Veikko Huuska

Neuvostolentäjien legendaarinen ennätyslento 1939 Moskova – Miscou

Neuvostolentäjien ennätyslento 1939 Moskova – Miscou

Nämä miehet ”löysivät” suoralentoreitin, jota on käytetty vuodesta 1959 lähtien reittilennoilla:

Moskova - Novgorod - Helsinki - Trondheim - Islanti - Cape Farewell - Miscou Island Kanada

*

28. huhtikuuta 1939 Neuvostoliiton lentäjät, prikaatin-kenraali Vladimir Kokkinaki ja navigaattori, majuri Mikhail Gordienko lähtivät matkaan Moskovasta, Tshelkovon lentokentältä aamuvarhaisella kello 4:19 kohti Amerikkaa, New Yorkiin, pyrkien lentämään mahdollisimman suoran reitin uudessa ennätysajassa.

Lennolla ei ollut avoimesti sotilaallisia tarkoitusperiä, mutta hyvin tiedetään, että molemmilla upseereilla oli vankka kokemus strategisten lentojen konseptissa.  Edellisenä vuonna pari oli tehnyt uuden ennätyksen yhdenjaksoisella lennolla Moskovasta Vladivostokiin.  Lento oli kestänyt 12 tuntia ja matkaa kertyi lähes 7.500 kilometriä.

Lentokone oli tarkoitukseensa viritetty punainen pommikone, kaksimoottorinen monoplane, TSKB-30, nimeltään ”Moskva”.  Tätä samaa konetyyppiä, sotavalmiuskunnossa, venäläiset käyttivät Espanjan sisällissodassa lojalistien puolella.

Kun otetaan huomioon väistämättömät tuulet, päädyttiin ottamaan aluksella polttoainetta 8000 kilometriä (5000 mailia) varten; koneeseen ei mahdu tätä enempää. Silloinkin oli välttämätöntä säästää muista asioista alentamalla koneen painoa.  Lentäjien saappaat valmistettiin erityisen kevyestä nahasta, ja nestemäistä happea otettiin alukselle kaasumaisen hapen sijaan, mikä vaatii enemmän raskaita teräspulloja. Rautaisannokset leikattiin minimiin, ja mitään muuta rahtia ei saanut ottaa mukaan.

Moskva lensi 5500 metrin korkeudessa Helsingin yli ja edelleen Norjaan, josta se seurasi napapiirin ympyrää Islannin yli.  Matkalla Grönlantiin heitä vastaan tuli voimakas sykloni.  Väistääkseen sitä Kokkinaki nosti koneen seitsemän kilometrin korkeuteen, ja monien tuntien aikana hänen ja Gordienkon oli pakko käyttää happinaamareita, minkä seurauksena heidän happivaransa nopeasti hupenivat.  He lensivät pilvien yläpuolella meren yli, ja kun alinomaa vaihtuvat tuulet yhtäkkiä ajoivat koneen nopeuteen jopa 500 kilometriä tunnissa.

Matkan lopullisessa osuudessa kone oli nostettava yhdeksän kilometrin korkeuteen. Happisäiliöt olivat loppumassa, heikkous ja unen puute johtivat siihen, että molempia lentäjiä alkoi huimata. Lämpötila, joka Islannin suunnalla oli ollut -32 C, laski nyt ohjaamossa ja sen ulkopuolella aina  45 ° C alle nollan.

Pinnistäen kaikki hermovoimansa, Kokkinaki lensi konetta, turvautuen lähes yksinomaan vain kojelaudan mittareihin, pitämällä kiinni käsipyörästä lähes koko päivän ajan.

Huonot sääolosuhteet eivät sallineet laskeutumista New Yorkiin.  

Heidän piti alkuaan laskeutua sinne, lähes suoraan Maailmannäyttelyn alueelle, ja suorittaa ”Huomisen valtakunta” (Land of Tomorrow) –näyttelyn avaus (Neuvostoliiton osasto maailmannäyttelyssä).

Kokkinaki joutui muuttamaan reittiä ja niin he laskeutuivat Moscou-saarelle New Brunswickin rannikolle, St. Lawrenceinlahdella Kanadassa.

Kanadalaiset pelastustasot hakivat heidät ja lennättivät New Yorkiin, jossa heille pidettiin juhlat kaupunginjohtaja Fiorello La Guardian johdolla.

*

Huomionosoituksista

arvokkain lienee ollut Yhdysvaltain presidentin Franklin D. Rooseveltin lähettämä tervehdys:

*

Miscoun pakkolaskupaikalta New Yorkin valoihin

Kun sää kirkastui päivä tai pari myöhemmin, New Yorkin lentokone lensi Miscoueen ja kuljetti lentäjät lopulliseen määränpäähänsä. Insinöörit lähetettiin Miscouille ja lentokone purettiin, ladattiin kuljetusvälineisiin ja hinattiin Halifaxiin. Lopullinen päätepiste uhkarohkealle saatiin, kun ennätyskone palasi Neuvostoliittoon ulkomalta venäläiseksi rahtikoneeksi.
Lentäjät olivat tuoneet mukanaan Moskovasta Miscouhun kirjeen, jonka he olivat osoittaneet Yhdysvaltain presidentti Miscousta presidentti Franklin D. Rooseveltille, ja postittivat sen hänelle Miscousta, Hanhijärven Majakan Postitoimistosta (Goose Lake Lighthouse Post Office).
Presidentti Rooseveltin vastauskirje, joka on todennäköisesti nykyisin neuvostoarkistojen erikoisimpia matkamuistoja, kuuluu seuraavasti:


Hyvä kenraali Kokkinaki:
Olen saanut kirjeen, jonka olitte huomaavaisesti osoittaneet minulle välittömästi ennen lähtöänne Moskovasta 28. huhtikuuta 1939, ja jonka olette kuljettaneet mukananne rohkean lentonne aikana Moskovasta Pohjois-Amerikan itärannikolle, matkalla kohti Yhdysvaltoja.
Sekä kirje että kirjekuori, jonka päällä havaitsin postimerkit sekä 28. huhtikuulta 1939, sekä Moskovassa että New Brunswickissa, edustaa minulle arvokasta muistoa tästä historiallisesta lennosta, jonka olette tehnyt te ja kenraali Mikhail Gordienko.
Sallikaa minun onnitella teitä molempia siitä taidosta ja neuvokkuudesta jota olette osoittaneet lentonne aikana ja saavuttuanne turvallisesti tähän maahan.
Vilpittömästi teidän,
(Allekirjoitus)

Franklin D. Roosevelt.

*

*

Kokkinan ja Gordienkon lennosta, joka pian sai muodon "Moskova-Miscou", revittiin otsikoita ympäri maailmaa.

Heidän urotyötään muistettiin 70 vuotta myöhemmin vuonna 2009:

Pioneer pilot of transatlantic flight celebrated 70 years on

Published time: 28 Apr, 2009

70-vuotisjuttu RT/28.4.2009:

https://www.rt.com/news/pioneer-pilot-of-transatlantic-flight-celebrated-70-years-on/
*

http://www.alamy.com/stock-photo-famous-soviet-pilots-vladimir-kokkinaki-right-and-mikhail-gordienko-23253305.html

Kuva: Famous Soviet pilots Vladimir Kokkinaki right and Mikhail Gordienko left attempted a non stop flight from Moscow to the Miscou

*

Flight from Moscow to Miscou

https://books.google.fi/books?id=mww39k8HeOsC&pg=PA43&lpg=PA43&dq=pilot+mikhail+gordienko&source=bl&ots=l-JYXN6ylf&sig=cANZuQkWy4Mx8C4BZ8XlN09FehM&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwimiqPsmd_YAhUFlSwKHZfjAJYQ6AEIUzAL#v=onepage&q=pilot%20mikhail%20gordienko&f=false

*

Alle vuorokaudessa (22 tuntia ja 56 minuuttia) he olivat lentäneet 8000 kilometriä, keskimäärin 348 km tunnissa. Aiemmin vuonna 1937 tämä matka otti eräältä toiselta Neuvostoliiton lentäjältä kolme päivää.

Tämä oli mitä erinomaisin saavutus noina ilmailun vuosina. Vuodesta 1959 lähtien reittiä käytettiin New Yorkin ja Moskovan välisillä säännöllisillä lennoilla, ja vuonna 1965 kansainvälinen lentoliikenneyhdistys myönsi palkinnon Kokkinakille hänen ”löytämästään” reitistä, ”Lyhin lentoreitti Euroopan ja Amerikan välillä”.

*

Lue lisää kenraali Kokkinakin urasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Kokkinaki

Navigaattori, majuri Gordienkosta alla:  

*

Lisää ennätyslennosta:

*

On 28 April 1939, with Mikhail Kh. Gordienko as co-pilot, he tried to surpass this feat by performing a non-stop east-west transatlantic flight from Moscow to New York City, to coincide with the opening of the "Land of Tomorrow" World Fair.[10] However, due to encountering bad weather, the airplane was forced to come down on Miscou Island in New Brunswick, Canada (TIME magazine account). Coming not long after the death of Valery Chkalov, and with the approaching war, this well-publicized debacle spelled the end of the Soviet Arctic aviation exploits of the 1930s. Despite failing to reach his original destination, he still covered a distance of 8,000 km in 22 h 56 min, at an average speed of 348 km/h,[12] and since 1959, the route he used (Moscow- Novgorod - Helsinki - Trondheim - Iceland - Cape Farewell - Miscou Island) is used for the regular flights between New York and Moscow. In 1965, he was honored by the International Air Transport Association with the diamond "wind rose" necklace for his finding the "shortest flight route between Europe and America".

Wikipedia engl;  https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Kokkinaki

*

New York Times muisti Kokkinakia tämän edesmentyä 80 vuoden iässä:

http://www.nytimes.com/1985/01/10/world/v-kokkinaki-80-a-soviet-aviator.html

*

Iljushinin kunniaseinä:

Vladimir Konstantinovich Kokkinaki – honored test-pilot of the USSR

http://www.ilyushin.org/en/press/news/ev2576/

*

Volga-Dnepr Ilyushin Il 76TD-90VD 'Vladimir Kokkinaki'

https://

*

Vladimir Kokkinaki lähestyi sateiden välissä (3.8.) Tampere/Pirkkalaa ja veteli matalalla pilvenalla suoraan kotispottaajan zoomin tähtäimeen.

Lentskari on Volga-Dnepr Airlines Ilyushin Il-76TD-90VD RA-76950, sarjanumero 2043420697. Lento tutkan mukaan Arbil(EBL) - Tampere(EFTP).

https://www.flightforum.fi/gallery/image/947-vladimir-kokkinaki-il-76td-90vd-ra-76950/

*

Kokkinaki was perhaps the leading Soviet test pilot setting many world and Soviet records. He worked for several design bureaus, including theIlyushin Design Bureau , where he served as its chief test pilot. He also established the shortest flight route between Europe and the United States. He died in 1985.

https://www.amazon.com/Genii-Vladimir-Kokkinaki-Vasilii-Karpii/dp/B003TTP3B0

*

https://www.fai.org/record/vladimir-kokkinaki-urs-4601

https://books.google.fi/books?id=bFW1CwAAQBAJ&pg=PA40&lpg=PA40&dq=Vladimir+Kokkinaki&source=bl&ots=RWW2FyeCIF&sig=6YeMCUsBzGMpdO9SBkIdATxDFBs&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwji-O6nlN_YAhVK3SwKHaByAw0Q6AEIXjAI#v=onepage&q=Vladimir%20Kokkinaki&f=false

*

https://books.google.fi/books?id=LyECzO-zNIQC&pg=PA77&lpg=PA77&dq=Vladimir+Kokkinaki&source=bl&ots=5m35XZ7Heo&sig=CVN1Mv0270apewCAgR7OeHuCFDU&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwji-O6nlN_YAhVK3SwKHaByAw0Q6AEIYzAJ#v=onepage&q=Vladimir%20Kokkinaki&f=false

*

Kokkinaki, Vladimir Konstantinovich

Born June 12 (25), 1904, in Novorossiisk. Honored Test Pilot of the USSR (1959), major general of aviation (1943), twice Hero of the Soviet Union (July 17, 1938, and Sept. 17, 1957), Honored Master of Sport (1959). Became a member of the CPSU in 1938. The son of a railroad official.

Kokkinaki joined the Red Army in 1925 and graduated from the Borisoglebsk Flight School in 1930. He was a test pilot from 1931 to 1965, specializing in high altitude flights from 1932. On Nov. 21, 1935, Kokkinaki climbed to 14,575 m using a single-seat plane, and on July 17, 1936, he climbed to 11,458 m with a cargo of 500 kg, surpassing world records. The high speed flights he made in 1936 included the flights Moscow-Eisk-Moscow, Moscow-Baku-Moscow, Moscow-Sverdlovsk-Moscow, and Moscow-Sevastopol’-Sverdlovsk-Moscow. On June 27–28, 1938, he made a nonstop flight from Moscow to Vladivostok in 24 hours 36 minutes, and on Apr. 28, 1939, he made a nonstop flight from Moscow to Miscou Island (Canada) in 22 hours and 56 minutes. Kokkinaki set a total of 22 world records. During the Great Patriotic War (1941–45) he worked as a test pilot while serving as chief inspector of the aviation industry and a leader of the industry’s flight-testing service. Kokkinaki has been a test pilot and methods specialist since 1965.

A laureate of the Lenin Prize (1960), Kokkinaki has been awarded five Orders of Lenin, three Orders of the Red Banner, Orders of the Patriotic War First and Second Class, four Orders of the Red Star, and medals. He has also been awarded the gold medal of the International Aeronautical Federation (FAI) and the Wind Rose diamond necklace. Vice-president (1961) and president of the FAI, Kokkinaki has been honorary president of the FAI since December 1968.

*

http://www.alamy.com/stock-photo-famous-soviet-pilots-vladimir-kokkinaki-right-and-mikhail-gordienko-23253305.html

Famous Soviet pilots Vladimir Kokkinaki right and Mikhail Gordienko left attempted a non stop flight from Moscow to the Miscou

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Mielenkiintoista dokumenttia, kiitos.
Kova kaveri, teki 22 erilaista maailmanennätystä. Tosin nuo ennätykset olivat metkoja siinä mielessä, että kukin ennätys syntyi aina kertaallisessa lajissa, ja tämän miehen toimesta sen verran kovat, ettei rikkojakandidaatteja pahemmin ilmaantunut.

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Herrojen käyttämä lentokone oli Iljushin DB-3 -pommikoneen prototyyppi: https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_DB-3

DB-3 -koneita oli muutama Suomenkin Ilmavoimilla sodan aikana.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Lennolla taisi olla suurempikin merkitys; jostakin olen lukenut, jotta B17:n eli Lentävän Linnoituksen kehitystyö kangerteli, ja koko projektista meinattiin luopua, mutta venäläisten lento vakuutti Rooseveltin siitä, että strateginen pommittaja tarvitaan.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Ilmailussa tämä vuorovaikutus siviili- ja sotilasteknologian kehityksen välillä on ollut erittäin intensiivistä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset