Veikko Huuska

Presidentti Trumpin ensimmäinen talousvuosi – miten meni ja minne mennään?

Presidentti Trumpin ensimmäinen talousvuosi – miten meni ja minne mennään?

Presidenttiehdokas Donald J. Trump uhosi vaalikampanjansa aikana menevänsä Washingtoniin ”kuivaamaan suon”. 

Nyt tämä ”Amerikan Jussi” on kuokkinut suota runsaan vuoden.  Jäljet näkyvät.  Valtio kassa alkaa olla pahasti ruvella.

*

Yhdysvaltain taloudessa likviditeettitekijät eivät mene oikeaan suuntaan, eivät ole menneet jo hyvän aikaa.  Yhdysvaltain valtiovarainministeriö on tärkein maksuvalmiuden ylläpitäjä keskuspankki FEDin jälkeen, eikä tämä tietenkään ole myönteinen seikka.  Rahaministeriö imee Yhdysvaltain ja maailman likviditeettipoolista satoja miljardeja.

Tässä on nähtävissä neljä tekijää, jotka kaikki kukin osaltaan ovat pahentaneet lähtötilannetta.  Ne kaikki myötävaikuttavat – ja suorastaan pakottavat - valtion lainanoton lisääntymiseen, aiheuttaen yhä enemmän velallisuutta sijoittajille, jotka taas saavat toimelleen apuja FED:iltä, joka täydentää maksuvalmiuksia kuukausittain yhä jatkuvan QE:n (määrällinen elvytys) mukaisesti.  Näin tehdessään Valtiovarainministeriö aktiivisesti toimii muiden rahoitusmarkkinalohkojen, kuten osakemarkkinoiden, markkinaehtoisen toiminnan vaikutuksia vastaan.

*

Neljä tekijää, jotka pakottavat valtiovarainministeriön ”painamaan” yhä vain lisää rahaa

Ensimmäinen tekijä on FED itse, joka vain kasvattaa ongelmaa.  Sen sijaan että se itse ostaisi valtion joukkovelkakirjoja ja johdannaisia ensisijaisilta jälleenmyyjiltä rahoittaakseen kuukausittaisia liikkeellelaskuja, FED imee nyt rahaa markkinoilta taseen kutistamisohjelmaan.  Lisäksi FED patistaa valiota myymään lisää velkaa kyetäkseen maksamaan paketit, jotka FED on lunastanut kuukausittain.

Toinen tekijä on Trumpin Regiimi ja sen kumileimasimena toimiva republikaaninen kongressi, jotka päättivät budjettisopimuksen, joka suuresti lisää budjetin alijäämää.  Valtiovarainministeriön on lisättävä rutkasti velanottoa alijäämään kattamiseksi.

Kolmas tekijä on se, että Trumpin hallinto noudattaa TBAC:n suositusta kerätä 500 miljardin dollarin käteiskassa ”ehdollisista tuloeristä), kun se kuittasi 440 miljardia, siis tosiasiassa koko  olemassa oleva rahaston uuden hallinnon alkukuukausien aikaiseen pyörittämiseen.  Nyt hallinto yrittää kasata rahastoa kokoon ja urakka on pahasti puolitiessä.  Niinpä se tarvitsee kipeästi ainakin 250 miljardia markkinoilta.  Tämä on kuin kärräisi hiekkaa Saharaan..  https://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/quarterly-refunding/Pages/who-is-tbac.aspx

Neljäs tekijä on veronalennusohjelma.  Kongressin Verotusasioiden Sekakomitea arvioi, että verohelpotus maksaisi liittovaltion hallitukselle 270 miljardia dollaria tulomenetykset ensimmäisenä vuonna (2018). 

Mutta jo nyt – helmikuun ja maaliskuun 2018 verokertymien pohjalta Federal TAx Collectionin datan perusteella, että arvio osui oikeaan.

*

Valtion kassa itkee

Mutta samanaikaisesti kun saadaan reaaliaikaista dataa siitä, miten Yhdysvaltain talous on kovassa kasvuvauhdissa, mutta tulot ovat laskemassa, - siis  juuri päinvastoin kuin mitä Trumpin ja toimittajien väitteen mukaan piti  tapahtua.

Sitä paitsi tämän lisäksi on huonoja uutisia: Pointti on, että tulot ovat laskeneet, eivätkä ne voi nousta ylös. Ei ole sellaista tarjontapuolen elämänviestiä, joka tulisi pelastamaan tilannetta.

Lähdeveronkeräys jatkui maaliskuun loppuun saakka, koska työnantajat sopeuttivat lähdeveronsa uuden verolainsäädännön ehtoihin. 

Trumpin Veroleikkurin seurauksena vuosittaiset vertailut Yhdysvaltojen talouden vahvuuden arvioimiseksi ovat kyseenalaisia; vasta helmikuussa 2019 vuoden kuluttua aletaan saada eksaktia vuositason dataa veronalennuksen vaikutuksista.

Mutta kuten sanottu ensidatan (1Q/2018) tiedot osoittavat, miten paljon veronalennus on kustantamassa Yhdysvaltain valtiovarainministeriölle. Se on potti, jota ilman se ei voi toimia, ja niin sen täytyy hankkia se markkinoilta myymällä velkaa. Tämä on kriittistä tietoa.

Veroalennuksien aiheuttama vaje on nousemassa 20 – 25 miljardiin dollariin per kuukausi.  Vuositasolla se tietää siis 240 – 300 mrd $. 

Valtio tarvitsee tämän potin kaiken aiemmin olemassa olevan rakenteellisen budjettivajeen lisäksi.  Eivätkä vaikutukset rajaudu tähän:

liittovaltion tulee lisäksi lunastaa Fedin omistukset sekä liiallisen alijäämän kasvun vajeen kattaminen helmikuun alussa hyväksytyn liittovaltion budjettisopimuksen mukaisesti, - sekä edellä mainitun ”sateisen päivän rahaston” vajeen (250 mrd $) kattaminen (pahanpäivän vararahaston).

Summaten: kaikki tämä synnyttää suurimman kuukausittaisen velkaantumisbuumin Yhdysvaltain historiassa ikinä.  Nettomääräinen (uuden velanoton) liikkeeseenlasku oli maaliskuussa 270 miljardia dollaria.

Tätä eivät uutistoimistot aina ”huomaa” kertoa, keskittyessään Trumpin twitteihin ja uhitteluihin.

*

Veropohja pettää

Verokertymien lyhyen aikavälin seuranta tapahtuu 3-4 kk:n sykleissä.  Kertymäkäyrän oli määrä nousta maaliskuussa (kuten se ”aina” on tehnyt). 

Sen sijaan, että se olisi noussut ylöspäin, se pysyi tasaisena negatiivisella kasvualueella. Ilman merkkiäkään liikevaihdon kasvusta, kertymien kuivuminen näyttää jatkuvan.

(vuoden 2017 verokertymäkehitys vaihteli kuukausittain haarukassa: 3,0 – 11,o % kasvu; ei kertaakaan miinuksella: mutta nyt (ensimmäinen neljännes 2018) 1.1.-31.3.2017 kertymäkäyrä on näyttänyt c. -1,0 % muutosta, siis pakkasella! vh).

*

Miten firmoilla oikein menee?

Veronhuojennukset eivät näytä toimineen stimuloivasti, kuten niitä alennettaessa markkinoitiin.

Vuosittaisvertailu osoittaa melkoisia muutoksia, ja nimenomaan huonompaan suuntaan.  Vertailu osoittaa, että verottajan kuukausittainen tulojenmenetys on 20-25 miljardia dollaria. 

Lisäksi on huomattava, että nyt kertyvät verot edustavat vuoden 2017 veroja.  Maaliskuussa tulivat maksuun ennakkojen ja lopullisen verotuksen välinen käppi.  Suuri pudotus kertymissä viittaa asiantuntijoiden mukaan siihen, että liikevoitot eivät olleet yhtä hyviä kuin ennakoissa määritetty.  Erityisen rumaksi tämän pudotuksen tekee se, että pudotus ajoittuu väitetyn huippusuhdanteen ytimeen.  Osaselitys saattaa olla se, että osa yrityksistä – erityisesti vahvojen veroneuvojien palvelemat suuryritykset – siirsivät kirjanpidollisin toimenpitein faktisesti viime vuonna syntyneitä voittojaan vuoteen 2018, jolloin yritysverotus on paljon alhaisempi.  Tämä jää nähtäväksi.

*

Kuumaa vai kylmää?

Valmisteverojen kertymä nousi voimakkaasti 7,8 %.  Tämä puolestaan viittaa analyytikkojen mielestä talouden ylikuumenemiseen.

Toisaalla kylmenevää, toisaalla kuumaa.

Velkaantuminen vain lisääntyy.

Sekavalta tämä näyttää.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

US velkakello näyttää nyt

21.133 mrd Dollaria.

Voi kysyä, mitä merkitystä tuollaisen velkavuoren huipulla on sillä, että hyvätuloisten veroja kevitetään about 250 miljardilla?

Merkitys tulee siitä, että alastomammin valtiojohto ei enää pysty halveksimaan noin 99 prosenttia kansakunnasta.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

En näe muuta mahdollisuutta kuin sen, että Fed aloittaa lopulta uuden QE4 ohjelman ja aloittaa koronlaskut.

Myös EKP:llä on edessä LTRO:n jatkaminen, sillä muita mahdollisuuksia ei ylivelan ja viallisen euron kanssa ole.

Talousguru Martin Armstrongin sisäpiiritetojen mukaan EKP:llä on jo hätä kädessä, koska LTRO:a ei voi lopettaa:

"Draghi Confirms ECB Will not End QE"

https://www.armstrongeconomics.com/world-news/cent...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Pullon henki on päästetty pihalle. Kuka sen takaisin pulloon panisi?

Karussa on. EI takaisin saa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset