*

Veikko Huuska

kun kutistuin

​Sotilaspassiini on merkitty pituudekseni 179 cm.

Oikeastaan sekään ei pidä paikkaansa. Todellisuudessa olin 178,5 mutta onnistuin se verran kurkeilemaan, että kirjoihin ja kansiin tuli mainitut, joskin aavistuksen verran epätyydyttävät numerot yksi seitsemän yhdeksän.

Meidän kylpyhuoneen ovenkarmissa on nuorimman polven pituustietoja jouluna ja juhannuksena tuolta vuosituhannen vaihteesta.

Nyt tuli mittautettua omakin pituuteni: 175,5 cm! - Hetkinen. Minähän kutistun.

Olen kadottanut jonnekin 3,5 senttiä, - tai siis 3,0 senttiä. Oho , onkohan tämä vaarallista- kurjaa se kaikkiaan on.

Susanne Salmi kirjoittaa Helsingin Sanomissa tämä aamuna (27.7.2017):

"Lähes jokainen lyhenee iän myötä sentin tai kaksi, mutta pituuden voimakas lyheneminen kielii usein ongelmista".

Mutta miten tähän suhteutuu minun -3,0 senttiäni? Toimittaja Salmi vastaa:

"Jos pituus on aikuisiällä lyhentynyt yli viisi senttimetriä, kyse on hyvin todennäköisesti osteoporoosista eli luukadosta."

Jotain aavistusta tästä oli, kun työterveyden kanssakeskustelimme siitä, että joskus 30 vuotta sitten jouduin jättämään maidon pois repertuaarista, oltuani innokas maitopoika varhaisista aamu- ja iltalypsyistä lapsuusvuosina. Pitäisikö alkaa tomerammin vetää noita kalkkitapuja?

Mutta kun ei ole tottunut mitään pillereitä ottamaankoskaan, niin se tuppaa unohtumaan.

Mutta jos ny sitten kuitenkin..

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Kalkki ja kalkki. Ota myös riittävästi D-vitamiinia. Suomen lääkärikunnan suositukset ovat aivan liian pienet. Onneksi Arkkiatri Ylppö oli aikanaan paremmin perillä.

Käyttäjän SeppoKoski kuva
Seppo Koski

Älä ole moksiskaan! Itselläni sotilaspassissa on 174 cm ja muutama vuosi sitten "katsatuksessa" olin 171 cm. Normaalia, sanoi lääkäri!

Tosiaan tuo D-vitamiini on kumman väheksytty virallisissa suosituksissa.
Anteron mainitsema Arvo Ylppö syötti vauvoille jopa 100µg. Täällä kyllä torjuttiin ensisijaisesti riisitautia. Vauvojen Vitolissa oli vielä 1960 alkupuolella 50µg D-vitamiinia. Itse syön syyskuusta toukokuuhun 100µg/vrk.

Löydät lisää aiheesta:
Vitamin D and risk of Type 1 diabetes Dr Elina Hyppönen MSc, MSc, MPH, PhD Centre for Pediatric Epidemiology and Biostatistics Institute of Child Health London, UK email: e.hypponen@ich.ucl.ac.uk

https://www.youtube.com/watch?v=DWdRm9eIfnI

Käyttäjän yklaine kuva
Yrjö Laine

Luuuston kunnapidossa D-vitamiinilla on tärkeä tehtävä, mutta se tarvitsee kaverin, jotta kalkki saadaan kulkeutumaan luihin ja hampaisiin. D:n kaveri on K2-vitamiini ja sen puute on suomalaisten yleinen vaiva. Lehmät ym. eläimet tuottavat K2:sta vain, jos ne ruokitaan vihreällä. Suomalaiset ovat olleet iät ja ajat varsinaisia maidonjuojia, mutta maidon kalkki on erittäin huono imeytymään, vallanakin K2:n puuttuessa. Valio taisi joutua lopettamaan maidon mainostuksen kalkinlähteenä totuudenvastaisena joitakin vuosia sitten. Ilman riittävää K2 kalkki jää paljolti tukkimaan verisuonia. Japanilaiset eivät juurikaan juo maitoa ja siitä huolimatta heillä on vähiten osteoporosia. Heidän K2 tulee herkusta nimeltä natto, joka on käyttämällä soijasta valmistettu. Haisee homejuuston ja jälkahien sekoitukselta, joten makunsa kullakin.

Koska Veikko olet ahkera lukemaan, niin laitan pari kirjavinkkiä, josta pääset hyvään alkuun ravinnon vaikutuksesta terveyteen:
https://www.amazon.com/Good-Calories-Bad.../dp/140...
ja
https://www.amazon.com/...K2-Calcium-Paradox-Littl......

p.s. K2-vitamiini harventaa myös hammaslääkärissä käyntejä. Kiille vahvistuu ja hampaat tuntuvat kieleenkin liukkaimmilta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset