lähettäminen naapurin ilmatilaan, ihan piruuttaan hyödyttämättä ketään mutta tehden pikkuisen haittaa toisille.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Odotettu kuitti pääministeri Sipilälle:

YLE Uutiset/Juha Takkunen: 12.11.2018, kello 15:05, päivitetty 15:25;

Kreml kiistää Sipilän arvion GPS-häirinnästä: "Venäjää syytetään milloin mistäkin kuolemansynnistä"
Venäjä ilmoitti kannastaan presidentti Vladimir Putinin tiedottajan Dmitri Peskovin suulla.
Kreml kiistää pääministeri Juha Sipilän (kesk.) arvion siitä, että Venäjä voisi olla Norjan Nato-harjoituksen aikana tapahtuneen GPS-yhteyksien häirinnän takana.
Venäjän presidentin Vladimir Putinin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi maanantaina, että Venäjää syytetään milloin mistäkin kuolemansynnistä ja suurin osa väitteistä on perättömiä.
– Emme ole tietoisia, että Venäjällä voisi olla jotain tekemistä GPS-häirinnän kanssa, Peskov sanoi toimittajille konferenssipuhelussa.
Sipilä sanoi sunnuntaina Ylen pääministerin haastattelutunnilla pitävänsä hyvin mahdollisena, että Venäjä oli vastuussa Lapin ilmatilan GPS-häirinnästä.
Suomen lennonvarmistus antoi viime viikon tiistaina ensimmäistä kertaa ilmaliikenteelle varoituksen GPS-suunnistuksen laajasta häiriöstä Lapissa.
Norjassa annettiin varoitus GPS-häirinnästä jo lokakuun lopulla, jolloin Norjassa alkoi Naton suursotaharjoitus Trident Juncture.

Linkki: https://yle.fi/uutiset/3-10504166
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

YLE kirjoitti viime perjantaina 9.11.2018 Suomen havainnoista ja toimista asiassa;

https://yle.fi/uutiset/3-10498891

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Näissä jutuissa puhuttiin toistuvasti GPS-signaalin katoamisesta. Signaalit eivät katoa mihinkään, jos vain satelliitit toimivat. Tuskinpa Venäjälläkään on mitään "kilpiä", joilla ehkäistäisiin signaalin saapuminen maahan. Kyse on vain tavallisesta radiosignaalin häirinnästä häirintäsignaalin avulla (jammeri) tai sitten vale-GPS-signaalista, jolla annetaan vastaanottimelle väärää tietoa. Ilmeisesti tässä on ollut kuitenkin kyseessä vain tavallinen radiohäirintä.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska
Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sain mielenkiintoisen kommentin,

jossa kirjoittaja selvittää GPS-PAIKANNUKSEN ja HÄIRINNÄN teknisiä ulottuvuuksia.
Selonteko on siinä määrin kiinnostava, että laitan sen tähän kiinnostuneiden luettavaksi (kirjoittajan luvalla tietenkin):

”Tästä GPS-HÄIRINNÄSTÄ on julkisuudessa hetki poristu, mutta eipä tuo mitään uutta ja ihmeellistä ole.

GPS-JÄRJESTELMÄ TOIMII SITEN,
että taivaalla on lukuisia SATELLIITTEJA, jotka lähettävät sijaintitietoaan. GPS-vastaanotin vain kuuntelee signaaleja, ja oman ohjelmistonsa algoritmien ja tiedossa olevien korjaustermien mukaan LASKEE SIJAINTINSA kuulemistaan signaaleista.

Järjestelmä on kohtuullisen monimutkainen, perustuu erittäin tarkkoihin kelloihin ja lisäksi vielä satelliittien jatkuvaan ja muuttuvaan "korjausdataan" jolla kompensoidaan esim. radiosignaalin kulkunopeutta ilmassa riippuen vaikkapa sääolosuhteista. Satelliittien ja järjestelmää ylläpitävien tietokoneiden kesken on varmaankin tiedonsiirtoa joilla niiden kelloja ajastetaan ja satelliittien sijainnista johtuvia (esim. satelliitin alla vallitsevan säätilan) virheitä paikataan koko ajan.

GPS-VASTAANOTINLAITE (kello, matkapuhelin, navigaattori) on vain kuuntelija, joka ihmettelee taivaalla näkyviä majakoita siltä osin kuin niitä näkyy ja päättelee siitä sijaintinsa ja nopeutensa.

Jos niillä radiotaajuuksilla, joilla GPS-signaalia lähetetään on itse signaalia voimakkaampaa radioliikennettä, kohinaa tai suoranaista RADIOHÄIRINTÄÄ, niin vastaanotin ei kuule satelliitteja eikä siis myöskään pysty paikantamaan itseään.

Hiljaisessa huoneessa voi kaksi ihmistä keskustella kuiskaamalla, mutta kun joku käynnistää pölynimurin niin siivouksen aikana ei juuri kuiskien kommunikoida.
RADIOHÄIRINTÄÄ ei voi vain "heittää" johonkin ilmatilaan kuin palloa, vaan radiosignaali on aina jatkuva keila. Sitä voisi verrata taskulampusta lähtevään valoon.

Häirintä osuu vain sille alueelle, mihinkä myös taskulampun keila osuu ja mitä kautta keila kulkee. Ja valaisee tietysti niin pitkälle kuin polttimossa jerkkua riittää.

Jos ajattelee pelkkää lampun polttimoa ilman heijastinta, niin keila on puolipallo joka osuu kaikkialle mihin vain kantama riittää. Mutta KATVEESEEN jäävät alueet eivät häiriydy.

Jos kuvitellaan häirinnän tulleen venäjältä (voisko olla?), niin se voi tulla joltakin maa-asemalta jossa on riittävän korkealla sijaitseva antenni. Tästä antennista lähtee (oletettavasti länteen päin) keila, joka mykistää ne GPS-vastaanottimet jotka keilan sisään osuu ja joita joku isompi maastoeste ei varjosta.

PALJON HELPOMPAA lienee mykistää ILMA-ALUSTEN GPS:t kuin ajoneuvojen GPS:t, ilmassa ei ole maastoesteitä. Jos auto ajaa maantietä metsän keskellä, niin se saa kyllä suoraan yläpuolella olevista oikeista satelliiteista ihan oikeaa dataa mutta sivusuunnasta kuuluva häirintä siivilöityy maastoon, metsiin ja rakennuksiin.

Jos taas häirintä tulee satelliitista, niin se on vähän kuin taskulampulla valaisisi maapalloa. Kaikki GPS:t menee mykäksi valokeilan alueella, niin maalla, merellä kuin ilmassa. Minun on hyvin vaikea kuvitella, että sössintää voidaan tehdä mistään muualta käsin kuin aivan rajan tuntumasta, itäpuolelta. Jollei se sitten tule satelliitista jonka kyljessä lukee CCCP :-)

Käsittääkseni häirinnälle ei mitenkään voi olla VASTAHÄIRINTÄÄ, joka siis poistaisi itse häirinnän.

Esim: Imuroitavassa huoneessa voi jatkaa keskustelua kuiskaamalla, kunhan osaa käynnistää toisen imurin, joka tuottaa täsmälleen vastakkaista melua huoneen jokaiseen kolkkaan. Silloinhan missään ei kuulu mitään ylimääräistä. Vastamelukuuloke toimii niin. Kuulokkeen ulkopinnalla oleva mikrofoni mittaa melua ja kuulokkeessa oleva vahvistin synnyttää vastamelua kupin sisälle, jota vielä viivästetään juuri sen verran kuin ulkoiselta melulta kestää tulla korvaan asti. Lopputuloksena on melkein täydellinen hiljaisuus korvalehden kohdalla. Tämä on helppoa, kun kompensoitava alue on hyvin pieni ja mittaus tehdään liki samassa pisteessä kuin kompensoiva korjaus eli korjattava informaatio on kohtuu helposti oikeaa.

Mutta jos esim. auton sisämelua yritettäisiin kompensoida autoradion kaiuttimilla, niin lopputulos olisi täysi fiasko. Moottorin, rengasmelun yms. muiden häiriöiden lähdettä voi kyllä mitata, mutta niitä ei pysty vastakkaisvaiheisina tuottamaan niin, että auton sisätilaan saataisiin tasainen hiljainen kenttä. Sisällä oleva kaiutin tuottaa aina erilaista ääntä kuin korin läpi siivilöityvä ja/tai johtuva melu on. Lopputulos olisi ennemminkin sellainen, että auton sisällä mahdollisesti olisi kyllä hiljaisia (tai hiljaisempia) kohtia, mutta myös vastaavasti kohtia joissa olisi aivan infernaalinen meteli. Lisäksi sekä metelin paikka että suuruus vaihtelisi sekä moottorin kierrosten että ajonopeuden mukaan. Ei hyvä.”

Nimimerkki: ”Epätietoinen Espoosta”.

*

Kiitos kommentoijalle.
Tässä oli mielenkiintoista faktaa ja pohdittavaa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Tämä selostus on tammikuulta 2017:

https://toinformistoinfluence.com/2017/01/22/the-t...

Manoeuvring EW group in this period significantly expanded its capabilities.

Conducting military operations in the tactical area of approximately 50 × 30 km has created ideal conditions for the organization of bases for DF [Direction Finding / Geolocation] VHF and HF bands.

For the technical implementation of this plan DF device used automated jamming stations. Typically, DF Base organized 2-3 jammers on armoured vehicles (R-378BMV, 330BMV P, P-934BMV , R-330ZH).

The presence of the enemy DF platforms allowed him to constantly monitor the electronic environment, and create interference on detection if necessary. That is to say, in this case, electronic warfare was organized by the classical scheme of constructing order of battle group maneuver with the implementation of the algorithm of the automated cycle “radio-survey – jamming – intelligence analyis”.

Among other things, with the help of special software systems that have been used by Russian groups EW carried out a mass mailing of SMS-messages on personal mobile phones servicemen and their families. As we previously reported , similar methods of electronic warfare have been designed to create PSYCHOLOGICAL PRESSURE ON MORALE of the personnel of the forces ATO.

In addition, the bending positions of Ukrainian troops in Debaltsevo allowed the Russian military component EW effectively apply a set of portable radio RP-377UVM2 “Lesochek” , which could generate a barrage of interference in a small area.

It should be noted that, as in previous clashes in the Donbas, Russian military experts used the suppression of mobile GSM-communication signal delivered by the transmitter operators aerodynamically “Leer-3” interference on unmanned aerial vehicles such as “Orlan”.

*
Lue koko juttu: https://toinformistoinfluence.com/2017/01/22/the-t...

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Tässä vielä vähän täydennystä edelliseen kommenttiini. Yksinkertaisin mieleeni tullut tapa tuottaa vale-GPS-signaaleja olisi satelliittisignaalin vastaanotto, viivästäminen ja lähettäminen vahvistettuna eteenpäin. Tämä sotkisi tehokkaasti paikan estimointia, koska kulkuaika muuttuisi virheelliseksi. Sama ilmiö näkyy jo tavallisella kaupunkialueella signaaliheijastumina.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Hyvä tarkennus. Teknisesti vaivattomin tapa muuntaa alkuperäis-signaalia.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Lainan tähän vielä pätkän BO:n juttua/2.11.2018, johon liittyy karttatietoja;

The aviation authority has as a consequence of the reports this week issued a caution advice about irregular behavior reported on Global Navigation Satellite Systems (GNSS) for the airspace covering eastern Finnmark, including the airports of Kirkenes and Vadsø. Another NOTAM warns about «unstable GPS signals east of 025E» longitude in the Norwegian Ocean outside Tromsø for the period October 30 to November 7th.
Such warnings, known as NOTAM (Notice to Airman) are obligatory for all pilots to read, including passenger planes, military aircraft or private small planes.

«….activities outside Norway’s border»

Wenche Olsen, Director of the Civil Aviation Authority of Norway says to the Barents Observer that her agency is also aware of periodically disturbances of GPS signals in Eastern Finnmark.
«It is difficult to say what the reasons could be, but there are reasons to believe it could be related to military exercise activities outside Norway’s broders,» Olsen says.

https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/11...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Jukka Tarkan kommentti viime viikolta:

torstai 8. marraskuuta 2018

"Pikakommentti 9.11.2018: Häirintä on rutiinia kriisitilanteessa

Olisi melkoinen ihme, jos Trident Juncture-puolustusharjoituksen suunnittelijat eivät olisi ottaneet huomioon sitä, että ulkopuolinen taho voi häiritä lentämisen turvallisuusjärjestelmiä. Todellisen aseellisen kriisin päällä ollessa niin tapahtuu vuorenvarmasti.

Jos sitä ei ole huomioitu harjoituksen suunnittelussa, häirinnän järjestänyt taho teki palveluksen Natolle. Puolustajan pitää pystyä toimimaan myös kohdatessaan odottamattomia asioita."

Link: http://jukkatarkka.blogspot.com/

*

Tähän ei voine muuta lisätä, kuin että Venäjä kuittaa aina ja varmasti.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tv1 A-Studio.

Jarno Limnell:
Pitää kysyä, kellä on motiivi häiritä ja
Kenelle on häirinnästä hyötyä?

Suomen uuden lainsäädännön mukaan ulkoinen häirintä meidän lentotoimintaa vastan on meidänkannaltamme lainvastaista.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

YLEn kanavilla aamuohjelmissa 13.11.2018 haastateltu siviiliasiantuntija arvioi:

"Naton sotaharjoituksen aikana tapahtuneen GPS-häirinnän takana on todennäköisesti Venäjä, arvioi apulaisprofessori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteiden tiedekunnasta.

Häirintä ulottui myös Suomen Lappiin. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun lennonvarmistus antoi Suomessa ilmaliikenteelle varoituksen GPS-suunnistuksen laajasta häiriöstä. Varoitus kattoi Suomen osalta alueen Rovaniemen pohjoispuolelta pohjoiseen Norjan rajalle ja Kittilästä itään Venäjän rajalle.

– Tämä on henkilökohtainen arvaus, mutta harvalla muulla on halua tai tarvetta tehdä tällaista, Ruotsalainen toteaa."
https://yle.fi/uutiset/3-10505083

*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Useat asiantuntijat ovat todenneet, että GPS-häirinnän todentaminen JÄLKIKÄTEEN on vaikeaa, tai suorastaan mahdotonta.

Todentaminen ja häirinnän lähteen/lähteiden paikantaminen tulee tapahtua present, sillä hetkellä, jolloin sitä tapahtuu. Se ei ole ihan hetkellinen pätkätoimenpide, vaan pidempi, ehkä jaksollinen ja satunnainen. Mutta ajassa tapahtuva.

NYT olennainen kysymys on:
Onko jokin/joku taho valmistautunut ja suorittanut GPS-häirinnän suuntimista silloin, kun sitä tapahtui?

VASTAUS on:
KYllä. Kyllä on varautunut, valmistautunut ja suorittanut.

Ja tämä todentaja-suuntija-paikantaja on tietoinen, varsin tarkasti, mistä ja milloin ja minne häirintää suoritettiin.

KUKA tämä selvittäjä-taho on?
Voimme suoraan nimetä yhden tahon.
Toiminnanjohtaja. Eli siis NATO. Mutta voimme perustellusti olettaa ja uskoa, että toimijoita oli muitakin.
Niitä olivat oletettavasti, ainakin: Norja itse, Yhdysvallat itsenäisesti NATO-rakenteen ulkopuolella, Ruotsi, Saksa, Britannia - ja yllätys yllätys: myös Venäjä.

Siis nämä ainakin. Mutta ainakaan minua ei pätkääkään yllättäisi, että myös Kiina erilaisine toimeksiannettuineen olisi läsnä, joskin se on tunnetusti varovainen, koska jos käry, niin suru. Mutta Kiina on Absolut kiinnostunut häirintä- ja muistakin toimista suuren sotaharjoituksen päivinä, alla keskellä ja lopussa.

Miten Suomi?
Suomi, siis PLV ja valtiojohto, johon lasken (TP, PM, UM, DefM.

Tähän Natolta - tai ehkä diplomaattisesti Norjalta - saamaansa infoon viittasi PM Sipilä.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Pääministeri Juha Sipilän (kesk) kommentit GPS-häirinnästä ovat levinneet kansainväliseen lehdistöön.

Muun muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC kertoo Sipilän sanoneen, että häirinnän takana on mahdollisesti Venäjä. BBC otsikoi, että ”Venäjää epäillään” GPS-häirinnästä Suomessa.

http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/juha-sipi...

*

Oliko tämä viimeiseen asti harkittu lausunto?

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Minua kyllä huvitti insinööri Sipilän lausunnossa kohta, jossa hän totesi Venäjältä löytyvän kyvykkyyttä häirintään. Valitettavasti tätä "kyvykkyyttä" löytyy myös aivan Sipilän kotinurkiltakin. Sitä löytyy kaikkialta, missä on muutama elektroniikkainsinööri!

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Totta.
Joskin nyt on vielä hieman epäselvää, miten laajamittaista ja yhdenaikaista häirintä oli: eli minkämittaista kapasiteettia nyt havaittu häirintä suorittajaltaan/suorittajiltaan edellyttää.
Karttoja toki on verkossa näkynyt, mutta "pual Lappii" käsittäviä, ja kyse kuitenkin on nimenomaan aikasidonnaisesta hommasta..

Niin, ja sekin: miten häirintää tehtiin?
Ehkä saamme lisätietoa.
Maasta ilmaan? Satelliitista ilmatilaan? Mereltä, miten?
Missä määrin ilmassa liikkuvat pommittajat ym. pystyvät toteuttamaan häirintää, pystynevät kai nekin? jne..

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Hyytävä asiantuntijan arvio:
"Venäjä mellastaa ja ”piirtää etupiiriään” Euroopassa Trumpin takia"

http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/hyyt%c3%a...

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen arvioi, että Yhdysvaltain politiikkaa antaa Venäjälle lisää toimintatilaa ja vapautta harjoittaa pyrkimyksiään Euroopassa.

Tämä puolestaan johtuu Tiilikaisen mukaan siitä, että presidentti Donald Trumpin politiikka on lietsonut Kiinassa esiin ”sotilaallisen tekijän”. Kiina tavoittelee nyt talouden ohella myös sotilaallista johtajuutta, Tiilikainen sanoi tänään eduskunnassa järjestetyssä ulkoisen turvallisuuden seminaarissa.

Tiilikaisen mukaan Kiinalle ei enää riitä se, että se ottaa paikan Yhdysvaltain rinnalla. Nyt Kiina haluaa ottaa Yhdysvaltojen paikan.

”Yhdysvallat joutuu Kiinan sitomiseksi, patoamiseksi ja rajoittamiseksi sitomaan resursseja Itä-Aasiaan. Se tarjoaa Venäjälle toimintatilaa ja vapautta Euroopassa. Ja tätä toimintatilaa olemme viime vuosina seuranneet. Venäjä piirtää etupiiriään”, Tiilikainen sanoi puheenvuorossaan.

”Mitä enemmän Yhdysvallat joutuu kantamaan huolta Kiinasta ja panostamaan Aasiaan, sitä enemmän vapautuu toimintatila Venäjällä”, Tiilikainen sanoi.

Lue koko artikkeli:
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/hyyt%c3%a...
*

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset