Veikko Huuska

Voitonlippu Reichtagin yllä – kunnian ja häpeän symboli

Voitonlippu Reichtagin yllä – kunnian ja häpeän symboli

Toisen maailmansodan mielettömyyden hornankattilasta erottuu kaksi valokuvan klassikkoa:

Yhdysvaltain lipun nosto Iwo Jimalla sekä

Puna-armeijan sotilaiden punalipun nosto Berliinin Valtiopäivätalon harjalla 2.5. 1945.

http://en.wikipedia.org/wiki/Raising_a_flag_over_the_Reichstag

*

http://rarehistoricalphotos.com/soldiers-raising-soviet-flag-reichstag-berlin-1945/

Puna-armeijan rintamakuvaaja Jevgeni Khaldei, Juzovka Donetsk Ukraina, kuvasi tapahtuman Reichtagin katolla.  http://fi.wikipedia.org/wiki/Jevgeni_Haldei

http://en.wikipedia.org/wiki/Yevgeny_Khaldei

 

Päivä oli 2.5.1945, kello oli noin 7 aikaan aamulla.

Mukana happeningissä olivat:

Punalippua sojottava Aleksei Kovaljov, Kiova Ukraina, Leonid Gorysev, Minsk Valko-Venäjä sekä Abdulhakim Ismailov Dagestan.  Monikansallinen kvartetti.

Kuvasta, jonka ukrainalainen Jevgeni Khaldei otti tuli Puna-armeijan fasismista hankitun voiton suuri symboli ja koko Neuvostoliiton ja nykyisen venäläisen olemassaolon fundamentaalisten ajatuskantamien jaluskivi, yksi niistä.

Paitsi että Jevgeni ei siis ollut venäläinen.  Hän oli ukrainalainen kommunistinen juutalainen [Ukrainian Communist Jew].  Paitsi että hänen kattokaverinsa olivat Ukrainasta, Valko-Venäjältä ja Dagestanista.

Paitsi, että suuri osa hänen merkittävän ja hienon valokuvansa replikoista, jälkipainatteista on sensuroituja.  Kello on kadonnut minskiläisen Leonid Gorytsevin oikeasta ranteesta.  Vasemmassa se näkyy, tai ei aina siinäkään.  http://2.bp.blogspot.com/-q2L3VvAVmSQ/Us08w7ld5AI/AAAAAAAAIMI/KaXdT1SB9Ko/s1600/Soldiers+raising+the+Soviet+flag+over+the+Reichstag,+Berlin+1945+2.jpg

Mies ja kaksi kelloa, kellontarkka mies.

*

Back to Moscow

Haldein mestarinäppäys joutui Moskovassa normimenettelyin Neuvostosensuurien luupin alle.  Sensori tutki kuvaa ja totesi, että lippumiestä tukevalla sotilaalla oli rannekello ”jokaisessa käsivarressa”, mikä ikävästi viittasi hyökkäyssodan lieveilmiöön, ryöstelyyn (tuskin kellään muuten on rintamalla kahta kelloa, hyvä kun yksikin).  Tarkastuskomissio ei halunnut kompromettoida isänmaataan, joten he pyysivät Khaldeita poistamaan toisen kellon.  Khaldei teki työtä käskettyä, täytti norminsa ja jopa ylitti sen.  Hän nimittäin tihensi taustalla näkyvää taistelukentän savua.  Myös lipun liehuntaa taistelujen tuiskeessa hieman dramatisoitiin ja retusseerattiin. (Originaalilippu oli hätiin kursittu kokoon kolmesta punasävyisestä pöytäliinasta: tähti ja työkalusarja sirppi-vasara työstettiin myös).  Myös värit saatiin ruljanssiin mukaan.

Näin saatu parannettu versio Berliinin tunnelmista julkaistiin Ogonjok-lehden seuraavassa numerossa.  Klassikko oli syntynyt.  Ja elää yhä.

Uskollisena koko elämänsä loppuun asti Khaldei säilyi katumattomana, eikä tunnustanut manipuolineensa tätä ”elämänsä kuvaa”.

 

Yksikelloinen kuva tässä:

  http://berlin-fotofestival.de/exhibition/jewgeni-chaldej-en/

Aina kysyttäessä Khaldei vastasi: ”Se on hyvä kuva ja historiallisesti merkittävä.  Seuraava kysymys, kiitos.”

*

Kuvia aiheesta: Berlin reichtag may 1945 flag

Vertaile eri versioita:


https://www.google.fi/search?q=berlin+reichtag+may+1945+flag&biw=1440&bih=749&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=iBxLVZ3ID4OgyAOFk4DwBA&ved=0CC4QsAQ&dpr=1

*

Berliinissä käydessäni havaitsin, että Saksalais-venäläisen museon Valtiopäivätalon valloitus –kuvassa oli hienosti molemmat kellot paikoillaan.

Pisteet siitä museolle!

Checkpoint Charlien eli Yhdysvaltain sektorin muurimuseossa sen sijaan – yllätys yllätys – kellot oli

sensuroitu pois!

*

Lisää:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Voitonlippu_Berliinin_valtiop%C3%A4iv%C3%A4talon_katolla

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Keskiviikko 2. päivä toukokuuta 1945 kello 7 aamulla:
Rintamakuvaaja Jevgeni Haldei kiipeää Berliinissä Reichtagin katolle. Hänellä on Leica –merkkinen kamera kupeellaan. Mies ottaa kuvan, joka tulee symboloimaan natseista saavutettua voittoa.

Haldei kuvasi tapahtumia:

http://berlin-fotofestival.de/exhibition/jewgeni-c...

”Varhain aamulla 2.5.1945 astuin Valtiopäivätalon aulaan. Kauhea melu kuului kaikkialla. Nuori sotilas tuli minua kohti. Pidin punaista lippua kädessäni. Hän sanoi: ”Luutnantti, tulkaa! Katsotaanpa mistä pääsemme lipun kanssa katolle”. ”Sitä vartenhan minä olen täällä”. Lopulta olimme katolla. Reichtag paloi. Hän sanoi: ”Kiivetäänpä tuonne rakennuksen kupoliin”. ”Ei”, minä sanoin, ”me savustuisimme ja palaisimme siellä”.

”No, katsotaanpa paikka täältä”, hän sanoi. Löysimme pitkän seipään. Etsin sopivaa kuvakulmaa. Jotenkin Berliinin pitäisi näkyä. Otin koko 36 kuvan filmin täyteen, ja lensin yön yli Moskovaan ja valokuvani julkaistiin välittömästi.

Kuvasta tuli fasismin lopun, sodan lopun ja Hitlerin lopun symboli.

Haldei kuvasi myös Potsdamin konferenssissa 1945 ja vuotta myöhemmin Nurnbergin oikeudenkäynnissä.
Nykyään valokuvaaja Jevgeni Haldei luetaan yhdeksi Venäjän tärkeimmistä 20-vuosisadan valokuvaajista, eikä pelkästään sotakuvaajan ominaisuudessa.

Vuonna 1990 Haldei hyväksyttiin ”Valokuvauksen 1900-luvun pantehoniin” eli parhaiden parhaista joukkoon. Tämän valiokaartin on perustanut valokuvauksen teoreetikko Klaus Honnefin. http://de.wikipedia.org/wiki/Klaus_Honnef

Haldein lisäksi siihen on nimetty vain yksi venäläinen valokuvaaja: Alexander Rodshenko. http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Rodchenko

Haldein elämäntyöhön valokuvaajana liittyy kolme olennaista seikkaa:

Ensinnäkin, ylivertainen innoitus sotakuvaajana, alinomaisen kuolemanvaaran alaisena.
Toiseksi: Haldein vahva taitelijan näkemys ilmeni jopa kaikkein vaikeimmissakin kuvausolosuhteissa.
Kolmanneksi: Haldei osasi hyödyntää tuotannossaan kokemustaan Venäjän vallankumouksen valokuvaajana ja elokuvaajana .
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Tarkennan Lumiere-gallerian tiedoilla:
http://lumieregallery.net/wp/258/yevgeny-khaldei/

Lumiere-instituutti kertoo sivuillaan;

Huhtikuun lopulla 1945 venäläiset saartoivat Berliinin. Sotakuvaaja Khaldei suunnitteli kuvaavansa kaupungin valtauksen, olihan se tapahtuma joka ei koskaan enää toistuisi.

Kun hän tajusi, ettei koko Berliinissä ole Neuvostoliiton lippuja, hän hyppäsi Moskovan lentokoneeseen ja etsi koko päivän punalippua. Sitten hän tuli kauppaan, jossa huomasi joitakin punaisia pöytäliinoja, joita käytettiin virallisissa tilaisuuksissa. Hän lainasi kolme näistä pöytäliinoista vastahakoiselta kaupan työntekijältä, jonka nimi oli Grisha Lubinskij.

Khaldei vei saaliin setänsä, räätälin, luo, joka sitten jäi yöksi ompelemaan pöytäliinat yhteen ja koko komeuteen vielä sirpin, vasaran ja keltaisen tähden. [tämä korjauksena aiemmalle epäilylleni että lippuun olisi nämä retusoitu Moskovassa, VH]

Vauhdilla takaisin Berliinin, jossa hän nosti ensimmäisen kerran tämän itsetehdyn lippunsa Tempelhofin lentokentän suuren kotkan ylle huhtikuun 28. päivä.

Toukokuun 2. päivänä Khaldei saavutti Brandenburgin portin ja oli todistamassa siellä juhlineen venäläisen sotilasryhmän kanssa kun heille ilmoitettiin että Hitler on kuollut. Khaldei kiipesi Brandenburgin portin portaat ja sijoitti pöytäliinakankaan portin yllä korskuvan pronssihevosen ylle.

Khaldei oli päättänyt viedä punalipun Valtiopäivätalon huipulle. Kun hän pääsi palavaan rakennukseen, taistelut vielä jatkuivat sen kellarissa. Khaldei ja kolme toveriaan nousivat Reichtagin katolle, joka oli verestä liukas vain muutamia tunteja aiemmin riehuneiden taistelujen jäljiltä.

Valtiopäivätalon katolla Khalei sitten nappasi yhden kaikkein dramaattisimmista valokuvista koko kuohuvan 1900-luvun aikana, kun venäläiset sotilaat nostivat Neuvostoliiton lipun Valtiopäivätalon ylle.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*

Hieman valokuvaaja Khaldein yksityistä taustaa vielä:

http://www.cracked.com/article_19415_the-5-most-ba...
"5 kovinta Sotasankaria, jotka eivät koskaan kantaneet asetta":

Yksi heistä on Khaldei;

Sodan aikana Khaldei menetti lähes koko donbassilaisen suurperheensä natsien uhrina (hän oli juutalainen), joten hän piti luonnollisesti kaunaa yllä, joka huipentui Nurnbergin oikeudenkäynnissä, jossa elossa olevat natsijohtajat joutuivat tilille sotarikoksistan.

Khaldei osallistui tutkimuksen etulinjaan valokuvaajan ominaisuudessa, ja teki kaikkensa, jotta Herman Göringin elämän loppuhetket olisivat olleet niin epämiellyttävät kuin mahdollista.

Niinpä Göring sitten vihasi häntä.

Hänhän oli ukrainalainen kommunistinen juutalainen[Ukrainian Communist Jew] , joka kaikkialla esiintyi Neuvostoliiton laivaston uniformussa, seikka joka oli saada Göringin ratkeamaan liitoksistaan. Khaldei halusi jatkuvasti roikkua Göringin kintereillä, ja turvahenkilöstöstä huolimatta syntyi mm. tällaisia otoksia:

”Pelkkä sotakuvaaja Khaldei´n läsnäolo aiheutti Göringille epämukavuutta”;
(rullaa alas;) http://www.cracked.com/article_19415_the-5-most-ba...
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

The New Yorker kertoi 12.3.2014;
Hkaldei sai vaikutteita Berliinin kuvaansa yhdysvaltalaisesta tunnetusta Iwi Jiman lipunnosto -kuvasta. - tämä oli uutta minulle, joskina aihepiiri ja toteutus huomioiden näiden kahden tunnetun kuvan yhtäläisyys on yleisesti tiedossa:
http://www.newyorker.com/culture/photo-booth/yevge...

Khaldei, who took inspiration from Joe Rosenthal’s iconic photograph at Iwo Jima, brought his own flag to Berlin, shot thirty-six versions of the picture, and later admitted to manipulating some parts of the image—he added dark clouds of smoke, and erased a watch from a soldier’s wrist. The image quickly became an icon, both in the U.S.S.R. and abroad. “This is what I was waiting for for fourteen hundred days,” Khaldei said later. “It was scary, but I was euphoric, so I didn’t notice.”

Nappaa samalla: View full screen , ja katso Khaldein 9 kuvaa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*

Der Spiegel 7.5.2008:
http://www.spiegel.de/international/europe/the-art...
Khaldei ei ollut suuri tyyliniekka. Pikemminkin hän oli valokuvaaja, joka tallensi tärkeitä hetkiä. Hän otti monia loistavia dokumenttivalokuvia yli kuuden vuosikymmen ajan, mutta on valitettavaa, että hän manipuloi useita hänen tunnetuimpia kuviaan - mistä hän onkin toistuvasti arvosteltu myöhemmin.

Siitä monimutkaisesta tarinasta, joka liittyy ikoniseen valokuvaan ”lipusta Valtiopäivätalon yllä” ja kuvan rekonstruoinnista on Berliinin valokuvanäyttelyn (vapun seutuna 2008) näyttelyn kuraattori Volland julkaissut pienen kirjasen.

Siinä kerrotaan, kuinka Khaldei lensi Moskovaan samana iltana otettuaan valokuvan eli 2.5.1945.

Kun kuva ilmestyi Ogonjok-lehdessä 13. toukokuuta 1945, oli yksi yksityiskohta kuvassa jo muuttunut. Todellisuudessa sotilaalla, joka tukee lipun kanssa häärivää toveriaan, oli molemmissa ranteissaan rannekello. Neuvostoliiton sotilaat olivat ryöstäneet tiensä Berliiniin, kun he sinne taistellen saapuivat.

Khaldei myönsi myöhemmin, että hän oli naarmuuttanut kellomiehen oikean käden kellon negatiivista neulalla.

Tummat savupilvet lisättiin taivaalle valokuvan toisessa versiossa.

Lopullisessa versiossa oli lisänä uusi lippu, joka liehui dramaattisesti tuulessa.

Vaikka ainakin kolme muuta valokuvaajat kuvasivat sotilaita punalipun kanssa Valtiopäivätalon katolla Berliinissä 1. ja 2. päivä toukokuuta1945, oli Khaldein luomus se, joka vakiintui tuon hetken kuvaksi.

Myöhemmin, kun kysyttiin manipuloinnista, hän vastasi:
"Se on hyvä valokuva ja historiallisesti merkittäviä. Seuraava kysymys, kiitos."
*
YHTEENVETO:
Der Spiegelin mukaan:

1. Kello oikeasta ranteesta retusoitiin
2. Luotiin lisää mustia pilviä Berliinin taivaalle
3. Kuvaan vaihdettiin uusi lippu, joka liehui tuulessa ”dramaattisemmin”

*
Eiköhän tämä ala olla tässä…

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

*
Enpä malta olla tuomatta esiin vielä tätä 5 vuotta sitten Saksasta löydettyä kuvasettiä, jonka kuvaajista ei ole tietoa. Osa ainakin lienee Jevgeni Khaldain ottamia;¨

Devastation of War: Archival Discovery Reveals a Ruined Berlin
By Solveig Grothe
Forgotten for decades, a trove of post-war photographs from 1945 has recently been unearthed. The snapshots illustrate the devastation of the German capital and capture the desperation of the city in the weeks after the end of World War II. They also show glimpses of Berlin's resilience.
http://www.spiegel.de/international/germany/devast...

Katso kuvasarja:
siinä on joitain erityisen kiinnostavia kuvia:

Kuva 3: Brandenburg Torilla venäläiset sotilaat juhlivat raunioissa. Taipaleen rintamalta Talvisodasta tuttu, luutnantti Yrjö Jylhän runoilija-kollega ”kuolemanjoen” toiselta rannalta, kaiutinrunoilija Jevgeni Dolmatovski, pitää vallatun Berliinin ensimmäistä runomatineaa Torilla, sotilaat kuuntelevat. (Kapitan Dolmatovski kuvan vasemmalla puoliskolla oleva sinelliasuinen koppalakkinen upseeri). - Tässä vielä erilainen lähikuva matineasta: http://waralbum.ru/15870/

Kuva 5.: Rautaristiä kantava saksalainen sotilas on kaatunut kadulle.

Kuva 7.: Brandenburg Torin portin yllä oleva valjakko; venäläiset sotilaat ovat nostaneet punaliput korkealle. (Myös Khaldei kertoi kavunneensa portin päälle: olisiko tämäkin hänen ottamansa kuva? Vertaa oikeampuoleista suikkapäistä lipunkantajaa Valtiopäivätalon kuvaan).

kuva16.: Unter den Linden – Lehmusten alla. Haavoittuneita saksalaisia sotilaita. Joskus niin viihtyisä puistokatu on tyly paikka. –

Viimeksi kun sen näin, oli vanhat lehmukset kaadettu pois ja perusremppa päällä; kun kaikki on valmista lähden olusille Unter den Lindenille, niin olen itselleni luvannut.
*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tästä voi kirjaimellisesti sanoa, että Poeetta Jevgeni Dolmatovski Berliinissä toukokuussa 1945, Hitlerin pää kainalossa:

http://www.london.diplo.de/Vertretung/london/en/__...

Nämä molemmat ovat Hkaledein ottamia kuvia:
http://www.granger.com/results.asp?search=1&screen...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Vertailin kerran Yrjö Jylhää ja Berlilinin-poeetta Jevgeni Dolmatovskia ja heidän maailmoitaan toisiinsa:
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/15180...

Tiivistin heidän välisen eronsa näin:

"Kun Dolmatovski nautti voittajan maljaa, puna-armeijan kenttälyyrikon asemassaan, hänen tappiollisempi, mutta sotilaana aidompi sotilaskollega, runoilijana aidompi runoilijakollega, Yrjö Jylhä, oli jo sodan pahasti polttama mies, Kirvesmäelle juurtunut, ja sille omistautunut.

Mutta älkäämme yhdistäkö heitä. Ei heillä ole mitään yhteistä!
Hyökkääjä.
Puolustaja.
Kokonainen maailma välissä."

*

*
Artikkeli sisältää siinä määrin runsaasti linkkejä paitsi Dolmatovskiin liittyen, vaan myös Saksaan ja III-valtakunnan tuhoon.
https://www.dhm.de/en/press/1945.html
Mehr auf SPIEGEL ONLINE
• Straßenfotografie: Der Mann mit den komischen Ansichten (23.09.2011)
• Propagandabilder der Wehrmacht: Waffenspaziergang gen Russland (01.06.2011)
• Kriegsfotograf Chaldej: Soldat an allen Fronten (07.03.2011)
• Fotofund: Wie die Nazis Ruinen als Propaganda einsetzten (31.05.2010)
• Fahndung nach einem Fotografen: Aus dem Blickwinkel eines Unbekannten (29.09.2008)

*

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Kun nyt Berliini viipyy ajaatuksissamme...

Berliinin ja Hampurin raunioita ja elämää väreissä heinäkuulta 1945

Agricola-sivusto on linkittänyt hienoja väridokumentteja vuodelta 1945. http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=...

Chronos- Media on julkaissut Vimeossa ja Youtubessa hienoja värillisiä, aikaisemmin vähemmän tunnettuja heinäkuussa 1945 kuvattuja dokumenttifilmejä Berliinistä ja Hampurista Filmien pituus on 7:o4 ja 2:44 minuuttia.

* Sensationelles Filmmaterial! Berlin nach der Apokalypse in Farbe und HD
from Konstantin von zur Mühlen
Auswahl von einzigartigen HD-Filmmaterial - teilweise unveröffentlicht - der Reichshauptstadt Berlin im Juli 1945

Geschichte authentisch!

u.a. der Berliner Reichstag, das Brandenburger Tor, der Pariser Platz, der Boulevard Unter den Linden, der Berliner Dom, das Nationaldenkmal Wilhelm I. beim Berliner Schloss, der Alexander Platz, die Reichskanzlei und der Führerbunker, der Sportpalast und Zerstörungen im Stadtgebiet

Berliner, Flüchtlinge und alliierte Soldaten

Archiv - CHRONOS-MEDIA GmbH, Potsdam
Gestaltung - Konstantin von zur Mühlen
Tongestaltung und Montage - Arne Körner
Produktion - KRONOS Media GmbH, Hamburg

x

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

BRW:

Jos haluat nähdä lauantaisen 9.5.2015 Punaisen torin juhlaparaatin jo etukäteen, katso täältä:

Kommersant julkaisi 40-kuvaisen sarjan koko hommasta jo tänään (kuvat napattu päiväharjoituksista keskiviikolta);

http://www.kommersant.ru/gallery/2723246#id=1147136

40 kuvaa

*

Huomaa näkyvästi esillä oleva vuosi: 1941.

Ei siis 1939.

Se - 1939 - ei sovi "käsikirjoitukseen".

*

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset