Veikko Huuska

Haluaako Venäjä sotaa? - Lavrovin lausunto ja balttialainen näkökulma

Haluaako Venäjä sotaa?  - Lavrovin lausunto ja balttialainen näkökulma

Sotilaspoliittiset uhkat Itämeren rannoilla ja pohdintaa Venäjän ”vastatoimista”.

*

Ulkoministeri Sergei Lavrov lausui Dagens Nyheterin haastattelussa 29.4.2016:

On yksi asia, että on neutraaleja naapurimaita pohjoisessa, ja toinen, että on naapureita, jotka ovat pohjoisatlanttisen liittouman jäseniä”.  http://yle.fi/uutiset/lavrov_dagens_nyheterille_ruotsin_nato-jasenyys_johtaisi_vastatoimiin/8845894

DN: jatkoi, tarkentaen:

”Lavrovin mukaan Venäjä ei usko, että Ruotsin liittyminen Naton jäseneksi johtaisi ruotsalaisten hyökkäykseen Venäjää vastaan.

– Mutta koska Ruotsin sotilaallinen infrastruktuuri tulisi alistetuksi Naton ylimpään komentoon, ryhtyisimme luonnollisesti tarvittaviin sotilaallisteknisiin toimenpiteisiin pohjoisilla rajoillamme, koska toisella puolen rajaa on sotilaallis-poliittinen liittouma, joka pitää Venäjää uhkana, Lavrov sanoo DN:lle.”

”Lavrov ei avaa tarkemmin, millaisia Venäjän vastatoimet käytännössä olisivat. Hänen mukaansa asia jäisi Venäjän sotavoimien arvioitavaksi.”

Tässä on tiivistettynä Venäjän sotilasdoktriini Ruotsin-Suomen –sektorissa.

Eli:

On jokaisen maan oikeus päättää, missä muodossa se turvallisuuspolitiikkansa järjestää, mutta on ymmärrettävää, että jos sotilaallinen infrastruktuuri lähestyy Venäjän rajoja, olisimme tietysti pakotetut suorittamaan tarvittavat sotilas-tekniset toimenpiteet.  Tässä ei ole mitään henkilökohtaista:

It´s just business.”

Tämän puolestaan Lavrov lausui televisiolle samana päivänä.

*

Paul A. Goble (s. 1949), yhdysvaltalainen Euraasian kysymyksiin erikoistunut, aiempi CIA-palkollinen ja geopolitiikan asiantuntija, kirjoitti 31.5.2016 analyysin Venäjän uuden sotavoiman eräästä lohkosta, ja sen mahdollisesta käyttötarkoituksesta.  Kirjoitus ilmestyi UpNorth – julkaisussa, joka mainostaa itseään mediana joka julkaisee ”News & culture from the coolest places on earth”.   https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_A._Goble

Goble kirjoitti otsikolla: ”Moskova on luomassa sotilasyksiköitä, joita se tarvitsisi tunkeutuessaan Baltian maihin, Shtepa sanoo”.   Shtepa on Postimees-lehteen kommentoiva Vadim Shtepa, Karjalan tasavallasta oleva ”regionalisti”, joka nykyisin elää maanpaossa Virossa.    &  https://www.facebook.com/vadim.shtepa

Kaksikymmentä vuotta sitten olisi kuulostanut naurettavalta puhua Venäjän invaasiosta Baltian maihin.   Venäjä hyväksyi niiden itsenäisyyden, ja maiden kesken pyrittiin luomaan luottamuksen ilmapiiriä.

Mutta tänään kaikki on toisin.  Vaikka onkin riskialtista johtaa kapasiteetista oletuksia siihen, mihin kapasitettia aiotaan käyttää, ei voi välttää näkemystä siitä, että Kremlillä on nyt kyky hyökätä Viroon, Latviaan ja Liettuaan, mikä Lännen mielestä on järjetöntä, mutta täyttä totta niiden mielestä, jotka elävät Vladimir Putinin ”vaihtoehtoisessa todellisuudessa”, Vadim Shtepa toteaa Postimees-lehdessä (31.5.2016).  http://rus.postimees.ee/3715273/ugrozhajut-li-rossijskie-tanki-stranam-baltii

Moskova luo sotilasyksiköitä, joka on suunniteltu Baltian hyökkäystä varten.

Tänään historia toistaa itseään.  Putinin Venäjällä ajatellaan, että sitä Neuvostoliiton kirjaimellisena jatkona, ja valtion pyrkimykset sanelevat sen toimenpiteet ulkovaltojen suuntaan.  Ja jos nämä maat harjoittavat itsenäistä politiikkaa, mikään ei suojannut niitä Venäjän armeijan valloitusten tuottamilta kärsimyksiltä: ”näin oli asianlaita Prahassa vuonna 1968 tai Ukrainassa nyt”.

Ja tämä Neuvostoliiton Restorationismi ei ole van retoriikan tasolla, vaan myös insititutionaalisten käytäntöjen tasolla.

Vuonna 2015 Moskovassa rekonstuktoitiin (muodostettiin uudelleen) Ensimmäinen Kaartin Panssariarmeija (the First Guard Tank Army) (1.Kaart.Ps.A) , joka oli olemassa Neuvostoliitossa vuosien 1943 – 1991 välillä, ja Venäjän armeijan muodostelmana vuoteen 1999 saakka.  Nyt tämä voima on jälleen palannut, ja selvästikin käytettävissä Baltiaa vastaan.

*

Shtepan muistiinpanot Moskovan Zvezda-televisiokanavan 11. päivä toukokuuta 2016 lähettämästä ohjelmasta kertovat, että ”uusi yksikkö pystyy torjumaan Baltian puolelta tulevan uhkan”, lisäten, että ”Venäjän uudesta sotilasmuodostelmasta tulee vasara, joka murskaa minkä tahansa puolustuksen”, minkä se voi kuvitella kohtaavansa.

1.Kaart.Ps.A käsittää venäläisten viranomaisten mukaan ”peräti 500 – 600 panssarivaunua, 600 – 800 panssaroitua miehistönkuljetusvaunua, 300 – 400 kenttätykistön tykkiä ja 35.000 – 50.000 sotilasta”.  Lisäksi nämä virkamiehet kertovat, että armeija varustetaan uusimmilla uusilla aseilla, mitä Moskova tänään pystyy tarjoamaan.

*

Venäläiset kirjailijat, kuten Viktor Murakhovski ovat pyrkineet vakuuttamaan Baltian ihmisille, että heillä ei ole mitään pelättävää tämän järjestelyn johdosta, koska ko. armeija on ensisijaisesti sijoitettu Moskovan lähelle (ja pääkaupungin puolustustehtävään, vh).  Mutta muuan toinen venäläinen asiantuntija on korostanut, että armeija voidaan siirtää eteenpäin Itämeren alueen rajoille hyvin nopeasti, jos Kreml päättää toimia.  (Postimees 12.5.2016; http://rus.postimees.ee/3690987/voennyj-jekspert-rossijskaja-tankovaja-armija-ne-ugrozhaet-jestonii ) & (Expert.ru http://expert.ru/2016/05/4/tri-novyih-divizii-protiv-nato/ 4.5.2016)

Ja kuten Aleksandr Golts, Yezhednevny Zhurnal –lehdestä on sanonut, Moskova on ”todella lähestyy käännekohtaa suhteessaan ympäröivään maailmaan nähden.  Nyt kukaan Lännessä ei pohdi Venäjän aggressiivisia aikeita, onko niitä: sen sijaan kaikki keskustelevat siitä, miten kukin ymmärtää nämä suunnitelmat”.

Ja Golts lisää: monet venäläiset komentajat sanovat, että heti kun se on perustettu, ”Ensimmäinen Kaartin Panssariarmeija viedään Baltiaan.”  Lukuisat asiantuntijat Lännessä päättelevät samaa ja mainitsevat joitakin erikoisyksiköitä (viitaten niihin), jotka on luotu kyseiseen armeijaan vain yksinomaisesti hyökkäystaroituksiin.  (Svoboda.org http://www.svoboda.org/content/article/27585524.html 3.3.2016)

*

Mitä tulee Venäjän armeijaan yleisemminkin, tässä mainittu panssariarmeijan luominen ei ole suinkaan ainut tällainen isntitutionaalinen käytäntöjen muutos Venäjä asevoimissa: Aiemmin tässä (touko-)kuussa Venäjän komentajat ilmoittivat perustavansa uuden Armeijaryhmän Kaliningradiin.  Se on kenraalimajuri Juri Jarovitskin komennossa.

Ja kuinka ollakaan: hän oli aikaisemmin 1.Kaart.Ps.A:n esikuntapäällikön ensimmäinen sijainen.  (Lenta.ru https://lenta.ru/news/2016/05/12/corps/ 12.5.2016)

Esittely: Russia Defense Report: 1st Guards Tank Army, 16.2.2016:

https:// Kesto: 4:28.

(VH:n Lisäys:

Kenraalimajuri Juri Jarovitski/Yury Yarovitsky toimi Venäjän 1.Ps.Aremeijan varakomentajana Syyrian sisällissodassa, ja sai Putinilta ansioistaan, paitsi ylennyksen, myös "Venäjän Sankarin" arvon 17.3.2016. - Katso kenraaliluutnantti Jarovitskin CV;

Yuri Yarovitsky was born in Russia, and he rose to the rank of Major-General and deputy commander of the Russian 1st Tank Army. Yarovitsky was given command of Russian Army forces fighting on the ground in the Syrian Civil War, and Russian involvement in direct ground combat alongside the Syrian Arab Army was unknown until President Vladimir Putin awarded him the "Hero of Russia" star for his services on the ground on 17 March 2016.

http://totalwar-ar.wikia.com/wiki/Yuri_Yarovitsky )

*

Ne, jotka torjuvat ajatuksenkin siitä mahdollisuudesta, että venäläiset tekisivät siirtoja Baltiaa vastaan, mainitsevat usein, että kaikki kolme Baltian maata ovat NATOn jäseniä.  Heille tällainen hyökkäys on yhtä mahdoton kuin oli Krimin anchluss vielä kolme vuotta sitten.  Ja he unohtavat sellaisen johtopäätöksen, että ”Länsi ei ole valmis kuolemaan Narvan tähden”.  (Svoboda.org http://www.svoboda.org/content/article/26717745.html 1.12.1914)

*

Liettua ja eräät yksiköt Naton voimista osallistuivat Spring Storm (Kevätmyrsky) –sotaharjoitukseen Virossa toukokuussa 2016.

Järkiperäisestä näkökulmasta katsoen”, Shtepa sanoo, ”venäläisten invaasio on naurettava, varsinkin nyt, kun on olemassa elämänlanka Naton joukoista kaikissa kolmessa Baltian maassa.  Mutta rationaalisuus ei ole se, mikä tässä tilanteessa toimii.  Angela Merkel on todennut, että Putin elää ”eri todellisuudessa”, ja ilmeisesti suurin osa venäläisistä tekee samoin”.

(Merkel Obamalle: Putin on toisessa maailmassa; http://www.talouselama.fi/uutiset/merkel-obamalle-putin-on-toisessa-maailmassa-3453088 pvm 3.3.2014)

Ja näin tragediat käyvät mahdollisiksi, hän sanoo.

Vuosia sitten, neuvostorunoilija Jevgeni Jevtusenko kysyi runossaan ”Haluavatko venäläiset sotaa?”.

Silloin ei kukaan, mutta tänään on toisin.  Shtepa huomauttaa, että ”venäläinen hurraa-isänmaallinen tiedottaja on valmis vastaamaan tähän kysymykseen myöntävästi”.  https://

Venäjä on valmis tuleviin luonnonmullistuksiin, jopa suursotaan.

*

Koska asenteet ovat tällaiset, voi vain olettaa, että Kreml on valmis käynnistämään yksin tämän ruljanssin, milloin ja missä – vain se on epäselvää.  Ja ainoa järkevä lähestymistapa on seurata Venäjän sotilaallisen kapasiteetin kehitystä, ja sen ilmentämää potentiaalia, sen johtopäätöksen vetämistä varten, että mitä Venäjä ajattelee ja mitä se saattaa seuraavaksi tehdä, - oli ajatus sitten miten ”absurdi” tahansa.

Venäjä voi silti tehdä sen.

Lähde:

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Mikä olisi Baltian maiden kohtalo mahdollisessa sodassa.

Se olisi käytännössä sama kuin kaikissa muissakin Euroopan sodissa historian aikana. Balttien yli käveltäisiin mennen tullen, olisi siellä NATO tai ei.

Merkittävin ero menneeseen olisi kuitenkin siinä, että nykyaikaisilla aseilla tuho olisi merkittävästi suurempaa kuin menneinä aikoina.

Tallinnan vanha kaupunki muuttuisi entiseksi kaupungiksi yhdellä termobaarisella pommilla.

Ja tämä kaikki ilman ydinlaskeumaa.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Sinun on näköjään vaikea ymmärtää, että sota ei välttämättä lopu yhdessä päivässä ja että kerran valloitettua aluetta ei muka voida toista kertaa ottaa haltuun. Sivistä vähän itseäsi.

Olet toitottanut samaa täällä palstoilla kuin Putinin papukaija. Jos viitsit tutustua faktoihin ymmärrät sen eron, mikä lännellä ja Venäjällä on 1) aseissa ja 2) miesmäärissä.

Vaikka Putin tekisi niin idioottimaisen liikkeen, että ensimmäisenä hyökkäisi Natoa vastaan, siitä ei seuraa sitä, että Putin voitti sodan. Tämän tajuaa jopa Putin itsekin ja siksi Nato saa olla rauhassa. Muut valtiot ovat todennäköisempiä ensi-iskun kohteita.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Haluaako Venäjä sotaa?"

- Ei tietenkään. Se haluaa että sille antaudutaan ehdoitta ilman vastarintaa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Eipä ole viime aikoina näkynyt Bäckmaniakaan ennakoimassa, miten "me" otamme haltuumme Dnepropetrovskin heti Donetskin ja Luhanskin jälkeen.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

”On yksi asia, että on neutraaleja naapurimaita pohjoisessa, ja toinen, että on naapureita, jotka ovat pohjoisatlanttisen liittouman jäseniä”.

Niinpä kai. Kun Norja, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa ja Tanska ovat sen liittouman jäseniä, Venäjä ei Lavrovin oman ilmoituksen mukaan voi niihin hyökätä. Mikä se toinen asia taas olikaan?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Omituinen lausunto Lavrovilta DN:n haastattelussa:

” Mutta koska Ruotsin sotilaallinen infrastruktuuri tulisi alistetuksi Naton ylimpään komentoon, ryhtyisimme luonnollisesti tarvittaviin sotilaallisteknisiin toimenpiteisiin pohjoisilla rajoillamme, koska toisella puolen rajaa on sotilaallis-poliittinen liittouma, joka pitää Venäjää uhkana, Lavrov sanoo DN:lle.”

Siis se, että toisella puolen rajaa on sotilaallis-poliittinen liittouma, joka pitää Venäjää uhkana, antaa Venäjälle syyn ryhtyä tarvittaviin sotilaallisteknisiin toimenpiteisiin.

Herää kysymys lisäisivätkö vai vähentäisivätkö nämä sotilaalliset toimenpiteet uhkaa, jota rajan takana tunnetaan.

Tämä voi tietenkin olla lehden toimittajan onnettomasti muotoiltua tekstiä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä Lavrov oikeasti sanoi. Asia tulisi jotenkin ymmärrettäväksi jos virke päättyisi "jota Venäjä pitää uhkana".

Lavrovin sanomisia tällä palstalla on tulkittu muutenkin. Nimimerkki ”Kyy” kertoi, että vain natokiimaiset ovat tulkinneet Lavrovin aiemman haastattelun niin, että hän olisi sanonut, ettei Venäjä koskaan tule hyökkäämään Natomaan kimppuun. Kyyn mielestä kait Ria Novosti –lehti on pahasti natokiimainen: ” Лавров: Россия никогда не будет нападать на какую-либо страну НАТО”.

Käyttäjän NikoHaapaniemi kuva
Niko Haapaniemi

- Saksan ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier arvostelee Natoa liian aggressiivisesta politiikasta Venäjää kohtaan. Steinmeier kuvailee sitä Bild-lehden haastattelussa sodanlietsonnaksi.

Järkimiehiä vielä löytyy.

Toimituksen poiminnat