Veikko Huuska

Auto-lainakupla muhii Yhdysvalloissa

Auto-lainakupla muhii Yhdysvalloissa

*

Auto kuuluu Amerikkalaiseen unelmaan sen keskeisenä osana.

Autokauppa ja siihen liittyvä autolainoitus kukoistaa Yhdysvalloissa.  Yhteensä Yhdysvaltain autolainat kasvoivat määrältään jopa 50 % vuodesta 2010 viime vuoden 2015 loppuun mennessä.

*

1000 miljardia autolainoja ongelmissa

Jossain määrin huolestuttavalta kuulostaa tieto siitä, että enemmän kuin 1.000 miljardin dollarin edestä autolainoja on maksamatta.  Kansainvälinen tietopalvelukonserni Experian laskee, että hoitamattomista autolainoista noin 205 – 388 miljoonaa dollaria on subprime-lainoja, eli kaikkiaan noin 15-20 % kokonaislaina massasta. https://en.wikipedia.org/wiki/Experian

*

Déjà-vu

Tuntuu ikään kuin olisimme nähneet tämän joskus aikaisemmin – tosin paljon huonommissa oloissa – siis vuonna 2007.

https://fi.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0-vu

*

Yhdysvaltain subprime-lainamyrsky 2007

Tutkikaamme asiaa hieman lähemmin.  Yhdysvaltain asuntokauppaan sidotuista subprime-lainoista oli vuonna 2007 maksamatta 1.300 miljardia dollaria ( – tämä luku perustuu FED:in silloisen pääjohtajan Ben Bernanken puheenvuoroon toukokuussa 2007) -  ja kiinnitysluottoja ja MBS-johdannaisia, jotka perustuivat subprime-lainoihin, oli jäljellä luultavasti tuplasti eli 2.000 – 3.000 miljardin dollarin edestä.  Ne olivat maksamatta, koska velalliset eivät pystyneet maksamaan niitä.

*

Autokaupan tuhannen miljardin subprimelainat eivät edusta yhtä syvää velkamonttua kuin asunto-lainat 2007.

Silti, jos – tai kun – subprime autokupla poksahtaa, se tulee olemaan sotkuinen tapaus.

*

Finanssikriisi 2007 alkoi maksuviivästyksistä, ja nyt subprime autolainat ovat alkaneet ajautua samoille poluille.

Fitch Ratingin mukaan 60 päivän (deliquence rate) maksuviivästymästä seuraava indeksoitu korkotaso arvopaperistettujen subprime-(securitized) autolainojen kohdalla on jo 5,16 %.

Se on enemmän kuin Suuren laman (1930-luvulla) aikaan, ja korkeammalla tasolla sitten vuoden 1996.

Arvopaperistettujen subprime-autolainojen nettotappiot ovat  Standard&Poorsin tietojen mukaan peräti 7,5 %.  Subprime-autolainojen markkinat ovat isot ja kasvavat päivä päivältä, koska yhä enemmän toimijoita ryntää kentälle pelaamaan tätä suurta peliä.

Paitsi sellaiset pankit kuin Wells Fargo ja Ally Finance, subprime autolainoja tarjoavat myös pienet, nopeasti kasvavat ilman pankkitaustaa olevat vipurahastot ja monenkirjavat pääomarahastojen inkubaatiokehtojen aikaansaannokset.

*

Kasvun kiihdyttäjät

Yritykset, jotka ovat erikoistuneet subprime-luotonantoon kuten OneMain Holdings Evansville Ind. ja Avant, joka on chigagolaisperusteinen online-lainoittaja, ovat luoneet noin 2.800 miljardin dollarin edestä vakuudettomia henkilökohtaisia lainoja vuodesta 2012 lähtien, ja autobuumin alettua kärkkäästi hyökkäsivät tälle kasvualalle, onhan se kovin ”muodikasta”.

FDIC:in entinen johtaja (2006-2011) Sheila Bair liittyi juuri tuolloin Avantin hallitukseen, ja vetosi ekspansiivisen lainoituksen puolesta, vedoten pitkäaikaiseen haluunsa ”tehdä luotot laajemmin ihmisten saataville”.  Mutta se onkin sitten ihan eri juttu.  https://en.wikipedia.org/wiki/Sheila_Bair

Niin tai näin, Sheila Bairin sanalla on merkitystä; Forbes rankkasi hänet finanssiturbulenssin kiihkeinä vuosina 2008 ja 2009 maailman toiseksi vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi, ykkönen oli liittokansleri Angela Merkel.

*

”Kultaryntäys”

Syy siihen helppouteen ja nopeuteen, jolla niin monet start-up –lainoittajat pääsivät liiketoiminnan vauhtiin ja kasvuun kiinni, on se, että suurin osa autolainoista on arvopaperistettu ja myyty sijoittajille.

Toimikoon todisteena sektorin – siis arvopaperistettujen subprime-autolainojen - nopeasta kasvuvauhdista se, että Exeter Finance, joka arvopaperistaa lainat ja markkinoita niitä, on nyt kolmanneksi suurin subprime autolainojen tarjoaja, ja sen lainakanta kasvoi kolmen vuoden takaisesta 150:sta miljoonasta dollarista nykyiseen yli 2,8 miljardiin dollariin.

Tämä on tuottoisaa liiketoimintaa kaikkiaan… mutta se ei ole kestävää.

Sen vakautta ja lopullista tuottoisuutta heikentää myös jatkuvasti kasvava, kyseenalaisia lainakäytäntöjä hyödyntävä kilpailu.

*

Aina vain hurjempaa kohti

Luotonantajat rahoittavat paitsi uusia autoja, myös käytettyjä autoja; ne rahoittavat kaikkea alkaen ennakkomaksuista ja takuusummista aina pohjamaalauksiin asti.

Uskokaa tai älkää, mutta nyt ne tarjoavat jo suoraan kassasta uudelleenrahoituksia.

Aivan oikein – subprime-autolainan ottaja jälleenrahoittaa jo kalliin autolainansa ja ottaa käteistä ulos.  Tietynlainen pyramidipeli siis.

Ja koska peli on niin tuottoisaa, kasvava ja koveneva kilpailu alentaa standardeja ja panee lainanantajat venyttämään rajojaan ja lainanantoaan aina vain ”huonompiin lainanottajiin”, koska korotetuista koroista huolimatta ottajia piisaa.

Tiedämme kaikki mitä tästä seuraa: tämä tulee päättymään huonosti.

Luotonantaja velottaa näissä erikois-keiseissä yleensä jotain 9 %:n ja 36 %:n välillä, mutta jo 9 % on melko harvinainen taso.  Vertailun vuoksi mainittakoon, että 60 kuukauden uuden auton

*

Subprime autolainojen keskimääräinen laina-aika on 72 kuukautta.  Vaikka pidennetyt laina-ajat pienentävät kuukausieriä, se ei poista ongelmia silloin kun laina jää maksamatta.

Subprime autolainakupla on tosiasia.  Autokuplan puhkeamisella ei todennäköisesti olisi yhtä tuhoisia vaikutuksia maailmantalouteen kuin vuoden 2007 asuntokuplan puhkeamisella.  Näin ainakin yhdysvaltaliset analyytikot laskevat tänään.

*

Esimerkki

Yksi suurimmista subprime autolaina-pelin toimijoista on Santander Consumer USA Holding –konserni.  Se on osa Banco Santander SA:ta, eli tunnettua espanjalaista jättipankkia.

Vielä pari vuotta sitten tammikuussa 2014 Fortune kirjoitti, että Espanjan suurin pankki on vaikeuksissa.  http://fortune.com/2014/01/03/spains-largest-bank-is-in-trouble/  ja vajaa vuosi sitten, kesällä 2015 FED kehoitti Santanderin US yksikköä ”ryhdistäytymään”: http://www.wsj.com/articles/fed-hits-santanders-u-s-unit-with-sweeping-enforcement-action-1436284303  ja Bloomberg kirjoitti viime tammikuussa (11.1.2016), että Santander ei löydä sen viisastenkiveä: http://www.wsj.com/articles/fed-hits-santanders-u-s-unit-with-sweeping-enforcement-action-1436284303  The Guardian kirjoitti Santanderista tässä kuussa mm: http://www.theguardian.com/business/santander

Santanderin taannoiset pulmat sattavat olla vielä yhden ja toisen muistissa.  Yhdysvalloissa Santanderin (SC) tilinpäätöksen hyväksyminen on viivästynyt pari kertaa, koska se on joutunut arvopaperimarkkinavalvojien määräyksestä oikaisemaan kolmen vuoden tuloksiaan, koska niissä on ilmennyt ”olennaisia heikkouksia” (material weakness).

Oletettavasti erehdyksessä, kuten aina.  SC ei ole riittävällä tavalla säädellyt luottotappioitaan, jotka sattumoisin osoittautuivat suuremmiksi, kuin mitä he tiesivät.  ”Ongelmaluottojen uudelleenjärjestelyn” jälkeen Santander Consumer`in viime vuoden 2015 neljännen neljänneksen tulos tippui kertakaikkisen alas, eli 12 miljoonaan dollarini, kun ennakkotiedoissa ilmoitettiin 67,7 miljoonaa $.

Tulos on huono, mutta mikä pahinta: se tulee huononemaan.  Jonkinasteiseen huoleen antaa aiheen se, että huolimatta näistä ”korjauksista” yhtiön ilmoittama voiton vuosille 2014 ja 2015 kerrotaan valahtaneen vain 5 % per vuosi.  (lähtötaso on siis onnettoman alhainen).

Kaikki ei ole kohdallaan yhtiössä.

Ja kaiken lisäksi yhtiö ilmoitti tammikuussa 2016, että vuosi 2016 tulee olemaan kiristyneen kilpailutilanteen vuoksi ”entistä kovempi”.

Koko tämä subprime autokuplan ympärillä pyörivä karuselli on kiihtyy, ja keskipakoisvoima tulee väistämättä heittämään paljon ratsastajia räikein värein maalattujen ponien satulasta… out of hell.

*

Lue lisää Banco Santander`ista:

Wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Banco_Santander

Kannattanee panna merkille, että BS-Pankilla on toimintaa myös Suomessa:

Santanderilla on rahoitusalan liiketoimintaa myös Suomessa. Lisäksi Santander osti 2009 alussa GE Moneyn Suomen liiketoiminnat, joita on ryhdytty hoitamaan Santander Consumer Financen alla.

https://www.santanderconsumer.fi/

Ja kas: Santander on Suomen suurin autoluotottaja”

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

CNBC, 1.4.2016:

Sheila Bair goes the fintech route
Ex-FDIC chair joins online lender Avant’s board, as budding fintech industry start-ups lure former government officials.

Lähde: CNBC 1.4.2016; http://www.cnbc.com/2016/04/01/
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

The Guardian, 8.4.2016;

Espanjalaiset asiakkaat voittivat kuoletuslainoja koskevan maksukiistan mm. Santander-pankin kanssa.

Banks including Barclays and Santander lose class action lawsuit against minimum payments

http://www.theguardian.com/business/2016/apr/08/sp...

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Jos nämä hirvittävät, niin kannattaa perehtyä jenkkien opintolainoihin - ensimmäiset anteeksiantamiset ovat jo pöydällä.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Stalinin mukaan kommunismi saavutetaan, kun valtion kontrolli vedetään äärimmilleen - ad absurdum. Äärimmäinen kontrolli romuttaa itsensä.

Santanderin mukaan kommunismi saavutetaan sillä, että kaikki ovat korvian myöten veloissa. Kun kaikilla on vain velkaa, raha kuolee.

Mikä on hullumapaa, kuin ostaa velkarahalla auto?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset