Veikko Huuska

Maailman ensimmäinen sähkötie avattu Ruotsissa

Maailman ensimmäinen sähkötie avattu Ruotsissa

Ruotsissa avattiin viime keväänä 2018 maailman esimmäinen sähköautojen akut lataava tie.

Luit oikein. 

Sähköistetty tie lataa tiellä ajavien sähköautojen akut.  Myös raskaiden rekkojen akut.

*

Katso: electic road –kuvat: https://www.google.fi/search?q=electric+road&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwijobq108ndAhXSposKHaO9BicQsAR6BAgCEAE&biw=1536&bih=768

*

Sähkötie

Ruotsi esitteli maailman ensimmäisen sähköisen tien (Electric Road), joka on suunniteltu lataamaan ajoneuvojen akkuja

Ruotsin kulkulaitoshallinto hankki viime keväänä (18.4.2018) melkoisen sulan hattuunsa esittelemällä uusimman ylpeyden aiheensa, jolle veikataan sikäläisittäin menestystä ja mainetta, nimittäin tien, joka lataa siinä kulkevia ajoneuvoja. 

Suunnitelmiin kuuluu tämän tien laajentaminen suoranaiseksi sähköistettyjen teiden verkostoksi, mikä olisi älykäs tapa poistaa sähköautojen käytön kannalta välttämättömien latausasemien tarve.

Koska pohjolan kelit ovat moninaiset, milloin vaivaa lumi, milloin taas räntä ja milloin taas pakkanen, sovelletaan tiellä rautateillä käytettyä jäänpoistojärjestelmää.  

Otturi liippaa anturia.  Mittari sitten kertoo, miten paljon sähköä kukin ajoneuvo on ”nauttinut”.

Katso: Interesting Engineering, ladattu 18.4.2018. Katsottu 20.9.2018 mennessä: 3.293 kertaa.

Sweden Debuts The World’s First Electric Road Designed to Charge Vehicles

; https:// Kesto: 0:56.

Ps. Ruotsalaiset sanovat: Tämä tie auttaa sinua saamaan kaksi lintua yhdellä kivellä..

*

The Guardian kertoi Ruotsin ihmeestä 12.4.2018:

Ruotsi on avannut maailman ensimmäisen sähköistetyn tien (electrified road). Kyseessä on 1,2 mailin pituinen (1,92 km) reitti Tukholman Arlandan lentoaseman ja logistiikkakeskuksen välillä, joka nyt jo aktiivisesti lataa innovatiivisella energiansiirtojärjestelmällä autoja ja kuormureita, jotka ajavat sen kautta.

 

Katso: Guardian-uutiset ► http://bit.ly/guardianwiressub  

How world's first electrified road charges moving vehicles

https:// Kesto 56 sekuntia.

*

Guardian jatkaa:

Noin 2 kilometriä sähkökiskoa on upotettu Tukholman lähellä olevalle julkiselle kadulle, mutta valtion tievirasto on jo laatinut kansallisen kartan tulevalle laajentumiselle.

Ruotsin tavoite saavuttaa riippumattomuus fossiilisista polttoaineista vuoteen 2030 mennessä edellyttää 70 prosentin vähennystä liikennealalla.

Tukholman Arlandan lentokentän ja pääkaupungin ulkopuolella sijaitsevan logistiikkakeskuksen välisen tien sähköistämiseen tähtäävä teknologia pyrkii ratkaisemaan vaikeat ongelmat sähkölaitteiden toimintakunnossa pidossa ja edullisten akkujen valmistamissa.

Energia siirretään kahdelta raiteilta tien pinnassa liikkuvan varren kautta, joka on kiinnitetty ajoneuvon pohjaan. Suunnittelu ei ole samanlainen kuin Scalextric-radan, vaan kun ajoneuvo ohittaa edellään kulkevan auton, varsi irtoaa automaattisesti kontaktista. https://www.theguardian.com/environment/2018/apr/12/worlds-first-electrified-road-for-charging-vehicles-opens-in-sweden

*

Kehitelmää on epäilty

Kommentteja sieltä täältä:

Huonosti mietitty konsepti.  Autopaikat ovat hyviä sisätiloissa, mutta miten käy sähkötien, jota sade ja lumi pieksää, tai pakoissa, joissa tie nousee tai suolaa käytetään sulattamaan jäätä, suolavesi on erinomainen elektrolyytti, joka johtaa oikosulkuihin, johdinten ruostumiseen ja toimintahäiriöihin.  Muutenkin huonopintaisten teiden kanssa sähkökontaktit katkeilevat.  Tämä johtaisi anturien paiskimiseen tienvarsille.. Sitten on aivan oma kysymyksensä resurssien tuhlautumisesta, energiahävikit ja häiriöt, joita jouduttaisiin alinomaa korjailemaan. 

Paljon pitää vettä virrata Srömmenissä, ennen kuin tällaisella akkuvoimalla kuormurit ym. kulkevat.

Luulisi tämän olevan huhtikuun 1. päivän Aprillipila. etc,

*

Pidempi kurssi edistyneille

Electrified road in Sweden for charging moving cars – TomoNews

https://  Kesto: 4:24 minuuttia

*

Sweden Just Announced World’s First Electric Road That Charges Cars As They Drive

Science Channel: https:// 1:59 min.

*

Raskaampaa kalustoa sähkötiellä

Tämä on varhaisempi, vuodelta 2016 oleva esittely kuorma-autoista, jotka ottavat kulkuvoiman “taivaalta”, eli ylämummosta.  Hieman samaa kuin ajolangoista virran ottavat raitiovaunut tai trollikat..

Final preparations for the world’s first electric road project

Julkaistu 21.6.2016;  https://  kesto 1:29 minuuttia.

Gävlen ulkopuolella Ruotsin keskiosassa tehdään viimeisiä valmisteluja ajoväylälle, jolla  sähkökäyttöiset kuorma-autot ajavat, toimien Scania-liikenteessä todellisissa liikenneolosuhteissa. "Se on hämmästyttävää," sanoo testikuljettaja Therése Persson.

*

Loppukevennys:

On Suomessakin Sähkötie. Vantaalla, katso vaikka: https://www.fonecta.fi/kartat/s%C3%A4hk%C3%B6tie%203,%2001510%20vantaa

*

Lopuksi…

niille jotka jaksoivat tänne asti.

Isojen muulien kuljettajia työnsä ääressä – todellista isojen poikien ammattitaitoa:

Amazing Trucks Driving Skills - Awesome Semi Trucks Drivers - Extreme Lorry Drivers WIN

https://

10 pientä minuuttia.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Tulevaisuus on täällä, siis osittain on ruotsissa nähty. Miksi raahata akkuja mukanaan, kun langaton lataus toimii?! Joku päivä kuljemme ajatuksen voimalla, sekin vain ainoastaan tekninen ongelma. Niinku kaikki, ongelmat.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Vaikka raide tiessä ei minua vakuutakaan, niin se idea, että sähköauton saa ladattua ajettaessa valtatiellä, on kyllä ihan erinomainen. Jonkinverran sitä akkukapasiteettia varmaan tarvitaan hyvinkin pitkälle tulevaisuuteen, koska sivuteitä ei ihan heti kannattane sähköistää.

Tankkauskaista moottoritielle?

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Tasaisilla teillä ja lyhyillä pätkillä onnistuu, kuten tuo lentokentälle vievä parin kilometrin pätkä. Pitkille taipaleille ampeerit kasvaisi niin isoiksi että tarvittaisiin matkalaukun kokoiset sulakkeet ja reiden paksuiset kaapelit ja sellaisten veto ei ole halpaa, sillä jännitteitä tuommoisessa ei voi kovin korkealla nostaa. Ymmärtääkseni. Taitaa turvallinen raja mennä sadan voltin paikkeilla.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Tuossa ilmajohdoilla kulkevassa rekassa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. Neuvostoliittolaisen johdinauton uudelleen lämmittelyä. Mutta mikä ettei koeteltu konsti voisi toimia edelleen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lataustehosta ei kerrota videoissa mitään. Kuorma-auto täyssähköisenä kuluttanee optimistisesti arvioiden ehkä jotain 30-60kWh/100km. En oikein usko, että latausteho tuossa järjestelmässä voisi olla tasavirta-pikalatauksen nykyinen 50kW tai edes kolmivaiheinen vaihtovirtalataus, 22kW.

En nyt vielä hiffannut, mikä lopulta olisi tuon järjestelmän etu, kun kyse on ilmeisesti kuitenkin akun latauksen melko pienestä täydentämisestä ajaessa, eli riittävän kokoinen akku ja latausasemia kuitenkin tarvitaan. Ehkä riman paikka on siinä, että halutaan saada esim. terminaalien väliä sahaava vakioliikenne tauottomaksi - ja automatisoiduksi myös.

Ajatus vaihdettavista akuista haudattiin jo (kiinalaisia busseja kyllä toki on), vetyautoja ei vaan oikeasti tule, vaikka lupaillaan. Olisi varmaan jo paras uskoa, että riittävän iso akku + kattava latauspisteverkosto tulee olemaan se voittava teknologia. Langaton induktiolataus on vielä lapsenkengissä; toimivia laitteita on jo myynnissäkin, mutta niissä menee vielä liikaa sähköä hukkaan häviöissä.

Tulossa olevat 150kW huipputehokkaat tasavirta-pikalatausasemat (Fortumn Ionity-verkkoa rakennetaan jo) tulevat olemaan se merkittävä sähköisen liikenteen gamechanger ja veikkaanpa, että sähköistyvä tavaraliikenne tulee olemaan niiden tärkeä käyttäjä.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Ruotsissa sijoitetaan luokkaa 100 kertaa Suomea enemmän rahaa älykkääseen, autonomiseen ja muuhun vastaavaan liikenneteknologiaan. Tämä sähköinen tie on yksi pieni kokeilu näiden joukossa. Niinpä Ruotsi tullee olemaan maailman johatvia maita näissä teknologioissa. Heja Sverige!

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Oho, 900 vuoden kuluttua? ;)

Ehkä kannattaisi odottaa, että langaton sähköteknologia kehittyy siihen pisteeseen, että ei tarvita enää sähköpistorasioita eikä niistä aiheudu ongelmia terveydelle tai muille elollisille taikka elektronisille esineille.

Langattomia sähköteknologiaa käyttäviä monitoreja on esitelty, mutta ne on vasta pienen etäisyyden avulla toimivia, pidemmissä ne eivät enää toimi. Lisäksi väliin ei saa joutua mitään elektroniikkaa sisältäviä esineitä tai ne kärähtävät.

Tässä esim. parin vuoden takaa uutinen hieman selkeämmin kerrottuna:
https://yle.fi/uutiset/3-8560107

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Joo, futurologiaa viimeisen päälle...

(johdannon vuosiluku 2918 korj. 2018..)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset