Veikko Huuska

Sotateollisuuden nousu ja ilmavoimien teknologinen kehitys: Vappukatsaus 2016

Sotateollisuuden nousu ja ilmavoimien teknologinen kehitys: Vappukatsaus 2016

*

Elämme vaiheessa, jossa sotilaallinen varustautuminen ja sotalaiteteollisuus kaikkine elementteineen kasvaa poikkeuksellisella nopeudella, ja samoin kasvavat valtioiden budjettien suuret sotilaalliset hankekustannukset.  Käänne kylmänsodan päättymisen jälkeisten pitkien vuosien tilanteeseen on silmiinpistävän jyrkkä ja täydellä syyllä voimme sanoa: Maailman talouden kasvu on laantunut, mutta militarisaatio kiihtynyt.

*

Pysäyttämätön suuntaus

Melkoisen kaukana sekä emotionaalisesti että reaalisesti tuntuvat juuri nyt olevan ne ajat, jolloin aseidenriisunta ja sen poliittisena myötäsiipenä esiintynyt yhteiseen tahdonilmaisuun perustuva suunnitelmallinen keskinäisriippuvuuden lisääminen näyttivät luovan positiivisen odotushorisontin koko globaalille yhteisölle. 

Siinä missä Euroopan ”kauhea vuosisata”, mailleen mennyt 1900-luku, saatettiin nähdä kavahduttavana esimerkkinä niistä kauheuksista, joihin kasvava nationalismi, äärimmäisyyksiin viety ideologinen vastakkainasettelu ja itsekäs taistelu luonnonvarojen ja kansakuntien herruudesta saattoi johtaa, - eikä vain yhden maanosan, vaan koko maailman; näkyvissä oleva 2000-luvun tulevaisuus kajasteli myönteisenä kumppanuuden ja hyvien tavoitteiden maana.

Juuri nyt näyttää siltä, että vastareaktion omaisena kasvanut kiihtyvä nationalismi, uskonnollinen fanatismi ja alueelliset jännitteet ovat perusta tälle menossa olevalle sotilaallisen uudelleenvarustautumisen ja sotaan valmistautumisen ajalle.

Yhdysvallat tekee parhaansa ottaakseen haltuunsa stratosfäärin, ja sen puolustusbudjetin summat alkavat kohota vähintään stroposfääriin: maanpuolustusbudjetin summa on tarkoitus hilat yli 1.750 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä.  Tämä vain yhtenä esimerkkinä mainiten.

Kansalaisina voimme aiheellisesti kysyä:

Mikä mahti maailmassa voisi tämän menon pysäyttää?

*

Lockhdeed Martin Corp. on löytänyt paikkansa eräänä puolustusteollisuuden johtavista konsortioista.  Eikä missään määrin sattumalta se kuuluu niiden kuuden suuryrityksen joukkoon, joille Suomen puolustusministeriö lähetti viime torstaina (21.4.2016) Suomen hävittäjäkaluston uusimiseen liittyvän tietopyynnön.  Siinä yhtiöitä pyydetään esittämään asian valmisteluvaiheeseen kuuluvat hahmotelmansa omasta tarjonnastaan; http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet/havittajahankkeen_tietopyyntovaiheeseen_osallistuvat_yritykset_esittaytyvat.7788.news

*

Lockheedein U.S. Airforcelta saama tilaus F-35 ”Lightning II” Joint Strike Figheters –koneista oli suurin yksittäinen tilausennätys, kunnes Northrop Grumma Corp. äskettäin sai vielä merkittävämmän tilauksen Yhdysvaltain ilmavoimilta.  Grumman saama tilaus koskee U.S. Air Forcen tilausta B-21 Long Range  Strike Bomber -koneista. 

Yhdysvaltain puolustusministeriön puolustushallinto kuuluu maailman ehdottomasti suurimpiin teollisuuden ”toimeksiantajiin”.  https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Sattuneestä syystä saattaa olla mielenkiintoista hieman tarkastella mainittua F-35 ”Lightning II” Joint Strike Fightersiä, - ja tehdä se juuri nyt.

*

Mainittu F-35 on saanut liikkeelle kiivaita arvostelijoita, mutta alan asiantuntijoista monet, erityisesti ne, jotka istuvat päättävissä elimissä, ovat esittäneet koneesta ylistäviä kannanottoja.

Lightning II:n arvellaan vauhdittavan osakkeenomistajien hyvinvointia tulevina vuosina.  Tätä näkemystä kenties konkreettisimmin tukee se seikka, että konetyyppi näyttää muotoutuvan ilmavoimien viidennen sukupolven hävittäjätyypiksi:

U.S. Airforce (Yhdysvaltain ilmavoimat) on valintansa tehnyt, ja U.S. Navy ja Marine Corps käyttävät sitä myös. 

Lisäksi monet liittolaismaat ovat ryhtyneet lentämään sillä, tai testaavat sitä.  Näihin kuuluvat muun muassa:

The United Kingdom´s Royal Air Force and Royal Navy;

Commonwealth´s Royal Canadian Air Force;

Royal Australian Air Force;

Israeli Air Force;

Japan Self-Defence Force;

sekä Italia, Turkki, Tanska, Norja ja Hollanti.

http://www.jsf.mil/

*

Niinpä ehkä voidaan sanoa, että Lightning II todella on ”yhdistetty” hävittäjälentokone (joint strike fighter), ainakin aiheesta kiinnostuneiden asiakkaiden perusteella asiaa tarkasteltaessa.  Nyt Suomi alkaa hivuttautua tähän ryhmään mukaan..

Asiakassuhde hävittäjä-hankinnoissa on keskimääräistä avioliitto pidempi, koneen elinkaari on noin 25-30 vuotta, ja käytännössä kaikki varaosa-, huolto- ja rakennehankinnat on vääjäämättömästi sidottu alkuperäishankinnan myötä yhteen toimittajaan.

*

Voidaan sanoa, että Lockheed on tätä nykyä melko luonnollinen ensipysähdyspaikka – tai sitä ei ainakaan voi kiertää – silloin kun päättäjät eri puolilla maailmaa tahtovat ”potkia renkaita” ja ryhtyä oikeasti leipomaan hankintojaan, kohdistuivat ne sitten maalle, merelle ja/tai ilmaan.

Lockheedin markkina-arvo ylittää nyt 68 miljardia dollaria – se on lähes tuplasti edellä mainitun Northrop Grumman markkina-arvon, vaikka sekin kuuluu alan TOP-5:n joukkoon.

Tosiasiassa sektorilla on vain yksi firma ylitse Lockhdeedin, nimittäin Boeing Co., mutta huomattava on, että merkittävä osa Boeingin arvosta syntyy kaupallisen lentotoiminnan parissa.

Toisin sanoen, puhtaasti puolustusvälinetoimittajana, Lockheed on ”sinisistä siivistä sinisin”.  https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Have_Blue HB

*

Ilmavoimien kaluston alalla ei tapahdu mitään, missä Lockheed ei olisi mukana.  Näin sanovat monet, yleensä hyvin asioista perillä olevat tahot.  Sen sanotaan olevan ”industry bellwether” – toimialansa kellokas.

Jopa viime vuosina – jotka finanssimarkkinoiden turbulenssin vuoksi eivät ole olleet helppoja oikeastaan millekään toimialalle – Lockheed paransi voittomarginaalejaan (7,8 % vuodelta 2015) ja veti oman pääoman tuoton 110 %:iin viime vuodelta.  Voidaan sanoa että alalla menee ”aika mukavasti”.  Wall Streetin suunnalta tulevat arviot ovat yksimielisiä siitä, että yhtiöllä on paksut päivät edessään.  Yhtiön tulos saattaa kohota osaketta kohden lähes 14 $:in vuoden 2017 loppuun mennessä.  Samaan aikaan liikevoiton odotetaan kohoavan jonnekin 50 miljardin taalan tasolle.

Mitä tulee näkymiin, suurten volyymien tilaukset näyttäisivät jatkuvan:

Esimerkiksi Yhdysvaltain laivasto ilmoitti äskettäin, että se aikoo ostaa seuraavien viiden vuoden aikana laivoja ja sukellusveneitä 81 miljardin dollarin edestä.  Lockheed näyttäisi olevan yksi suurimmista voittajista, jotka ”perkaavat” tämän potin.

*

Yhtiön kannalta näyttää korkean profiilin projektien jatko taatulta.  Äskettäin toimitusjohtaja Marillyn A. Hewson ilmoitti, että Lockheed on saavuttanut käännekohdan sen hypersonisen aseteknologian parissa (hypersonic weapons technology).  http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/16/lockheeds-marilyn-hewson-touts-breakthroughs-hypersonic-weapons/81836070/

Myös; http://www.popularmechanics.com/military/research/a19961/lockheed-is-planning-mach-6-warplane/

Jane Wellsin jälleen kerran hyvä artikkeli aiheesta CNBC:n sivuilla; http://www.cnbc.com/2016/03/16/lockheed-flies-into-uncertain-future-with-hypersonic-planes.html

*

Hypersoninen lento tapahtuu huippunopeuksissa, eli 6.000 – 12.000 kilometriä tunnissa –nopeuksilla. 

Katso tarkemmin Wikipedia-artikkeli: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_speed

Lausunnossaan Hewson sanoi:

Meillä on tuotannossa nyt hallittavissa oleva, pienen ilmanvastuksen omaava, aerodynaamisen rakenteen omaava kone, joka pystyy vakaaseen lentotoimintaan ääntä hitaammilla, äänennopeudella, yliäänisillä ja yliyliäänen nopeuksilla,  (subsonic, transsonic, supersonic and hypersonic speed), aina 6:n machin nopeuksiin asti”.  (6 mach = noin 7.000 km/h).

*

Käytäntöön tuotuna jos lennät koneella joka kiitää Mach 6 –nopeudella, voit lentää New Yorkista Los Angelesiin noin 30 minuutissa. 

Tällaisiin nopeuksiin pystyvien aseistettujen lentävien koneiden valmistaminen muuttaa kaiken – tai ainakin melko paljon – sotilaallisessa ilmailussa.  Sillä on luonnollisesti myös merkittäviä vaikutuksia kaiken kaikkiaan ilmailuun, puhumattakaan kaupallisen lentotoiminnan näkymistä.

Kuvia; https://www.google.com/search?q=hypersonic+hewson&biw=1536&bih=727&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjftKSt467MAhXBESwKHQ33DY4QsAQIMA&dpr=1.25

*

Mitä taas tulee ”hitaaseen” puoleen, Lockheed juuri ilmoitti 480 miljoonan dollarin sopimuksesta, joka koskee sen uusia hybridi-ilma-aluksia (hybrid airships/hybrid air vehicles; HAV).  Ne ovat uuden sukupolven ilmaa kevyempiä lentolaitteita (new generation of lighter-than-air vehicles), tai blimps – kuten niitä myös kutsutaan.

Aiheesta; http://www.hybridairvehicles.com/

http://www.lockheedmartin.com/us/products/HybridAirship.html

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-venture-lifts-off-with-loi-for-12-hybrid-ai-423688/

Lockheed Martin - P-791 Hybrid Aircraft [480p] vm. 2006: https://

A new generation of airships is born; http://www.newyorker.com/magazine/2016/02/29/a-new-generation-of-airships-is-born

Euroopassa; http://ec.europa.eu/research/infocentre/article_en.cfm?id=/research/headlines/news/article_16_03_04_en.html?infocentre&item=Infocentre&artid=38497

*

U.S. Air Force (USAF) - Yhdysvaltain ilmavoimat pani pystyyn ilmavoimien voimannäytön, vähän ikään kuin terveisinä Vapun ohimarssin vastaanottamiseen Punaisella torilla valmistautuvalle naapurimaamme presidentille Vladimir Putinille. 

Tämä Show on laitettu verkkoon viikko sitten keskiviikkona 20.4.2016;

“The US Air force put on another show of force with F-18 F-15 B2 bomber and F-22 to send a clear message to Putin.

The United States Air Force (USAF) is the aerial warfare service branch of the United States Armed Forces.”

https://

Katsellaan minkälaisia kuvia tulee torilta – ja yhteisharjoituksenkin tiimoilta.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Tässä samaa asiaa liipaten vähän enemmän Suomalaisnäkökulmasta blogi:
http://petrimkel.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216034-h...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Kiitos, Petri. Hyvä katsaus sinulla. Niitä intohimojakaan tuskin vältetään, luulisin, muistellen menneitä hankintoja.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

eikös tuo f35 ole f22 raptorista karvalakkimalli jota usan puolustusministeri antaa myydä ulkomaillekkin?

se että usa pistää törkeitä summia rahaa puolustusmenoihin, ei tarkoita aina että määrät olisi suurempia. varmaankin tuotantokustanukset vastaaville laitteille valmistettuna esim. venäjällä olisivat huomattavasti halvemmat.

voisi kuvitella (luvut heitetty hatusta) että esim PAK FA T-50, maksaa tuotannollisesti viidenneksen f-35:sta mutta taisteluteholtaan vain 4/5 tai 3/5 f-35:stä.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Joo kyllä. Hinta rakentuu monimuuttajista, joten hieman vaikea yleensäkään puhua siitä. Keskeisiä ovat tietysti poliittiset ja tuotantotekniset tekijät, mutta myös "herkut" ja se varsinainen teknologinen vaatimustaso, sekä oman suorituskyvyn että viholliseen liittyvän kyvyn taso. Nimellishintaa voidaan myös muokata huoltopalveluiden yms. elementtien välisin painotuksin.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Käsittääkseni kolmevitosesta on eri malleja ja jotakin niistä annetaan myydä ulkomaillekkin.
Raptorissa oleva häiveteknologia on ilmeisesti tuo vientikiellon syy.

Sen mitä noista on lukenut niin projektit jotenkin muistuttaa kotimaista tietojärjestelmien ostoa.

Ostaja ei ole ihan tarkkaan tiennyt mitä pitäisi ostaa ja myyjä haistanut tämän ja myynyt lentokoneita jotka ei ole oikein hyviä missään.

Käyttökulutkin on luonnollisesti karannut käsistä esim F-16 verrattuna.

Kuten blogisti kirjoitti ainakin myyjällä menee tällä hetkellä hyvin.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Lentokone onkin varmaan hyvä ja turvallinen väline sodassa kuten USA osoittaa Irakissa ja Afganistanissa.
(Talebaneilla ja Isisillä ei ole ilmapuolustusta)
Tuskin Venäjäkään olisi Syyriaan mennyt jos se olisi vaarallista ollut.
Amerikkalaisten on jatkettava kerran aloittamaansa hamaan tuomiopäivään.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Viime uutisten mukaan J-35:n pahimmat ongelmat ovat ratkeamassa ja kone yltää lopulliseen taisteluvalmiuteen vuoden 2017 lopussa, mikä tarkoittaa neljä kuukautta myöhässä alkuperäisestä aikataulusta.
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space...

Lisäys:
Defense Newsin 2015 Top 100 listalta löytyy sata suurinta puolustustarvikkeita valmistavaa yritystä. Näiden yhteenlaskettu puolustustarvikkeiden myynti vuonna 2014 oli 386 mrd $. Luku varmaan hieman kasvoi viime vuonna.
Seuraavat luvut em. listalta ovat vuoden 2014 liikevaihtoja mrd $:na (sulkeissa puolustustarvikkeiden %-osuus yrityksen koko liikevaihdosta). Seuraava kuuden kärjen kotipaikka on muilla USA paitsi BAE:lla Englanti: Lockheed Martin 40,1 (88%), Boeing 29,0 (32 %), BAE Systems (UK) 25,4 (93%), Raytheon 22,2 (97%), General Dynamics 18,6 (60%), Northrop Grumman 18,4 (77%) ..
http://people.defensenews.com/top-100/
SIPRIn arvioimia puolustusbudjetteja 2015 (mrd $): USA 596, Kiina 215, Saudi-Arabia 87, Venäjä 66, UK 55, .. koko maailma yhteensä 1676.
http://www.sipri.org/googlemaps/milex_top_15_2015_...

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Suomalaisen pankin asiakkaalle lienee täysin mahdollista hankkia omistukseensa minkä tahansa haluamansa läntisen pörssiyhtiön osakkeita?

Jos Lockheed Martin Corporationilla pyyhkii niin hyvin kuin blogi ja sen jälkeiset puheenvuorot antavat ymmärtää, kannattaisi ehkä sijoittaa sen osakkeisiin nyt, vaikka firman demonisoiminen on tietenkin paljon jännempää ja monille palkitsevampaa, jopa moraalisesti yleväksi koettua.

Markkinataloudessa ei kannata tappiollisesti tuottaa pitkän päälle yhtään mitään, aivan toimialasta riippumatta.

Osaako Lockheed Martin hommansa omalla alallaan? Ainakin sen edeltäjäyhtiöiden historia tuotteineen on vaikuttava, ja niin on myös liikevaihto aikojen saatossa. Maailman talouden kasvu on laantunut, mutta militarisaatio kiihtynyt -- siispä kyseessä vaikuttaisi olevan ilmeinen talouskasvun teollisuusala lähdössä uuteen nousuun.

Ihmislaji on oman historiansa aikana kehittynyt hyvinkin taitavaksi lajitoveriensa hengiltä ottamisessa, vaikka nykyihmisenkin saa edelleen tapetuksi vaikkapa kivikirveellä. Ihminen on nerokas kehittämään avukseen työkaluja ja menetelmiä, eikä sodankäynti eroa siinä suhteessa ihmisen muista pyrkimyksistä motivoidessaan kehittämään tehokkaaseen ja hallittuun tappamiseen tarkoitettuja koneita eli asejärjestelmiä.

Teknologian viimeisimpiä oivalluksia soveltavat hyvällä menestyksellä mm. Jaakko Korpi-Anttilan yllä luettelemat yhtiöt, Venäjällä taas panevat parastaan asejärjestelmäkehityksessä mm. Votkinsk Machine Building Plant, (Федеральное государственное унитарное предприятие «Воткинский завод»), KB Mashynostroyeniya ja Suhoi (Компания "Сухой").

Mistä sitten on peräisin nyt meneillään oleva aseteollisuuden piristysruiske? Tarjontaa ei synny ilman kysyntää, ja asejärjestelmien kysyntää luovat viime kädessä poliittiset päätökset. Kuka sitten on primus motor sen laatuisille kysyntäpiikeille, joita olemme parin viime vuoden ajan todistaneet?

Tätä on puitu jo pitkään ja hartaasti Puheenvuoron eri blogeissa pääsemättä siitä yhteisymmärrykseen, enkä omalta osaltani viitsi tällä kertaa lähteä osoittamaan sormella, kenen tai keiden ansiosta planeetallamme on lähimmän 10 vuoden sisällä merkittävästi enemmän merkittävästi entistä tehokkaampia asejärjestelmiä maalla, merellä, ilmassa, avaruudessa ja kyberavaruudessa kuin mitä on tänä päivänä.

"Kansalaisina voimme aiheellisesti kysyä: Mikä mahti maailmassa voisi tämän menon pysäyttää?", kysyy Veikko Huuska hyvistä syistä.

Niinpä niin -- mikä mahti voi vaikuttaa suurvaltajohtajien korvien väliin? Ainakaan en tiedä yhtään liikeyritystä, jonka tuotteilla siihen pystyttäisiin, enkä yhteiskunnallista liikettä, joka vaikuttaisi sillä tavoin. Suomessa kokeiltiin tähän tarkoitukseen taannoin ennakkoluulottomasti mm. liikennöimistä taiteilijoiden rauhanjunalla, josta Veikko Huovinen kirjoitti mainion pakinan, mutta silloiset kokemukset eivät liene olleet kovin rohkaisevia, koska kukaan ei ole viime aikoina ehdottanut paluuta samaan konstiin.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Fiksuna miehenä Hannu oivalsi ytimen;
"Jos Lockheed Martin Corporationilla pyyhkii niin hyvin kuin blogi ja sen jälkeiset puheenvuorot antavat ymmärtää, kannattaisi ehkä sijoittaa sen osakkeisiin nyt, vaikka firman demonisoiminen on tietenkin paljon jännempää ja monille palkitsevampaa, jopa moraalisesti yleväksi koettua."

Sen verran olen perillä tuosta näkökulmasta, että jutussa mainitun Northrop Grumma`n osakekurssi on viimeisten 12 kk aikana kohonnut 23,5 %. Se lähti nousuun ja mainitun ison toimituspaketin kilpailutusvaiheessa, ja etenkin kun alkoi hitaammallekin erottua, että NG on se, joka jättitilauksen tulee saamaan. Mutta kaiketi senkin osakkeessa on vielä kasvunvaraa?
Lockheedin kursseja en nyt ehdi poimimaan, kun täytyy kiirehtiä tärkeämpien asioiden pariin, mutta luulen, että näkymät ees ja taappäin ovat kutakuinkin samat.

Muuten: kiitoksia kaikille kommentoijille mielenkiintoisista näkökulmista ja tiedoista!

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Vuodesta 2011 jatkunut Lockeed Martinin osakkeen nousu on edennyt tasaisen vakuuttavasti:
Ks. 5 vuoden käyrä klikkaamalla 5y: http://www.marketwatch.com/investing/stock/lmt
Analyytikoiden suositus: osta tai pidä, ylipainota

Northrop Grumman Corporation nousee sekin pörssissä tilapäisistä notkahduksista huolimatta 5 vuoden aikavälillä:
http://www.marketwatch.com/investing/stock/noc
Analyytikoiden suositus: osta tai pidä, ylipainota

Mikä lieneekään Yhdysvaltain tulevien presidentinvaalien tuloksen vaikutus kurssikehitykseen...?

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

> #8 / HM: "Mistä sitten on peräisin nyt meneillään oleva aseteollisuuden piristysruiske?"

Innovaatioista: Maailmasotien syttymissyynä on ollut uusi metallin työstömenetelmä lähinnä sorvaus. Ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä keksittiin pikateräs ja toisen maailmansodan kovametallipalat. Kummatkin keksinnöt saivat aikaan hyppäyksen sorvausnopeuteen eli kranaattien valmistuskapasiteettiin. (Tämä oli erään metallialan professorin näkemys.)

Minua on vaivannut ensimmäisen maailmansodan syttymissyystä eräs väite, jonka joskus luin jostakin. Ennen tätä varustautumiskilpa oli käynyt kuumana jo vuosia Euroopassa ja yleinen mielipide oli, että kun kerran on hankittu näin massiivinen määrä sotatarviketta, niin pitäähän ne myös hyödyntää, etteivät satsaukset mene turhaan. Siis oli olemassa suotuissa alusta sotahulluudelle..

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Aika kinkkinen muna-vai-kana -kysymys on tämä sotateollisuus kaiken kaikkiaan.

Innovaatioista vanhemmalta ajalta on mainittu satulan jalustin: sen ansiosta ratsastaja saattoi pysyä aiempaa tiukemmin satulassa, vaikka käyttikin lihasvoimansa tiukempaan otteeseen peitsestä, jolla hän nyt kykeni suistamaan vastustajansa tai lävistämään hänet. Vasta-aseeksi keksittiin haarniska, ja feodaalisessa valtiojärjestelmässä silloisen sotalaitoksen ratsastavien ritarien yhteiskuntaluokasta tuli merkittävä vaikuttaja.

Vaikka kertyneet runsaat varastot sotatarvikkeita ovat voineet joskus houkutella käyttämään niitä hyökkäyksellisesti, ei läheskään aina ole käynyt niin. Suomen tykistöllä oli jatkosodassa ampumatarvikkeita kerrankin runsaasti, joten huolimatta sodasta ja sodanjälkeisistä ampumaleireistä tykinammuksia jouduttiin 1980-luvulta lähtien tuhoamaan lisäksi massoittain räjäyttämällä. Suomen aseteollisuuden sotien jälkeen panssarintorjuntaan kehittämä raskas sinko ei koskaan joutunut tositoimiin, nyt niitä on nähtävissä enää museoissa. Kylmän sodan jäljiltä Yhdysvalloissa on tuhansittain Arizonan autiomaahan ulkosalle kuivaan ilmastoon varastoituja käytöstä poistettuja taistelulentokoneita hiljalleen rappeutumassa paikalleen. Monet asejärjestelmät, kuten taktisia ydinaseita ampuva tykistö, 1960-luvun ilmatorjuntaohjukset tai kaikki tähän mennessä Ruotsissa kehitetyt sotilaslentokoneet ovat tulleet elinkaarensa päähän ilman, että laukaustakaan on niillä ammuttu muuhun kuin koulutukseen.

Mutta ikävä kyllä, aseellista voimaa on käytetty Ukrainassa tappamisen tarkoituksessa 2014 alkaen ja näinä aikoina lipun näyttäminen ja sotilaallisen voiman osoittaminen eri tavoin palvelee poliittisia päämääriä, eli toimii vallankäytön välineenä Clausewitzin oppien mukaisesti, vaikka ilmisotaa onkin käyty vain rajatuilla alueilla. Huonommaksi muuttuneessa ilmapiirissä näkisin syyn myös yleiselle aseteollisuuden piristysruiskeelle ja seuraavalle kilpavarustelun kierrokselle kautta kehittyneen maailman.

Teknisille innovaatioille löydetään hanakasti sotilaallisia käyttötarkoituksia, mutta on toki toisinkin päin: alun perin sotilaallisiin tarkoituksiin kehitetylle tekniikalle on usein löytynyt myös arvokkaita rauhanomaisia sovelluksia, joista esimerkkeinä tutka, suihkumoottori, satelliitit, kaikuluotain, tietokone, radiopuhelin, navigointijärjestelmät, siviilihelikopterit ja kuljetuslentokoneet.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset