NATO-harjoituksen GPS-häirinnästä Norjalaisten näkemyksiä

NATO-harjoituksen GPS-häirinnästä Norjalaisten näkemyksiä

*

Suomalaiset poliitikot ovat ottaneet ehkäpä poikkeuksellisen tiukasti kantaa NATO-harjoituksen GPS-häirintään.  Viimeksi pääministeri Sipilä sunnuntaina pääministerin haastattelutunnilla.  Sitä ennen puolustusministeri Niinistö ja vanhankaartin puolesta Vanhanen ja Kanerva.

 

Pääministeriltä kysyttiin, onko NATOlla asiasta enemmän tietoa vai rohkeutta kuin Suomella, Sipilä vastasi, että asiasta on enemmän tietoa kuin hän pystyy kertomaan.

Joten kerrotaanpa nyt jotain enemmän.

*

Miten norjalaiset harjoituksen isäntinä ovat reagoineet häirintään?

”On syytä uskoa, että se (häirintä) liittyy Norjan rajojen ulkopuolelta tehtyihin sotilaallisiin aktiviteetteihin”, sanoi Norjan siviili-ilmailun korkea viranhaltija Barents Observerille 2.11.2018.

Edellisellä viikolla lentäjät olivat todenneet menettäneensä GPS-signaalit lentäessään Kirkkoniemen ilmatilasta, joka sijaitsee Venäjän rajan läheisyydessä, sekä lisäksi niinkin kaukana lännessä kuin Lyngen ja Tromsan alueella.

Lina Lindegaard, Widerøe-lentoyhtiön, Tromsö, lehdistötiedottaja vahvistaa että signaalin menetyksiä esiintyi ko. viikon alussa.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Wider%C3%B8e

Operatiivinen johtomme sai raportin kapteenilta, joka oli menettänyt GPS-signalinsa, Linegaard kertoi.  Hän tähdensi, että ohjaamossa olevalla lentohenkilöstöllä on aina vaihtoehtoinen proseduuri, miten navigoida jos satelliittisignaalia ei kyetä vastaanottamaan.

Tähän ei liity turvallisuusuhkia, meillä on hyvä rutiini ja tämä ei ole ensimmäinen kerta kun meillä havaitaan signaalin menetyksiä.

Wideröe ei halua spekuoida sillä, miksi sigaalit ovat kadonneet. 

On monia spekulaatioita, me emme spekuloi, tiedottaja Linegaard sanoi.

*

Ei ensimmäistä kertaa pappia kyydissä

Tekniikka & Talous/Matti Keränen, kirjoitti viime keväänä (2.5.2018):

Venäjän sotaharjoitukset lähellä Norjan rajaa ovat viime aikoina häirinneet GPS-navigointia. Norjan ulkoministeriö on ottanut yhteyttä Venäjään ongelman vuoksi, uutisoi The Barents Observer.

GPS-signaalin häirintä vaikuttaa Norjan puolella siviili-ilmailuun itäisen Finnmarkin alueella. Norjan ulkoministeriön edustajan mukaan GPS-signaali katosi alueella useaan kertaan maaliskuun aikana. – Ks. https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/barents-observer-venajan-sotaharjoitukset-hairitsevat-gps-navigointia-norjan-puolella-matkustajakoneet-joutuvat-turvautumaan-vaihtoehtoisiin-suunnistuskeinoihin-6723099

Suomalaiset ovat jälleen ”myöhäisherännäisiä”?

Katso myös, 03.11.2018: https://www.ifinnmark.no/samferdsel/alta/avinor/wideroe-fly-mistet-gps-signalet-over-troms/s/5-34-995156

Widerøellä on pitkä kokemus tältä sektorilta:

“Widerøe shoots world's first approved precision GPS approach The world's only certificated global navigation satellite system (GNSS) precision approach system guided its first passenger-carrying aircraft to touchdown on 29 October at a remote airport in Norway.

A Bombardier Dash 8-100 of SAS subsidiary Widerøe carried out the inaugural approach to Runway 04 at Brønnøysund.” per https://www.flightglobal.com/news/articles/widere-shoots-worlds-first-approved-precision-gps-approach-219066/ pvm 02.11.2007.

*

NOTAM varoittaa

Kun täydellinen signaalin katoaminen havaitaan, sekä sotilas- että siviilikoneet tekevät ilmoituksen ilmailuviranomaisille.

Muutama päivä sitten saimme joitain ilmoituksia satelliittinavigoinnin signaalin katoamisesta Finnmarkin alueella, sanoo Per Eirik Heimdal, Norjan viestintäviraston tekninen johtaja (Technical Director of the Norwegian  Communication Authority – NKOM). Valtiollinen laitos käys keskustelua ilmailuviranomaisten kanssa ja on jo etukäteen varautunut häirintään Venäjän vastaisella raja-alueella. – https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonal_kommunikasjonsmyndighet

Vuonna 2017 signaalihäirintä havaittiin (sota)harjoituksissa Finnmarkin itäpuolella, Heimdal kertoo.

Mitä tulee ko. viikon signaalikatoon, Heimdal sanoo, että me olemme saaneet eräitä viestejä puolustuslaitokselta.

Yhtyneiden sotavoimien pääesikunnan tieottaja, everstiluutnantti Ivar Moen, kirjoittaa e-kirjeessä, että kun GPS-signaaliin kohdistuvia häiriöitä havaitaan sotilasharjoitusten aikana, siitä rutiininomaisesti ilmoitetaan AVINOR:ille, Norjan valtiolliselle yhtiölle, joka toimi siviililentoasemilla ja vastaa ilmailuliikenteen valvontapalveluista. – https://en.wikipedia.org/wiki/Avinor

*

Ilmailuviranomainen on tehnyt johtopäätöksiä viikon aikana saamistaan ilmoituksista, jotka liittyvät maaimanlaajuisen satelliittisuuntimajärjestelmän epäsäännöllisyyksiin (irregular behavior reported on Global Navigation Satellite Systems – GNSS) ilmatilassa, joka ulottuu Finnmarkin itäpuolelta (East Norwegian Arctic), kattaen Kirkkoniemn ja Vesisaaren lentokentät. – https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_navigation  &

https://en.wikipedia.org/wiki/GNSS_applicationshttps://www.semiconductorstore.com/blog/2015/What-is-the-Difference-Between-GNSS-and-GPS/1550/

Lisäksi NOTAM varoitti epävakaasta GPS-signaalista itään 025E pituuspiiriltä, Norjan Atlantin rannikolta, Tromsan ulkopuolella (ainakin) ajanjaksolla 30.10.-7.11.).

Tällaiset varoitukset, jotka tunnetaan nimellä NOTAM (Notice to Airmen) ovat pakollista luettavaa kaikille lentäjille, mukaan lukien myös matkustajakoneiden lentäjät, sotilaslentäjät sekä myös yksityiset pienkonelentäjät. – https://en.wikipedia.org/wiki/NOTAM

*

Norjan ulkopuolista toimintaa epäillään

Wenche Olsen, Norjan siviili-ilmailuviranomaisen johtaja (Director of the Civil Aviation Authority of Norway) sanoo Barents Observerille, että hänen edustamansa virasto on tietoinen ajoittaisista GPS-signaalin toimintahäiriöistä itäisessä Finnmarkissa.

On vaikea sanoa, mitkä syyt voivat olla, mutta on syytä uskoa, että se voi johtua sotilaallisesta toiminnasta Norjan rajojen ulkopuolella, Olsen sanoo.

Siviili-ilmailu viranomainen on tehnyt ilmoituksen kaikille lentoyhtiöille, jotka lentävät alueella, sekä AVIANORille häiriöistä.

Sekä SAS että Norwegian –lentoyhtiöt ovat päivittäin lentäneet Kirkkoniemeen sekä Altaan Finnmarkissa, samalla kn Wideröen on lentänyt kymmenittäin lentoja pienemmille, pitkin Finnmarkin rannikkoa sijaitseville lentokentille.

Wenche Olsen kertoo, että Norjassa suoritetaan testejä liittyen GPS-signaalin katoamiseen ja häirintään.  Mutta suunnitelmallisesta häirinnästä on aina tehty ilmoitus, mutta kuluu Kansallisen viestintäviranomaisen tehtäviin, antaa lupa sellaisen suorittamiseen.

Olsen tähdentää, että toimijoilla on hyvät rutiinit tiedottaa asiasta, kun häirintää on havaittu jollain tietyllä alueella. Lentoyhtiöt ovat aina varautuneet GPS-signaalin menetyksiin.

On kunkin lentoyhtiön tehtävä itse päättää toimista silloin kun tapaus koskee niitä.  GPS:lle on varmistusjärjestelmät (backup solutions), kuten maanpinnalla olevat navigointijärjestelmät.  Turvallisuus taivaalla ei sen vuoksi ole koskaan vaarantunut, vaikka GPS-signaali menetettäisiin.

*

Venäjä ärsyttää NATOa – NATO Venäjää..

Vaikka NATOn yhteisharjoitus Trident Juncture pääosin tapahtuukin kaukana etelämpänä, napapiirin alapuolella, pohjoiset sotilaslentokentät Rovaniemi, Kallax (Ruotsi), Bodö ja Andoya (Norja) palvelevat ilmataistelijoita, tukevat ja huoltavat niitä.

Venäjä on hyvissä ajoin ilmaissut tyrmistyksensä NATON massiivista harjoitusta kohtaan.

Venäjän Pohjoinen laivasto, jonka tukikohta sijaitsee Kuolan niemimaalla, on ilmoittanut ohjusammunnoista, jotka alkavat viikolla vain muutamien meripeninkulmien päässä Norjan aluemerirajan ulkopuolella, Barentsin merellä, Finnmarkista pohjoiseen.

Venäjän strategiset pommikoneet ovat tehneet lentoja Norjan rannikon suuntaisesti kahdesti viikossa, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

*

Häirintää luoteis-Venäjällä

Viime syyskuussa ja lokakuussa GPS-signaalin häipyminen Itä-Finnmarkissa on jäljitetty johtuneen Venäjältä suunnatusta häirinnästä, jota harjoitettiin sen suurimittaisen Zapad-2017 (Itä2017) sotaharjoituksen yhteydessä.  Noin viikon ajan sekä SAS että Wideröenin lennot Finmarkin lentokentällä menettivät satellittiperäisen navigoinnin.  Myös maaliskuussa tänä vuonan GPS-signaali on kadonnut ajoittaisesti.

*

Venäjällä on useita sotilasmajoitusalueita Petsamon laaksossa vain muutaman kilometrin päässä Norjan rajasta.  Seuratessaan häirintätoimia aiemmin tämän vuoden aikana Norjan Ulkoministeriö oli yhteydessä Venäjän viranomaisiin, vaatien lopettamaan häirinnän raja-alueilla.

Venäjä on investoinut rajusti elektronisen sodankäynnin kalustoon viime vuosien aikana ja kehittänyt kykyään GPS-, radio- ja mobiilipuhelinsignaalien vaientamisessa. 

Venäjä on kertonut, että yhden kilowatin siirrettävä häirintälaite kykenee vaientamaan GPS-signaalin vastaanoton jopa 80 kilometrin etäisyydellä.

Venäjän Pohjoisen laivaston Petsamossa operoiva Arktinen 200. Erillinen Motorisoitu jalkaväkiprikaati (The Northern Fleet´s Arctic 20 th Independent (/Separate)Motor Rifle Brigade) on 55 kilometrin päässä Kirkkoniemen lentokentästä.

Katso lisää; https://en.wikipedia.org/wiki/200th_Separate_Motor_Rifle_Brigade  &  https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Fleet_Joint_Strategic_Command_(Russia)

Rankemman volyymin kalusto, kuten Venäjän asevoimien R-330Zh häirintälähetin, kykenee katkaisemaan/keskeyttämään/saattamaan sekaisin GPS-signalin huomattavasti pidemmältä etäisyydeltä, riippuen maastosta.

Lisää: R-330ZH; https://www.armyrecognition.com/russia_russian_missile_system_vehicle_uk/r-330zh_zhitel_jamming_cellular_satellite_communication_station_technical_data_sheet_pictures_video.html  &  It is official, Russian army deployed R-330Zh jammer in the battle of Debaltseve;

https://informnapalm.org/en/r-330zh-jammer-battle-debaltseve/

Vuonna 2017 satelliitti suunnistus järjestelmä katosi lentokoneista niinkin kaukana lännessä, kuin Altassa, joka sijaitsee Norjan Kuolan niemimaan vastaiselta rajalta 250 kilometrin päässä.

Syksyn 2017 Zapad-harjoituksen jälkeen Venäjän puolustusministeriö on kahdesti satunnaisesti ilmoittanut maan suorittamista elektronisen sodankäynnin kykyä koskevista harjoituksista.  Lokakuun 2018 lopulla Habarovskin alueella sijainneen harjoituksen aiheena oli hyökkäys sabotaasi- ja tiedusteluryhmien toimesta.

Liikkuvan elektronisen sodankäynnin järjestelmien käyttö suuntautuu vihollisen mobiili kommunikaatio järjestelmien signaalin toiminnan ehkäisemiseen.  Viikkoa myöhemmin1000 sotilasta kutsuttiin (Venäjälle nykyisin niin tyypillisiin ennakoimatta suoritettaviin pikaisiin taistelukäskyharjoituksiin) harjoittelemaan tähtäimenä kouluttautua elektronisen sodankäynnin spesialisteiksi, ennen kuin heidät lähetettiin eri sotilasyksiköihin operaattoreiksi.

*

Venäjän puolustusministeri Shoigu sanoi” enemmän kuin 40 elektronisen sodankäynnin laite- ja valvontajärjestelmien valmiusyksikköä on käytössämm”.

Lukuisia sattumanvaraisia GPS-häirintätapauksia on kuluvan vuoden aikana raportoitu ilmailuoperaattorien taholta Itäisellä Välimerellä, lähellä Syyrian lentotukikohtaa (Venäjän hallussa/käytössä olevaa).

Yhä enemmän lentokoneiden ohjaamoissa olevan teknologian, myös matkustajakoneissa, käyttö on riippuvaista satelliittinavigoinnista.  Näitä ovat Amerikkalainen GPS, Eurooppalainen Galileo ja Venäläinen Glonass, joka yleisesti tunnetaan nimellä GNSS.  Lähestyessään lentokenttää ja lentäessään autopilotilla, satellittinavigointi on nykypäivänä täysin samanarvoinen kuin radionavigointi sekä air-to-ground based navigaatiojärjestelmät.

*

Sotilaallisessa käytössä GPS –häirintä on luonut mahdollisuuden sotkea vihollisen tarkka paikannustoiminto.  Signaali voidaan joko kokonaisuudessa katkaista tai vielä pahempi vaihtoehto, saattaa järjestelmä näyttämään koneen tai laivan virheellinen sijainti.

Tämän tyyppinen signaalin huiputus on ilmoitettu tapahtuneen Mustalla merellä, jossa useita laivoja heinäkuussa 2017 ilmoitti epänormaaliuksia niiden GPS-paikannuksessa.  Venäjän median pari vuotta aikaisemmin julkaisi kertomuksia siitä, miten ihmisten kännykkä-GPS:sät näyttivät heidän olevan kaukana todellisesta sijaintipaikastaan.  Ilmiö on useimmiten havaittu esiintyneen Kremlin muurien läheisyydessä.

*

Kaikka Norjassa lentävät kaupalliset lentoyhtiöt käyttävät, vaikkakin niillä yhä on sekä radio- että muita air-to-ground (inertia) ohjaus navigaatiojärjestelmät käytössään niiden lähestyessä kiitorataa.  Näihin sisältyy viitoitusvalaistus sekä punavalot joita nähdään lentokenttien lähestymislinjoilla.

*

PS.

Näyttäisi siltä, että sekä Vanhanen että Sipilä ovat saaneet priffauksen tässä esitellyn kaltaisiin yhteenvetoihin, ilmeisesti Norjan hallitukselta tai Naton johtoesikunnasta?

*

PS2.

See photos of Norway’s badly damaged €300 million warship

Six strong steel wires bolted to shore keep the ill-fated frigate "KNM Helge Ingstad" stable as the Navy works day-and-night with the salvage operation.

 

https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/11/see-photos-norways-badly-damaged-eu300-million-warship

*

The R-330ZH also named Zhitel is a jamming communication station designed and manufactured by the Russian Company Protek (Read more at http://www.armyrecognition.com/index…. ). The system is in service with the Russian army and deployed by the 18th motor rifle brigade. The R-330ZH jamming station was used by the Russian army during the Crimean crisis in March 2014.

Ad: <a href="https://https://

*

Military Drones Prove Vulnerable to GPS Jamming | by Military Times

<a href="https://https://

*

Kuvia R-330ZH; https://www.google.fi/search?q=R-330Zh&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjszYjhsc7eAhUDiCwKHQPVCq0QsAR6BAgFEAE&biw=1536&bih=768

*

veikkohuuska
Ikaalinen

historianharrastaja,
tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu