*

Veikko Huuska

Presidentti Putin puhui ympäristön puolesta - Niinistön opit menneet perille?

Presidentti Putin puhui ympäristön puolesta

Presidentti Niinistön oppi on mennyt perille?

*

Presidentti Vladimir Putin järjesti 16.8.2016 Kaliningradissa kokouksen mahdollisuuksista kehittää liikenneinfrastruktuuria Luoteis-Venäjällä. Tilaisuuteen osallistuivat ministeriöiden ja virastojen päämiehet sekä useita Luoteisen federaatiopiirin alueellisia johtajia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luoteinen_federaatiopiiri

Työkokouksen raporttiuutisesta ilmenee mielenkiintoinen seikka.

Presidentti Putin on nostanut esille hieman yllättävän näkökohdan, egologiset uhkat:

Kollegat, sanon tämän, haluan nostaa arkaluonteisen kysymyksen. Murmanskissa ja muissa Venäjän satamissa, joista peittämätöntä hiiltä on lähetetty, ympäristö on erityisen huolestuttava asia. Tarkoitan hiilipölyn suurta pitoisuutta ilmassa, kuten luultavasti kuulitte suoran linjan aikana Nakhodkan ihmisiltä”.  https://www.google.fi/search?q=nakhodka+coal+terminal&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiu9OXNg__VAhXCIJoKHfuFDDMQsAQIIw&biw=1536&bih=720

”Kun kehitämme hiiliterminaaleja ja valitsemme paikkoja satamakapasiteetin laajentamiseksi, meidän on tehtävä se ympäristö etusijalla ja kiinnitettävä mahdollisimman paljon huomiota näihin asioihin ottaen huomioon lähialueilla asuvien asukkaiden edut”, presidentti Putin puhui.

Onko presidentti Niinistön puhe mennyt perille? 

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005305221.html

https://yle.fi/uutiset/3-9805981

*
Venäjän liikenteen painopiste sijaitsee Suomen lähialueilla

Viime vuonna vastaava konferenssi pidettiiin etelässä ja puhuttiin Etelä-Venäjän liikenteen tilanteesta. Pian syyskuussa tarkastelussa ovat Kaukoidän liikenneinfra, Vladivostokissa, jossa koolla on maan itäinen talousfoorumi.  Näin rotaatio pyörii federaation kaikilla alueilla.

”Haluaisin tässä huomauttaa, että meillä on melko vähän infrastruktuurihankkeita, jotka kuitenkin muodostavat perustan tulevalle talouskasvullemme. Nämä hankkeet ovat tärkeitä sosiaalialan tehtävien ratkaisemisessa ja ihmisten elämänlaadun parantamisessa”, totesi presidentti Putin puheenvuorossaan.
*
Luoteinen suunta on yksi Venäjän tärkeimmistä logistiikkakeskuksista, sinne paikantuu yli 40 prosenttia maan satamakapasiteetista ja siellä sijaitsee 10 merkittävää lentoasemaa.

Luoteiset satamat edustivat tämän vuoden alussa 40 prosenttia kansallisesta kokonaiskapasiteetista ja käsittivät 397 miljoonaa tonnia yli 1 miljardin tonnin kokonaismäärästä, joka toimitettiin Venäjän kautta kokonaisuudessaan. Lentoasemien osuus on 10 asemaa kaikkiaan 62:sta asemasta.

*

Luoteisen Venäjän liikenteen suurhankkeet

”Panostuksia Luoteisen alueen liikenteen kehittämiseksi sekä federaation että alueen tasolla tehdään alan edelleen kehittämiseksi.  Etenkin kun huomioidaan, hanke, jota kutsun erittäin merkittäväksi”, Putin totesi.

Valmistumassa ovat

M-11 huippunopea Moskova-Pietari –moottoritie,

Sortavalan moottoritie,

Bronka-syvänveden laitos, ja kehittely jatkuu

Ust-Lugan merisataman osalta Leningradin alueella.

Rautateillä kehitetään Itämerenaltaan merisatamia ja Arktisia tukikohtia laajennetaan. Lisäksi Kaliningradin ja Pietari lentokenttien jälleenrakennus on käynnissä osana FIFA:n Maailmancupin valmisteluja (Jalkapallon MM 2018). 
*

Presidentti Putin totesi, että Venäjän luoteista logistiikkapotentiaalia on kehitettävä entistä kilpailukykyisemmäksi vastaamaan nykyaikaisia matkustaja- ja tavaraliikennepalvelujen standardeja ja lisäksi on hyödynnettävä alueen hyvä maantieteellinen sijainti Venäjän ulkomaankaupan siteiden vahvistamiseksi.

Luoteis-Venäjän alueella on ulkorajan peräti 7 ulkomaan kanssa.  Venäjän rajoilla on kaikkiaan 312 rajatarkastusasemaa, niistä 65 raja-asemaa sijaitsee tällä alueella.  Se on viidennes Venäjän raja-asemista.  
”Tietenkin meidän on myös tarjottava sijoittajille käteviä yhteistyövälineitä, joissa otetaan huomioon infrastruktuuri-investoinnin erityisluonne: suuret investointimäärät ja pitkä takaisinmaksuaika. Tämä pätee myös kuljetushankkeisiin. Voimme käyttää niin sanottua infrastruktuuripankkia, josta puhuin kesäkuussa Pietarissa pidetyssä kansainvälisessä talousfoorumissa”, Putin sanoi..
*

Yksi painopisteistä on Murmanskin liikennekeskuksen kehittäminen.  Suunnitelmissa tämä hanke tulee kilpailutukseen vuonna 2020.  Putin halusi kuulla edistymiskertomuksen tästä hankkeesta, siitä mitä on tehty, onko mitään haasteita jne.

”Haluan huomauttaa, että Murmanskin satamakapasiteetin laajentaminen on avainkohde Arktisen alueen kehityshankkeille ja suunnitelmille pohjoisenmeren reitin kehittämiseen sekä kivihiilen ja muiden tuotteiden vientiin.”

Putin jatkoi:
”Kollegat, sanon tämän, haluan nostaa arkaluonteisen kysymyksen. Murmanskissa ja muissa Venäjän satamissa, joista piettämätöntä (uncovered) hiiltä on lähetetty, ympäristö on erityisen huolestuttava asia. Tarkoitan hiilipölyn suurta pitoisuutta ilmassa, kuten luultavasti kuulitte suoran linjan aikana Nakhodkan ihmisiltä”. 

*

Onko Putin ”oppiva ihminen”? 
”Tietenkin täysi luopuminen kivihiilen merikuljetuksista on mahdotonta. Ymmärrämme taloudellisen näkökulman ja että tämä järjestelmä on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Itse asiassa näin toimitaan alusta lähtien.

Haluan sanoa tänään, että kun kehitämme hiiliterminaaleja ja valitaan paikkoja satamakapasiteetin laajentamiseksi, meidän on tehtävä se ympäristö etusijalla ja kiinnitettävä mahdollisimman paljon huomiota näihin asioihin ottaen huomioon lähialueilla asuvien asukkaiden edut”, presidentti Putin puhui.

Hän vielä jatkoi:

”Ja tietenkin, kollegoilleni, ja käännyn nyt liike-elämän edustajien puoleen, meidän on pantava täytäntöön tiukat ympäristöstandardit ja normejanoudattavat uudet, kehittyneet siirrettävät teknologiat”.

*

Luoteessa on toinen tärkeä satama-infrastruktuuri, Pionersky-terminaali Itämerellä. Se on tarkoitettu risteily-, matkustaja- ja lastin aluksille, mikä luo lisämahdollisuuksia Kaliningradin alueen kehittämiselle matkailuklusterina. Tämän hankkeen pitäisi päästä käyntiin tänä vuonna ja saattaa päätökseen ajoissa. Tämä on muun muassa tärkeää Kaliningradin alueen liikenteen esteettömyyden parantamiseksi.

Haluan muistuttaa, että terminaalin vuotuinen kapasiteetti on 225 000 matkustajaa risteilyaluksilla ja 80 000 matkustajaa lautalla. Rakennusaika on melko lyhyt, vain 21 kuukautta. Haluaisin tässä yhteydessä muistuttaa, että Kaliningradin alueen lauttareittejä on kehitetty. Haluaisin tänään kuulla, miten tämä työ etenee.

Venäjän federaation osalta tämän vuoden alussa yli 82 prosenttia liittovaltion teiden kokonaispituudesta Luoteisalueiden piireissä oli standardin mukaista. Koko maan luku on hieman yli 71 prosenttia. Mutta vain 32 prosenttia - tarkkaan ottaen 31,8 prosenttia -  alueellisista teistä on täällä standardin mukaisia, kun taas maan kokonaisarvo on 41,5 prosenttia. Tämä on outoa, sillä Luoteispiirissä, joka on melko hyvin kehittynyt taloudellisesti, ei runkoteidenn pitäisi olla näin huonossa kunnossa.
Olemme jo keskustelleet kaikkein ongelmallisimpien osien korjaamisesta ja antoivat asiaa koskevat ohjeet liittovaltion budjettituesta tähän työhön.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Kaveri sanoi, että Nakhodkan kaupunki ja ympäristö on kaikesta huolimatta "erittäin viehättävä";

https://www.google.fi/search?q=nakhodka+coal+local...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Venäjän maantiet, eritoten nämä kaksi, ovat monille suomalaisille tuttuja:

Katso lähemmin:

M-10 - https://en.wikipedia.org/wiki/M10_highway_(Russia)

M-11 - https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow%E2%80%93Saint...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Murmanskin liikennekeskuksesta, Kaliningradin 16.8.2017 pidetyn kokoontumisen pohjalta:

Murmansk Transport Hub lacks cash to complete railway

With a budget deficit of 23 billion rubles, Russia’s new gateway to the Arctic could be delayed.

By
Thomas Nilsen

AddThis Sharing Buttons
Share to Google BookmarkShare to FacebookShare to TwitterShare to PrintShare to More8

August 17, 2017 ; https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-ene...

Aimed at doubling current goods volums, Murmansk Transport Hub is a key infrastructure project for shipping through Russia’s only larger port in the European part with direct access to ice-free waters.

At a meeting with President Vladimir Putin on Wednesday, Transport Minister Maxim Sokolov informed that the project lacks 23 billion rubles (€330 million). So far, about 14 billion rubles (€187 million) are spent on the Murmansk Transport Hub, which main objectives are to build a railroad on the west side of the Kola Bay, include additional roads and port facilities.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset