*

Veikko Huuska

Silkkitie tulee – oletko valmis?

Silkkitie tulee – oletko valmis?

*

Viikonvaihteessa 14.-15.5.2017 Pekingissä kokoontuu Kiinan mittavan Uuden Silkkitien (Silkkiväylien) (Belt and Road – B&R; tai One Belt and One Road - OBOR ) hankkeita käsittelevä foorumi.

OBOR-hankkeessa Kiina rahoittaisi rakennushankkeita suurten investointirahastojensa avulla.  Uutistoimisto Reutersin mukaan tarjolla olisi yhteensä jopa 890 miljardin dollarin arvosta investointitukia.  Kiina esittää mm. rautateitä Kiinasta Eurooppaan, satamia ja teollisuutta.

YLE, 14.5.2017: http://yle.fi/uutiset/3-9612342

*

Kiinan presidentti Xi ilmoitti foorumin avauksessa että Kiina satsaa 100 miljardia renminbin lisäpanokset R&B –hankkeiden tukemiseen.

Paikalla on 29 maan ylitä valtiojohtoa sekä hankkeesta tai sen osista kiinnostunutta bisnesväkeä.

Tshekin päämies Milos Zeman on Pekingissä ainoa EU-maan presidentti.  Muut ilmeisesti – suomalaiseen tapaan – keskittyvät omissa nurkissaan omaan informaatio- ja taloussotaansa Venäjää ja koko Itää vastaan.

Novostin jutussa Putin selvittää Venäjän näkemyksiä Euraasian talousunionia ja alueen yhteishankkeita kohtaan.

Jutussa on Novostin tuore kartta, josta näkyy myös vanhan silkkitien reitti.

Muista osanottajista mainittakoon IMF:n pääjohtaja Christine Legard ja Suomen EU-komissaari Jyrki Katainen.

HS, 14.5.2017: ”Kiinan presidentti hehkutti uuden silkkitien aloittavan ”globalisaation kultakauden” – lupasi yli sata miljardia euroa jättihankkeelle. Presidentti Xi Jinping lakaisi Pekingin talousfoorumissa Kiinan ihmisoikeushuolet hetkeksi syrjään ja esiintyi globalisaation supersankarina. Maailman päättäjät kokoontuivat kuulemaan, miten uusi silkkitie voi elvyttää kaupankäyntiä.”

Linkki: http://www.hs.fi/talous/art-2000005211016.html

*

Todettakoon että ns. kehittyvien valtojen yhteisö BRICS kokoontuu syyskuussa Pekingissä pohtimaan valtioyhteisön menossa olevia ja kehitteillä olevia hankkeita.  Nämä elementit liittyvät kaikki kaikkeen.

*

Suomi on kiitettävästi ollut mukana – ja nyt jopa puheenjohtajamaana – arktisen alueen valtioiden yhteistyössä. 

Mutta miksi Suomi täysin dissaa nykyajan suurimpiin kansainvälisiin taloudellisiin hankkeisiin kuuluvan Uudet Silkkitiet –hankkeen?  Onko välinpitämättömyyden ja passiivisuuden korkea aste suoraa seurausta Venäjä-pakotteiden ja Läntisen kiiman yhteisvaikutuksesta, jonka sumentamina meillä nykyisin podetaan täydellistä intressikatoa kaikkea sitä kohtaan, joka viittaa auringonnousun suuntaan ja jossa Venäjä on aktiivisena osapuolena?

*

Kysyn vain, miten tällainen silmiinpistävä passiivisuus Suomen taholta sopii tähän kohtaan?

Tiedän, että monet tuhahtavat tälle hankkeelle, jota itsekin olen vuosia pitänyt blogissani pinnalla, ja tehnyt sen siitä yksinkertaisesta syystä, että näen mm. tässä hankkeessa tulevaisuuden maailman kaikuja.

Olen nähnyt ja kuullut, miten alentuvasti ja suorastaan hymähdellen tähän B&R –ohjelmaan Suomessa on suhtauduttu.

Mutta millä perusteella?

Kannattaisiko katsoa, minkälaiset voimat ovat hankkeen takana, mitä se on jo saanut aikaan, ja mitä mahdollisuuksia siihen kytkeytyy?

*

YK:n tuore pääsihteeri, portugalilainen Antonio Guterres kutsui sunnuntaina kansainvälisen yhteisön satsaamaan hankkeeseen ja tarttumaan tähän Kiina-vetoiseen Belt and Road –aloitteeseen ja kamppailemaan yhteisen kehittämistyön puolesta.

Eikö Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin puheella ole mitään painoarvoa?

Sunnuntain avauspuheenvuorossaan hän tähdensi mannertenvälisen hankkeen kunnianhimoisuutta: ”…rooted in a shared vision for broad development”. (… joka perustuu yhteiseen visioon laajasta kehityksestä..)

Tien rakentaminen on ensimmäinen askel kohden vaurautta”, YK:n pääsihteeri hehkutti, muistuttaen muinaisen Silkkitien merkityksestä, ja kehoitti ylläpitämään tätä henkeä kaikkien hyödyksi.

Pääsihteeri Guterres hehkutti Kiinan kasvavaa roolia maailmanlaajuisten hankkeiden vetäjänä, kuten Aasian Infrastruktuuri Investointi Pankin suhteen, sekä sen lisääntynyttä tukea YK:n rauhanturvatoimissa ja uusia rahastoja, jotka tähtäävät kasvuun, vakauteen ja vaurauteen.

*

Mitähän Suomessa nyt sanotan?

YK:n pääsihteeri meni jopa niin pitkälle, että hän kutsui Kiinaa ”kansainvälisen yhteistoiminnan keskeiseksi pilariksi” (”central pillar of multilateralismin”) ja sanoi uskovansa UK:n ja koko muun maailman tukevan Belt and Road Initiativea, joka avittaa kansakuntia nopeuttaman kasvuaan ja paremmin kohtaamaan YK:n hyväksymän UN 2030 Agendan kestävästä kehityksestä. 

Lähde: Su 14.5.2017 foorumi –puheet; China Plus, Xinhua.

*

Kiinan presidentti Xi sanoi, että Kiina ja Venäjä roolina on enenevässä määrin toimia maailmanrauhan ja vakauden vakaustakuuna. 

Xi käytti termiä ”ballast stone”, joka tässä yhteydessä voidaan kääntää: ”painolastikivi” (laivassa), vakauttaja, vakuus.

Xin mukaan näiden kahden maan tehtävä on turvata alueellinen ja globaali rauha ja vakaus, ja konkrettisesti tämä ilmenee Syyrian ja Pohjois-Korean kriisien hoidossa.

Hailing sound development of China-Russai comprehensive strategic partnership on coordination, Xi said developmentand deepening bilateral ties are the strategic choice for the two countries”.

Maiden välisten suhteiden kehittämisen fokuksessa ovat Xin mukaan kauppa, energia ja muut perinteiset toimialat, samalla kun vallataan uusia merkittäviä yhteistyön kenttiä, kuten innovaatiot ja teknologia, korkeantason pragmaattinen yhteistyö.

Lisäksi Xi korosti, että Kiinan-Venäjän suhteissa painotetaan strategista koordinaatiota,

Progress has been made since Chinaand Russia agreed to align development f the Belt and Road Initiative with the Eurasian Economic Union (EEU) two years ago, and pragmatic cooperation shuld be pushed forward for tangible outcomies, Xi said”.

Puheenvuorossaan presidentti Putin korosti maiden välisten aktiivisten yhteyksien ja yhteistyön merkitystä kansainvälisen vakauden lisääjänä.

Lisäksi Putin totesi, että Venäjä on halukas työskentelemään Kiinan kanssa EEU:n puitteissa Silk Road Economic Belt´in ja yhä syvenevien kahdenvälisten taloudellisten suhteiden kehittämiseksi yhdessä koulutuksen, energian, teollisuustuotannon, urheilun, turismin ja kaupan sektoreilla.

Lähde: China Plus, 14.5.2017.

*

Silkkitien runko päättyy Eurooppaan ja suuntautuu Eurooppaan Idän suurmarkkinoilta nimenomaan Venäjän alueen halki. 

Näin ollen Uudet Silkkitiet –hankkeen perusidea, kytkeä Idän suurmarkkinat sekä maareittien että meriteiden kautta Lännen suurmarkkinoille kaupan ja talouden aktiviteettitason kohottamiseksi, yhteiseksi hyväksi.

Tässä merkittävässä hankkeessa nyt vain on niin, että Venäjä, sen maantieteellinen asema, aktiivisuus ja asenne, ovat merkittäviä paitsi hankkeen kannalta, niiden valtojen kannalta, jotka haluavat olla mukana tässä kaupan ja vaihdannan mahdollisuuksia korostavassa hankkeessa.  Siinä suhteessa UST-hanke on korostetummin taloudellinen hanke, kun taas sen eräänlainen etäinen serkkuhanke, Euroopan Unioni, on selkeämmin poliittinen hanke, hegemonistinen ja läntisen ideologian läpeensä leimaama.

*

Keski-Euroopassa toimiva kaverini kertoo miten Tshekin presidentti Zeman parhaillaan neuvottelee Pekingissä mm. Putinin kanssa Tshekin hankeosuuden lisäämisestä. Prahalla on yli 30 konkreettista osaprojektia tarjottavana; Kiinan yksi suurin pankki sai jo toimiluvan Tshekkiin.  Prahan keskustassa on mahtava uusi toimistoalue siirtynyt kiinalaiseen omistukseen; Prahan ja Kiinan kaupunkien välille avataan uusi, ehkäpä jo neljäs suora yhteys. 

*

PS.

Keskisuomalainen, 10.4.2017:

”Ensimmäinen Silkkitie-juna lähti Britanniasta Kiinaan

Muun muassa viskillä, virvoitusjuomilla ja lastentarvikkeilla pakatun junan on tarkoitus saapua Kiinaan 18 päivän päästä.  600 metriä pitkä 32-vaunuinen juna aloitti matkansa Lontoosta. Kuva: Isabel Infantes

Ensimmäinen juna Britanniasta Kiinaan on lähtenyt matkaan tänään. 600 metriä pitkä 32-vaunuinen juna aloitti 12 000 kilometrin matkansa jousikvartetin saattelemana Lontoosta kohti Yiwun kaupunkia Itä-Kiinassa.

Muun muassa viskillä, virvoitusjuomilla ja lastentarvikkeilla pakatun junan on tarkoitus saapua Kiinaan 18 päivän päästä, kun se on kulkenut Moderniksi silkkitieksi kutsutun reitin Ranskan, Belgian, Saksan, Puolan, Valko-Venäjän, Venäjän ja Kazakstanin läpi.

Kontit siirretään uusiin vaunuihin Puolan ja Valko-Venäjän rajalla, koska entisen Neuvostoliiton alueella on eri raideleveys. Kiinan rajalla sama operaatio suoritetaan uudestaan.

Ensimmäinen juna Kiinasta Britanniaan saapui perille tammikuussa. Raideyhteys on lentoja halvempi ja rekkaliikennettä nopeampi tapa kuljettaa rahtia Kiinasta Eurooppaan.”

KSML, 10.4.2017; http://www.ksml.fi/ulkomaat/Ensimm%C3%A4inen-Silkkitie-juna-l%C3%A4hti-Britanniasta-Kiinaan/965236

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Olen Huuskan kanssa samaa mieltä, että tämä suuri ja kauaskantoinen hanke on ollut (tai ei siis ole ollut) liian vähän esillä uutisoinnissa ja poliittisissa kannanotoissa. Etenkin kun huomioidaan talouden painopisteen siirtyminen itään.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Kiinaa ei taida Krimin kysymys pahemmin kiinnostaa, ja miksi kiinnostaisi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Suomessa monet tuhahtavat mille tahansa hankkeelle jos siinä on Venäjä mukana, jos Putin on samassa hankkeessa, se kirotaan alimpaan helvettiin. Venäjällä, kuten Kiinallakin olisi Suomelle valtavia mahdollisuuksia mutta typerän läntisen hegemonia takia ne halutaan kaikki menettää.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No mitenkäs siihen pitäisi valmis olla? Hyödyntää täysillä, jos infra ja volyymit saadaan sellaisiksi, että Aasian liikennettä kannattaa vetää sitä kautta?

Ymmärtää, myös demareiden, että Eurooppa-Aasia -tavaravirrat kulkevat ihan muuta kautta kuin Suomen läpi.

Niin, ja tuon KSML:n jutun kirjoittaja on pihalla kuin lintulauta. Vertailukohta on laivaliikenne (Suezin kautta), tai Transsiperian rata, ei lentoliikenne tai rekka.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tutkimuslaitos Stratfor kirjoitti eilen (16.5.2017) laajan artikkelin "Säpinää Silkkitiellä" (South-Asia: a Bumb in the Belt and Road)

Linkki; https://worldview.stratfor.com/article/south-asia-...

Muutamia huomionarvoisia seikkoja;

China's vision for South Asia includes plans to link up the region through ports in Sri Lanka, a potential railway from Nepal’s capital Kathmandu to Lhasa in Tibet and the nascent
Bangladesh-China-India-Myanmar Economic Corridor (BCIM-EC).

https://en.wikipedia.org/wiki/BCIM_Forum

FE, 17.4.2017;
"Exploiting economic opportunities in the BCIM-EC"
http://www.thefinancialexpress-bd.com/2017/04/22/6...

*

the China-Pakistan Economic Corridor (CPEC).
https://worldview.stratfor.com/node/225518

https://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Pakist...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset