Veikko Huuska

Mannerheimin vuonna 1941 Hitleriltä saama lahja-Mersu nyt loistokunnossa

*

Mikä on musta, kiiltää ja on saatu Hitleriltä?

Se voisi olla vaikka hautaristi, mutta siitä ei ole nyt kyse.

Nyt nimittäin puhutaan Mersusta.  Hitlerin vuonna 1941 Mannerheimille lahjoittamasta upeasta Mersusta.

Ja tästä onnekkaasti säilyneestä Mersusta tehdystä dokumenttielokuvasta.  Elokuvan on ohjannut ja toteuttanut kouvolalainen Veli Vartiala.

*

Vastaus: Hitlerin Mannerheimille lahjoittama Mersu

Mannerheimin Mercedes Benz 770 F-Cabriolet tai myös Grosser Mercedes Offener Tourenwageniksi kutsuttu auto on yksi aikakautensa kalleimmista ja hienoimmista kulkuneuvoista. Tämä Auto on 4100 kiloinen, 230 hevosvoimainen ja 170 kilometriä tunnissa kulkeva, panssaroitu kolossi ja se tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941.

Lähde: http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm

*

Hitlerin lahja Mannerheimille joulukuussa 1941

SA-kuvasarja lahjan vastaanotosta Mikkelissä 16.12.1941:

Hitlerin lahjoittama auto luovutetaan Sotamarsalkalle. Mikkeli 1941.12.16

Sarjassa 11 kuvaa: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_carousel1bbn&maxnum=11&lang=FIN&timeout=8&auto=NO&startdate=19411216&enddate=19411216&publication=&verification=7aa7d22810600c57792a12b661bdefc8&xsearch_content=Hitlerin&from=7aa7d252216b0553&count=1&onlyvideo=0&onlycolor=0

Kuvaaja: Sjöblom.

Mersu; http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d221622a45140b9014d2bba08574&archive=&name=67077

*

Hitler sai lahja-Mersun kyytiä 4.6.1942

Kuvassa Hitler on tulossa Immolan lentokentältä Marsalkkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivien juhlapaikalle, Kaukopään tehtaiden ratapiha-alueelle. Hitler oli lahjoittanut kuvan Mercedes-Benz 770 F-Cabrioletin Mannerheimille edellisvuoden joulukuussa. Autoa kuljetti Kauko Ranta, autossa olivat Hitler, presidentti Risto Ryti ja Rytin adjutantti Börje Lennartson Söderström.

SA-kuva; http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&zoom=YES

Origin: http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&name=89655

Kuvateksti: Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04 

Kuvaaja: Sjöblom.

*

Hitler ja Ryti ”samoilla rattailla”

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b24456442d5b35be94f9107&archive=&zoom=YES SA-kuva; Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04

*

Hitlerin lahja Mannerheimille 4.6.1942

Valtakunnankansleri Hitler ei saapunut Immolaan syntymäpäiville tyhjin käsin.

Mutta Hitler ei siis lahjoittanut Mersua Mannerheimille tämän 75-vuotislahjana, vaan jo aikaisemmin joulukuussa 1941.  Siis jonkinlaisena ”asevelilahjana”.

Immolassa Hitlerillä oli tuotajaisinaan myös lahja, tosin hieman vaatimattomampi.  Katso kuva.

SA-kuva; Valtakunnankansleri Hitlerin lahja sotamarsalkka Mannerheimille.
Helsinki 1942.06.04 http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d0226725365513c1c87a04dfbc8d&archive=&zoom=YES

PS.

Missä tämä 75-vuotispäivälahja, ”Aatun kuva”, on tänään? Onko säilynyt läpi hurmeisten ja myrskyisten vuosien?  Mahdollisesti Kansallismuseossa?

*

Hitler-Mersun tekniset tiedot

Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 -avoauto tuotiin Suomeen joulukuussa vuonna 1941. Auto oli kauttaaltaan panssaroitu. Lattia oli noin kuusi milliä paksua, muut peltiosat hiukan ohuempaa erikoiskarkaistua terästä. Lasit olivat jopa neljä senttiä paksut ja luodinkestävät. Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti. Matka-ajossa raskas auto kuluttikin noin 27 litraa polttoainetta.

(Auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai senaikaisten kevyiden aseiden tulituksesta. Panssaroinnista huolimatta se oli avoauto, mikä on Vartialan mielestä erikoista.]

Ylellinen sisustus oli nahkaa ja penkkien väleissä oli alaslaskettavat käsituet. Etupenkkien taakse kiinnitettyjen lisäistuinten ollessa käytössä kyytiin mahtui jopa yhdeksän matkustajaa.

Mercedes-Benzistä tuli yksi Mannerheimin lempiautoista. Jatkosodan aikana hän käytti sitä edustusajojen lisäksi myös tavallisilla työmatkoilla. Sodan jälkeen auto jäi kuitenkin talliin. Kun Mannerheimista tuli vuonna 1944 presidentti, hän saapui virkaanastujaisiinsa toisella autolla.”

Lähde: Verkkouutiset/Perttu Koistinen, 29.4.2017; https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hitler_auto_yle-64748

*

Lue myös YLEn/Satu Krautsukin näyttävä uutisjuttu, 29.4.2017:

Hitlerin lahja Mannerheimille pysyi visusti piilossa 30 vuotta – suomalainen autofani löysi upean Mersun jenkeistä ja luikahti kyytiin

http://yle.fi/uutiset/3-9580280

”Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa vuonna 1941. Mannerheim otti auton vastaan Mikkelissä.

– Toisin kuin monesti on väitetty, auto ei ollut 75-vuotislahja. Hitler luovutti sen jo puoli vuotta ennen Mannerheimin syntymäpäivää. Ennemminkin auto oli tunnustus asevelivaltion kaverille, Vartiala toteaa.

Syntymäpäivälahjan – kolme tuliterää maastoautoa – Hitler antoi Mannerheimille vasta myöhemmin”, Satu Kratsuk kirjoittaa.

Näistä Hitlerin lajoittamista maastoautoista on puhuttu vähemmän.

SA-kuva -arkistosta löysin tämän Luutnantti Jori Ilankon ottaman kuvan:

"Ylipäällikkö lähtee lentokentältä maastoautossaan hävittäjälaivueen komentajan tehdessä kunniaa.
Suulajärvi 1943.05.28"  Linkki: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d224602244115cf080e2826d49ce&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=

*

Hienouksia

Puolustusvoimien ylipäällikkö Carl Gustaf Mannerheim sai joulukuussa 1941 mieluisan lahjan Saksasta. Mersun.

Kuusalainen museoajoneuvotarkastaja ja tuottaja Veli Vartiala kuvailee Mercedes Offener Tourenwagenia ainutlaatuiseksi yksilöksi.

— Se on varmaan hienoin auto, joka Suomessa on koskaan ollut.

Vuosina 1939—43 Stuttgartissa tehtiin kaikkiaan 88 vastaavanlaista erikoisajoneuvoa. Vain parikymmentä on enää jäljellä. Mannerheimin mersu on sarjassa ainoa vuonna 1941 valmistunut yksilö. Nykyisin auto löytyy Kaliforniasta.

(Yksi tallella olevista Mersuista on Saksan ulkoministeri Joachim von Ribbentropin Mersu, joka on Saksassa, joskin entisöimättömänä.  Veli Vartiala on käynyt katsomassa sitä.)

Erikoisvarustellussa ajoneuvossa on muun muassa tuulilasin lämmitysjärjestelmä. Repsikan puoleiselta löytyy käsiaseelle varta vasten suunniteltu erikoislokero.

Ja mikä hienointa:

Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti suojaamassa niskaan ampumiselta.

Lähde: Kouvolan Sanomat, 30.4.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/04/30/Kuusankoskelainen%20Veli%20Vartiala%20l%C3%B6ysi%20Mannerheimin%20auton%20Kaliforniasta/2017222191994/4

*

Mersun myöhempi kohtalo

– Auto oli sodan jälkeen arka aihe, koska se oli lahja Hitleriltä, mersua pitkään jäljittänyt Veli Vartiala arvioi.

Mannerheim myi auton myöhemmin Ruotsiin, jonka jälkeen se päätyi noin vuotta myöhemmin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1973 auto myytiin huutokaupassa maailmanennätyshintaan 153 000 dollarilla.

Mercedes-Benzin nykyinen omistaja on yhdysvaltalainen kenraali William Lyon, joka hankki auton 1980-luvulla yksityiseen autokokoelmaansa

Veli Vartialan mukaan tuo 44 vuoden takainen dollarihinta vastaisi nykyrahassa noin 4 miljoonaa euroa.

Tänäkin päivänä Mannerheimin mersusta maksettaisiin luultavasti miljoonia euroja, Vartiala sanoo.

Lähteet: Verkkouutiset em. artikkeli sekä Reserviläinen, 24.4.2017; http://www.reservilainen.fi/uutiset/entisoidysta_mannerheimin_mersusta_dokumentti_hitlerin_lahjoittama_auto_on_nykyaan_kaliforniassa

Huomaa hieno kuva!

*

Kiertopalkinto

Kun Mannerheim valittiin presidentiksi jatkosodan jälkeen, aseveljien lahjoittaman auton käyttö ei ollut enää sopivaa. Loistoauto pölyttyi Helsingissä kolmisen vuotta. Tammikuussa 1947 auto myytiin Ruotsiin.

Vuonna 1948 ruotsalainen autokauppias myi kulkupelin Yhdysvaltoihin. Vartiala kertoo, ettei kaupassa käytetty rahaa lainkaan.

— Mersu vaihdettiin kuulalaakereihin. Varaosista oli siihen aikaan pulaa.

Atlantin toisella puolella autoa pidettiin Hitlerin autona.

Vuodesta 1984 auton on omistanut eläkkeellä oleva ilmavoimien kenraali William Lyon, joka osti auton meksikolaiselta autokauppiaalta. Mannerheimin lahja-autoa pidettiin edelleen Hitlerin autona.

— Autossa oli vielä hakaristiliput, ja rekisterikilvessäkin luki A-1, Vartiala kertoo.

Kouvolan Sanomat, 17.3.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/03/17/Marskin%20auton%20entis%C3%B6ity%20versio%20tulee%20Woikosken%20automuseoon/2017578/4

Todettakoon alussa esitettyjen SA-kuvien perusteella, että Mersun keulalla komeili luovutushetkellä 16.11.1941 rekisterikilpi, jossa rekisterinumerona: SS - 07047

*

Kenraali William Lyon - Marskin mersun nykyinen omistaja

Wikipedia, henkilökuva; https://en.wikipedia.org/wiki/William_Lyon_(general)

http://www.ocregister.com/2013/03/09/gen-william-lyons-90th-a-brassy-affair/

Lyon Ilmailumuseo; http://lyonairmuseum.org/about-us

*

Marskin Chryshler

Marskin Chryslerillä ajettiin myös lähellä rintamaa. Rekisterinumero SA-1 on jäädytetty. SA-kuva.

Marsalkka Mannerheimin sotavuosina käyttämä Chrysler katosi, mutta antiikkiautojen harrastajat ovat löytäneet samanlaisen Yhdysvalloista ja entisöineet sen.
Marskin Chrysler tulee ensi kesänä (2017) nähtäville Woikosken automuseoon Mäntyharjuun.

SA-kuva: Presidentti Ryti, sotamarsalkka Mannerheim, pääministeri, kenraalit  Nenonen,Walden,Mäkinen, eversti Sihvo, kenraali Airo,Oesch, eversti Hersalo ym. Lipola-Taipale-Käkisalmi 1941.10.08

Kuvassa vasemmalla Mannerheimin auto (SA-1), oikealla seurueen toinen henkilöauto. SA 1 -rekisterillä varustettu auto on marsalkka Mannerheimin Chrysler Imperial (vm. 1939). Hänellä oli käytössään neljä edustusautoa samalla tunnuksella (SA 1). http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d626672545645e84ece9ef69bf07&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=

Mannerheimin Chryslerin uudesta kuosista kertoi Kauppalehti Optio, 18.3.2017:

Näin kunnostettiin "Mannerheimin auto"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h

Huomaa upeat kuvat.

*

Mannerheim autoilijana

”Mannerheimilla oli sodan aikana käytössään lukuisia autoja. Chryslerin ohella muistetaan Adolf Hitleriltä lahjaksi saatu panssaroitu Mercedes Benz770 F-Cabriolet sekä V12 ­Packard. Packard on entisöitynä Pohjanmaalla ja Mersu Yhdysvalloissa. Kaikkien rekisterinumero oli SA-1.

Huoltokirjan mukaan Chryslerillä oli vuoteen 1946 mennessä ajettu 56 000 kilometriä. Se on paljon tuohon aikaan. Se tarkoittaa myös sitä, että limo oli Marskin suosiossa.

Mannerheimin autoilusta puhutaan paljon. On kerrottu, että kovaa sai ajaa, mutta töyssyjä ja heilahteluja piti välttää. Mannerheim oli kokeillut itsekin autoilua 1920-luvulla. Ajokortin hän oli saanut vuonna 1929. Tarinan mukaan Mannerheim ajoi pikkukolarinkin. Hän ei pitänyt ratin vääntelystä ja jätti tuon työn muille. Hän eli pitkään siinä ihmisluokassa, jolla on oma kuljettaja.

Mannerheimilla oli myös omia autoja. Yksi niistä oli Voisin vuosimallia 1925. Se meni sotaa pakoon Ruotsiin ja myöhemmin purettiin.”

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h

*

Oliko Mannerheimilla ajokortti?

Mannerheimin ajo-ohje:

Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä!”

”Vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Mannerheim piti nopeasta mutta varmaotteisesta ajamisesta. Häntä kiinnostivat kauniit ja erikoiset autot. Hän esimerkiksi hankki itselleen jo 1920-luvulla maamme ainoan Avions Voisin -auton, jolla hän teki useita ulkomaanmatkoja.

Vuoden 1923 ostos oli avo-Benz Sveitsiin ja vuoden 1926 Flint 5P Touring -avoauto Suomeen, tietokirjailja Cingiz Safiulla kertoo. Hänen kattava Mannerheim ja kulkuneuvot -kirjansa ilmestyi vuonna 2011.

Pohjois-Afrikassa vuonna 1923 oli matka katketa lopullisesti. Vakavassa kolarissa Mannerheimin seuruetta kuljettanut auto törmäsi kahteen puuhun noin 130 kilometrin päässä Algerista. Rotkoon syöksyneestä autosta ulos lentänyt Mannerheim virui yli neljä tuntia odottamassa sairasautoa reisi- ja solisluu sekä useita kylkiluita murtuneina. Muut matkalaiset selvisivät vähäisin vammoin.

– Mannerheim itse arveli onnettomuuden syynä olleen kuljettajan huolimattomuus tai pyörän rikkoutuminen, Safiulla kertoo.

Mannerheim ilmeisesti ajoi itse vain harvoin tuon kolarin jälkeen, mutta siihen ei ollut juuri tarvettakaan, olihan miehellä lähes aina käytettävissään oma autonkuljettaja.

Ajokorttikin löytyi!

Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttelyä valmisteltaessa löytyi – tyystin sattumalta – myös miehen ajokortti.

Ajokortti on myönnetty 5. kesäkuuta vuonna 1929 viideksi vuodeksi. Ajokortti oikeutti ajamaan henkilöautoa ja moottoripyörää yksityisliikenteessä.

– Ajokortti on kunnoltaan lähes uudenveroinen. Tämä johtunee siitä, että Mannerheim on säilyttänyt ajokorttia pöytälaatikossa, eikä lompakossa, Safiulla arvelee.”

Lähde: http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/

Lue myös:

Huuskan blogi, 4.12.2012: http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181580-mannerheimilla-oli-ajokortti

Marskilla oli ajokortti! Ilta-Sanomat, 5.12.2012; http://www.is.fi/autot/art-2000000845084.html?nomobile=2

*

Pienoismalli

Hitler-Mersun pienoismalli on Mannerheim-museossa.

”Auto on esillä taiten Mannerheim-museossa tehtynä pienoismallina, jota mallinrakentaja Eero Kumanto työsti yli 300 tuntia.

Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden joulukuussa julkaistava teos Hitlerin lahja-autosta kertoo seikkaperäisesti autoharvinaisuuden vaiheista.

Marskilta luksusvaunu sai kehuja tasaisesta kyydistä, lämpimyydestä ja ajettavuudesta.”

Lähde: Moottori.fi, 2.12.2012; http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/

*

Amerikanautoharrastuksen historiaa Kouvolan seudulla

Kotisivut; http://www.fhrakouvola.fi/historiikki.html

*

Teemu Selänteen kaunottaret

Veli Vartiala on tehnyt dokumentin Teemu Selänteen autorakkaudesta

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/naihin-kaunottariin-selanne-upottaa-kahisevaa/3257402

*

Dokumentti

Huom.:

Dokumenttielokuva Mannerheimin Mersu esitetään YLEn TV1-kanavalla 4.6. kello 15.55.

Samana päivänä tulee kuluneeksi 150 vuotta Mannerheimin syntymästä.

*

Aika velikulta.  Tuo Veli Vartiala.

Vai pitäisikö sanoa: Aika velikultia.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Hakutekijöillä "William Lyon Mercedes" löytyy Googlesta paljon mielenkiintoisia kuvia:

https://www.google.fi/search?q=william+lyon+merced...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Henry Hathaway: Erämaan kettu (The Desert Fox), vuodelta 1951;
http://www.leffatykki.com/elokuva/rommel-eramaan-k...

Tässä elokuvassa siis kertoman mukaan esiintyy Mannerheimin "Hitler-Mersu".

http://hannusalmi.blogspot.fi/2010/09/eramaan-kett...

Vinkki elokuvakytköksestä täällä;
"Ruotsissa auto vaihtoi omistajaa useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä ja vuonna 1948 eräs ruotsalainen yritys kuittasi pallonivelkauppansa myymällä auton Yhdysvaltoihin, jossa siihen liittyvää historiallista arvoa hyödynnettiin erilaisissa yhteyksissä mm. elokuvassa Erämaan kettu (1951) auto sai Hitlerin auton roolin."

http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm

*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Guardian kirjoitti laajan kuvitetun artikkelin ”Hitler-Mersusta” 14.9.2015;

Hitler's car exerts grim fascination even if it just gave the Führer a lift to the airport

The 20ft Mercedes-Benz that conveyed the Nazi leader on a 1942 trip to Finland had a curious afterlife in the US before being restored by an ex-air force general

It’s a warm, dry afternoon in the mountains of Coto de Caza, a gated community located an hour’s drive south-east of Los Angeles, and Major General William Lyon is showing me a used car.

“It’s wonderful to drive,” he says. “As though it were new.”

Parked in front of us is a well-pampered Mercedes-Benz: clean, low mileage, plenty of room in the back. Chromed and polished to a mirror shine, the car wears a shade of blue so dark it reads as black from a distance – and one needs to step back a distance to see the car anyway, since it’s 20 feet long.

The automobile in question is a 1941 Mercedes-Benz 770K Grosser W150 Offener Tourenwagen. It is among the rarest cars of the war era, and this particular one is rarer still.

Its upholstery conceals compartments for Luger pistols. Hidden below the serpentine body panels are ¾-inch steel plates that, together with the 1½-inch-thick window glass, armor the limousine sufficiently to survive a grenade blast or a jaunt over a landmine. The car’s total weight comes to five tons.

This might be a good time to get one other detail out of the way: the car was originally built for Adolf Hitler.

For a brief time, the big black machines caused a national sensation – in large part, I suspect, because they were the closest that many Americans could get to seeing, and sneering at, Hitler personally. At least one of these cars was a fraud, and few came with any evidence that linked them to Hitler.

Advertisement

But there were exceptions, and General Lyon’s car is one of them.
According to the musty order ledgers at Daimler-Benz in Stuttgart, this Mercedes was made as a geschenkwagen – a presentation car. Hitler not only kept a fleet of Grosser 770K limousines (several of them armored) for his own use, he relished giving them as gifts to foreign heads of state.

One of the recipients was Finland’s Field Marshal Carl Gustaf Mannerheim. In 1941, as he watched belligerent Soviet armies massing across the Karelian isthmus, Mannerheim decided that the only way to save Finland from Stalin was to ally himself with Nazi Germany. As a thank-you gift, Hitler bought Mannerheim a Mercedes-Benz – this Mercedes-Benz.

Here is where the fact of Hitler’s “ownership” of the car becomes a matter of semantics. Photographs and other documents from the period, including the diary of Hitler’s own chauffeur, substantiate that Hitler inspected this car at his military headquarters in Poland and later rode in the car – twice – in June of 1942, during a visit he paid to Mannerheim near the Immola airstrip in southern Finland. Which is to say, technically, that this car did not belong to Hitler as such; it only gave him a lift to and from the airport.

For the purposes of notoriety, however, three brushes with Hitler are plenty.

Once you know that Hitler rode in this car, it’s impossible not to see, literally, the devil in every detail.

Lähde: Guardian, 14.9.2015:

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/13/hitl...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Robert Klara: The Devil´s Mercedes - The Bizzarre and Disturbing Adventures of Hitler´s LIMOUSINE IN AMERICA.
New York, 2017.

https://books.google.fi/books?id=dXHZDAAAQBAJ&pg=P...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Wikipedia;

Mercedes-Benz 770
...
Surviving 770s[edit]

Mercedes-Benz 770 (W150), Canadian War Museum

1932 Mercedes-Benz 770 (W07) "Grosser" cabriolet, formerly owned by ex-emperor Wilhelm II

Mercedes-Benz 770 (W07) limousine used by Emperor Hirohito
The Canadian War Museum in Ottawa has on display one of seven cars used by Hitler. A US serviceman discovered this 1940 vintage W150 in Austria at the end of the war, it was shipped to the US and eventually sold to a Quebec businessman who later gave it to the museum. It was originally believed to have been owned by Hermann Göring, but later research concluded it was used by Hitler.[citation needed] The 770K originally owned by Marshal of Finland Baron Gustav Mannerheim was sold to an American collector after World War II. It was featured in the 1951 motion picture The Desert Fox: The Story of Rommel as Hitler's parade car.[9] In 1973, Mannerheim's 770K, erroneously alleged to have been the parade limousine of Adolf Hitler, was sold at auction for $153,000; the most money ever paid for a car at auction at that time.[10] This broke the previous record price for an antique car, which had been $90,000 for Greta Garbo's Duesenberg in autumn 1972. It was sold to Earl Clark, a businessman from Lancaster, Pennsylvania, US who wanted the car for a park called Dutch Wonderland.

Another 770 sold at the same auction, sold for $US93,000. Billy C. Tanner, an Alabama developer and campaign manager for George Wallace's campaign in the 1964 US presidential election bought it; but he could not secure financing to complete the transaction and subsequently sold his option to Don Tidwell, a mobile-home manufacturer.[citation needed]

As of November 2009, one of Hitler's 770Ks has allegedly been purchased for several million euros by an unnamed Russian billionaire.

Linkki: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_770

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*

Adolf Hitler's Mercedes, the ultimate war trophy for a Russian collector

Showing off his stunning collection of classic automobiles, Dmitry Lomakov explains why Russians love Nazi cars. "They are symbols of Russia's victory,'' he says. "For Russians the second world war isn't a historical event. For us it happened yesterday.''

Lomakov is the director of Moscow's museum of retro-automobiles whose collection in a freezing cold hanger includes three rare Nazi-owned vehicles. "Buying a Nazi car is like sticking one finger up to Hitler,'' he explains.

On the left of the entrance is Joseph Goebbels' Mercedes Benz 540K, bought by Lomakov's father in 1972 after he spotted it rusting in a garden in communist Latvia. Then there is Hermann Goering's jaw-droppingly sleek Horch-853 limousine. Next to that is Martin Boorman's comparatively modest Mercedes-Benz 320, used by his cook to transport sacks of potatoes. Earlier this week an anonymous Russian collector snapped up the ultimate trophy: a midnight blue Mercedes Benz 770K belonging to Hitler.

The five-ton armour-plated vehicle – licence plate number 1A 148461 – was part of Hitler's official fleet, and used by the Führer to criss-cross Europe during the second world war. (Hitler was photographed standing in it surrounded by adoring Sieg Heiling crowds.)

Michael Fröhlich, a Düsseldorf car dealer, brokered the deal. The mystery Russian purchased five other similar class vehicles, four of which once belonged to third reich leaders including the Nazi foreign minister Joachim von Ribbentrop.

Fröhlich, who refused to reveal the price tag, said he had had made sure to "double-check" with the courts before going ahead, realising how sensitive and often illegal the buying and selling of Nazi memorabilia is. "They assured me I could not be prosecuted as long as there are no Nazi symbols in the car – but the swastikas were removed long ago,'' he said.

Advertisement

Lomakov says: ''He said he knew the identity of the mystery Russian but wasn't telling: 'He may have bought Hitler's car out of patriotism. Or as an investment.''

According to Lomakov, Germans are still squeamishly embarrassed by their country's dark past. But Russians ,happily mug up for photos next to Hitler-era relics, posing with them like Roman victors.

"We don't have hang ups about swastikas. For us the war is close. We grew up with it. Everyone has relatives who fought the Germans."
The red army returned home from the second world war with an extraordinary amount of booty — paintings, tapestries, furniture, dinner plates, and other looted souvenirs. In the summer and autumn of 1945 thousands of German cars and motorbikes were shipped back to a war-shattered Soviet Union.

Lähde: Guardian: 27.11.2009;

https://www.theguardian.com/world/2009/nov/27/adol...

*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

http://www.spiegel.de/einestages/hitlers-mercedes-...

Spiegel, 23.11.2009;

Hitlers Mercedes

Fahren wie der "Führer"

Nazi-Reliquie oder einfach ein ganz besonderes Automobil? Ein Düsseldorfer Oldtimer-Händler will Adolf Hitlers Dienstwagen aufgespürt haben - im Auftrag eines russischen Milliardärs, der für den Mercedes 770 K einen Millionenbetrag auf den Tisch legt. Doch ist es wirklich das Hitler-Mobil?

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

MB 770 K:a ovat monet vuosien varrella jahdanneet, esim:

*
Hitler’s 1939 Grosser Mercedes 770K parade car
http://gothere.com/mg-world/Museums/imperial.htm

Carl Gustav Mannerheim's Mercedes Benz 770 Cabriolet
http://forums.aaca.org/topic/58415-looking-for-gro...

*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Miljoonien hintoja

Mercedesheritages kertoi 24.11.2009;

Hitler Mercedes 770K to be sold

Germany’s Der Spiegel online has revealed plans for six of the Nazi Party’s parade Mercedes 770s to be sold as a package to a Russian investor. Included in the deal is an armor-plated 1935 Mercedes 770A Kompressor Cabriolet believed to have been used to shuttle Adolf Hitler through throngs of adoring Germans leading up to and during WW2.

This deal, brokered by German classic car dealer Michael Frohlich, is said to we worth well north of $15m, with the Hitler limousine expected to bring over $6m alone. Connecting the car to Hitler required careful study of historical photographs and revealed the 770 carrying number plate: 1A 148461 was clearly shown in photographs with Hitler aboard. Further evidence of the Fuhrer’s connection was provided by a log book noting the car being delivered to the “Fuhrer and Reich Chancellor.”

Establishing the Hitler connection to any 770 has been murky business over the years. In 1973, a 770K was erroneously represented to have been the parade limousine of Adolf Hitler and was sold at action for $153k, a record auction price for an automobile at the time.

Linkki: Hitler Mercedes 770K to be sold http://www.mercedesheritage.com/2009/11/presumed-h...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Youtube:

Mannerheim 75 Years with Adolf Hitler and Focke-Wulf Fw 200 Condor (Mannerheim 75 vuotta)

by Johannes Niemisen (52 488 katselukertaa), kesto 6:44 minuuttia

https://www.youtube.com/watch?v=Vw9wK5WdbuM

Filmin kohdassa 3:00 kerrotaan (tekstitys) ”Hitler lahjoitti Mannerheimille auton”.

Tämä on saatettu tulkita tarkoittavan juuri blogissa puheena olevaa Mersua (MB 770) mutta näin siis ei ole.

Hitlerin autolla 4.6.1942 tarkoitetaan maastoautoa, jonka Mannerheim sai syntymäpäivälahjanaan.
SE vilahtaa kuvassa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
29.5.2016;
HS: Sotamuseon kätköistä löytyi harvinaisuus – Hitlerin lahjoittama auto
Hitler lahjoitti (4.6.1942) Mannerheimille ”komentovaunun”. Nyt se lojuu varastossa ilman moottoria.

Sunnuntain Helsingin Sanomathttp://www.hs.fi/kotimaa/a1464231199673

kertoo, että eräästä nimettömästä keskisuomalaisesta varastosta löytyy todellinen autoharvinaisuus.

Kyseessä on vuoden 1942 Steyr 1500 A Commandeurwagen.

Auto on ruostunut ja siitä on irrotettu alkuperäinen V8-moottori sekä penkit. Silti se on täysin ainutlaatuinen auto.
• Yllä olevalla HS:n videolla esitellään Hitlerin Mannerheimille lahjoittamaa komentoautoa.
Kyseessä on Adolf Hitlerin marsalkka Mannerheimille vuonna (1942) lahjoittama komentovaunu.

HS:n haastattelema Sotamuseon johtaja Harri Huusko kertoo, että Commandeurwagen on yksi Sotamuseon suurimmista harvinaisuuksista, eikä se ole ollut koskaan näytteillä suurelle yleisölle.

Hitler lahjoitti näitä autoja Mannerheimille syntymäpäivälahjaksi kaikkiaan kolme. Ainoastaan yksi on säilynyt.

Marsalkka käytti yli 4000 kilon komentovaunua tarkastusmatkoillaan rintamalle. Auton sotaisa luonne näkyy etupenkkien takaisista kiinnityksistä. Alunperin selkänojan taakse oli kiinnitetty saksalainen MP40-konepistooli ja kuuden tankolippaan teline.

1950-luvun puolivälin jälkeen Mäntsälän palokunta otti auton käyttöön. Se maalattiin palokunnalle ominaiseen punaiseen väriin. Se sai kutsumanimen ”Mäntsälän Hitler”.

Tulevaisuudessa komentovaunu saattaa päästä pois varastosta. Sotamuseo haaveilee sen kunnostamisesta. Hanke ei ole kuitenkaan edennyt.

Lähde: http://www.is.fi/autot/art-2000001189332.html

*

Tällaisen auton Hitler lahjoitti Mannerheimille
I-S 26.4.2013; http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013042616953213_u...

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Mersu, siis Daimler-firma, ei ilmeisesti ole kärsinyt pätkän vertaa keskeisestä roolistaan Hitlerin hovimerkkinä. Vappupäivänä kiertelin kuutisen tuntia Sinsheimin teknisessä museossa, ja kyllähän Johtajan automaku tuli näyttelyn perusteella täysin selväksi.

Vaikuttavin automalli on ollut Mercedes-Benz G4, jossa yhdistyivät edustus- ja maastokelpoisuus. Linkkikuvan alareunassa erottuu infotaulu, josta Mersun takaistuimella ovat joten kuten tunnistettavissa sekä Hitler että Mussolini.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thu...

Sinsheim on aikamoinen puuhamaa kaikenikäisille pojille.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Maastoauto/komentovaunu (?);

SA-kuva:

Sotamarsalkka Mannerheim nousee maastovaunusta.
Niinisalo 1942.07.10
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

4.6.1942 saatu lahja, vuoden 1942 Steyr 1500 A Commandeurwagen;

https://museot.finna.fi/Record/muistaja_hyvinkaa.M...
*

Hitler esittelee Mannerheimille lahjaksi tuomaansa Steyr-maastoautoa

Sjöblom Kalle, kuvaaja 1942

vasemmalla valtakunnankansleri Hitler, Mannerheim, osittain hänen takanaan everstiluutnantti Grönvall, keskellä kenraaliluutnantti Airo ja äärimmäisenä oikealla Hitlerin 1. adjutantti, kenraalimajuri Schmundt. Schmundtin ja hänen edessään olevan saksalaisen välissä kapteeni Bäckman. vaaka, mustavalkoinen
https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK195...
*
Mannerheimin maastoauto
https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-va...

*
Mannerheimin maastoauto Pikkusuon (Pikonsuon) tilalla

tuntematon, valokuvaaja 1934 (i.e. 1943, VH)

Mannerheimin maastoauto Pikkusuon (Pikonsuon) tilalla. Auton ostaja oli Olavi Pohjolainen. Vuoden jälkeen auto myytiin Mäntsälän kunnalle. Autosta tehtiin paloauto, koria muuntamalla.
https://museot.finna.fi/Record/muistaja_hyvinkaa.M...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

SSHS:n sivuilta löydämme kaikki kolme (3) Hitlerin Marskille 4.6.1942 lahjaksi antamaa komentovaunua:
(rullaa sivua alas asti)

"Ylipäällikkö Mannerheim vieraili Syvärin eteläpuolisella rintamalla elokuussa 1942. Kuvassa hän keskustelee 7.Divisioonan komentajan, kenraalimajuri A. Svenssonin kanssa V Armeijakunnan divisioonien rajalla Ison Kuzrajoen sillalla. Ylipäällikkö on siirtymässä 11.Divisioonan lohkolle, jonka komentaja, kenraalimajuri K. A. Heiskanen (äärimmäisenä vasemmalla) on juuri hetkeä aikaisemmin ilmoittautunut Mannerheimille.

Taustalla ovat päämajoitusmestari, kenraaliluutnantti A. F. Airo (keskustelee Heiskasen kanssa), Aunuksen Ryhmän komentaja, kenraaliluutnantti L. Oesch, V Armeijakunnan komentaja, kenraalimajuri E. Mäkinen ja puolustusministeri, jalkaväenkenraali R. Walden.

Kuvan oikeassa laidassa on Mannerheimin Steyr-maastoauto, joita hän sai Hitleriltä 75-vuotislahjaksi kolme kappaletta kesäkuussa 1942. Auto oli ensimmäistä kertaa Syvärin eteläpuolisilla teillä.

Divisioonarajan maantiesilta on vanhalla paikallaan nykyisen tien eteläpuolella. ENa 2016. "

Linkki: http://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Mannerheim saapuu Syvärille 18.8.1942
tuntematon, valokuvaaja
Mannerheim saapuu Syvärille 18.8.1942. Kuvassa Mannerheimin lahjaksi saama maastoauto. Vas.: 1. ev.luutn. Kraemer, 2. luutn. Fabritius, 3. marsalkka Mannerheim, 4. kenraali Oech, 5. kenraali Blick.
https://museot.finna.fi/Record/muistaja_hyvinkaa.M...
*
https://museot.finna.fi/Record/muistaja_hyvinkaa.M...
https://museot.finna.fi/Record/muistaja_hyvinkaa.M...
https://museot.finna.fi/Record/muistaja_hyvinkaa.M...
*
marsalkka Mannerheimin autoseurue Rukajärven tiellä matkalla marsalkan metsästysmajalle
Jänis Pauli, kuvaaja 1942
https://museot.finna.fi/Search/Results?page=3&look...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tuompo kertoo päiväkirjassaan:

"Hitlerin adjutantti, majuri Engel oli vieraanapäivällisellä joulukuun 16. päivänä. Hän luovutti sotamarsalkalle Hitlerin lahjana hienon auton. Tässä erikoistekoisessa autossa, joka on panssaroitu - yksin ikkunalasien paksuus on 33 mm - on 240 hevosvoiman moottori. Pöydästä noustua ylipäällikkö ojensi majuri Engelille 2. luokan Vapaudenristin."

Hitlerin Mersun tarkoitus oli rohkaista ja sitouttaa suomalaisia, joille britit olivat Stalinin kirittäminä julistaneet sodan viikkoa aikaisemmin eli 6.12.1941, siis Suomen 24. syntymäpäivänä.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

MUITA MB 770 –yksilöitä:

Wikipedia-artikkeli Mercedes-Benz 770
Kertoo mm.: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_770

”Uudistunutta 770-mallia ei enää ehditty myydä siviilimarkkinoille kuin muutama kappale. Enin osa 88 valmistuneesta yksilöstä meni Saksan natsihallinnon ja puolustusvoimien, tai Saksan rinnalla taistelleiden maiden johtajistolle.

Valtakunnankansleri Hitlerillä oli käytettävissään useita 770-autoja, ”yksi jokaisessa Saksan kaupungissa[10]”: osa yhdysvaltalaisissa museoissa kernaasti ”Hitlerin Mersuksi” mainituista 770-yksilöistä on siis voinut todella kuulua Reichskanzlein laivastoon.

Kesäkuussa 1942 Suomen marsalkka Mannerheim sai Saksan valtakunnankansleri Adolf_Hitleriltä 75-vuotislahjakseen vuonna 1941 valmistuneen 770-auton korimallilla ”Cabriolet F”, joskin lahjoitustarina on myös kiistetty[11].

Sen väri näyttää kuvissa mustalta mutta on todellisuudessa syvän tummansininen[12], kuten MB-klubin asiantuntija kertoi auton pienoismallia kansallisen veteraaniautopäivän 2016 aikana esitellessään. Marski ei enää vuonna 1944 halunnut käyttää isoa Mersua poliittisista syistä, vaan suosi V12-Packardia[13].

Historialliseksi painolastiksi koettu autoyksilö, yksi seitsemästä Cabriolet F-versiosta, meni sittemmin vuonna 1946 Ruotsiin, ja 1948 edelleen Yhdysvaltoihin maksuna kauppavelasta, missä se sekavien vaiheiden jälkeen on nyt pitkällisen (15 vuotta kestäneen) täysentisöinnin jälkeen kenraali evp William Lyonin yksityiskokoelmissa Coto de Cazassa, Kaliforniassa[12].

Kiinteistöalalla vaurautensa maailmansodan jälkeen luoneen Lyonsin kokoelmissa on myös Iranin kruununprinssi Mohammed Reza Pahlaville vuonna 1940 valmistunut 770 Cabriolet B-korilla[3].

Monilla sodan jälkeen hyljeksityillä isoilla Mercedes-Benzeillä oli samankaltainen kohtalo kuin Marski-770:lla:
vaikkapa Norjan vihatun miehitysajan nukkehallitsija Vidkun Quislingin käytössä ollut 770-malli kuuluu romutetun (Norsk Motorveteran-lehden lyhyt juttu), koska se ei tarinan mukaan ollut sodan jälkeen mennyt kaupaksi edes 50 NKR:n hinnalla[14].

Norjaan jäänyt, kenraali Nikolaus von Falkenhorstin käytössä sodan aikana ollut 770-yksilö taas oli Norjan kuningashuoneen käytössä mm. vuonna 1955 nuoren kuningatar Elisabeth II:n vieraillessa Norjassa[15], mutta jäi vuonna 1968[16] kuninkaallisen kaartin Rolf Pettersenin hoiviin[17] ja myytiin sittemmin 1970-luvun lopulla Yhdysvaltoihin, missä auto on saanut mm. vuoden 2003 Pebble Beachin Concours d`Elegancessa parhaan entisöimättömän ajoneuvon palkinnon.

Valtakunnankomissaari Josef Terbovenin virka-auto Norjassa taas ei ollut mallia 770K kuten monesti esitetään (hänellä oli ollut sellainen virka-autona ”Rheinprovinz” -maakunnan Gauleiterina ja hallinnon ylipresidentin asemassaan 1933–1940), vaan kyseessä kuuluu olleen "Aktion P":n aikana 1942-43 sarjansa viidentenä autoyksilönä valmistettu panssaroitu 540K alustanumerolla 408382[18]. Se romutettiin alla mainitun lähteen mukaan Ruotsin Göteborgissa loppuun ajettuna vuonna 1959, kenties autoon sisältyneiden arvokkaiden metallien vuoksi[19].

Böömin ja Määrin valtakunnankomissaari Reinhard Heydrichin menehdyttyä Prahassa toukokuussa 1942 salamurhayrityksessä saamiinsa vammoihin päätti natsihallinto käynnistää Aktion P-nimen[18] saaneen hankkeen, jonka tarkoitus oli toimittaa hallinnon ja sen liittolaisten keskeisille henkilöille panssaroidut virka-autot.

Myös 770-mallista valmistettiin siksi vielä 20 kpl lisäsarja vuodesta 1942 aina tuotannon loppumiseen vuonna 1943 asti panssaroituna, koritunnuksen W150 II saaneena versiona.
Tämän kori oli vuorattu 18 mm teräslevyillä, lasit 40mm panssarilasia. W150:ssä kokoa 8.25 x 17 olleet renkaat[20] olivat W150 II:ssa 19 tuuman panssariteräksisille vanteille asennettua luodinkestävää, 20 ilmakammioon jaettua mallia, minkä rengasrakenteen vuoksi huippunopeus oli rajoitettu, 80 km/t[3]. Kokonaispainon alentamiseksi mallin lokasuojat olivat kevytmetallia, painon noustessa silti 4 780 kiloon.

Sodan edetessä korkeaoktaanista lentomoottori-polttoainetta vaatineet raskaat 770:t olivat logistinen painajainen: usea niistä jäi sodan loppuvaiheessa niille sijoilleen missä polttoaine oli loppunut, koska täydennystä ei bensiinipulan vuoksi kerta kaikkiaan enää ollut saatavilla.

Lukuisat 770-yksilöt joutuivat miehitysjoukkojen käsiin, esimerkiksi eräs ”Hitlerin Großer”[21], ja kulkeutuivat sotasaaliina Yhdysvaltioihin tai Neuvostoliittoonkin.”

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_770
*
PS.
Kuten havaitaan artikkelissa aivan oikein asetetaan kyseenalaiseksi luovutusajankohta 4.6.1941. Todellisuudessa MB 770 luovutettiin Marskille Mikkelissä 16.12.1941.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Marskin mersua on kunnioitettu kirjalla (2014, ja nyt siis tulee dokumenttielokuva):

Autosta on valmistunut uuni tuore kirja: " Marsalkka Mannerheimin Mercedes 770". Mielenkiintoisen kirjan ovat kirjoittaneet Anssi Juutilainen ja Juha Koivulahti. Upea lahja kaikille alan harrastajille.

Lähdeaineistoa:
Mannerheim ja kulkuneuvot, Cingiz Safiulla, Kustantaja Laaksonen, 2011
Marsalkka Mannerheimin Mercedes 770, Anssi Juutilainen ja Juha Koivulahti, Kustantaja Geisir, 2014
- See more at: http://www.ajhk.fi/16#sthash.9oMmLHLE.dpuf

Linkki: http://www.ajhk.fi/16

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

YLE esittää Marsalkka Mannerheimin syntymän 150-vuotisjuhlapäivän kunniaksi dokumentin Mannerheimin mersu.

YLE avasi dokumenttiin liittyvät sivut;
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/05/30/mannerheim...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset