*

Veikko Huuska

Kreikan kriisiä ja Iranin ydinrajoitteita koskevat sopimukset - analyysiä

Kreikan kriisiä ja Irakin ydinrajoitteita koskevat sopimukset - analyysiä

Kaksi pitkää, sitkeää, junnaavaa ja tuloksettomana jatkunutta neuvottelukokonaisuutta sai päätöksensä sunnuntaina ja tiistaina.  Tai emmehän voi kummankaan suhteen puhua mistään päätöksestä, päätepisteestä, koska prosessit jatkuvat.  Korkeintaan voidaan kummassakin tapauksessa Churchillin kuuluisaa lausuntoa mukaillen todeta:

”Tämä ei ole loppu, eikä edes lopun alku.  Tämä on alun loppu…”

Kyse on tietysti Kreikan kriisin välipäätöksestä su 12.7.2015 Brysselissä ja Iranin ydinrajoiteneuvottelujen välipuheesta ti 14.7.2015 Wienissä.

*

Kun Brysselissä ja Wienissä parin päivän välein päästiin ”sopimukseen”, niin mistä silloin on kysymys?

Kriittinen erittely.

*

Iranin ydinaserajoitusneuvottelut

Obama vetää 8-vuotiseksi muodostumassa olevan presidenttiytensä ”finaalia”.  Hänellä on paineita saavuttaa historian silmien edessä edes yksi kansainvälinen voitto.  http://www.hs.fi/ulkomaat/a1436837486706

Tappioita, virheitä, huteja ja karmeita ohareita on tukuttain.  Nobelin rauhanpalkinnon saanut mies, joka jatkoi, kovensi ja sofistikoi ”kunnioitetun edeltäjänsä” G.W. Bushin alkamia ja eskaloimia sotia.  Mutta, mikä pahinta, johti erilaisten keväiden ja värien merkeissä käytyjen kärhämien kautta, niitä tukien, rukkien, rohkaisten, ideologisoiden ja naivisti ihaillen Euroopan ja Afrikan ja Aasian entistä pahempaan kiipeliin.  Alokkaan virheitä, joihin maailman johtavan supervallan johtajalla ei olisi varaa.  Historiallisesti edessämme on näytelty näytelmät, jotka osoittavat, että ideologisoitu idealismi, hyvän kääreeseen kiedottu nyrkki ja naivistinen usko retoriikan rakennusvoimaan johtavat likipitäen yhtä tuhoisiin lopputuloksiin, kuin mahtipontinen patriotismi, hegemonistinen poliisitoiminta ja vihollisen ali-ihmistäminenkin.

Hiekka Obaman tiimalasissa valuu uhkaavasti, ja siksi kiire Wienissä; hänen pitäisi valvoa ja presidentuurinsa voimin vielä saada vahvistettua kotimaassaan tiistaisen yllätyssopimuksen kirjaukset, joiden kaatamisesta semimaltillisetkin republikaanit ovat laukoneet kovia sanoja, kovanlinjan haukkojen parjauksesta nyt puhumattakaan.  Nyt Obama voi ainakin liittää Wienin sopimuksen 2015 ”saavutustensa helminauhaan”, joko toteutettuna saavutuksena, tai republikaanien kaatamana pyrkimyksenä, yrityksenä, johon hänen oli aikataulun vuoksi juuri nyt pakko painaa.  Ulkoministeri Kerry on kainalosauvoistaan huolimatta kolunnut kabinetteja ja saleja.

*

Rauhan-presidentin kruununjalokivenmetsästyksen lisäksi Obamaa on ajanut toinen, lähes yhtä painokas syy: Ajamalla neuvottelut väliratkaisuun, luodaan Iranille vihdoinkin edellytykset käynnistää öljyntuotantonsa ja avata ”pellit” öljyviennilleen.  Sen öljy on ollut tuontikiellossa.

Iran tuottaa Oil & Energy Investor –järjestön viimeviikkoisen tiedonannnon mukaan tällä hetkellä 2 miljoonaa tynnyriä (barrel) päivässä.  Sen tuotantotekniikka on vanhentunutta ja uusinvestointien tarpeessa: ottaa aikansa, ennen kuin se pääsee lähivuosien optimistisen tuotantomaksimin eli noin 10 miljoonaa tynnyriä/päivässä, tasolle, mutta jo tuo odotusarvo heilauttelee globaalin öljykaupan voimakenttiä.  Obama voi laskea ansiokseen, ja mahdollisen seuraajansa hyödyksi tämän seikan, ja nimenomaan painostuksena Venäjää kohtaan.  Mikäli Putinin Venäjä ei tokene, sen öljykaupan vaikeudet tulevat jäytävällä tavalla viemään pohjaa post-Putinilaisen Venäjän jalkojen alta.  Obama voi laskea näin luoneensa miinakentän Venäjän oletetun olikargistisen, todellisen, valtagrupin tulevaisuudelle.  Suuri kysymys, historiallisesti, jos Obama pystyy tällaisen virityksen pitämään kansassa.  Viimeksi Reagan ja hänen tähtien sotansa nujersi perestroikaavan Venäjän.

Pystyykö Obama öljysodalla, saartotoimilla ja viimeisten valtavuosiensa aikana soveltamallaan diplomatialla nujertamaan Venäjän, toistamiseen?  Siinäpä kysymys.

*

Venäjän rooli Wienissä

Meikäläiseen nykytapaan Obaman roolia on läntisten uutistoimistojen viestejä hyödyntämällä korostettu Suomen mediassa.  Vastaavasti Putinin ja Venäjän rooli on häivytetty jonnekin taustalle.  Edellä hahmoteltuun öljykuvioon liittyen aloite onkin näkyvästi ollut Obamalla.  Mutta mitä pelaa Putin?  Venäjän rooli samettiverhojen takana on nimittäin merkittävästi suurempi kuin täkäläisen median uutisoinnista voisi lainkaan päätellä.  http://www.kyivpost.com/content/russia-and-former-soviet-union/reuters-lavrov-zarif-aiming-to-resolve-remaining-issues-in-iran-talks-392828.html

Kun Venäjän ulkoministeri Lavrov ja Iranin kollega J. Zarif tapasivat maanantain illansuussa, Zarif kysyi (kameroiden vielä läsnä ollessa), miten Lavrov jakselee.  ”I am angry”, sanoi Lavrov ja hymyili.

“The meeting with Lavrov, his Iranian counterpart j. Zarif asked how he feels. "I am angry," said Lavrov and laughed.” https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207406327466072&set=pcb.10207406328426096&type=1&theater

Näkyvästi Putin on nyt jo kahdesti avittanut Obaman hankalasta jamasta: lokakuussa diplomatialiikkeellään hän pelasti Yhdysvallat lähtemästä “pakon edessä” iskuun Irania vastaan, ja nyt siis tähän sopimukseen, joka faktisesti tässä vaiheessa on valtio-opillisesti ja de facto enemmänkin välipuhe kuin kansainvälisesti vahvistettu sopimus, vaikka nimet mustekynällä onkin kirjoitettu.

Mitä Putin tästä saa?  Ilman muuta hän pelaa omaa peliään, eikä juurikaan ota takkiinsa näillä liikkeillä.

*

Kreikka-diili Brysselissä

Kun katsomme Lännen toimintaa Kreikassa, ei tarvitse olla Putin eikä edes kyynikko, kun voi ratsata seuraavat havainnot:

Puhumme nyt Lännestä, emmekä yksinomaan Euroopan Unionista tai EuroZonesta, sillä Yhdysvallat on back Euroopassa.  Kreikan strateginen menettäminen vihollisille (Venäjä, Kiina, Saudi-Arabia, ääriliikkeet) olisi kauhistus, pahempi kuin Ukrainan sotku.

Kreikka on Lännen ytimissä: EU, EuroZone, NATO.  Sen syvemmällä Lännen ytimissä ei maa enää voi olla, ainakaan muodollisesti, vaikka taloudellis-poliittisesti Kreikka onkin lähtenyt omille harharetkilleen.

Tällaisen ”kalan” menettäminen olisi raskaan sarjan tappio Lännelle; Yhdysvalloille, Euroopalle, kaikille niiden ”arvoyhteisöille”.  Siksi Putin puree Kreikassa kuin herhiläinen; hän voittaa pelkästään pitkityttämällä Kreikan kriisiä.  EU:n poliittinen, taloudellinen ja hermostollinen voima painiskelee Kreikan päättymättömän sisyfoksen painin pyörteissä: Sen talous takkuaa, sen arvovalta murenee (jos sitä vielä on).

Euroyhteisön, ja kokonaisuudessaan Lännen johto näyttäytyy kalansilmäisten arvioitsijoiden, niin Putinin kuin Kiinankin johdon, katseessa joukkona jänishousuja, jotka eivät pysty tekemään ratkaisuja.  Eurooppa on mitätön joukko, jota Putin ei enää aikoihin ole pelännyt.  Hän laskee kylmästi: Kun tuo joukkio ei pysty ratkaisemaan mokomaa finanssiaalista pulmaa, vaan vatkaa sen omatekoiseen umpisolmuun, miten tuo joukkio pystyisi tekemään interventioita koskevia ratkaisuja, jos Venäjä iskee johonkin maahan ja ottaa sen?

Noukkimalla jo toistuvasti, ”kastanjoita” nuotiosta Obaman puolesta, Putin saartaa keittiön kautta yhdysvaltalaisiin kamareihin, hakee liikkumavaraa: sinulle – minulle –periaatteella..

*

Pelottava näky

Jos olisin Putin – näinhän meidän pitää ajatella vihollisistamme, asettautua heidän ”tuolilleen” ja katsoa, miltä maailma sieltä käsin näyttäytyy, pointtaisin seuraavat seikat, ainakin nämä:

Läntinen arvoyhteisö ei aja demokratiaa, kansan hyvinvointia, jota se aina toitottaa, vaan, ja viimeisen päälle viimekädessä: suurpääoman etua.  Länsi pelastaa suurpankit.  Länsi myy vaikka isoäitinsä puolustaakseen vapaiden finanssimarkkinoiden riehuntaa, mitään ei se tee niiden mellastuksen rajoittamiseksi.  Mutta Kreikan kansan se on valmis nylkemään elävältä.

Lännen arvoyhteisö ajaa avoimesti ja voimatoimin kantaa, jonka mukaan Valtio voi ottaa velkaa, ja vaikka kuinka paljon, mutta velkaa EI tarvitse maksaa , ei koskaan.  Jos se ei pysty tai halua maksaa, niin sen kanssa puljataan velka mitättömäksi, musta pestään valkoiseksi.  Yleinen de facto Lännessä on: velka on tarkoitettu otettavaksi ja tuusattavaksi, ei takaisinmaksettavaksi.  Mitä muuta finanssikriisistä ja Kreikka-kriisistä on laskettavissa.  Senkään, joka pystyisi velkansa maksamaan, ei tarvitse, kannata, sen ei anneta maksaa sitä pois, sillä velka – korkotasosta riippumatta – on pankkien tulolähde.  Ja kerran korot taas nousevat.

Nyt voimme laskea: Kreikan velka on 320 miljardi; siitä yksityistä, leikattua ja sovellettua, velkaa on vielä/enää 80 miljardia.  Muu osa, 240 miljardia on sosialisoitu Lännen arvoyhteisön veronmaksajien huostaan, joka voi tässä pelissä vain hävitä näiden joukkojen pelaamat rahat.  Viimemainittu on menetettyä rahaa: mutta yksityinen 80 miljardia pelastetaan, tai ainakin merkittävä osa siitä.  Se on siis enintään 80 miljardia, mutta vähintään tuo usein esillä ollut summa, 50 miljardia.  Kun lasketaan Kreikan pankkien pääomittamistarpeen ja kansalaisten rauhallisenapitämisen hinta, joka on noin 30-50 miljardia vuoteen 2018 sakka, niin päädytään summaariseen haarukkaan: 80-150 miljardia on suuruudeltaan se avuntarve, joka Kreikalla, kreikan keissillä on (vuoteen 2018 saakka, ja siitä eteenpäin lisää, luokassa 20-30 miljardia, huomioiden nollattavaksi tuomitut julkiset velkaoikeudet).  Tässäpä ei Putin voi muuta, kuin tehdä kaikkensa, että tämä kiusa vain venyy ja vanuu, ja sen hän kyllä tekee omasta puolestaan.  Hänen ei paljon tarvitse pelata, koska Länsi ”tekee sen itse”.

Kolmantena jo edellä mainittu: Länsi on joukko jänishousuja, jotka eivät pysty ratkaisemaan ongelmia.  Siksi sille pitää produsoida ongelmia, koska ne parhaimmin kuin mikään sitoo läntisen arvoyhteisön kädet ja kaiken voiman.  Siten sen potentiaalia sulatetaan, taloudellisen heikkouden lisääntyessä, se ei pysty enää mihinkään.  Sen kriisivalmius ja kärsimyskyky on heikentynyt, kuin yläluokkaisen herkkähipiäistön konsanaan: juhlat se kestää, mutta ei ankeaa arkea.  Siksi lisää arkista tikkupuuroa!

*

BRICS-kokous 6.7.2015

Viikko sitten BRICS-maiden kokouksessa, pääosapuolet Venäjä ja Kiina itseasiassa pääsivät sopuun monista terrorisminvastaisista ja talouskasvuun ja taloudellisen yhteistyön lisäämisen kysymyksistä.  Vähiten merkittävä ei ollut diili, jolla kaksi suurta pääsi yhteisymmärrykseen, jonka mukaan Wienissä ajetaan pitkät neuvottelumaratonit ”maaliin”.  http://www.dw.com/en/what-to-expect-from-the-sco-brics-summits-in-russia/a-18564835

Tällä salaisella kädenlyönnillä, osapuolet ottivat haltuunsa jalansijaa Lähi-Idässä ja Euraasiassa, myös Kreikassa ja sen lähialueella.

Tuon päivämäärän jälkeen asiat Wienissä nytkähtivät lopullisesti liikkeelle, ja niin päädyttiin tiistain vastaisen yön tulokseen.

*

Kehon kielen lukua

30.6.2015 työpäivän jälkeen päivällinen: Venäjän ja Saksan ulkoministerit, Lavrov ja Steinmaier.  Huomaa tyylikkäät jalkineet, eräät muutkin ovat merkanneet.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207310037938894&set=pcb.10207310038898918&type=1&theater

Mutta mitä ihmettä! Sitten viikko myöhemmin.  Mr. Lavrov, tuo aina huoliteltu, saapuu kohtauspaikalle ilman solmiota.

No, hän selitti kyllä kysyttäessä:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207359682739983&set=pcb.10207359686060066&type=1&theater

Lavrov said before a working dinner with Steinmeier explained to journalists the lack of tie and the presence of his colleagues: "we are not skoordinirovalis′, but this only underlines the existence of pluralism" “

Lavrov menossa työillalliselle kollegansa Saksan ulkoministeri Steinmeierin kanssa selitti toimittajille solmion puutettaan: "Emme ole koordinoituja"   (скоординировались), mutta tämä vain korostaa olemassaolon moniarvoisuutta.” "

Tämä on sitä Lavrovin kuivaa huumoria, josta piirit hänet tuntevat.  Mutta merkitseekö kravatin löysääminen kireiden tunnelmien heijastelua, vai onko se vain osapuolen aliarviomista?  Kenpä tietää.

(Selitys: Lopulta sisäisesti herrasmies Lavrov veti kravatin löysälle, kirjaimellisesti, saatuaan valtuusvahvistuksen viedä Wien-prosessi loppuun.  BRICS summit päättyi 6.7. ja solmio lensi nurkkaan 7.7. – Viime vuosina gpd Lavrov ei ole pahemmin päässyt irrottelemaan, tekemään ”kivaa” sopimusta. VH). https://www.facebook.com/maria.zakharova.167/posts/10207388096370306?pnref=story

Emme ole koordinoituja, mutta tämä vain korostaa olemassaolon moniarvoisuutta!”

*

Kuka vie maailmaa?

Kaikilla keskeisillä toimijoilla jotka tässä on mainittu, ja joiden käissä maailman johto on, nimittäin Euroopan Unioni, Yhdysvallat, Kiina ja Venäjä – ovat purjeessa taloutensa kanssa, ehkä vakavammin juuri tänään kuin koskaan sitten toisen maailmansodan.

Mutta vaikeissa oloissa kirkastuu toimintakyvyn ja toimintakyvyttömyyden hiuksenhieno raja.

Siinä missä Länsi on puolustuskannalla, ja sillä on eniten menetettävää, Euraasialainen mahtikaksikko – ja sen selustana vielä väljä koko kvintetti, BRICS, hyökkäävät, painavat päälle, ekspansoivat, säätävät ja kärkkyvät.

Tässä näkyy hyökkääjän etu.

Valloittava osapuoli voi vapaasti punoa lankojaan, viritellä ansoja ja ladata miinoitusta, mutta mitä tekee toinen osapuoli, defensiivinen Länsi?  Se herpaantuu, jahkaa ja vekslaa: silloin aloite valuu pois, kauas.

Ja kun vastaanottoon liittyy oma hyökkäävä, maailmanhaltuun ottoon tähtäävä ote.   Tulos on silloin selvä, mutta valitettava.  Ainakin Lännen kannalta.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Me kun Suomessa olemme aina niin kiihoittuneen kiinnostuneita siitä, "mitä ne meistä ajattelevat" tai "mitä ne meistä kirjoittavat", niin laitanpa tähän tällaisen tilaston, mitä "elefantti meistä kirjaoittaa ja uutisoi" -tilaston.

Venäjän ulkoministeriön kotisivuilla (http://en.mid.ru/en/web/guest/maps/fi?currentpage=... ) pidetään kirjaa eri maita koskevista uutisista.
Suomen osalta saldo on hieman vaihteleva.
Suomea koskevia uutisia mid.ru –sivusto on kirjannut 2002-2015 seuraavasti:
Suomi-uutisia yhteensä 76 kpl.
Jakautuminen kalenterivuosille:
2002; 1 kpl
2003; 6
2004; 4
2005; 7
2006; 4
2007; 5
2008; 12 kpl (mm. Georgia)
2009; 4
2010; 6
2011; 5
2012; 14
2013; 1
2014; 7
2015; Nolla kappaletta (luonnollisesti/onneksi/valitettavasti).
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sori, otsikkoon tuli alkujaan näppäinvirheen vuoksi Irak, kun pitää toki olla Iran. Korjasin, toki.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

BRICS-maat sopivat ja julkaisivat yhteisymmärryspöytäkirjan 10.7.2015 Ufassa pidetyn maayhteisön yläjohdon tapaamisen BRICS Summit 2015 - jälkeen.
Sopimus vahvistaa maiden välisen yhteisen sivuston perustamisen ja sen toiminnan pääpiirteet. Enemmän kuin pelkät "kotisivut" sopimus signaloi kuitenkin lisääntyvästä, jatkuvasta ja virallistuvasta yhteisesiintymisestä näiden "Kehittyvät Viisi" -maiden kesken.

Venäjä on aktiivinen vetäjä tässä ryhmässä; tällainen yhteistyö, jossa BKT-osuuksin mitaten erittäin huomattava grouppi luo sopimus- ja hyötypohjaista toimintaverkostoa sopii hyvin Putinin, kuten muidenkin membereiden pirtaan. Länsi vieroo tätä kuviota, aiheestakin, siis tämähän vie kehitystä ja muun muassa kansainvälisen tuotannon, kaupan ja yhteistyön keskityksiä pois Länsi-napaisen konventionaalisen maailman nuottilaudalta.

Ja sitten me Lännessä - ja Suomessa - niin nupit tutisten vartioimme sanktioitamme.
*
Kiinnostuneille julkaisen teksin englanninkielisenä tässä;
http://en.mid.ru/en/web/guest/foreign_policy/news/...

10 July 201515:26

Memorandum of understanding between the Ministry of Foreign Affairs of the Federative Republic of Brazil, the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, the Ministry of External Affairs of the Republic of India, the Ministry of Foreign Affairs of the People's Republic of China and the Ministry of International Relations and Cooperation of the Republic of South Africa on the Creation of the Joint BRICS Website

en-GB1 ru-RU1

The Ministry of Foreign Affairs of the Federative Republic of Brazil, the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, the Ministry of External Affairs of the Republic of India, the Ministry of Foreign Affairs of the People's Republic of China and the Ministry of International Relations and Cooperation of the Republic of South Africa, hereinafter referred to as the Parties,

Guided by the desire to strengthen comprehensive cooperation between the Member

States,

Seeking to develop relations between the foreign policy departments of the Member

States,

Driven by the desire to disseminate information on BRICS values, goals and practical activities among the public of our countries as well as the international community,

Seeking to use information and communication technologies to deepen cooperation among Member States and their peoples,

Following the Action Plans adopted at the BRICS Summits in Durban (2013) and in Fortaleza (2014),

The Parties hereby record their understanding to cooperate as follows:

1. Creation of the Website

The Parties will create a joint website to cover BRICS activities. The website will be a free online public resource.

2. Objectives of the Website Creation The website will be created to:
—disseminate information on the activities related to BRICS of a State which currently chairs the BRICS, including its priorities and chairmanship programme, information on previous and upcoming events of the Chairmanship and BRICS-related keynote addresses by the leaders of the Chairing State;
—provide information on the BRICS Member States participation and on the events they hold within the BRICS framework;
—disseminate information on the activity of business and non-governmental organizations aimed at promoting the BRICS objectives;
—disseminate media publications on the BRICS activities;
—inform the public about the history of the BRICS and decisions adopted.

3. Website Structure

The website will have a modular structure and include:
—module of the incumbent BRICS Chair;
—module of the BRICS Official Documents Archive;
—national modules of the BRICS Member States;
—module of the BRICS News Feed;
—module of Scientific Publications on the BRICS;
—other modules as agreed upon by the Parties.

The module of the incumbent BRICS Chair will be maintained in the national language and in English. The module of the BRICS Official Documents Archive will contain publicly released documents and will be maintained by the Russian Party in Russian, by the Brazilian Party in Portuguese, by the Chinese Party in Chinese, by the Indian Party in Hindi and South African Party in English.

National modules of the BRICS Member States will be maintained by relevant Party.

The module of the BRICS News Feed shall be maintained in the same manner as the national ones.

The module of Scientific Publications on the BRICS will be maintained by the BRICS Think Tanks Council.

There may be other modules as agreed by the Parties.

4. Rights of the Parties

The Parties will have the right to:
—have an easy and full access to information published on the BRICS website, as well as information on the website software;
—participate on an equal footing in resolving issues of the BRICS website management applying the principle of consensus;
—upload relevant information that the Parties consider necessary to the national modules of the BRICS website, and in the period of the BRICS chairmanship - to the module of the incumbent Chair.

5. Responsibilities of the Parties

The Parties will:
—ensure that the Chairmanship module has proper content when the State acts as the BRICS Chair;
—maintain properly their national modules, including their software;
—upload official, public release documents in connection with BRICS events in relevant national languages to the BRICS Official Document Archive;
—take the necessary measures in order to provide for information security for national modules and the website as a whole.

6. Financing of the Website

Each Party intends to provide funding, within existing national resources already assigned to such activity, to support the operation of national module and to posting of all the information in the official language of the State of that Party in each module of the BRICS website.

The Chairmanship module will be financed by the Party whose State chairs the BRICS in the current year. Besides, this Party will provide English translations of all the information posted in that module.

7. Management of the Website

For purposes of managing the site the Party will establish a Board. It will include duly authorized Party's representatives (one from each Party). Functions of the Chair of the Board will be performed by the representative of the incumbent Chair of BRICS. In its work the Board will be guided by the principle of consensus. Its competence will include determining focus areas of the website activities for the long term and resolving issues of its operation. The Board's decisions may be taken by absentee voting. The Board will meet preferably by teleconference or videoconference.

Any Party's representative may be substituted by another duly authorized person. There can be no more than one substitute person. The Board has to be informed in time and in writing about any such arrangements.

8. Final Provisions

The present Memorandum will apply starting from the date of its signature. The present Memorandum is subject to annual review.

The present Memorandum is concluded for an indefinite period, unless any Party withdraws from it.

The present Memorandum is not an international treaty and does not create rights and obligations regulated by international law.

Signed in on 2015 in five copies in the English language.

Lähde: Russian Mid/UM; http://en.mid.ru/en/web/guest/foreign_policy/news/...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Meillä on nähdäkseni suotta vähätelty BRICS-maiden yhteistyön ja integraation merkitystä.

Siinä ns. II ja III -maailma luovat uutta pohjavalua pitkän historian kulkea.
Kun nämä tämänaikaiset vastatuulet tästä väistyvät ja maailmantalous kaikkineen saa uuden sykäyksen, tarina voi saada menestystarinan piirteitä.
BandWagon -ilmiötä kannattaa tarkkailla. Voittavan osapuolen vankkureille hypätään mieluusti.

Siksipä kannattaa nostaa tässä ja pitää muutenkin mielessä nämä maat, jotka kuka virallisemmin kuka enempi jokena ovat "teputtamassa" BRICS:n eteisessä.

Keitä niitä nyt olikaan "jonottamassa" EU:n jäseniksi?

Turkki? Haa, siinä meillä onkin pitelemistä. USA on ihan pyörtänöllä Turkin kanssa, ja siksi juuri niin kovin hädissään Kreikasta NATOn täysjäsenenä, minne sekin vikkerä lopulta itsensä lykkää..

Potential members[edit]

Indonesia and
Turkey have expressed strong interest in full membership of the BRICS, while
Egypt,
Argentina,
Iran,
Nigeria,
Syria and most recently
Bangladesh and
Greece have also expressed interest in joining BRICS.

Lähde: englanninkielinenWikipedia;
https://en.wikipedia.org/wiki/BRICS

Huomaa: Kreikka!

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Kreikan liukumisesta Venäjän sormijuotoksi on heitelty hieman kevyitäkin väitteitä. Omilla ruplillaan Venäjä ei voi tuota paljon kärsinyttä kansakuntaa auttaa, mutta hieman laajemmin hartioin, tuon uhrimaan avittaminen jalkeille voisi jo tulla kyseeseen. Ainakin lupauksia voi viritellä, ja sekös hermostuttaa Brysseliä, Berliiniä ja Washingtonia..

Aivan erillisenä nostona;

"Russia invites Greece to join Brics' New Development Bank"
JERIN-MATHEW
By Jerin Mathew May 12, 2015 12:19 BST
http://www.ibtimes.co.uk/russia-invites-greece-joi...

Russia has invited troubled Greece to join the $100bn (£64.6bn, €89.6bn) Brics New Development Bank as its sixth member, as the European nation struggles with its debt payment to lenders including the International Monetary Fund (IMF).

The invitation was extended by Russian Deputy Finance Minister Sergey Storchak during a telephone conversation with Greek Prime Minister Alexis Tsipras, Greece's Syriza party said on its website.

Tsipras thanked Russia for the offer and said he would thoroughly examine the proposal. He will have a chance to discuss the invitation with the other Brics leaders during the upcoming International Economic Forum in St Petersburg.

The Brics nations – Brazil, Russia, India, China and South Africa – earlier decided to set up a $100bn bank and reserve fund to address emergency situations with similar paid-up capital. The bank will begin operations with a $50bn subscribed capital, divided equally between its member nations.

The bank is expected to rival other international financing agencies such as the IMF and the World Bank. Headquartered in Shanghai, the bank would finance infrastructure projects in the Brics nations and other developing nations. It is expected to begin operations by the end of 2015.

The invitation comes as Greece is struggling with its debt negotiations with creditors from the eurozone and the IMF, who had demanded austerity reforms, including pension cuts, privatisation and an end to collective bargaining, as necessary conditions for Greece to gain access to bailout funds.

Greece's finance minister Yanis Varoufakis said his country is in a liquidity crisis and it cannot move forward without the final €7.2bn tranche of the bailout funds.

More about Greece and Brics bank
India nominates banker KV Kamath as first chief of Brics' New Development Bank
Russia ratifies $100bn Brics reserve fund rivalling IMF
Greece orders early repayment of €750m loan instalment to International Monetary Fund
Greece crisis: Athens won't cross red lines on pensions, privatisation as €750m payment to IMF looms

IBT 12.5.2015;
http://www.ibtimes.co.uk/russia-invites-greece-joi...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Venäjällä on - aivan kuten edellä kirjoitin - kyllä sitten hehkutettukin Wienin sopimusta "Venäjän diplomatian voittona" ja "Briljantin Venäläisdiplomaattikunnan työnäytteenä"..

Ja kyllä Obama sitten kiittelikin. Aiheesta, tosin.

Lenta.ru ei pidättele kertoessaan öisestä puhelusta (Obama>VVP)
http://lenta.ru/news/2015/07/15/obama1/

Voisi Linnaa lainaten kuvitella tekstinrungon:

"Minä kai meistä kaikista parhaiten tiedän, mitä te olette tehneet.. "

(Väinö Linna: Tuntematon sotilas; I/JR8:n pataljoonankomentaja majuri Sarastie alikersantti Urho Hietaselle tämän räjäytetty Klim Voroshilovin.

..ja paperisota kersantinnatsoja varten pannaan vetämään välittömästi..

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Suomen ja Venäjän kontaktit;

Hetki sitten TPK julkaisi kotisivuillaan lyhyen tiedotteen:

http://www.presidentti.fi/Public/default.aspx?cont...

"Uutiset, 15.7.2015

"Presidentti Niinistö keskusteli presidentti Putinin kanssa

Tasavallan presidentin kanslia
Tiedote 43/2015
15.7.2015

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Venäjän presidentti Vladimir Putin kävivät puhelinkeskustelun keskiviikkona 15. heinäkuuta. Keskustelu käytiin Suomen aloitteesta.

Presidentit keskustelivat ajankohtaisista kahdenvälisistä ja kansainvälisistä aiheista kuten ETYJistä, Iranin ydinohjelmaa koskevasta sopimuksesta sekä Ukrainasta."

*

Kutakuinkin samoihin aikoihin myös Venäjän presidentinkanslia julkaisi tämän - aavistusen monisanaisemman - tiedotteen:

http://kremlin.ru/events/president/news/49991

"События
Телефонный разговор с Президентом Финляндии Саули Ниинистё

По инициативе финляндской стороны состоялся телефонный разговор Владимира Путина с Президентом Финляндии Саули Ниинистё.

15 июля 2015 года
13:20

Обсуждалась ситуация, сложившаяся в двусторонних отношениях после запрета на въезд в Финляндию членам официальной российской делегации во главе с Председателем Государственной Думы Сергеем НарышкинымНарышкин Сергей Евгеньевич для участия в ежегодной сессии Парламентской ассамблеи ОБСЕ в Хельсинки 5–9 июля 2015 года. Президентом России отмечена правовая некорректность принятого под давлением некоторых членов Евросоюза решения.

Была выражена уверенность, что, несмотря на влияние внешних факторов, России и Финляндии совместными усилиями удастся сохранить добрососедский и дружеский характер отношений между двумя странами. В этой связи подчёркнуто значение и актуальность договорённостей, достигнутых в ходе визита Саули НиинистёНиинистё Саули в Москву 16 июня 2015 года. Обсуждены конкретные проекты российско-финляндского сотрудничества.

Лидеры также обменялись мнениями по актуальным международным вопросам, включая Украину и итоги венских переговоров по иранской ядерной программе."

Pienen kesäkiireen vuoksi en ryhdy tasokkaampaan kääntämiseen, vaan tyydyn laittamaan robottikäännöksen tähän, siitä kyllä selkiää tiedotteen sisältö (emmehän elä YYA-aikaa, jolloin kommunikeaa hiottiin todella tarkalla kädellä...);

Tapahtumat
Puhelinkeskustelun Suomen presidentin Sauli Niinistö

Aloitteesta Suomen puolen välistä puhelinkeskustelua Vladimir Putin ja Suomen presidentti Sauli Niinistö.

15 heinäkuu 2015
13:20

He keskustelivat kahdenvälisten suhteiden jälkeen maahantulokieltoa ja Suomen jäsenille virallisten Venäjän valtuuskuntaa johtaa puheenjohtaja duuman Sergei Sergei E. NaryshkinymNaryshkin osallistua vuosittainen istunto Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen Helsingissä, 05-09 heinäkuu 2015. Venäjän presidentti totesi oikeudellinen virheellisyys hyväksytty painostuksesta joidenkin EU: n jäseniä päätöksen.

Luottamus oli ilmaistu, että vaikka ulkoisten tekijöiden vaikutusta, Suomessa ja Venäjällä toimivat yhdessä pystyä ylläpitämään hyviä naapuruussuhteita ja ystävällisiä suhteita maiden välillä. Tältä osin se korosti ja merkitystä sopimukset vierailun aikana Sauli Sauli NiinistёNiinistё Moskovassa 16 kesäkuu 2015. He keskustelivat erityisiä hankkeita Venäjän ja Suomen yhteistyö.

Johtajat keskustelivat myös ajankohtaisista kansainvälisistä kysymyksistä, kuten Ukrainassa ja tulokset Wienin neuvottelut Iranin ydinohjelmasta."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset