*

Veikko Huuska

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen 50 vuotta sitten

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen 50 vuotta sitten

*

Onkohan suomalaisilla ollut koskaan historiassa niin mainiota – ja oikeutettua – tilaisuutta vahingoniloon ruåtsalaisia ystäviämme kohtaan, kuin 50 vuotta sitten.  Tarkkaan ottaen sunnuntaina, 3. päivä syyskuuta 1967?

Näin siinä sitten kävi: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kungsgatan_1967.jpg

Silloin nimittäin Ruotsi vaihtoi vasemmanpuoleisen liikenteensä oikeanpuoleiseksi.  Kaikki tapahtui yhden kansanäänestyksen ja kovan poliittisen väännön jälkeen Ruotsi päätti siirtyä oikeanpuoleiseen liikenteeseen.  Ja olihan tuossa asiassa, jos missä, nähtävissä jopa poliittisia ulottuvuuksia?

Se oli pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri askel Ruotsille.

Eihän Ruotsia tuon jälkeen enää voinut kutsua ”vasenkätiseksi maaksi”, kuten Hannu Karpokin totesi.  https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/11/21/ruotsi-oikeanpuoleiseen-liikenteeseen

*

H-päivä

Ruotsin suuri päivä ei ollut D-dag.  Eikä se ollut edes K-päivä,  Kom ihåg (muista!) mukaan.

Vaan se oli H-dagen.  H-päivä.  Tai siis ”Dagen H”. 

Joka johtuu ….didi daa… käsitteestä Höger, - eli siis oikea.  Oikeanpuoleinen liikenne.

*

Tarkat ohjeet maitopurkin kyljessä

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen sunnuntaina 3. syyskuuta 1967.

Moottoriajoneuvot olivat ajokiellossa koko Ruotsissa kello yhden ja aamukuuden välisenä aikana. Tukholmassa kielto tuli voimaan jo lauantai-iltana kello 22 ja päättyi vasta sunnuntaina iltapäivällä kello 15. Pidennettyjä ajokieltoja oli myös muissa läntisen naapurin isoissa kaupungeissa. Erikoisluvalla ajavat hälytysajoneuvotkin pysähtyivät yöllä kello 4.50, jonka jälkeen autot ajettiin tien oikealle puolelle. Liikkeelle lähdettiin tarvittaessa pillit soiden uudelleen kello viisi aamulla.

Vaikka uudet järjestelyt aiheuttivat mielipahaa ja harmia, varautuivat ruotsalaiset oikeanpuoliseen liikenteeseen tunnollisesti.

Maitopurkkeihin liimattiin varoitustekstejä ja ajamista käytiin etukäteen harjoittelemassa Suomen puolella.

Tässä 57 sekunnin uutisklippi: https://

*

Aikainen herätys

Kello 4:50 sunnuntaiaamuna 3.9.1967 kaikki ajoneuvot pysähtyivät tien vasempaan reunaan. Lyhyen pysähdyksen jälkeen ajettiin varovaisesti tien oikeaan reunaan. Kello 5:00 liikenne käynnistyi uudelleen, mutta nyt oikeanpuoleisena.

Siis olipa se sunnuntai.  Kaikkien Ruotsin 7 miljoonan asukkaan – tai, no, ainakin ajokortillisten autonomistajien piti herätä makeilta svea-mamman –uniltaan kello kymmentä vaille viisi.  Siis kukonlaulun aikaan.

Eikä tässä kaikki.

Itse siirtymistä valvottiin suorassa radiolähetyksessä, jota johti CeGe Hammarlund.

Heti uudelleenjärjestelyn jälkeen liikennettä valvottiin tehokkaasti. Noin 10 300 poliisia ja sotilasta valvoi tapahtumaa. Näiden lisäksi tarvittiin yli 100 000 henkilöä auttamaan ja ohjaamaan noin 19 000 suojatiellä. Tähän tehtävään käytettiin koululaisia, erilaisten järjestöjen jäseniä sekä asevelvollisia.

Siis ainakin 110.300 ruotsalaista ohjasi ja opasti ja valvoi..  Olisipa ollut näkemässä..

*

Muistan miten silloin naureskelimme, miten suuresta muutoksesta on kyse

Siksipä Ruotsi on katsonut viisaaksi tehdä tämän harppauksen vähitellen. 

Niinpä ensin oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyvät ambulanssit, kuorma- ja rekka-autot sekä linja-autot.  Myöhemmin seuraavalla viikolla tulevat henkilö-autot. 

Aivan lopuksi traktorit, muut työkoneet ja caterbillarit. 

Näiden tehtävänä on raivata Ruotsin kaikki tiet vapaaksi romusta, jota siirtymän ensimmäisen viikon aikana on kautta maan syntynyt.

*

Pulmia. Vastustusta. Ratkaisu

Jo reilun parin sadan vuoden ajan maassa oli ajettu tien vasemmassa reunassa englantilaisten tavoin, mutta naapurimaissa liikenne kulki päin vastoin tien oikeassa reunassa. Ruotsalaiset ajoivat kuitenkin suurilta osin yhdysvaltalaisilla autoilla, joissa ratti oli vasemmalla puolella, mikä jätti kuljettajan pahasti pimentoon maanteiden ohitustilanteissa. Ohittaminen oli melkoisen vaarallista, ja autoliikenteen määrä voimakkaassa kasvussa.

Tilanne ei siis ollut kovin turvallisella tai edes kestävällä pohjalla. Kuten suomalaiset, myös ruotsalaiset pääsivät äänestämään ensimmäisessa neuvoa-antavassa kansanäänestyksessään kieltolaista, joskin sillä erotuksella, että ruotsalaiset torjuivat kieltolain äänestyksessään. Kuitenkin vuonna 1955 järjestettiin Ruotsissa maan historian toinen kansanäänestys oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisestä.  Yli kahdeksankymmentä prosenttia äänestäneistä vastusti muutosta.

*

Ei mennyt kuin Strömsöössä

Autoilussa oli kuitenkin vielä pitkään omat vasenkätiset kommerverkkinsä. Sulkuviivoja oli teillä keskiviivan molemmin puolin - vanhoja keltaisia ja uusia valkoisia. Kaistojen ryhmittymisnuoliakin maalattiin etukäteen ja samalla kaistalla saattoivat nuolet johtaa päinvastaisiin suuntiin.

Ammattiautoilijoita riipivät myös jalankulkijat, jotka eivät osanneet liikkua uuden liikennejärjestelyn mukaisesti. – Ihmiset nousevat pyörän selästäkin väärältä puolelta, tuskaili eräskin taksiautoilija.

Crazy Day for Sweden; https:// 4 pientä minuuttia

*

Seuraavana maanantaina Suomen lehdissä (ja muun  maailman) oli ”hauskoja” kuvia, kun ruotsalaiset olivat todellakin siirtyneet oikeanpuoleiseen liikenteeseen ”osittain”.  Osa ajoi uuden lain mukaan.  Mutta mukana oli myös ”konservatiiveja”, jotka harhailivat nyt laittomaksi käyneellä vasemmalla tien puoliskolla, yrittäen sieltä kurvailla aropupujen lailla ”oikealle” tielle.

Ruotsin kuolleisuuslukuihin oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen ei kuitenkaan tiettävästi aiheuttanut mitään ”piikkiä”, ei ainakaan kovin pitkäaikaista.

*

Ruotsi kokeili jo 1700-luvulla.

Oikeanpuoleista liikennettä oli Ruotsissa kokeiltu kerran 1700-luvulla. Napoleonin Eurooppaan tuoma tapa ei kuitenkaan tuolloin jäänyt Ruotsiin pysyväksi. Suomessakin ajettiin vasenta kaistaa vuoteen 1858 saakka, jolloin hevospelien kulkukaistoja vaihdettiin .

*

Ruotsalaiset harjoittelivat – Turussa

Aamulehti kertoo (50 vuotta sitten –palstalla):

Ei enää koskaan vasemmalle

Ruotsalaisten hälytysajoneuvojen kuljettajillakin on oma pulmansa H-hetkeen siirryttäessä (ensi) sunnuntaina.  Västeråsin palokunnasta saapui torstaina illalla Turkuun 14 palomiestä kolmella henkilöautolla.

Perjantaina he opettelevat Turussa oikeanpuoleista liikennettä Turun palomiesten opastuksella.  Katsastustoimisto järjestää valistustilaisuuden, pitää luentoja ja jakaa opasteita.

Västeråsissakin on kaikki oltava kunnossa, kun oikeanpuolinen liikenne alkaa.

On riennettävä pikavauhtia palopaikalle – mutta ajoradan oikeaa puolta”  - Näin kirjoitti AL pe 1.9.1967.

*

Äntligen

Sunnuntaina 3. päivä syyskuuta 1967 tasan kello viisi koko Ruotsi oli vaihtanut oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Ruotsin 223 vuotta jatkunut vasemmanpuoleinen liikenne oli päättynyt.

*

Lopuksi popcornit esiin.

13 minuutin raina jännitysnäytelmä nimeltä

When We Changed From Left to Right;

https://

In 1967, Sweden changed from left- to right-hand traffic. After 233 years on the left side, it was now time to cross over the road. This magic moment took place on September 3rd at 06.00 hours. This short movie shows sequences from Malmö streets on both sides of the break point.

 

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

SÅ VAR DET

Tähän Jan Collsiöön varsin ”fotogeneettiseen” kuvaan tiivistyy paljon…

Ruotsi söndagen morgon 3.9.1967 klockan 04:50 eller jotain ditåt.

Katso: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kungsgatan...

Obs.:
Detta fotografi är att betrakta som "fotografisk bild" (till skillnad från "fotografiskt verk") av svenskt ursprung, enligt definitionerna i den svenska lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk och dess förarbeten. Eftersom bilden skapats före 1 januari 1969 får den användas fritt utan restriktioner, i enlighet med övergångsbestämmelserna vid lagens ändring 1994. Detta gäller över hela världen.

*
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Muistan kun elämäni ensimmäisen kerran olin ulkomailla isäni kanssa Tukolmassa kesällä 1968, niin laivasta ulos astuessamme hän sanoi ensimmäiseksi, ettei voi uskoa, että kaikki nuo autot ajavat oikealla puolella. Taksissa hän kyseli kuskilta "hur har det gått med högertrafiken".

Ruotsalaisille oli kuitenkin oikealle puolelle siirtymisessä se etu, että siellä autot oli ohjauspyörän kannalta jo valmiiksi varustettuja oikeanpuoleiseen liikenteeseen, toisin kuin Englannissa. Joten itse asiassa oikeanpuoleinen liikenne helpotti selkeästi Ruotsissa liikenneturvallisuutta ja ajoa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tätä ohjauspyörä -kysymystä mietinkin. Tuolla dokumentissa sanottiin, että erityisiä ongelmia vasemmanpuoleisessa liikenteessä tuotti se, että isoissa amerikanraudoissa ratti oli vasemmalla, ja teki siis kurveissa ja miksei risteyksissä ajon hankalaksi.
Mutta olihan siinä lainmuutoksessa tosiaan tuo n., 10 vuoden ylimenoaika, jota hyödynnettiin käsittääkseni siis kaluston suhteen.

Karpo sanoi omassa pätkässään, että v. 1957 kansanäänestyksessä 85 % vastusti oikeanpuoleiseen liikenteeseen vaihtamista.
Äänestäjät ovat aina joskus perin konservatiivisia.

Naispuolinen taxi sauffööri sanoi,että hankalaa on, kun "ihmiset nousevat polkupyöränkin päältä väärältä puolelta"...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Piti hiukan chekata faktaa. Kyllä asia oli niin, että siinä vaiheessa. kun oikeapuoliseen liikenteeseen siirryttiin lähes kaikki autot olivat jo valmiiksi ratti vasemmalla puolella.

http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-ruotsalaisissa-au...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska Vastaus kommenttiin #5

Just, säkert.

Tämä Helsingin Kaupunginkirjaston info-sivusto on mainio. Sallinevat panna tähän koko vastauksensa koska se on niin kattava:

KYSYMYS: Miksi ruotsalaisissa autoissa oli ratti vasemmalla puolella vasemmanpuoleisen liikenteen aikanakin?

H:gin kaupunginkirjaston vastaus:

Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen vuonna 1967. Päätös ei syntynyt ihan pienellä miettimisellä, vaan asiasta oli keskusteltu 1920-luvulta lähtien. Neuvoa-antava kansanäänestys järjestettiin vuonna 1955, jolloin 82,9 % äänestäneistä, halusi säilyttää vasemmanpuoleisen liikenteen. Tästä huolimatta prosessi jatkui ja 1961 tehtiin tutkimus oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisen kuluista. Naapurimaissa ja Manner-Euroopassa ajokäytäntö oli toinen ja Pohjoismaiden neuvostokin suositteli Ruotsille siirtymistä oikealla ajamiseen. Oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen vuonna 1967 hyväksyttiin Ruotsin valtiopäivillä toukokuun 10. päivänä 1963, joten valmistautumisaikaa oli.

Ennen vuotta 1967 suuri osa Ruotsissa myydyistä autoista oli jo varustettu vasemmanpuoleisella ohjauksella. Ruotsalaiset autonvalmistajat olivat jo varautuneet tulevaan muutokseen, olihan se todennäköinen jo vuosia ennen "H-päivää" 3.9.1967. Vientiin menneet autot myytiin suurelta osin muutenkin oikeanpuoleisen liikenteen maihin.

Lähteitä ja lisätietoja:

http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/480686/Suomi......

https://fi.wikipedia.org/wiki/H-p%C3%A4iv%C3%A4

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Vanhempi työkaverini tapasi sanoa, että joku asia on "tehty ruottiks".
Tarkoitti, että "vähän vasemmalla kädellä".

Kieli-ihmiset tietäisivät ehkä sanoa tuon ilmaisun etymologiasta jotain. Veikkaan, että on syntynyt ennen anno Domini 1967.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Mummoni päätyi vanhoilla päivillään yhä useammin siivoamaan "vennäiks", mikä tarkoitti vain mattojen välien lakaisua ja muutenkin melko nopeaa (lue: huolimatonta) kodinpuhdistamista.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Joo, toisaan: niin minäkin.

Mielenkiintoista tämä naapuristelu. Norjaksi en ole kuullut kenenkään tekevän mitään, paitsi ehkä nyt hiihtävän...lailla norjalaisten hiitäjien kovien..

Tanskaksikin kai vain lähinnä voileipiä.

PS.
taisi Mikon maalaispoika mennä että:

"Tapa norjalaisten hiihtäjien lujien
On syödä hiiliä ou..."

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen Vastaus kommenttiin #9

Joissain piireissä on käytössä ilmaisu "Puhua norjaa", kun krapula-aamuna illalla nautitut makkaraperunat tulevat yläkautta ulos. En tunne syntyhistoriaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #14

Sopisi tanskaan paremmin. Norjan kieli on iloista ja visertävää vaikka puhuttaisiin kuinka negatiivisista asioista.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ai se oli sittenkin kertaratkaisu? Minä kun olin kuullut vaiheittaisesta siirtymisestä, jossa oikealle kaistalle ohjattiin ensin vain kuorma-autot.

V. 1978 kävin Visbyssä, jossa muistan matkustaneeni vanhalla "högerstyrd"-mallisella bussilla, toki asiallisesti oikeanpuoleisessa liikenteessä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tuomo yllä kertoikin jo tuon vaiheittaisen siirtymisvaihtoehdon.
Vaan sitä pohdin, onnistuisiko vastaava nyky-Ruotsissa? Ettei menisi vaiheittaiseksi siirtymiseksi.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Olipa hyvä, että viimein tuli tarkkaa faktaa. Tähän asti olen selvinnyt perimätiedolla, että ensin oikealle siirtyi raskas liikenne ja loput sitä mukaa kun näkivät sen tarpeelliseksi :)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Itse asiassa ruotsalaiset olivat kaukaa viisaita kun tekivät siirtymän ennen kuin rakensivat kalliita eritasoliittymiä. Yritäpä muuttaa liikenteen kulkusuunta sen jälkeen kun eritasoristeykset on rakennettu "väärin päin" toimiviksi. Käytännössä britit ovat jumissa vasemmanpuoleisen liikenteensä kanssa maailman tappiin saakka.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Onhan noita muitakin: Irlanti, indonesia, Japani, Hong Kong, Uusi Seelanti ...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset