*

Veikko Huuska

Koivulahden lento-onnettomuus ja hävittäjälentäjä Lars Hattinen

YLE Tv1 esitti uusintana to 17.8.2017 mielenkiintoisen ja mieltä järkyttävän dokumentin Koivulahden lento-onnettomuudesta, joka tapahtui 3.1.1961;

Muisti: Koivulahden murhenäytelmä

Aeron DC-3 –lentokone syöksyi maahan Koivulahdessa (lähellä Vaasaa) tammikuussa 1961.  Kaikki koneessa olleet 25 henkilöä – (kapteeni, perämies ja lentoemäntä sekä 22 matkustajaa) kuolivat.

Suomen pahin lento-onnettomuus nousi otsikoihin monestakin syystä.  Mitä koneessa oikein tapahtui?

Kesto 29 minuuttia.”

*

Ohjelma on nähtävissä Areenassa: https://areena.yle.fi/1-1730444

Huomionarvoista on, että sen on laskurin mukaan katsottu 12.620 kertaa.

*

Koivulahden tragedialla on monta särmää ja murheellista osasuoritusta.  Niistä kertoo tuo korkeatasoinen ohjelma.

Wikipediassa ja sen linkkien takana lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Koivulahden_lentoturma

Raimo Myöhänen, alan miehiä, käsitteli aihetta omassa blogissaan 1.4.2009;  http://roskanpoimija.puheenvuoro.uusisuomi.fi/12896-lasse-hattinen-tuomittu-lentaja

Tässä keskityn erääseen näkökohtaan.

*

Jaakko Hyvönen on koonnut ansiokkaat teokset Suomen sodissa tapahtuneista ”kohtalokkaista lennoista”, eli tiedot kaikista ilmavoimien sodan aikana kärsimistä henkilötappioista.

Hyvönen kertoo kaksi hävittäjä-turmaa, joissa hävittäjälentäjä, kersantti Lars Hattinen mainitaan.

*

Tapaus 322

MS-308

Lentolaivue 28

28. kesäkuuta 1944 klo 14 tienoissa ammuttiin MS-308 alas ilmataistelussa Itä-Karjalassa Miinavaaran Juustjärvellä ohjaajan saadessa surmansa.

Ohjaaja, luutnatti PULLIAINEN, Yrjö Vilhelm (26 v.), s. 28.4.1918, Savonlinna.

Neljä MS-konetta lähti klo 13.20 torjuntalennolle Juustjärven suunnalel.  Parvi kohtasi kaksi vihollisen AC-hävittäjää, joiden kanssa käydyn ilmataistelun aikana oma jalkaväkemme alkoi ammuskella koneita.  Tällöin osui 20-millisen panssarintorjutnakiväärin (malli 20 L/39) kranaatti Pulliaisen koneeseen, joka syöksyi pystyssä maahan räjähtäen ja syttyen palamaan.

Taisteluun osallistuneet kersantit Hattinen ja Vahtikari totesivat kumpikin omien aseiden tulituksen.

Juustjärvi sijaitsee noin 45 kilometriä Seesjärven eteläpuolella.

Pulliainen pelastui laskuvarjolla 11. syyskuuta 1941 (tapaus 130).

(Kersantti Hattinen – tapaus 349; kersantti Vahtikari Toivo Uolevi, s. 5.9.1919).

*

Tapaus 349

MS-617

Lentolaivue 28

30. heinäkuuta 1944 klo 10.2o ammuttiin MS-617 alas ilmataistelussa Tolvajärven eteläpuolella ohjaajan pelastuessa laskuvarjolla.

Ohjaaja, ylikersantti HATTINEN, Lars Paul Erich (21 vuotta), s. 16.5.1923, Kuorevesi.

Luutnantti Maunulan parvi oli hälyytysvuorossa Värtsilän kentän laidassa.  Klo 9 aikaan tuli ilmoitus yksinäisestä Pe-2 koneesta ja Maunula lähetti Hattisen ilmaan.  Jonkin ajan kuluttua parvi hälytettiin radiolla torjuntalennolle Tolvajärven suunnalle.  Hattinen kuuli käskyn 4000 metrissä lentäessään ja ehti perille toisten vasta noustessa kentältä.  Seudulla liikkui kolmisenkymmentä maataistelukonetta parinkymmenen AC-hävittäjän suojauksessa. 

Ylivoimasta piittaamatta Hattinen hyökkäsi AC-koneiden kimppuun ja ammuttuaan niistä kaksi alas hän syöksyi ahdistelemaan alempana lentäviä maataistelukoneita.  Erään IL-koneen ampujan suihku osui polttoainesäiliöön, joka hulmahti räjähtäen tuleen.  Muutamassa hetkessä oli maata kohti syöksyvä kone kokonaan liekkien vallassa.  Oikaistuaan viime hetkellä Hattinen veti koneen jyrkästi taivaalle ja hyppäsi.  Koneesta poistuessaan hän sai palovammoja kasvoihinsa, käsiinsä ja jalkoihinsa.

Hattinen sai surmansa Finnairin lentokapteenina Koivulahden lento-onnettomuudessa 3. tammikuuta 1961.

(Luutnantti Maunula, Mauri Jaakkko, s. 2.6.1921).

*

Ylen esittämässä dokumentissa ltn Mauri Maunula kertoo tästäkin tapauksesta.  Hattinen oli jo syöksyssä liekkien keskellä, kun Maunula näki ja huusi radiossa hänelle: Hattinen – hyppää!  Jo kohtaloonsa melkein antautunut Lars Hattinen veti viimeisillä voimillaan rajuun nousuun ja pystyi irtautumaan tuhoon tuomitusta tulisoihdustaan, vakavasti tulen hoitelemana.  Hän putosi linjojen väliin, ei-kenenkään –maalle, josta suomalaiset pystyivät hänet noutamaan ennen venäläisiä ryntääjiä.

Ja kone, jolla hän lensi, se oli ”ranskalaista perua olevan Morane Saulnier 406 v tyyppisen, Suomessa moneen kertaan muunnellun, hävittäjän. Koneeseen oli muunmuassa vaihdettu venäläinen moottori ja sen aseistusta oli muuteltu moneen kertaan. Kaikkien uudistusten jälkeenkin kone oli selvästi heikkolahjaisempi kuin saksalainen" Mersu".” (luonnehdinta Raimo Myöhänen).

Esimies Maunula toteaa dokumentissa koneesta, että se oli jonkinlainen ”valitut palat”.  Joku on sanonut, että ”perunat ja muusi”.

Mainittakon vielä, että dokumentin mukaan ylikersantti Hattinen oli Suomen nuorin lentäjä-ässä, hänen tililleen kirjattiin 6 pudotusta.  Hän oli toukokuussa 1944 täyttänyt 21 vuotta.

Lehdissä kerrottiin tuoreeltaan, että Lars Hattisella oli pudotuksia enemmänkin:

Jutuissa kerrottiin aluksi lentokapteeni Lasse Hattisen sankarillisesta urasta sodan aikana. Hänellä oli taistelulentäjänä 11 pudotusta, mutta ”vasta yhdeksäs putoaminen vei häneltä hengen”. – Lähde: Turun Sanomat/Veli Junttila http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/185233/Koivulahden+lentoonnettomuus

*

Ks. myös Iltalehti, 16.8.2917; http://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/201708152200327662_tw.shtml

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Onnettomuustutkijalautakunnan raportti:

*

Tutkintaselostus:
DC-3 –tyyppisen lentokoneen OH-LCC maahansyöksyminen Koivulahdella 3.1.1961 http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attach...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

SA-kuvissa: Morane Saulnier -tyyppinen kone, muutama kuva.

Tämäntapaisella koneella ylikers. L. Hattinen ilmeisesti lensi ja hävitti:

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_carousel1bbn&maxn... Saulnier&from=7aa7d252216b0553&count=1&onlyvideo=0&onlycolor=0

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tässä SA-kuvat, muutama kuva lisää:

Kuvassa ranskalainen Morane-Saulnier M.S. 406 C-1 hävittäjä (MS-306).

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_carousel1bbn&lang...

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Mörkö-Morane - venäläinen moottori ranskalaisen tilalle, ja niin ikään venäläinen 12 mm:n kk ampumaan navan läpi, kuten Mersussakin (siinä oli 20-millinen).

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Mahtaako löytyä ilmailuhistoriasta mitään toista vastaavaa "päivitystä"? Vanhentunut kone sai nokalleen valtavan paljon tehokkaamman moottorin.

Moranet saatiin pysymään lentokunnossa mekaanikkojen loputtomalla työllä ja taidolla.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Kiitos linkistä. Mä en ehtinyt näkemään kuin loppusanat kyseisestä ohjelmasta.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Löytyy siis Areenasta, yo. linkin alta.

Ohjelmaa voi suositella siis muillekin kuin "sotahulluille" tai "ilmailukärpäsen puremille".. Järkyttävä, mutta hyvin tehty, ja siinä inhimilliset tunteet ja ulottuvuudet voisiko sanoa kauniilla tavalla tulevat esille ja käsiteltyä, näin ainakin itse koin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Asuimme Seutulan lentoasemalla lennonjohdon ja joidenkin muiden toimihenkilöiden työsuhderivitalossa, kun tuo onnettomuus tapahtui. Isäni oli tutkateknikkona lennnjohdossa silloin. Häntä oli silloin Uuden Vuoden vaihteessa jostain syystä houkuteltu mukaan lentokapteenin ja perämiehen Pohjanmaan reissulle, mutta ei sitä ollut ilmeisesti vakavasti harkinnut. Oli kuitenkin ilmeistä, että jonkinlaista juhlimista oli jostain syystä suunniteltu jo etukäteen.

Isosiskoni oli jo silloin aloittanut "Pakkaksen kansakoulun" ensimmäisen luokan ja hän kertoi, että Hattisen poika oli saanut koulussa oppilailta turpaansa siksi, että hänen isänsä oli aiheuttanut onnettomuuden humalassa.
Mitähän moiseen nykyään tuumattaisiin, kun tuo koulukiusaus on niin tapetilla?

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Mielenkiintoista. Joskus tuntuu, että Juha olet ollut aina siellä missä mielenkiintoisia asioita tapahtuu.

Minullekin on tämä onnettomuus jäänyt jostain syystä, traagisuuden vuoksipa kaiketikin, jäykästi mieleen. Olin tammikuussa 1961 äskettäin 9 v täyttänyt, mutta ikähän on vain numero. Toinen tiukasti hermoratoihin tarttunut juttu oli Bodomin tapaus.

Mutta sen vain sanon, että Hattisen poika 1944 oli rohkea temmeltäjä:

"Klo 9 aikaan tuli ilmoitus yksinäisestä Pe-2 koneesta ja Maunula lähetti Hattisen ilmaan. Jonkin ajan kuluttua parvi hälytettiin radiolla torjuntalennolle Tolvajärven suunnalle. Hattinen kuuli käskyn 4000 metrissä lentäessään ja ehti perille toisten vasta noustessa kentältä. Seudulla liikkui kolmisenkymmentä maataistelukonetta parinkymmenen AC-hävittäjän suojauksessa.

Ylivoimasta piittaamatta Hattinen hyökkäsi AC-koneiden kimppuun ja ammuttuaan niistä kaksi alas hän syöksyi ahdistelemaan alempana lentäviä maataistelukoneita." (Jaakko Hyvösen kirjasta).

Olen muutamiakin taistelulentäjien elämäkertoja tai kertojanelämiä lukenut, ja käsitän näin, että ainakin ässä-lentäjillä oli "liskon keskushermosto", eli ylireaktiiviset toimintakyvyt, tunnistaa ja toimia. Sitä paitsi korkealla ilmassa ilma on ohutta; kun pudotat yhden tahi toisen, alkaa kiihottunut tajunta virmatisoitua... khali khalii...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tietynasteisesta provosoinnistasi johtuen sallin itselleni vapauden rönsyillä perusteemastasi muistellen saman ajankohdan hämäriä muisteloita.

Isosiskoni kanssa sana "maiami" kuulosti huvittavalta ja aina nauroimme, kun se kuului radiosta. Jälkeenpäin ymmärsin, että kyse on ollut Kuuban ohjuskriisistä, jolloin Miami esiintyi usein YLE:n uutisissa.

Ensimmäisellä luokalla kansakoulua eräänä marraskuun aamuna koululla oli lippu puolitangossa. Huhut kiersivät, että Amerikan presidentti on murhattu. Olen jälkeenpäin hiukan oudoksunut sitä, että suomalaisessa koulussa oli siitä vedetty lippu puolitankoon, mutta niin se vain oli!

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Niin..

Lars Paul-Erich "Lasse" Hattinen (16 May 1923, Kuorevesi – 3 January 1961) was at the time the youngest Finnish World War II flying ace and a commercial airliner pilot. He achieved 6 air victories with the Morane-Saulnier M.S.406 between 25 June and 30 July 1944. On his last flight his plane caught fire and he only barely survived with burns.

https://alchetron.com/Lars-Hattinen-789974-W

Kuva: Lars "Lasse" Hattinen.

Kun nyt vanhana äijänä katson tuollaisen - kirjaimellisesti - lapsenkasvoisen sotilaan kuvaa... rintaa puristaa vähäsen.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Wikipedian
mukaan Hattisen pudotukset olivat 6 + 3 = 9 total;

Alun perin oli tarkoitus muuntaa kaikki 41 jäljellä olevaa M.S.406s ja M.S.410s Neuvosto moottoreille, mutta se otti aikaa ja ensimmäiset tämän tyyppiset etulinjan koneet eivät ehtineet LeLv 28: een ennen kuin heinä-elokuulla 1944. [36]
Jatkosodan loppuun mennessä vuonna 1944 vain kolme yksilöä oli muunnettu (mukaan lukien alkuperäinen prototyyppi). [37]

Luutnantti Lars Hattinen (Ässä-lentäjä, jolla on kuusi voittoa) saavutti kolme ilmavoittoa Mörkö-Moranen kanssa, yksi jokaisella Mörkö-Moranella, jotka laivueessa olivat.
Lisää hävittäjiä saapui tehtaalta, ja Mörkö-Moranes´ja osallistui Lapin sotaan tiedustelu- ja perushävittäjinä. Kaikki Mörkö-Moranen muunnokset eivät valmistuneet ennen maaliskuuta 1945, jolloin koko uudelleenkoulutusohjelma keskeytettiin. [36]
Sodan päätyttyä tyyppikoneiden määrä oli noussut 41:een, joka oli palvelivat koulutuskoneina TLeLv 14: lla syyskuuhun 1948 asti. Vuonna 1952 kaikki jäljellä olevat suomalaiset Moranes -koneet romutettiin.
Lähde:
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Morane-Saulnier_M.S....
(transl. VH).
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

tämä vielä:

Name

Victories with
Morane-Saulnier
MS 406

Victories / total

Urho Lehtovaara 15 / 44.5
Martti Inehmo 8 / 8
Antti Tani 7 / 21.5
Martti Kalima 6.5 / 10.5
Toivo Tomminen 6.5 / 6.5
Aarre Linnamaa 6 / 6
Lars HATTINEN 6 / 6
Pauli Massinen 5 / 5
Hemmo Leino 3 / 11
Veikko Karu 2 / 10
Jouko Myllymäki 2 / 5
Paavo Myllylä 1.5 / 21
Aaro Nuorala 1.5 / 14.5

TOTAL: 70 ILMAVOITTOA

Hattinen + 3 with Mörkö-Morane aircraft.

Lähde:
http://panssarivaunut.blogspot.fi/2014/11/

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Aiheesta kiinnostuneille:
*
Kotiseutujulkaisu Wirmolainen n:o 9/2010, sivut 12-15:
kertoo lentokapteeni Hattisesta
lataa täältä: http://docplayer.fi/556523-Kotiseutujulkaisu-2010....
*

Kansa Taisteli – Miehet kertovat – lehden numerossa 7/1968 Reino Tuomela kirjoittaa Eräs koelento –nimisessä artikkelissa siitä Lasse Hattisen lennosta, joka päättyi koneen putoamiseen ja lentäjän pahoihin palovammoihin.
Teksti on osin fiktiivistä, mutta perustuu vahvasti silminnäkijäkertomuksiin ja lentäjän itsensä, Lassen, sekä lentäjätoverien kertomuksiin.

Linkki: http://kansataisteli.sshs.fi/Tekstit/1968/Kansa_Ta...
Sivut 21-24 (juokseva numerointi 212-215).

*

Seppo Porvali: Viimeinen Ässä. dokumenttiromaani Lasse Hattisesta. 2011.

täällä kuvia: http://www.antikvariaattimakedonia.fi/moog/index.p...
*

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset