Veikko Huuska

Kiina kasvaa ja kasvaa paljon

Kiina kasvaa ja kasvaa paljon

*

Joskus totuus on hyvin hienosäikeinen juttu.  Joskus muutama desimaali vaikuttaa kokonaiskuvaan; joskus tuntuu että liian monet toistavat vain muiden jo aiemmin lausumia asioita, vaivautumatta perehtymään itse asiaan.

Tämänkaltaisia tuumailuja ei voi välttää, kun silmäilen suoraan hevosen suusta saamiani tuoreimpia Kiinan kansantalouden tunnuslukuja.

*

Tuoreimman ennakkotiedon mukaan Kiinan BKT kasvoi 2015 aikana 6,9 %.

Edellisen vuoden 2014 kasvuluku oli 7,3 %.  Eroa on -0,4 % -yksikköä. 

Pisaran alle puoliprosenttia, ja negatiivisen puolella: mutta negatiiviset otsikot ja väitteet ovat maalanneet tilanteen aivan muuksi: paljon pahemmaksi, paljon mustemmaksi, paljon toisenlaiseksi.

Nämä karut otsikot ovat hermostuttaneet sijoittajat, jotka joukkokäyttäytymisellään ovat myötävaikuttaneet reaalitilanteeseen ja maisemakuvaan.  Huolestuneisuus on ollut määrite, joka tämän jälkeen on parhaiten kuvannut toimintatilanteen yleistä henkeä.

*

Kiina kasvaa

Tosiasia kuitenkin on, että Kiina kasvaa ja Kiina on edelleen yksi maailman nopeimmin kasvavista talouksista.  Sen talous paisuu kolme kertaa nopeammin, kuin Yhdysvaltain talous, ja kuusi kertaa nopeammin kuin Euroopan talous.

Tämä prosenteissa lausuttuna.

Reaalisena talouskasvuna Kiinan hienokseltaan hidastunut talouskasvu on edelleen maailman suurinta, lasketaan sitä yuaneina tai dollareina - tai pullana ja asfalttina.

*

Yuanin ohjaus

On tärkeää muistaa, että Kiina-huolet alkoivat puhtaasti finanssiaalisesta liikusta, jonka Kiinan Keskuspankki, ilmeisen harkitusti, teki, alentaessaan ohjatusti yuanin vaihtokurssia, jotta se olisi kilpailukykyisempi levottomasti sahaavaan Yhdysvaltain dollariin nähden.

Ilmeisesti tämä yksittäinen toimenpide, joka oli poikkeava, sai suhteettoman voimakkaan vaikutelma-arvon, ja ainakin osittain spekulanttien vauhkoontumisen tuloksena.

Kiinan huusholli kääntyy koillista kohden kadehdittavassa kulmassa – etenkin kun sitä vertaa epävakaisiin ja rämpiviin Länsimaihin.

Esimerkkejä:

Autokauppa hypähti, verokannustimilla toki sestoen, 18 % joulukuussa edellisestä vuodesta.  Ja se oli kolmas kuukausi peräperää kaksinumeroisin kasvuluvuin.

Taloustieteilijät ennustavat, että vähittäiskaupan kasvu nousi joulukuussa 11,3 %:iin, missä oli hienoinen kasvunlisä marraskuuhun verrattuna, jolloin kasvu oli 11,2 %.

Trendeistä voisi todeta, että e-kauppa kehittyy vauhdilla maaltamuuton ja keskuksien kasvun edetessä, ja ”teknokeskeisen keskiluokan” muotoutuessa (the rise of tech-centric middle class).

Forrester arvioi, että online-myynti, mukaan lukien mobiililaitekauppa, oli Kiinassa vuonna 2014 noin 307 miljardia US Dollaria.  Vuonna 2019 tämä luku nousee yli kolminkertaiseksi, eli yli 1.000 miljardiin dollariin.  Nousun arvioidaan olevan ”nousujohteista”, eli ei viivotinsuoraan lineaaristi, mutta tuosta voisi lyhyelläkin matematiikalla arvioida seuraavan sarjan:

2015; 390 miljardia $

2016; 485 mrd $

2017; 600 mrd $

2018; 745 mrd $

Voisi olettaa että ne joilla on rohkeutta ja pelivaraa hypätä kasvurattaille, tekevät aikanaan tilin.  Tietenkin normaalein edellytyksin, jotka aina liittyvät kasvun jatkuvuuteen.

*

Uber valtaa Kiinaa ylhäältä alas

Moniko huomasi vuodenvaihteessa uutiset, joiden mukaan Uberin panostukset ja tuotot Kiinassa ovat kasvussa, konsernin arvon ennustetaan Kiinan markkinoilla ylittävän jo 7 mrd $ rajan.  Uberin tiedetään tekevän merkittävän avauksen 2016.  Yhtiö toimii jo 22 Kiinan suurkaupungissa, ja se on nyt siirtymässä toisen ja kolmannen asteen kaupunkeihin Kiinan kansantasavallan alueella.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uber_(yritys)

Uber aikoo käynnistää toiminnan 15 uudessa kaupungissa Sichuan (ennen sanottiin Setusuanin) maakunnassa Kiinalaisen kuukalenterin mukaisena Uuden vuoden päivänä, maanantaina 8.2.2016.

http://aiheet.domnik.net/kalenteri/kiinalainen-uusivuosi.shtml

Sichuan maakunnassa asuu 80 miljoonaa ihmistä – saman verran kuin Saksassa -, ja maakunnan pääkaupunki, Chengdu, on Uberin TOP 1 eli maailman suurin toimintakaupunki, vain yhdeksän kuukautta sen jälkeen, kun firma aloitti toiminnan siellä.

*

Uusi MaailmanJärjestys - UMJ

Ja tämä on vain alkua Uberin kunnianhimoiselle ”maihinnousulle” Kiinaan.  Se aikoo käynnistää palvelut 100 Kiinan kaupungissa tämän vuoden loppuunmennessä.  Että ainakin yksi sektori kasvaa Kiinassa. 

Alkaakin näyttää siltä, että maailmankaupan ja liiketoiminnan globaali normi laaditaan – ei ainoastaan tulevaisuudessa, vaan jo tänään ja tässä hetkessä – Kiinassa, ja yleensä Tyynenmeren altaan piirissä.  Euroopan Unioni ja sen normatiivinen vaikutusvalta rapistuu kuukausi kuukaudelta. 

Uudet voimat, uudet markkinat vain menevät menojaan, ja kysymys kuuluukin, onko meidän, Euroopan, ja länsimaisten ihmisten vain tyytyminen siihen Uuteen MaailmanJärjestykseen, jonka tämä uusi valtavirta taistelussa auringosta, luo? 

Vai onko Lännellä enää puhtia ja mahtia vaikuttaa kaupan ja talouden pelisääntöihin, liiketapaan ja normeihin?  http://yle.fi/uutiset/uber_lopettaa_kiistellyn_taksipalvelunsa_ranskassa_toistaiseksi/8125700

Katso lisää esim. hakusanoilla: Uber Ranska

Tässä iso pähkinä niin Brysselille, kuin Helsingille – ja meille suomalaisille.

Maailma ottaa uuden asennon: se ei tee sitä entisen alokkaan tavoin, viilaamalla entistä olomuotoaan, vaan ottamalla kirjaimellisesti ”uuden asennon”. 

Ja alokaskin on vaihtunut melkein vaivihkaa.  Viilaajat, mitä he tekevät jatkossa?

*

Maailma tasoittuu

Vuonna 2010 maailman kulutuksesta toteutui kehittyneissä maissa eli käytännössä ns. Länsimaissa 26.000 miljardin US Dollarin edestä;

kehittyvien maiden osuus oli 12.000 miljardia dollaria. 

Jakosuhde:

Kehittyneet (länsimaat): 68,4 %

Muu maailma: 31,6 %

*

Vuonna 2025 eli 9 vuoden päästä lasketaan kulutuksen ja jakosuhteen olevan:

Kehittyneet (länsimaat): 34.000 miljardia dollaria = 53,1 %

Muu maailman (kehittyvät maat): 30.000 miljardia dollaria = 46,9 %.

Lännen kasvu: 8.000 miljardia dollaria;

Kasvavien talouksien kasvu: 18.000 miljardia dollaria.  (= 10.000 miljardia enemmän kuin Länsi)

Tämä merkitsee, että kehittyvien maiden kulutus kasvaa vajaassa vuosikymmenessä lähes kolminkertaiseksi – kasvuprosentti liki 200 %, kun kehittyneiden maiden kasvaa samana aikana vain 25 %.

Missä vaiheessa Länsi jää ”hopealle”?

*

Kiina on jo nyt hyvänä kakkosena (USAn jälkeen) monella alueella.  Niinpä se on toiseksi suurin lentomatkustuksen markkinoilla, ja Kansainvälisen Ilmailualan järjestön IATA:n (International Air Travel Association) mukaan Kiina ohittaa Yhdysvallat  noillakin markkinoilla kahden vuosikymmenen aikan.

Emerging Markets Internet and Ecommerce ETF (EMQQ) ilmentää Kiinan nousua tuollakin sektorilla.

Bitauto Holding Ltd (BITA) on eräs vahva nousija Kiinan kasvavilla sähköisen kaupankäynnin markkinoilla.  Yhtiö tarjoaa Internet-sisältöjä ja online-markkinoinnin palveluja autoteollisuudelle.  Teollisuusasiantuntija McKinsey & Companyn raportti kertoo, että SUV-myynti kolminkertaistuu Kiinassa vuoteen 2020 mennessä, vaikkakin henkilöautokauppa muodostaa edelleen valtavirran markkinoilla.  Kiinan koko sektorin kasvun lasketaan olevan 34 % seuraavien viiden vuoden aikana.  Yhdysvalloille lasketaan vain 14 % kasvua.

*

Vielä yksi kuriositeetti

Qihoo 360 Technology Co. Ltd (QIHU) on eräs EMQQ:n kasvusuosikeista.  Qihoo on paljasjalkainen kiinalainen tietoverkkojen turvallisuuteen keskittynyt yhtiö.  Se on jo nyt erittäin suuri juttu, koska tietoalalla vallitsee tunnetusti luottamusvaje Yhdysvaltain ja Kiinan toimijoiden kesken. 

Amerikkalaiset pitävät Kiinan ohjelmistoja ja laitteistoja epäluotettavina, he kokevat, että niissä on sisäänsyötettyinä lähtökohtaisesti vakoiluohjelmia, ja kiinalaiset puolestaan ajattelevat samaa amerikkalaista. 

Tämä tilanne suo Qihoolle ”luovutusvoiton” Kiinan jättimarkkinoilla, niinpä se hallitseekin jo nyt noin 1.400.000.000 kiinalaista tietokonetta ja niihin liittyviä verkkoja ja verkostoja, ja omaa iskukyvyn levitä Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan ja vaikka kuuhun.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Mietin vain, mistä tuo kulutuksen(nykyisessä dollarissa) lähes tuplaantuminen 15 vuodessa revitään, dollarin inflatoitumisen kauttako? Reaalimaailmasta sitä ei enää saada ja jos sitä tosissaan yritetään, niin edessä on finaali ja kertakaikkinen kulutuksen lasku. Ja syy ei ole hiilidioksidissa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Eniten minua juuri nyt huolettaa tämä:

"Alkaakin näyttää siltä, että maailmankaupan ja liiketoiminnan globaali normi laaditaan – ei ainoastaan tulevaisuudessa, vaan jo tänään ja tässä hetkessä – Kiinassa, ja yleensä Tyynenmeren altaan piirissä. Euroopan Unioni ja sen normatiivinen vaikutusvalta rapistuu kuukausi kuukaudelta.

Uudet voimat, uudet markkinat vain menevät menojaan, ja kysymys kuuluukin, onko meidän, Euroopan, ja länsimaisten ihmisten vain tyytyminen siihen Uuteen MaailmanJärjestykseen, jonka tämä uusi valtavirta taistelussa auringosta, luo?

Vai onko Lännellä enää puhtia ja mahtia vaikuttaa kaupan ja talouden pelisääntöihin, liiketapaan ja normeihin?"

Ks. yllä tekstissä.

*

- Nimittäin aivan selkeästi Maailmassa on muotoutumassa tuollainen UMJ. -

Enkä tarkoita monien tuntemaa ja Wikipediankin esittelemää konspiraatiofiktiota https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_maailmanj%C3%A4rjestys_(salaliittoteoria)

Sen sijaan muistan, miten nuoruudessani joskus 1960-1970 -lukujen tietämissä puhuttiin silloisesta käsityksestä, että on syntymässä tai ollaan synnyttämässä UMJ.

Tämä, jota edellä viittauksenomaisesti tarkoitin ja hahmottelin, tuntuu olevan melko lailla vapaassa synnytyksessä oleva vapaiden markkinoiden ja taloustaistelun tuottama malli, tai järjestys - jos niin halutaan sanoa.

Luoko siinä vapaasti sinkoileva kauppa ja markkina jotain järjestystä? Tuskin, tai ei ainakaan siinä mielessä, kuin kokisimme järjestyksen, jonka luojalla ken hän onkaan, on piirustuslauta ja laaja asiantuntijoiden lausuntopinkka varusteinaan, mistä sitten luotaisin jotain harkittua ja kokonaisvaltaisesti mielekästä, parhaimmillaan kenties sellaista, josta olisi iloa ja hyötyä monille, ehkä jopa kaikille. Ja ennenkaikkea: sellaista, joka ei vahvistaisi luonnollisen markkinaliikkeen sortavia voimia ja alistavia elementejä.

En vain usko tähän. Ei tätä uutta UMJ:tä mikään komitea tai kunnallisjärjestö - tai edes Jumala - ole luonut. Sen vain markkinat luovat markkinoiden tarpeisiin: markkinaliike hakee edullisimman reitin ja tuottoisimman kanavan muodossa maksimaalisen kulloisenkin voiton, ja vakauttaa menetelmän. Isosti toistettuna tämä reititys vakiintuu universumin hermoratoihin, vähän kuin neulasia pesäänsä hakevan/hakevien muurahaisten polku, joka alkaa jostain aluskasvilisuuden varjoisista humuspinnoista, ja vahvistuu, ja urkenee - lopulta on Highway sillä paikalla jolla ensimmäinen tomera muurahainen kerran tallusteli..

Mikä on meidän, suomalaisten ja Euroopan, rooli tässä muotoilussa? Jäämmekö lehdelle soittelemaan, niin kuin vähän vaikuttaa?

Miksi emme keskustele tästä suuresta kysymyksestä vaan näpertelemme kaikenlaisten päivätorien kanssa.

(Sanastoa:
Päivätora; kulloinkin pinnassa oleva keskustelunaihe, joka on pahoittanut jonkin mielen, kuohuttaa hetken, aiheuttaa 87 kommenttia, kunnes kuivahtaa tyhjentyneen ja haalenevalle levylle unohtuneena tinahtaneen kahvikupposen lailla, - kellahtaen lopulta loputtoman tiskikasan uumeniin.. uusien päivätorien tieltä)

Eetu Ahtiainen

Kyllähän se Kiina kasvaa, mutta eivät huolet kasvun tulevaisuudesta ole tuulesta temmattuja.

Viime vuonna Kiinan tuottaman sähköenergian määrä väheni edellisestä vuodesta ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1968. Sähkön kulutus kasvoi vain 0,5% joka on pienin kasvu sitten vuoden 1974. Kokonaisenergian kulutus kasvoi sekin vain 0,9% ollen näin pieni viimeksi vuonna 1998. Ja onhan tuo itse GDP:n kasvukin pienin lukema 25 vuoteen.

Lähde: https://www.chinadialogue.net/article/show/single/...

Sementin tuotanto on kääntynyt laskuun vuosikymmenten kasvun sijaan.
Lähde: http://www.tradingeconomics.com/china/cement-produ...

Teräksen tuotanto väheni viime vuonna ensimmäisen kerran vuoden 1981 jälkeen.
Lähde: http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2016/01/29/ki...

Ymmärtääkseni Kiinan talouskasvu on perustunut valtavaan infran rakentamiseen. Nyt se tie lienee päätöksessään. Ideana on kait siirtyä kuluttajavetoiseen kasvuun, jossa ykkösenä ei ole infra ja raskas teollisuus vaan palvelut ja muut kulutustuotteet. Saa nähdä kuinka muutos onnistuu.

Oman ongelmansa soppaan tuo valtavasti lisääntynyt velka.
http://www.outsidethebeltway.com/chinas-economy-ap...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset