*

Veikko Huuska

Mitä maahanmuutto Suomelle maksaa?

 

Mitä maahanmuutto Suomelle maksaa?

 

Valtion tulo- ja menoarvion 2016 tietojen mukaan maahanmuuton kustannukset ovat:

http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2016&lang=fi&maindoc=/2016/tae/valtiovarainministerionKanta/valtiovarainministerionKanta.xml&opennode=0:1:245:439:487:

*

Sisäministeriön hallinnonalan menot maahanmuuttajista:

Vastaanoton kokonaiskustannukset;

2012: valtion tilinpäätöksen mukaan 88.875.000 euroa;

2013: tilinpäätöksen mukaan 78.190.000 euroa;

2014: tilinpäätöksen mukaan 61.941.314 euroa;

2015: tulo- ja menoarvion mukaan 43.819.000 euroa;

2016: Valtion TMA 60.583.000 euroa (2-v. siirtomäärärahana n. 25 miljoonaa euroa).

*

Vastaanottopalveluiden saajat:

2014: 3.102 henkilöä

2015: 3.820 henkilöä

2016: 3.990 henkilöä (arvio)

*

Vastaanottokeskusten kokonaiskustannukset/henkilöä kohden:

2014: 20.368 euroa/henkilö

2015: 16.367 euroa/henkilö

2016: 17.657 euroa/henkilö (arvio)

*

Maahantulijoiden määrä 2016

Hallitus laski vuoden 2016 valtion tulo- ja menoarvion valmisteluvaiheessa, että Suomessa tulisi ensi vuonna olemaan maahanmuuttopalveluiden piirissä vastaanottopalveluiden saajina noin 4.000 henkilöä.

Todellisuudessa määrä jo kuluvan vuoden osalta tulee kohoamaan vuoden vaihteeseen mennessä eri asiantuntija-arvioiden mukaan 15.000.een tai mahdollisesti jopa 30.000 henkilöön.  -

Kuka muuten takaa, että tuo 30.000 olisi jokin katto: jos läpikulkumaiden nyt jo aktiivisesti ja passiivisesti harjoittama ”läpijuoksutus” jatkuu ja kenties kiihtyykin, voi Suomessa maahantulovirta kiihtyä nykyisestä noin 100 henkilöstä/päivä hyvinkin 200 henkilöön, tai 500:teen.

Silloin loka-joulukuun kvartaalissa maahan ehtisi tulla 30.000 – 50.000 henkilöä.

Aivan oma lukunsa on mahdollisuus jossa Itä-Euroopan läpi muodostuisi uusi, entistä voimakkaammin vetävä kulkureitti.  Olen kirjoittanut siitä menneellä viikolla ns. Odessan kanavana, reittinä, joka kulkisi Euroopan Unionin itärajan takana, siellä olevien maiden halki tai poikki, ja tässä skenariossa oletettaisiin Venäjän viranomaisten erilaisin argumentein vähintäänkin tilapäisesti luopuvan rajavalvonnasta ja läpikulkuliikennettä koskevista säädöksistään, tai tinkivän niistä esim. ”humanitäärisiin” syihin vedoten.

Tällöin Mustanmeren rannalta Suomen raja-asemille voisi saapua useita täysiä junalasteja väkeä vaikkapa päivittäin, noin 2.000 – 5.000 henkilön matkaryhminä.

*

Laskelma

Miten paljon Suomen maahanmuutto maksaisi laskennallisia budjettisummia laskuperusteina käyttäen?  Maahantulon vuositason menona käytän Valtion budjettiesityksen 2016 esittämää vastaanoton kustannusta per henkilö – eli 17.657 euroa/hlö.

Vastaanoton kustannukset eri asiakasmäärillä:

5.000 maahantulijaa: 88,3 miljoonaa euroa

10.000 maahantulijaa: 176,6 miljoonaa euroa

15.000 maahantulijaa: 264,9 miljoonaa euroa

20.000 maahantulijaa: 353,1 miljoonaa euroa

30.000 maahantulijaa: 529,7 miljoonaa euroa

50.000 maahantulijaa: 882,9 miljoonaa euroa

100.000 maahantulijaa: 1.765,7 miljoonaa euroa (1,8 miljardia)

200.000 maahantulijaa: 3.531,4 miljoonaa euroa (3,5 miljardia)

*

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Toni Lahtinen

Nopeasti katsottuna tuossa näyttäis olevan laskettuna vain suorat maahanmuutosta aiheutuvat kustannukset. Kustannukset, jotka syntyvät vuosien mittaan oleskeluluvan saaneiden tulonsiirroista ja palveluista, eivät ole tuossa mukana.

Nämä muihin menoihin piiloutuvat kustannukset ovat hyvin suurella todennäköisyydellä monikertaiset itse vastaanoton suoriin kustannuksiin verrattuna. Kustannukset myös tulevat maksuun joka vuosi, vaikkei yhtään uutta maahanmuuttajaa enään ilmaantuisikaan.

Osa kuluista saadaan varmasti katettua työtä löytävien maahanmuuttajien maksamilla veroilla, mutta mikäli tulijoiden työllistymisennuste on huonon ja heikon välimaastossa, suurin osa kuluista jää muiden veronmaksajien maksettavaksi. Siitä, mistä nämä rahat sitten otetaan/leikataan, olisi hyvä keskustella jo etukäteen.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Juuri näin.
Laskelmassa on huomioitu Valtion tulo- ja menoarviossa vuodelle 2016 esitetyt Sisäministeriön hallinnonalan menot maahanmuutttajista. Tämä on ikäänkuin kertaallinen aikajanalaskelma siitä, mitä maahantulo Suomelle maksaa tässä ensimmäisessä vaiheessa, jossa henkilöt ovat keskuksissa ja muissa ensisuojissa odottamssa henkilökirjauksia, kuulemismenettelyjä yms. sekä sitten odottamassa ratkaisua turvapaikkahakemukseensa, tai muuhun hakemukseensa.

Aiheellisesti voidaan kysyä, pysyisivätkö maahanmuuton kustannukset voimakkaassa tuloekspansiossa nykyisellä lasketulla tasolla, eli noin hieman vajaa 18.000 euroa/vuosi/henkilö. Sitä, että kasvaisiko taksa tilanteessa, jossa tulijoita on olennaisesti nykyistä todettua n. 4.000 henkiön tasoa, vai alenisiko. Näkökohtia puoleen ja toiseen voidaan esittää. Esimerkiksi tilojen hankkiminen ja vuokraaminen saattaisi kallistua kysynnän kasvaessa, ja kaikkein ilmeisimpien tyhjien tilojen - yleensä joko valtion tai kuntien omistuksessa olevien tai muutoin tyhjäkäynnillä olevien halli- yms. tilojen täytyttyä. Voisi olettaa, että kerrannaisvaikutusten johdosta ja yleisen niukkuuden oloissa hinta tuppaisi kohoamaan lähemmäs ja kenties yli 20.000 euron/v./hlö.-

Eilen kuulin televisiosta, että jo nyt mainittiin, että maahanmuuttajan kustannusvaikutus on 2.000 euroa/kk/hlö. Tämä tekisi vuositasolla 24.000 - 25.000 e/v/hlö.

Silloin esimeriksi ehkäpä realistisella 30.000 henkilön tasolla maahanmuuton vuosikustannus olisi 30.000 x 25.000 e = 750 miljoonaa euroa/vuosi.

Hallitus on varannut lisärahoitusta maahanmuuton kuluihin 105 miljoonaa euroa. Se ei taida riittää "mihinkään"?

Ensi-innostuksen hieman hälvetessä (?) ekonominen faktasto ehkä nousee painokkaammin huomion keskipisteeseen. Näin voisi olettaa. Mitä reaktioita muutoinkin säästökuurin ruoskima kansa alkaa tuta, jää nähtäväksi.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Iltalehti tänään pe 11.9.2015:

Sosiaaliministeri Mäntylä kertoi julkisuuteen maahanmuuton menoista:

”Ministeriltä kovia lukuja: "Pakko laittaa hintalappu".”
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091120332318_u...

”30 000 turvapaikanhakijaa kustantaa Suomelle Hanna Mäntylän mukaan lähes 400 miljoonaa.”

Ministeri täydensi vielä:

”Mäntylän mukaan yksi oleskeluluvan saanut turvapaikanhakija maksaa Suomelle 13 200 euroa vuodessa. 30 000 turvapaikanhakijaa kustantaa valtiolle Mäntylän mukaan 396 miljoonaa euroa, ja 100 000 turvapaikanhakijaa yli 1,3 miljardia.

- Tämä voi kuulostaa epäinhimilliseltä ja kylmältä, mutta me joudutaan tekemään äärettömän vaikeita päätöksiä, jotka koskettavat monia ihmisryhmiä Suomessa ja me laitetaan heillekin hintalappu, Mäntylä sanoi.

IL kysyi Mäntylältä, mihin taustaoletuksiin luvut perustuvat.

- Ne ovat äärettömän karkeita, virkamiesten tekemiä arvioita. Lähtökohtana on käytetty sitä, että olisi 8 000 aikuista ja 2 000 lasta eli noin kymmenen tuhannen populaatio. Varmasti teemme viralliset arviot, mutta näiden takana minä uskallan seistä, Mäntylä totesi.”

*

Kuten havaitaan ministeri Mäntylä on laskelmassa käyttänyt STM:n valmistelevien virkamiesten laskelmia eri ikäisten turvapaikanhakijoiden synnyttämistä menoista. Näin on päädytty laskelmaan jonka mukaan ”yksi oleskeluluvan saanut turvapaikanhakija maksaa Suomelle 13.200 euroa vuodessa.”

Laskuperuste on siis eri, kuin ylempänä Valtion TME:n perusteella maahanmuuton henkilövuosikustannuksia hyödyntäneessä laskelmassani käytin.

Nythän eri tahoilta Suomeen tulee nimenomaan maahanmuuttajia, joista vain osa tulee saamaan turvapaikan, joten kokonaiskustannuksia laskettaessa tulee kaiketi huomioida kaikki tulijat, ja heidän kustannuksensa. Onko turvapaikanhaussa hylkäävän päätöksen saavien kustannus alempi vai ylempi turvapaikan saaviin nähden lienee vaikeasti eriteltävissä oleva asia.

Maassa olevina heidän kustannuksensa lienee sama, joskin henkilön ikä saattaa vaikuttaa, olettaen että hylättyjen ja hyväksyttyjen ikäjakaumassa tulisi olemaan olennaisia eroja.
*

STM:n arvio on siis noin 4.000 e/v/hlö alempi kuin budjetista ilmenevä yleinen maahanmuuton kustannus/hlö/vuosi.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*

Iltalehti julkaisi lisäksi ministeri Mäntylän laskelmien pohjalta tällaisen kustannustaulukon:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091120332318_u...

OLESKELULUVAN SAANUT TURVAPAIKANHAKIJA:

Kustannukset on laskettu arvioiden perusteella, suuruusluokka kuitenkin voidaan hahmottaa tämän perusteella:

1 henkilö: 13.200 €/v
30.000 henkilöä: 396.000.000 €/v
50.000 henkilöä: 660.000.000 €/vuosi
100.000 henkilöä: 1.320.000.000 €/v (siis 1,32 miljardia euroa)
200.000 henkilöä: 2.640.000.000 €/v.

Sosiaaliturva (toimeentulotuki, asumistuki, perhe-etuudet), terveydenhuolto, sosiaalihuolto.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

HELSINGIN SANOMAT 11.9.2015:

http://www.hs.fi/politiikka/a1441937986951

Ministeri Mäntylä: Turvapaikanhakija maksaa 13 200 euroa kuukaudessa – OECD:n laskelmien kuva täysin toinen

HS vetoaa OECD:n laskelmiin:

”OECD laski viime vuonna, että viimeisen 50 vuoden aikana maahanmuutto on kasvattanut järjestön jäsenmaiden bruttokansantuotetta keskimäärin 0–0,5 prosenttiyksikköä. Sveitsissä positiivinen nettovaikutus on kaksi prosenttiyksikköä. Laskelmassa on tosin mukana myös työperäinen maahanmuutto.

Maa voi omilla toimillaan vaikuttaa siihen, kuinka paljon se hyötyy maahanmuutosta.

Maahanmuutosta ei ole OECD:n mukaan valtavaa rahallista hyötyä, mutta maahanmuuttajat eivät myöskään kuormita kansantaloutta. Keskimäärin maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja ja tuovat yhteiskunnallista hyötyä kuin nostavat tukia.

OECD on lähinnä vauraista maista koostuva talousjärjestö, johon myös Suomi kuuluu.

Kun Mäntylältä kysyttiin tilaisuudessa maahanmuuttajien tuomista hyödyistä, hän johdatti keskustelun Suomen työttömyyteen.”

Tässä linkki OECD:n lukuihin, joihin Helsingin Sanomat viittaa. Siellä tosin puhutaan toisesta asiasta kuin mihin ministeri Mäntylä keskittyi.

http://www.oecd.org/migration/mig/OECD%20Migration...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Lisää aiheesta:

Aamulehti 11.9.2015:
”Suomi voi leikata turvapaikanhakijoiden saamia tukia – Tällaisia ne ovat”
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194997538177/arti...

*

AL 11.9.2015;

Ministeriltä kova luku pöytään: Suomen talous ei kestä turvapaikanhakijamäärien kasvua
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194997593449/arti...

*
Lapin Kansa 11.9.2015:

Ministeri Mäntylä: Talous ei kestä turvapaikanhakijamäärien kasvua
http://www.lapinkansa.fi/lappi/ministeri-mantyla-t...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Odotetusti maahanmuuton/pakolaisuuden/turvapaikanhaun maalle muodostamat kustannukset ovat kuuma peruna, ja laskelmia tehtäessä voidaan ottaa jokoo suppeampi, fiskaalinen, suoraan budjeteissa ja tilinpidossa näkyvä kustannus huomioon, tai pyrkiä nettokustannusperusteiseen taseeseen, jossa siis huomioidaan maahanmuuton/pakolaisuuden/turvapaikanhakijoiden synnyttämät tulovirrat ja muu myönteinen joko kansantaloudellinen tai inhimillinen panos.

Jos olen ymmärtänyt oikein, Euroopan Komission "vaihtokauppa"-tarjous koski esim. tällaista asetelmaa:
Maan tulee ottaa joko 2.400 turvapaikanhakijaa - tai maksaa
eräänlaista "sanktiopanosta" tai kompensaatiorahaa noin 4,5 miljoonaa euroa.

Tässä asetelmassa yksilön "hinnaksi" on laitettu noin 1.850 euroa/hlö. Mistään näkemästäni infosta en ole havainnut, minkälaiseen laskelmaan tämä perustuu; ehkä se onkin vain suuntaa-antava sanktiotaksa?

Jos joku tietää asiasta enemmän, voinee mainita.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Minä valitsisin kompensaation maksun, niin olisi ainakin summa tiedossa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Valtiovarainministeri Stubb esitti YLE R1:n aamulähetyksessä toimittajan asiaa kysyessä mielenkiintoiset laskelmat. Ne perustunevat VM:n laskutoimituksiin, mutta kuulostavat aiemmin julkisuudessa ja esim. valtion TMAE:ssa esitettyihin toteutuma- ja esityslukuihin nähden kovin vaatimattomilta.

Stubb: (ulkomuistin mukaan):
Vuodelle 2016 on turvapaikanhakijoiden määräksi arvioitu 20.000 tai 30.000 henkilöä. Kustannus on noin 120-130 miljoonaa euroa.
Vuoteen 2019 olemme laskeneet että 15.000 tulijan vauhdilla per vuosi, kustannus on 320 miljoonaa euroa.

Komment:
Lyhyestä lausunnosta ei ilmennyt, miten laskutoimitus tarkkaan ottaen menee; paljonko vuoden 2015 saldoksi on arvioitu? Ilmeisesti tuo nyt näkyvissä oleva "virallinen ennuste" 20.000-30.000 tulijaa; Siihen päälle ensi vuoden tulijat 20-30K, ja hylkäävän turvapaikkapäätöksen saaneiden poistuma (jonka määrästä en ole nähnyt arvioita: päätöksenteko tulee nykynäkymin olemaan todella hidasta, sillä tulkkien, sosiaalikuraattorien yms. välttämättömän henkilöstön palkkaaminen takkuaa, määrärahat, ammattitaitoiset tekijät, unohtamatta valtion ja kuntien vastuu- ja kustannusjaon täydellisstä levälläänoloa + tietysti valituskierroksen tukkeumat; kaikkihan tottakai valittavat hylkäävistä päätöksistä, senhän he jo kuulemistilaisuudessa oppivat..) mutta siis, vaikka noilla Stubbin laskemilla 20-30K nettotulijamäärillä jyvitetään tuo hänen mainitsemansa 120-130 miljoonaa, niin kulut per turvapaikanhakija (henkilö/vuosi/euro) jää epärealistisen alhaiseksi: sehän olisi noin 6.000 €/hlö/vuosi.

Vuoden 2019 kustannusarvio 320 miljoonaa on vielä huterammalla pohjalla; yhtälöön tulee liikaa muuttuvia faktoreita, mutta jos lasketaan toimiva palautus, ja 50 %:n turvapaikan saajien määrä/koko hakijamäärä, niin vuoden 2019 maahanjäänyt ja maassa oleva tulijajoukko on 4 x 10-15K x henkilövuosikustannus. Stubbin rätinki menisi näin: 4 x 10K x 6.ooo euroa = 240 miljoonaa; 30K/v-mallin mukaan 50 % korkeampi eli 360 miljoonaa. Mutta jo yksinomaan tuo alimitoitettu henkilövuosi-hinta vie laskelmat pieleen. TMAE:n mukaan toteutunut turvapaikanhakijan henkilövuosikustannus vuonna 2014 oli noin 17.000 euroa. Taksa oli muuten pari vuotta sitten vielä korkeampi; yli 20.000 euroa.

Millä perusteella lisäruuhkan myötä yksikkökustannus laskisi radikaalisti? Voisiko määrällinen tehostus tuoda niin paljon hyötyjä, kustannussäästöjä? Toisaalta kiinteät prosessi- ja elinkustannukset tuskin paljoakaan laskeva.

Jos laskemme VM:n sijasta näillä laskelmilla niin (Stubbin toteamilla määrillä lisä-) kustannusket olisivat:
2016: 340 - 510 miljoonaa euroa (tph-määrien ollessa 20K-30K/v.)
2019: 680 - 1.020 miljoonaa euroa (vuosittainen tulijamäärä 20-30K, ja toimiva palautusjärjestelmä 50 %:n hyväksyntätasolla).

Siis kutakuinkin kaksin kertainen Stubbin laskelmiin verrattuna.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

I-S, 2.10.2015;
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-144376406608...

"Kommentti: Sipilän hallituksen budjetilta petti pohja

Julkaistu: 2.10. 14:50

Turvapaikanhakijoista koituva lasku veronmaksajille on helposti miljardin luokkaa ensi vuonna, kirjoittaa Ilta-Sanomien politiikan toimituksen esimies Mika Koskinen.

Turvapaikanhakijoiden vyöry Suomeen tarkoittaa sitä, että Juha Sipilän (kesk) hallituksen vasta esitelty budjetti natisee pahasti liitoksistaan.

Hallitus julkisti ensi vuoden talousarvioesityksensä kokonaisuudessaan maanantaina. Turvapaikanhakijoista aiheutuvat kulut oli siinä laskettu pahasti alakanttiin. Laskelmat oli tehty 15 000 turvapaikanhakijan mukaan, vaikka budjettiriihen aikaan puhuttiin jo huomattavasti suuremmasta tulijoiden määrästä.

Tänään sisäministeriö löi sitten pöytään uuden arvion: 50 000 turvapaikanhakijaa 2015.

Maahanmuuttoviraston ylijohtajan Jaana Vuorion mukaan turvapaikanhakijoista aiheutuvia kustannuksia voi laskea niin, että jokainen aikuinen turvapaikanhakija maksaa veronmaksajille 44 euron vuorokaudessa. Lasten osalta summa on noin kaksinkertainen.

Hallitus joutuu täydentämään budjettiaan
Vuodessa on 365 päivää. Jos Suomen maaperällä olisi ensi vuonna läpi vuoden tänne tänä vuonna tulevat 50 000 turvapaikanhakijaa ja hinta olisi 50 euroa päivässä (lasten osuus karkeasti huomioitu), lasku veronmaksajille olisi 912 miljoonaa euroa 2016.

Tarvitseeko sanoa, että se on paljon rahaa? Arvioitu määrä olisi vajaat 2 prosenttia ensi vuoden budjetin loppusummasta.

Sellaisia summia ei hallituksen budjetissa ole. Vielä. Hallitus joutuu täydentämään ensi budjettiaan sadoilla miljoonilla euroilla ja tekemään suuren lisäbudjetin kuluvalle vuodelle.

Ensi vuoden budjetin 5 miljardin euron alijäämä, jonka Sipilän hallitus aikoo kattaa ottamalla uutta nettovelkaa, tulee kasvamaan merkittävästi."

*

Vertaa ylempänä oleviin laskelmiini 11.9.2015.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

I-S, 2.10.2015;

Kuka mokasi? Suomella ei vieläkään palautussopimusta Irakin kanssa

Ex-ministerit Vanhanen ja Räsänen eivät osaa sanoa, miksi Suomella ei ole vieläkään palautussopimusta Irakin kanssa.
Suomi alkoi sorvata palautussopimusta Irakin kanssa 2009, kun Ruotsi ja muut Pohjoismaat olivat jo edellisenä vuonna sopimuksen tehneet. Suomi ei ole saanut valmista vieläkään.

Pääministerinä kuusi vuotta sitten oli Matti Vanhanen http://www.iltasanomat.fi/haku/?search-term=Matti%20Vanhanen(kesk). Vanhanen ei osannut kertoa, mihin palautussopimus tyssäsi.

– Miksei se vuoden aikana tapahtunut? En tiedä.

– Irakissa ja Afganistanissa hallinnot eivät ole kovin vahvoja. Keskusteluyhteys on ollut heikko. Ruotsilla on ehkä ollut laajempi diplomaattinen yhteys, Vanhanen totesi IS:lle.

Lue lisää: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-144377620710...

Näin sopimusta linjattiin 2009

Hallituksen politiikkariihen kannanotto 24.2.2009

”Jatketaan valmisteluja palautussopimusten solmimiseksi Afganistanin ja Irakin kanssa. Hallitus toimii aktiivisesti EU:n turvapaikkapolitiikan yhtenäistämiseksi ja edellyttää, että kaikissa jäsenmaissa noudatetaan yhteisiä vähimmäissääntöjä.”

Maahanmuuttoministeri Astrid Thorsin (r) tiedotteesta 27.4.2009

”Ministeri Thorsin mukaan myös Suomen on nyt tarkistettava linjaustaan irakilaisten turvapaikanhakijoiden suhteen.”

Maahanmuuttoministeri Astrid Thorsin (r) tiedotteesta 7.5.2009

”Suomi voi muuttaa linjaustaan irakilaisten turvapaikanhakijoiden osalta. YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan turvallisuustilanne Irakissa on selkeästi parantunut. Maahanmuuttovirasto antaa uutta linjausta koskevan ohjeen vielä tämän viikon aikana.”

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

”Kasvaneeseen maahanmuuttoon on sittenkin vain kaksi mahdollista ratkaisua: siirtolaisuuden hallinnollinen rajoittaminen tai sitten julkisen vallan tarjoamien palvelusten ja tulonsiirtojen supistaminen ja vielä kaikilta.
Kuulostaa pahalta, mutta meidän on pakko olla jossain vaiheessa inhorealisteja ja löytää ratkaisu ongelmiin. Aika ei hoida meidän ongelmiamme – päinvastoin.
Ja yhtä vähän ne hoituvat ”jospa näin tapahtuisi”-toive¬ajattelulla.”

Näin pohtii prof. Matti Wiren mielipidekirjoituksessaan MST:ssa tänään, 07.10.2015;

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/onk...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Iltalehti 7.10.2015;
”Belgia jäädytti irakilaisten hakemukset - suuri piikki Suomeen
Keskiviikko 7.10.2015 klo 14.49
Belgian maahanmuuttoviraston johtaja Dirk Van Den Bulck sanoo Iltalehdelle, että asioilla voi olla yhteys.
Ylen ruotsinkielinen uutispalvelu kertoo Belgian maahanmuuttoviranomaisten päättäneen syyskuun 3. päivänä, että Bagdadista tuleville irakilaisille ei enää myönnetä turvapaikkaa Belgiasta. Välittömästi tämän jälkeen Suomessa irakilaisten hakijoiden määrä nousi elokuun 1 891 hakijasta syyskuun yli 9 000 irakilaishakijaan.
Onko näillä asioilla yhteys, Belgian maahanmuuttoviraston johtaja Dirk Van Den Bulck?
- Johtopäätösten pitää perustua faktoihin. Mutta mitä voi nähdä, on se, että elokuussa ja heinäkuussa Irakista tulevien turvapaikanhakijoiden määrä nousi Belgiassa. Nousu oli suurempaa Belgiassa ja Suomessa kuin muualla.”
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015100720482187_...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Savon Sanomat, 7.10.2015:

"Maahanmuuttajat hurjana Malmössä: Tässä loppuu Ruotsi"
12:47 (15:15)

"Keskisuomalainen tehnyt maahanmuuttoaiheista reportaasia Ruotsissa. Malmön Rosengårdin kaupunginosa on 90-prosenttisesti maahanmuuttajien asuttama. Eniten on irakilaisia ja bosnialaisia sekä muita entisen Jugoslavian alueelta tulleita.

Alue on ollut uutisissa monta kertaa. Esimerkiksi viime jouluna samoilla kulmilla koettiin neljän pommi-iskun sarja viiden vuorokauden sisällä.
– Ymmärrättekö, että ette ole enää Ruotsin alueella, kysyy nuori mies saapuessamme Rosengårdin lähiön pahamaineisimpaan kortteliin.
– Tämä on vielä Ruotsia ja tästä eteenpäin ei. Eikö teitä pelota? Tämä on Ruotsin vaarallisin paikka, nuorukainen tivaa.

Myönnän auliisti pelkääväni Ruotsista irtautuneen alueen vartijaa ja hänen kuutta paikalla olevaa kaveriaan.
– Mutta ihmisiähän tässä kaikki ollaan, totean varovasti.

Tilanne saadaan laukaistuksi, kun alan kysellä Ruotsin poliisin toimivallasta alueella. Porukka selvästi innostuu aiheesta.

– Poliisi liikkuu alueella vain isompina neljän auton partioina. Jos meitä on paikalla paljon, poliisit eivät koskaan poistu autoistaan. He eivät uskalla, eräs miehistä kertoo.

Aukiolla, missä seisomme, on poliisin ympärivuorokautinen kameravalvonta. Kameran kohdalla oleva kerrostaloasuntokin on tyhjennetty poliisin käyttöön, miehet väittävät.

Ruotsalaisen yhteiskunnan tasa-arvoisuutta pidetään myyttinä.
– Ruotsi on paska maa. Esimerkiksi jokin aika sitten yksi meistä haavoittui jalkaan ammuskelussa. Ambulanssi soitettiin, mutta se tuli vasta tunnin päästä. Uhri oli pakko viedä itse sairaalaan, kertoo eräs jengiläinen.

Ambulanssikuljettajat pelkäävät aluetta, koska yksi sairasauto joutui muutama vuosi sitten kivityksen kohteeksi Rosengårdin koululla. Myös paloautot tulevat nykyisin alueelle vain poliisisaattueessa, väittää paikallinen lehti Sydsvenskan.

Rosengårdin levottomuudet ovat keskittyneet Herrgårdenin alueelle, jonka asukkaista 96 prosenttia on ulkomaalaisia. Lähes puolet – 47 prosenttia – asukkaista on 0–18-vuotiaita. Aikuisista vain 15 prosentilla on työpaikka.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/maahan...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset