Veikko Huuska

Mitä miehen pitää tehdä että se saa omakotitalon hintaisen hatun päähänsä?

Mitä miehen pitää tehdä että se saa omakotitalon hintaisen hatun päähänsä?

Sähköiset sotilaat, virtuaaliset järjestelmät ja tappajarobotit – näin me luonnollistamme ja etäännytämme tappamisen itsemme ulottumattomiin

Erään blogistin pääsiäissaarna 2017

*

Eräs vastaus on: Pitää olla kaksi tohtoriväitöstä suorittanut Matti Nykänen, jolla on lehmän hermot, korkeat testosteroniarvot ja kamikazen vakaumus.

(Huom.: Kuten näkyy vastaus on sovellettu Suomen olosuhteisiin, joten siitä ei voi lukea minkämaalainen upseeri on tämän helmen suustaan laskenut, VH)

Silloin saa kalliin hatun.

https://www.google.fi/search?q=F-35+helmet&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj1ktXO9aDTAhWJCcAKHZDrCgMQsAQIFg&biw=1536&bih=720#spf=1

*

Kypärä kallis tuo päähäsi paina

F-35 –hävittäjän pilotin pelkkä kypärä maksaa 400.000 dollaria.  Siis kohtalaisen hyvällä paikalla olevan normivarustellun 115 neliön omakotitalon verran.

Lockheed Martin on pitkään ja kalliisti kehitellyt uusimman sukupolven hävittäjää, jollaista useiden muiden maiden tavoin lobataan ja kaupataan nyt myös Suomelle.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Kypärä; http://gizmodo.com/i-wore-a-400-000-f-35-helmet-and-it-blew-my-mind-1779125567

Vedä 400.000 dollarin kypärä päähäsi niin se räjäyttää tajuntasi!

*

Futuristinen tietokonepeli

Lockheed Martin markkinoi kärkituotettaan monikanavaisesti, huipputason tajunnan muunteluohjelmin, joista yksi on jo pitempään jatkunut toimittaja/ostajaryhmien kutsuminen verstaalle.  Lentämään eivät tavalliset Jormanaiset pääse, mutta joillekin suodaan jumalainen hetki, tilaisuus painaa tämä merkillinen kypärä päähänsä.

Kypärä on kiistatta kaunis, hohtava maailmanomena villaisesta hiilikuidusta taiottu, sisällään tietokone josta friikit näkevät kosteita päiväunia. 

Nähtynä se on hyvin cool.

F-35:n futuristinen päähine muodostaa avaruudellisen todellisuuden, joka ärsyke- ja viestisykkeineen tunkeutuu virkapaikalleen istuvan upseerin tajuntaan, luoden aivoista, signaaleista, huippunopeasta avaruusnuolesta ja sotatieteellisestä systeemasta tilateoksen, jonka tehtävä on tuhota ja selviytyä itse tuhoutumatta.

Väittävät että F-35 combat-helmet on täyden valikoiman tajunnan jatke, jonka ulottuvuuksiin kuuluvat äänikomentojen mikrofonit, yönäköjärjestelmä ja kehittynyt etupaneeli (HUD), joka ei ainoastaan näytä lentotietoja vaan myös mahdollistaa ohjaajalle nähdä reaaliaikaisesti joka suuntaan kuuden infrapunakameran ansiosta.  Kaikkine herkkuineen taistelukypärä painaa 2,3 kiloa.  Viimekädessä jokainen kypärä rakennetaan pilotin pään ja koon mukaan, niin että se istuu päässä kuin ”hansikas”.  https://www.f35.com/about/capabilities/helmet

*

Sota on kypärässä

Kypärässä on kaikki F-35:n voima ja kyky.  Sen yläosaan paikannettu projektori heijastaa tietoa suoraan kypärän sisempään visiiriin, jotkut ovat kokeilleet ohuemmassa muodossa silmälasien pinnalle, mutta tämä on multiulottuvampi.  Nykyajan soturin hatussa on enemmän elektroniikkaa kuin keskikokoisessa informaatioyrityksessä, lisäksi siinä ylläpidetään magneettikenttään perustuvaa järjestelmää, joka kertoo kaiken olennaisen ympäristöstä.  Hauskana yksityiskohtana voidaan mainita, että lentäjän katsoessa alaspäin hän näkee ikään kuin lentokoneen lattian läpi, kyseessä on ulkoistetun havainnoinnin tarkoituksenmukainen projisointi pilotin näkökentän määrättyyn segmenttiin. 

Koneen ohjelmistoissa on noin 8.000.000 riviä koodia, ja koko kehitysohjelma on maksanut arviolta 400 miljardia dollaria. 

Oman koneensa tuottaman informaation lisäksi pilotti saa kaikista lentueen muista koneista ja tukikohtansa laitteista tulevan tiedon (tutka, infrapunakamerat, ohjausjärjestelmävasteen, lentoinfon, vihollishavainnoinnin…), joka esitetään koneen sensovisuaalisen järjestelmän kautta lentäjälle ”saumattomana kokonaisuutena”.

Niinpä lentäjä saa työmatkansa aikana niin paljon informaatiota, että suurin riski on ettei hän pysty vastaanottamaan tai tehokkaasti havainnoimaan, mikä siitä virrasta on olennaisinta just now.  Välitön reagointi kuitenkin on kaiken aa ja oo, eikä sitä täysin voi luovuttaa tietojärjestelmän algoritmeille, ainakaan vielä. 

Siksi lentäjän selkäydinvastenopeutta edellenkin tarvitaan, muutoin heittoistumelle voitaisiin istuttaa koulutettuja apinoita tai kyborgeja, joita niitäkään ei viimekädessä tarvittaisi, ellei koneen tolkuton kalleus ja tuhoutuneen miljoonakoneen hinta sitä edellyttäisi. 

Kypärän ulompi visiiri suojaa lentäjää esimerkiksi heittoistuinhypyn aikana.  Hyppyjä pyritään kuitenkin viimeiseen asti torjumaan, koska koneen hinta, sekä koska lentäjä poikkeuksetta heittoistuinten laukaisun seurauksena kokee kovia, niin että merkittävä osa piloteista on sen jälkeen B-C –luokan lentäjiä, eli käytännössä combat-tasosta ulkona.  https://www.theregister.co.uk/2016/09/20/f35_ejection_seat_modifications_nearly_done/

*

Tehokkaiden häiveominaisuuksien ansiosta vihollisen on vaikea havaita hävittäjää, tehokkaimmillaan tässä tavoitellaan tilaa, jossa kone pääsee toisen koneen välittömään läheisyyteen, minkä sanotaan tarkoittavan ”hyvin lähelle”.  Koiranleuat ovatkin todenneet, että jatkossa viholliskone tuhotaan vaivattomasti kiinnittämällä hydraulisen ojentajan avulla magneettikiinnitteinen räjähde viholliskoneen siivekkeeseen, irrottaudutaan ja seurataan miten ajastimella varustettu pommi tuhoaa vihollisen täysin arvaamattomassa tilassa.

*

Kaiken hinta

Hornetin nykyhinta on 95 miljoonaa dollaria, valmistaja melkein lupaa, että vuoteen 2020 mennessä se pitkien sarjojen ym. seurauksena asettuu noin 80 miljoonaan.  Vaihtoehtokone saattaisi maksaa vaikkapa 77 miljoonaa.  Suomi varautuu hävittäjärepertoaarinsa uusimiseen ja hintahaarukka heiluu 7 - 10 miljardin euron tasolla.  Uusitun konekannan elinkaarihinta lienee 10 + 20 mrd = yli 30 mrd. 

Kansainvälisesti lasketaan huippupilotin hinnaksi noin 10-20 miljoonaa dollaria, eli varovainen 10-20 % koko toimintayhdistelmän (pilotti+konejärjestelmä+tukikohtarakenne) yksikköhinnasta.  Hinta-arvio lienee kutakuinkin kohdallaan top-pilotin tuotantokustannuksena.  Mutta jos kansantaloudellinen laskenta huomioi, että top-gun ensinnäkin säästää lentäjäurallaan 0-2 konetta, siis maksimissaan noin 150-190 miljoonaa tuhoutumattajäämisen arvona, ja sotatoimien yhteydessä suorituskykynä normilentäjään nähden jopa saman verran, ammattimiehen hinta liikkuu jo todella kovissa summissa.

Lopullinen tavoite on poistaa inhimillinen panos harjoitus- ja taistelulennoista kokonaisuudessaan.

*

Tunteeton tappaja

Miehittämättömän auton kehittäminen on siviilipuolen kevyt harjoitelma siitä, mitä sotilaspuolella tehdään tappajarobotin eli autonomisen asejärjestelmän luomiseksi.  Asejärjestelmä tässä yhteydessä tarkoittaa kaikkea sitä, minkä ”kirsikkana” on luoti tai räjähde, joka iskeytyy maaliin.

Killer Robot (Tappajaropotti) on laitos, joka ohjelmoidaan toimimaan itsenäisesti taistelukentällä.  Kone yksin, ilman ihmistä, ja inhimillistä harkintaa, valitsee, kenet se ottaa maaliksi, kenet se tuhoaa ja – kenet se jättää rauhaan.  Ropotti ei emmi eikä pelkää: sen ohjelma laskee, mitä pitää tehdä.  Ropotti toimii läpi vuorokauden 24/7, ja tunnistaa kohteen myös jouluna.  Ropotti on kokoelma rakennemateriaalia, piuhoja, piirejä, magneettikenttiä ja hieman sinistä lasia.  Sen sielu on ohjelma, lataus jossa kohdennettu informaationkäsittely ja algoritmit tuottavat toimintamallin, jota yksinkertaisesti vain toteutetaan.

*

Avaruuden ampiaiset

Tekoälyn lisäksi nanoteknologian kehitys johtaa aseteknologiseen mullistukseen.  Aseet käyvät todella pienikokoisiksi; tappajarobotit voivat tulevaisuudessa olla ampiaisen kokoisia.  Kuitenkin ne voivat kantaa mukanaan kemiallisia ja biologisia aineita”, sanoo professori Antero Honkasalo.

Ilmojen teillä ei ole esteitä eikä kaivantoja, siellä eivät hyökkääjää piinaa muta eikä vuolaana virtaava joki, soista, hangista, louhikoista ja lentohiekkakentistä puhumattakaan. 

Miehittämätön lennokki on huokea ilma-ase, jota voidaan ohjata kaukana ruudinhajusta ja ruumismadoista, sitä voidaan ohjata vaikka toiselta mantereelta. 

”Teknologia kehittyy nopeasti, ja lennokit saavat yhä enemmän autonomisen asejärjestelmän ominaisuuksia”, Honkasalo sanoo.

Lennokeilla pyritään vähentämään omia miestappioita ja sotimisen kustannuksia – molemmat keskeisiä tekijöitä, jotka rajoittavat kansakuntien edellytyksiä harjoittaa erästä vanhimmista inhimillisen toiminnan muodoista, tappamista.  Toisaalta lennokit omaavat merkittävänä pelotteen, äänetön äkillinen kuolema, se kavahduttaa aina ihmistä.  Suomalaista Talvisodan sala-ampujaa kutsuttiin nimellä ”valkoinen kuolema”, sekin kauhistutti.

*

Moraali

Tamperelainen autonapumies Lehto manifestoi teesinään, että herrat keksivät gentlemannisääntöjä, mutta kun pääkuori aukeaa ei se kysy, mistä se tuli. 

”Yhdysvallat tappaa kauko-ohjatuilla lennokeilla valikoidusti vihollisiksi luokiteltuja muiden maiden ja jopa oman maansa kansalaisia.  Päätökset tehdään salassa, joten kohteista ja uhrien lukumäärästä on vaikea saada tietoja.  Uhreja arvioidaan kuitenkin olevan jo tuhansia.  Näistä suurin osa on siviilejä, vaikka Yhdysvallat väittää pystyvänsä niin tarkkaan toimintaan, että siviiliuhrit jäävät vähäisiksi”, professori Honkasalo kirjoittaa.

Toiminta rikkoo joka tapauksessa kansainvälisiä ja Yhdysvaltain omia lakeja. 

Itse asiassa kuka tahansa voi joutua murhayrityksen kohteeksi, jos Yhdysvaltojen presidentti niin salaisesti päättää.”

Päivänselvää on, että jonkun muun, vaikkapa Al Assadin, tekemänä, tästä nousisi kova poru, mutta nyt sen perään eivät kysy kuin muutamat harvat dissidentit. 

Double Standards at a High Level.

*

Väärät kädet

Tekniikan ja sen tuotosten kehittyessä syntyy uusia moraaliongelmia.  Kenen on vastuu kun viittä vaille täysautomatisoidut, autonomiset asejärjestelmät joutuvat vääriin käsiin, terroristien tai rosvojen käyttöön, tai jonkin oikosulun kautta pilotti tai kone itse, autonomien ase, suuntaakin piiput omia kohti, - tai syyttömiä sivullisia?

Kenet saa tappaa? Kenellä on licence to kill?  Kuka välittää – kuka puuttuu? 

Loppuuko kaikki vastuu siihen, kun sotilas alkaa toimia sähköllä. 

Voiko Putin haastaa Obaman oikeuteen?  Obamana tunnetusti pystyi panemaan Putinin oikeuteen.

Vai oliko se oikeus?, mutta sanktioita paukkui kuitenkin.

https://www.thebureauinvestigates.com/stories/2017-01-17/obamas-covert-drone-war-in-numbers-ten-times-more-strikes-than-bush  ”Obaman peitelty lennokki-sota käsittää kymmenen kertaa enemmän iskuja kuin Bushin kaudella”.

Obama omaksui USA:n drone -ohjelman, joka käsitti enemmän iskuja hänen ensimmäisenä virkavuotena kuin Bush suoritti koko presidenttikaudellaan. Kaiken kaikkiaan 563 iskua, lähinnä lennokki-iskuja, kohdistettiin Pakistaniin, Somaliaan ja Jemeniin aikana Obaman kahden kauden aikana, mikä on paljon verrattuna 57:ään iskuun Bushin alaisuudessa. Näissä maissa siviilejä tapettiin määrä, joka asettuu haarukkaan 384:stä 807:een, tutkivan journalismin toimiston kirjaamien raporttien mukaan.

*

Tuska

Erikoisjoukkojen sotilas on koulutettu tappamaan, ja tappamaan tehokkaasti, mutta silti hän työnsä hyvin suoritettuaan kärsii helposti jälkikäteen sielullisia tuskia työnsä vuoksi.  Eikö yhä parempi koulutus pysty ennaltaehkäisemään näitä ikäviä jälkitauteja?  Onko ihminen ihminen vielä senkin jälkeen kun hänet on kytketty autonomisen asejärjestelmän vielä välttämättömäksi lisukkeeksi sähkö- ja magneettikenttien sisään?  Eikö ihminen pystykään olemaan puhtaasti ammattilainen, tappaja, missä koulutus menee metsään?

Mutta, näemmekö koskaan, että johtaja, joka painoi nappia tai näytti peukkua tilannehuoneen pöydän päässä, kokisi minkäänsortin inhimillisiä tunteita, tekojen jälkeiseen ahdistukseen kuuluvia oireilmiöitä (post-traumatic stress disorder, PTSD).  https://fi.wikipedia.org/wiki/Traumaper%C3%A4inen_stressih%C3%A4iri%C3%B6

Onko George W:n maalaukset Irakissa haavoittuneista sotilaista osoitus jostain tämänsuuntaisesta?  http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005142364.html

http://time.com/4688206/george-w-bush-painting-book/

Mutta miksi yleensä vain se, joka militaarisen ravintoketjun kaikkein alimmaisimmalla portaalla veti liipasimesta tai laukaisunarusta, tuntee, kärsii? 

Onko koko hänen yllään oleva, avaruudellinen militaarikompleksi ihmisineen ja toimijoineen täysin tunnoton, turta, rattaisto?  Tehtäväorientoitunut, mutta vastuuta vailla?

*

Hiilikuitu taipuu kauniisti

Kun toimittaja Adam Clark Estes sai tehtaan järjestämässä esittely-vaikutamissessiossa painaa päähänsä majuri Will Andreottan 400.000 dollarin hintaisen monitoimikypärän, hän purki vaikutelmiaan:

”Vaikka en kyennytkään näkemään kypärässä kaikki sen HUD-tarjoamia herkkuja, tuntui että tämä F-35 –kypärä on sopiva metafora koko tälle hommalle.  Tekniikka, äänet, kuvat kytkevät sinut suoraan 2000-luvun ytimeen…”

Lockheed Martin esitteli tällä viikolla itseohjautuvan, miehettömän, F-16 hävittäjän, jota käytetään ihmisen ohjaaman sotilaskoneen parina. 

Hankkeessa testattiin miehittämättömän Lockheed Martinin F-16 –hävittäjän kykyä toimia miehitetyn lentokoneen siipikoneena ilmasta maahan –hyökkäyksessä.

Tehtaan mukaan F-16 onnistui tekoälynsä avulla suunnittelemaan ja toteuttamaan hyökkäyksen itsenäisesti ennalta asetettujen parametrien ja käytettävissä olevien varusteiden perusteella”.  Lähde: Tekniikka & Talous/J.R. Leskinen 11.4.2017; http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/robotti-iskee-taivaalta-usa-n-itseohjautuvan-taisteluhavittajan-testi-onnistui-6640473

*

Niinpä. 

Etäännyttämällä varsinainen teko valokaapelien ja järjestelmien katveeseen, meidän jokaisen on hieman helpompi hengittää.  Mielikuvat.  Algoritmit.  Kuvat toimintahuoneen seinällä, me vain katsomme.

Mutta mehän itsekin toimimme sähköllä.  Ihminen on vedellä täytetty nahkasäkki, joka toimii – sähköllä.  Totisesti.

*

Lähteitä:

blogin kirjoittaja on hyödyntänyt ainakin seuraavia artikkeleita:

Professori Antero Honkasalo: Tappajarobotit tulevat. KU/Viikonloppu, 13.4.2017, s. 27.

Mikko Pulliainen: Pelkkä pilotin kypärä maksaa 400 000 euroa. Aamulehti, 8.4.2017, s. A36. sekä tekstissä mainitut.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tässä päähineen hinta on noussut jo 554.000 US Dollariin:

I Wore A $554,000 F-35 Helmet And It Blew My Mind
https://www.gizmodo.com.au/2016/05/i-wore-a-554000...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Totta! Ja Terminatorin takana on mielenkiintoisia nimiä; John Carpenter ja James Cameron.

Viimemainittu vilahti mielessä, kun Tauno Matomäki täyttää tässä 80-vuotta ja ne Neuvostoliittoon Suomessa tehdyt pienoissukellusveneet mainittiin. Cameron käytti toista niistä Titanicin teon ym. teon yhteydessä.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Suomalainen vähemmän tunnettu Erkki Ahonen muuten kuvasi jo scifi-romaanissa Paikka nimeltä Plaston 60-luvulla konekulttuurin, joka oli ottanut älyllisten olentojen paikan.

Siinä jo ladattiin ihmisen tietoisuus koneeseen. Tuleeko meistä sitten jumalia...ihimisen päämäärä oli tulla jumalan kaltaiseksi. Olikohan Däniken sittenkin oikeassa, ja raamatussa on avaruudesta lähetetty sanoma siitä, mikä on älyllisten olentojen kohtalo?

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Jos emme joskus muutu "jumaliksi", niin muutumme luultavasti sitten kukkamullaksi. Molemmilla toki oma tärkeä hommansa ;) Sci-fit tulee ja menee, mutta todellisuus laahaa, sfi-fiä lukeneen mielestä nyt ainakin, ja sekös ärsyttää ;o Ihan mielenkiintoinen avaus Huuskalta, kertoa meille missä huipputekniikka menee, sotahommissa.

Jouko Vanne

Ahti Lapin mukaan ilmatorjunta muodostaa ilmapuolustuksen perustan.

MOT (23.5.2016):
"On annettu ymmärtää että Hornet-kalusto muodostaa Suomen ilmapuolustuksen perustan. Oletteko samaa mieltä?"

Ahti Lappi:
"En. Ilmatorjunta muodostaa ilmapuolustuksen perustan. Pudotustilastojen mukaan ilmatorjunnan osuus on 87% pudotuksista ja alivoimaisella puolella 97%. Tällä vuosituhannella ilmatorjunnan osuus on 99%. Se kai kertoo jo sen mikä on ilmatorjunnan osuus ilmapuolustuksessa."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset