Veikko Huuska

Venäjä paheksuu NATOa ja sen kumppaneita tiedustelulennoista rajoillaan

 

Venäjä listaa NATOn ”syntejä” - Suomea ei suoraan mainita

Blogi perustuu Venäjän Puolustusministeriön korkean edustajan julkiseen tilanneselostukseen (13.3.2015 cl 10:05); käännös VH niukalla venäjäntaidollani.

*

Motto:

Ämarin ilmaharjoitus 2015 lähestyy – oletko valmis?

*

Venäjän pitkän kantaman sotilaslentokoneet suorittavat säännöllisiä etäisillä maantieteellisillä alueilla miehistön koulutuksen ja lentolaitteiden testaamisen tarkoituksessa.  Lennot tapahtuvat noudattaen tinkimättömästi kansainvälistä ilmatilaa koskevia määräyksiä, eivätkä ne loukkaa muiden valtioiden kansallisia rajoja (ilmatilaa).

Venäjän ilmavoimien pitkän kantaman lentokoneiden suorittamien lentojen intensiteettiä ei kuitenkaan voi verrata NATOn jäsenvaltoiden ja joidenkin sen kumppanuussopimusmaiden sotilaskoneiden aktiivisuuteen.  Vuonna 2014 on Yhdysvaltojen ja NATOn jäsenvaltioiden suorittama ilmatiedustelu Baltiassa sekä Itämeren ja Barentsinmeren yllä huomattavasti lisääntynyt - jopa 8 – 12 lentoon viikossa.  Heidän lentoreittinsä ovat paikantuneet Venäjän rajojen välittömään läheisyyteen.

Yhdysvaltojen ilmavoimien, US Air Force RC-135 strategiset tiedustelukoneet suorittivat vuoden 2014 aikana yli 140 tällaista lentoa, verrattuna vuoden 2013 aikana suoritettuihin 22 lentoon. [1]

Saksan liittotasavallan ilmavoimien Orion P-3C –tiedustelukoneita, Tanskan ilmavoimien koneita sekä tilapäisesti liettualaisjohteisen Zokniain lentotukikohdan käyttöön siirretyt portugalilaiset Orionit, sekä ei-NATO-jäsenmaan Ruotsin Gulfstreams-koneita oli jatkuvasti mukana, tarkoituksenaan valvoa Venäjän asevoimien valvonta Kaliningradin ja Itämeren alueella.  Vuoden 2014 aikana tällaisia lentoja suoritettiin yli 200, kun määrä vuonna 2013 oli vain 125. [2]

NATOn, Britannian ja Ranskan ilmavoimien E-3 AWACS:n (=Airborne Warning and Control System; Ilmassaliikkuva Varoitus ja Valvonta Järjestelmä; tutkakone) Puolan ja Romanian ilmatilassa suorittamaa ilmatilapäivystystä käytettiin aktiivisesti Mustanmeren, Ukrainan ja Venäjän länsiosien ilmatilan seurantaan.  Lentojen intensiteettiä kohotettiin jatkuvasti; kun tammi-helmikuussa 2014 lentoja oli 2 lentoa kuukaudessa, se nostettiin 40-60 lentoon kuukaudessa maalis-joulukuun aikana 2014.  Lentojen kokonaismäärä vuonna 2014 kasvoi jopa 460 lentoon, kun taas vuonna 2013 se ei ylittänyt 20 lennon rajaa. [3]

Ukrainan tapahtumia käytettiin perusteena merkittävään sotilaalliseen jännitteen nousuun sotilaskoneiden lisääntyneiden lentojen muodossa Keski- ja Itä-Euroopassa.  Baltian turvallisuuden vahvistamisen varjolla NATOn hävittäjien määrää ”Baltian Ilmavalvonta Mission” parissa kasvoi 3,5 kertaiseksi (4 – 16).  Lisäksi NATO-valtioiden taistelulentokonejoukot (enintään 12 hävittäjää) ovat vuorotteluperiaatteella operoineet Puolan ja Romanian ilmatilassa vuoden 2014 alusta lähtien. [4]

NATOn jäsenvaltioiden sotilaallinen läsnäolo Virossa, Liettuassa, Puolassa, Romaniassa ja Bulgariassa perustuu aktiiviseen osanottoon yhteisiin harjoituksiin sekä kulloinkin koulutusta vastaanottavien valtioiden koko puolustusvoimien osallistumiseen.

NATO-valtioiden taktisten ilmavoimien lentojen kokonaismäärä Venäjän ja Valko-Venäjän rajojen lähistöllä ylitti 3.000 lentoa vuonna 2014 (kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 2013).

Äskettäin NATOn virkamiehet ovat käynnistäneet tiedotuskampanjan syyttäen Venäjän sotilaskoneita siitä, että ne vaihtamalla koneiden transponderit pois päältä loisivat riskejä siviili-ilmailulle.  NATO-valtioiden sotilaskoneet harjoittavat tiedustelulentoja Venäjän rajojen lähellä trasnponderit sammutettuina, joka ei tee niistä kuitenkaan näkymättömiä ilmatilan valvonnan kannalta.” [5]

[Tekstissä esiintyvät vahvennukset VH:n]

*

Viitteet ja lisätietoja:

[1] [VH: - katso RC-135 tiedustelukoneista lähemmin Wikisivustolta http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_RC-135  ]

[2] [VH: Orion P-3C –tiedustelukoneista mm.; http://de.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-3  sekä;  http://www.janes.com/article/36719/german-p-3c-orion-upgrade-approved-by-us-state-department  sekä Ruotsin ilmavoimien Gulfstream IV –koneista; http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsin_ilmavoimat ]

[3] [VH: katso lisää E-3 AWACS –tutkakoneista; http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_E-3_Sentry  ]

[4] [VH: katso lisää Baltian ilmavalvonnasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Baltian_ilmavalvonta ;       engl. Wiki kertoo hieman tuoreempaa tietoa http://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Air_Policing ;          ja tässä Allied Command Operations eli aco.nato.int/ –vuosikatsaus 2014 http://www.aco.nato.int/end-of-2014-marks-handover-with-natos-baltic-air-policing-mission.aspx  ;katso myös NATO – Baltic Air Pollicing Mission´in rotaatiosta 2015 vuodenvaihteessa http://www.janes.com/article/47529/nato-rotates-baltic-air-policing-mission  ]

[5] [VH: vertaa esim. Radar data on Russian aircraft being shared to mitigate collision risks  http://www.janes.com/article/47191/radar-data-on-russian-aircraft-being-shared-to-mitigate-collision-risks  ]

*

Lähde:

Russian mission to NATO's note.

March 13 at 10:05pm ·

Russian mission to NATO

*

Iltasanomat 25.2.2015:

Ilmavoimat paljastaa kohutun sotaharjoituksen yksityiskohdat - Suomesta aiottua enemmän Horneteja

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424872279219.html

*

YLE 6.2.2015;

http://yle.fi/uutiset/suomen_havittajat_yhteisharjoitukseen_ruotsalaisten_ja_yhdysvaltalaisten_kanssa/7787112

Presidentin mukaan harjoitus on noin kolmen viikon mittainen viikolla 13–16, jossa Suomi on mukana ensin kahden viikon aikana mm. Yhdysvaltain koneiden kanssa. Viimeisen viikon aikana myös Ruotsi tulisi mukaan.

*

TP:n kotisivuilla virallisesti 20.01.2015;

http://www.presidentti.fi/public/default.aspx?contentid=319901&contentlan=1&culture=fi-FI

”Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kommentoi Suomen osallistumisesta Viron ilmaharjoitukseen noussutta keskustelua medialle tiistaina 20. tammikuuta Presidentinlinnassa. Presidentti korjasi asiasta julkisuudessa liikkuneita epätarkkuuksia. Hän sanoi, että väite, jonka mukaan joku olisi puuttunut tai vaatinut vetäytymistä jostain harjoitustoiminnasta on perätön. Presidentti alleviivasi, että ilmavoimien harjoittelu Nato-ilmavoimien kanssa Virossa tulee jatkumaan: ”En ole havainnut kenenkään sitä kyseenalaistavan. Ilmaharjoittelu Naton kanssa Virossa jatkuu kuten ennenkin, ehkä vähän laajemminkin”, presidentti Niinistö totesi.

Nyt keskustelun kohteena oleva harjoitus poikkeaa kuitenkin aiemmista, koska se olisi Yhdysvaltain, ei Naton, vetämä. Presidentti Niinistön mukaan Suomen poliittisessa johdossa ei ole asiasta riitaa. Kyse on siitä, että harjoituksen sisällöstä ja tavasta, jolla Suomen toivotaan olevan mukana, ei vielä ole tietoa. ”[M]eidän mielestä on kovin välttämätöntä, että jos Suomen ilmavoimat lähtevät Suomen rajojen ulkopuolelle, että alun alkaen tarkkaan tiedetään, mistä siinä on kysymys”.”

 

*

Edellä käytetyn Venäjän ilmoituksen lähde;

Russian mission to NATO's note.

March 13 at 10:05pm ·

https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/v/t1.0-1/p32x32/10993435_951018344916950_9211086271404082287_n.png?oh=339bfca8d4de70ded06179e3bb0b1c8b&oe=55741222&__gda__=1438423870_c807091350a6f16881e5ca1d46ebfb7d

Russian mission to NATO

Russian and NATO States’ Military Flights (2014 Fact Sheet)

(Based on Public Briefings by the Representatives of the Russian Ministry of Defence)

 

Perustuu Venäjän Puolustusministeriön korkean edustajan julkiseen tiedotteeseen (13.3.2015 cl 10:05);

Russian long-range military aircraft perform regular flights to remote geographic areas to train crews and certify equipment capabilities. The flights are in strict accordance with international airspace regulations and do not violate other states’ national borders.... This can be confirmed by objective control data in every particular case.
However, the intensity of Russian long-range aviation flights cannot be compared to the overall activity of military aircraft of NATO States and some of their closest partners. In 2014 there has been a considerable increase in the number of flights by the US and NATO States’ reconnaissance aircraft over the territory of the Baltic States, as well as over the Baltic and Barents Seas – up to 8-12 flights per week. Their air routes passed in the immediate vicinity of Russian borders.
US Air Force RC-135 strategic reconnaissance aircraft performed more than 140 such flights in 2014, compared to 22 flights in 2013.
German Orion P-3C reconnaissance planes, Danish Challengers and temporarily deployed at the Lithuanian airbase Zokniai Portuguese Orions, as well as non-NATO Swedish Gulfstreams were constantly engaged with a view to monitor the activities of the Russian Armed Forces in the Kaliningrad region and the Baltic Sea area. There were more than 200 such flights in 2014, in 2013 – only 125.
NATO, British and French E-3 AWACS (Airborne Warning and Control System) aircraft on duty in the Polish and Romanian airspace were actively used to monitor the air situation in the western part of the Black Sea, over Ukraine and Russian western regions. The intensity of their activities raised from 2 flights per month in January-February 2014 to 40-60 flights per month in March-December. The total number of flights in 2014 increased up to 460, whereas in 2013 it did not exceed 20.
The events in Ukraine were used to justify a significant build-up in the number of warplanes at the airbases in Central and Eastern Europe. Under the pretext of strengthening the security of the Baltic States the quantity of fighters taking part in NATO Baltic Air Policing Mission increased by 3,5 times (from 4 to 16). Moreover, groups of NATO States’ warplanes (up to 12 fighters) have been deployed on a rotational basis at the Polish and Romanian airbases since the beginning of 2014.
NATO States’ tactical aviation aircraft based in Estonia, Lithuania, Poland, Romania and Bulgaria take active part in joint exercises and training with host states’ Armed Forces.
The total number of NATO States’ tactical aviation flights near Russian and Belarusian borders exceeded 3.000 in 2014 (twice as many as in 2013).
Recently NATO officials have launched an information campaign accusing Russian military aircraft of not switching on their transponders and thus creating risks for civil aviation.
NATO States’ military aircraft conduct their flights near Russian borders with transponders turned off which does not make them invisible to airspace control means”.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

https://www.youtube.com/playlist?list=PLhuA9d7RIOd...

Venäläisiä sotasarjoja on hyvä katsoa kuntopyörää polkiessa. Tässä ilmavoimat. La-5:llä lennetään.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Sopivasti 43 minuutin seteissä; siinähän se kunto kohoaa ihan huomaamatta..

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Venäjä pinnii "joka sektorilla";

Dronet ovat olleet tähän asti vähän niin kuin Lännen heiniä...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Miehitt%C3%A4m%C3%A4t...

http://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_aerial_vehicle

Venäjä vastaa Lännen – ja siis lähinnä Yhdysvaltojen haasteeseen – myös lennokki-rintamalla. Yhdysvallat on tuottanut yhä sofistikoidumpia droneja markkinoille ja sotarintamille. Nyt venäläinen Соединенные (United Manufacturing Corporation – Yhtyneet Koneyhtiöt) on nyt kehittänyt miehittämättömän monikäyttöisen lennokin, joka pystyy nousemaan ja laskeutumaan lähes missä tahansa. http://sputniknews.com/military/20150311/101933766...
Yhdistyneiden Koneyhtiöiden – joka on Rostek-yhtiön innovaatioyhtiö – insinöörit ovat kehittäneet uuden kahden tonnin painoisen miehittämättömän ilma-aluksen, joka kykenee kuljettamaan tarvikkeita, henkilöstöä, tiedustelulaitteita sekä asejärjestelmiä.

Kahden tonnin drone-konsepti perustuu uuteen Chirok (”Teal” – ”Leveä” tms.) –droneen, on varustettu ilmatyynyillä ja muotoilu vastaa maailman UAV-kehittelyn huippua (UAV = Unmanned Aerial Vehicle : miehittämättömät lentävät laitteet: ks. esim. täältä lisää: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/4570... )

Moskovan Radioinsinööritieteellisen Tutkimuslaitoksen (Moskovan Radio Engineering Research Institute) kehittämä ilmatyynymuotoilu mahdollistaa Chirok´ille laskeutumisen ja nousun lähes kaikissa luonnon olosuhteissa, kuten epätasaisilla pinnoilla, hiekassa tai lumessa, kosteikoissa ja veden pinnalla.

Yritys kertoi lehdistölle tiistaina, että "teoreettisen tutkimuksen pohjalta laadittu kone painaa yli kaksi tonnia, ja suunnitelmien pohjalta rakennettu Chirok UAV painaa 750 kiloa. Se käyttää täysin samaa tekniikkaa, mutta tuleva "Big Chirok" ylittää sen "pikkuveljen" toimintakyvyn. "
Rossiyskaya Gazeta toteaa, että prototyyppi kahden tonnin dronesta saadaan hyväksymistestauksiin vielä tänä kesänä 2015.

Iranin armeijan laajentaa Drone –laivastoaan, muiden muassa. http://sputniknews.com/middleeast/20150302/1018941...

Edellä kuvattu 750kg Chirok UAV esitellään 12. Kansainvälisillä Lento ja Avaruusmessuilla (International Aviation and Space Salon MAKS) elokuussa Zhukovskissa, Moskovan alueella. UAV pystyy kuljettamaan 2-3 matkustajaa plus varusteet, vaihtoehtoisesti se se voidaan lastata antennitiedustelu laitteiden tai hyökkäysasein. Monikäyttöisen laitteen lentomatka maksimissaa on 2500 km, ja se voi lentää maksimikorkeudessa 6000 metriä.

Erikoislaittein varustetuissa laitteilla on käyttöä myös siviilitarkoituksiin: se voi seurata metsäpalojen ja luonnonkatastrofien vaikeakulkuisilla alueilla, samoin sitä voidaan hyödyntää erittäin syrjäisissä paikoissa, ja harjoittaa ympäristön havainnointia.

Lue lisää: http://sputniknews.com/military/20150311/101933766...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

BTW;
Nuo mainitut Kansainväliset ilmailu ja avaruusmessut 25.-30.8.2015 Moskovan lähellä ovat monella tapaa kiinnostavat, melkeinpä tekisi mieli mennä paikalle kurppailemaan.

http://airshow.ru/airshow/

Viralliset sivut; http://www.aviasalon.com/en

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset