Veikko Huuska

YLE Natottaa suomalaisia arkena ja Jouluna

 

YLE indoktrinoi Suomen kansaa ja sen asenteita.

*

Tämä kävi harvinaisen yksiselitteisesti ilmi YLE:n tv-kanavien ohjelma-, ja erityisesti elokuvavalinnoista joulun seutuna.

Helsingin Sanomissa tänään joku kertoi jonkun laskeneen elokuvien epäsymmetrisen jakautumisen maittan.  Luin jutun aamukahvipöydässä, mutta sen sisältämät numerot eivät nyt ole käytettävissäni, ja jossain määrin päädyin omassa rätingissäni lehdessä esitetyistä poikkeaviin tietoihin.

Tilasto:

Jos laskemme Jouluaikaan mukaan ajan jouluaatosta 24.12. eliseen sunnuntaihin 28.12., mikä oli yleinen jouluvapaan kesto Suomessa, niin saimme näiden viiden päivän tv-tarjonnaksi YLEn kanavilta yhteensä 42 elokuvaa.  (Lähde: YLEn ohjelmatiedot; http://ohjelmaopas.yle.fi/tv/opas?t=2014-12-25 )

Elokuvia esitettiin mainittuna aikana enemmänkin, mutta YLE näyttää merkitsevän ohjelmatietoihin elokuviksi vain fiktiiviset tuotteet, joten dokumenttielokuvat ja ehkä jokunen animaatio ja lastenelokuva jää tässä tarkastelun ulkopuolelle.

YLE:n ohjelmatietojen mukaan nämä 42 elokuvaa jakautuivat maittain seuraavasti (ohjelmatiedoissa mainittu valmistusmaa):

Suomi 24 elokuvaa

Yhdysvallat 12 elokuvaa

Englanti 2 elokuvaa

Italia 1 elokuva

Australia 1 elokuva

Norja 1 elokuva

Ruotsi 1 elokuva.

*

Tarkennus: Babe-possusta kertovia elokuvia esitettiin kaksi.  Tuotantotiedoissa niiden valmistusmaa on Australia/USA, joten yhteensä kirjasin Australia 1 ja USA 1.  Norjalainen Kon-Tiki –tosipohjainen ja kiintoisa Heyerdal-elokuva esitettiin kahdesti, mutta lasketaan tässä yhdeksi elokuvaksi.

*

Kotimaisten elokuvien osuus 24/42 oli ilahduttavan korkea: 57,1 %.

Mutta ulkomaisten elokuvien jakautuma on perin yksipuolinen.

Sanoisinpa jopa huolestuttavan yksipuolinen.

Ulkomaista tuotantoa olevia joulu-elokuvia YLE esitti yhteensä 18.

Näistä peräti 12 oli Yhdysvaltalaista tuotantoa.  Eli 66,7 %.  Tätä voi jo pitää yksipuolisuudessaan hyvin yksipuolisena.

On jopa aiheellista kysyä, mihin tällainen kulttuuri-imperialistinen yhdysvaltalaispainotteisuus perustuu?

Kun lisäksi huomioidaan Englannin 2, Italian ja Norjan kumpaisenkin 1 elokuva = 4 elokuvaa, saammekin varsin omalaatuisen elokuvakartan:

NATO-maiden elokuvia oli ulkomaisten elokuvien sarjassa peräti 16/18 eli huikeat 88,9 %.

Mikä ihmeen NATO-offensiivi on menossa verorahoitteisella sähköisellä valtamediallamme, YLE:llä?

Tämä vaatii jo täyden ja perusteellisen vastauksen.

Näinkö meitä Natotetaan, ei ainoastaan arkena, vaan myös pyhänä.  Ja vieläpä rauhanjuhlana, Jouluna!

*

YLE on julkisen selityksen velkaa.

*

PS.

18:sta ulkomaisesata elokuvasta kaksi yhteistyöelokuvaa (USA/AUS) oli Australiasta, joka sekin on ollut innolla mukana erilaisissa ”Lännen operaatioissa”.

Niinpä ainokaiseksi ei-NATOlaiseksi ulkomaiseksi jouluelokuvaksi jäikin läntisen naapurimaamme Ruotsin yksi elokuva; Richard Hobertin ohjaama Menolippu Antibesiin  http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2197198

http://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Hobert

Varsin laiha lohtu.

Yksipuolista mikä yksipuolista.

Ei tässä mitkään selitykset auta.  Meitä Natotetaan nyt oikein olan takaa.

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Olipa hyvä että huomasit tuon YLE:n salakavalan natottamisjuonen. Mutta Veikko, kunpa kysymys olisi vain YLE:stä, ei, kauppa syyllistyy melkein vielä pahempaan natottamiseen. Meille pakkosyötetään natomaiden kulutustuotteita. Pahimmasta päästä ovat tietokoneet, kännykät,käyttöjärjestelmät, puolustusmateriaalista puhumattakaan.

Todella salakavalaa natottamista, eikä Stubb ja hallitus tee mitään.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Fiksu rinnastus, Matti.

Mutta huomannet kai eron: YLE on valtakunnallinen kanava, tuutti, jota pyöritetään ihan oikeasti ihmisiltä konfiskoiduilla veroeuroilla. Tietysti on videot ja läppärit ja avaruuskanavat, joilla pyörii turkasen tuhat elokuvaa, joista voi valita. Mutta ei se silti asiaa muuta: yksipuolinen ohjelmisto, mikä yksipuolinen.

Kulutustavaroiden ja myös aineettomien tuotteiden osalta ostajina olemme myös maksajia, teemme individualistisia valintoja omista lähtökohdistamme, ja siinä pelaa arvaamattoman suuressa määrin sujuvuuden laki; saamme mitä tilaamme, tilaamme, minkä tunnemme ja "haluamme" jne. Mutta silloin itse ohjailemme omaa kulutuskäyttäytymistämme, mitä puolestamme emme pysty tekemään YLEn ohjelmistotarjonnan suhteen. Jää vain tällainen "jälkikritiikki".

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Niille, joille elokuva teollisena tuotteena ja taideteoksena on jäänyt hieman vieraammaksi, satunnaisen tuttavuuden asteelle, suosittelen lämpimästi Mark Cousinsin Elokuvan Tarina –sarjaa (1-15).

Siinä mitä hienoimmalla tavalla Mark esittelee elokuvan tajunnallisia ja piilotajunnallisia ulottuvuuksia.

Ja ennen kaikkea: tuo konkreettisesti esille sen faktisen jutun, että elokuva on universaali taidemuoto.

Ja elokuvaa tehdään kaikkialla maailmassa. Ei vain USA:ssa!

Mark Cousins: Elokuvan tarina, osa 15, nähtävissä YLE Areenassa vielä 18 päivän ajan:
http://areena.yle.fi/tv/1730490/#/play

*
http://librarian-or-cybrarian.blogspot.fi/2014/09/...

Käyttäjän harripihl kuva
Harri Pihl

Nythän minä vasta tajuankin, että Capran "Ihmeellinen on elämä" on NATO-propagandaa.

Taitaa Veikon paranoia olla tarttuvaa :)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Onko Nato-kauhu jo näin pitkällä? Elokuvilla ja puolustusliitolla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Suomi kuuluu länteen, minkä se on ilmaissut muun muassa liittymällä EU-hun ja euroalueeseen. Kulttuurin alueellakin mieluummin demokratia kuin harvainvalta.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Miten jenkkifilmit vaikuttavat katselijoihin, voidaan olla montaa mieltä.

Tavallisesti elokuva sisältää hirveää väkivaltaa, ampumista ja hakkaamista. Raakuudella mässäillään ja veri lentää. Roistoja eivät aina ole edes ”oikeat roistot” vaan usein FBI/CIA agentit ovat pahimpia roistoja, jotka jahtaavat pakenevaa, entistä agenttia tai muuta henkilöä, joka tietää liikaa ja on siksi vaiennettava.

Elokuvan keinoin osoitetaan kuinka roistomainen USA on. Kaiken ihmeellisintä on, että näitä kuvia saa levittää vapaasti. Ehkä se johtuu vapaan maan ilmaisuvapaudesta.

Edellä olevan perusteella voisi tulla myös siihen johtopäätökseen, että YLE, suosimalla tällaisia toimintaelokuvia, propagandoi USA/Natoa vastaan.

Onneksi on sentään ihana ”Kauniit ja Rohkeat”

PS.

Kyllä jenkkiautot ovat maailman parhaita. Suurikaliiberisella aseella voidaan ampua konetilaan ja pyöriin niin, että auto kierähtelee muutaman kerran katon kautta ympäri, ja siitä huolimatta se jatkaa matkaa kuin tyhjää vaan. Japanilaisen tai eurooppalaisen auton matka katkeaisi siihen paikkaan.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Toisaalta ei se, että elokuva on tehty USAssa, vielä tee siitä huonoa tai sisällöltään arveluttavaa. Päin vastoin, jenkeissä tehdään paljon USAn virallisen linjan vastaisia elokuvia, joita kaupallinen elokuvateatteri näyttää Suomessa nihkeästi mutta Yle esittää.

Vaikea ottaa toki kantaa siihen, millainen kokoelma leffoja Yleltä jouluaikaan tulee, kun pitäisi katsoa ne kaikki, mutta sisältö on aina tärkein, ei kuori tai valmistusmaa.

Toinen kysymys on se, miksi Yle natottaa meitä uutisissaan.

Katsotaanpa kenet kokoomus nimeää Atte Jääskeläisen seuraajaksi Ylen uutispäällikön virkaan, kun Jääskeläinen pian siirtyy nykyisestä hommastaan EK:n viestintäjohtajaksi – eli tekee häkämiehet.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Mark, jos YLE hankkisi enemmän uutismateriaalia myös Venäjältä, RIA Novostilta ja Itar-Tassilta, se voisi olla vielä suurempaan natottamista.

Tietenkin olisi mielenkiintoista kuulla sama uutinen sekä Reutersin että RIA Novostin välittämänä. Katsoja saisi päättää, mitä uskoo.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Tässä faktaa:

• Vuonna 2012 EU:ssa tehtiin noin 1 300 elokuvaa, kun vastaava luku oli Yhdysvalloissa hieman yli 800.

• Vain 8 prosenttia eurooppalaisista elokuvista esitetään elokuvateattereissa EU:n ulkopuolella.

• Vuonna 2012 yli 60 prosenttia kaikista EU:ssa julkaistuista elokuvista oli eurooppalaisia, mutta niiden osuus lipunmyynnistä oli vain kolmannes.

• Vertailun vuoksi mainittakoon, että kyseisenä vuonna [2012] EU:ssa julkaistuista elokuvista oli 20 prosenttia tehty Yhdysvalloissa, mutta niiden osuus katsojamääristä oli 65 prosenttia.

Elokuvat katsotaan edelleen yleisimmin televisiosta.

Vuonna 2011 yli 40 prosenttia EU:ssa televisiossa lähetyistä 122 000:sta kokoillan elokuvasta oli eurooppalaista alkuperää
(8 prosenttia kansallista tuotantoa, 15 prosenttia muista Euroopan maista ja lähes 20 prosenttia joko kokonaan tai osittain eurooppalaista yhteistuotantoa).

*

Eli: Elokuvamaailmassa vallitsee Yhdysvaltain hegemonia.

Se koetaan monessa maassa ihan oikeana ongelmana. Kysymys ei ole primääristä Natottamisesta, vaan aivan aidosti kulttuurisesta epäsymmetriasta.

On muutakin kulttuuria kuin yhdysvaltalainen kulttuuri; oli se sitten yhdysvaltalaista valtavirtakulttuuria, vastakulttuuria tai jotain vaikka miten hienoa erillistä segmenttiä, marginaalissa ponnistavaa yhdysvaltalaiskulttuuria.

Euroopassa Ranska, tuo omista kulttuurisista juuristaan ja perintönsä kalleudesta hyvin tietoinen maa, on kenties selvimmin julistautunut oman kansallisen kulttuurinsa – myös oman ranskalaisen elokuvansa – puoltajaksi.

Ranska on ihan järkevällä ja viisaalla tavalla pyrkinyt vaikuttamaan yhdysvaltalaisen hegemonisen kulttuurivyöryn suhteellistamiseksi: ei kielloin ja käskyin, vaan oman ja eurooppalaisen tuotannon edistämisen keinoin. Sanoisin että todella järkevää toimintaa!

*

Tämä kulttuurisen diversiteetin vaaliminen ja edistäminen näkyy muun muassa tässä:

”Monikulttuurisuus ja kilpailukyky EU:n uuden digitaaliajan elokuvastrategian keskipisteessä

Lähes kaksi kolmasosaa EU:ssa julkaistavista elokuvista on eurooppalaisia, mutta niiden osuus lipunmyynnistä on vain kolmannes.

Euroopassa tehtiin 1 100 elokuvaa vuonna 2008 ja 1 300 elokuvaa vuonna 2012.
Valitettavasti ne julkaistaan useimmiten vain siinä maassa, jossa ne tehtiin.

Euroopan komissio käynnisti tänään uuden EU-strategian ”Eurooppalainen elokuva digitaaliajalla”. Strategiassa painotetaan tarvetta käyttää hyväksi uusia jakelumenetelmiä mahdollisimman tehokkaasti monikulttuurisuuden ja kilpailukyvyn edistämiseksi.”

*

Tämä siteeraamani ohjelmajulistus ja siitä poimimani tilastoluvut eivät ole RiaNovostin tai Itar-Tassin tms. vastaavan tietotoimiston faktaa ja fiktiota sekoittavaa tuotantoa

Tämä on ihan Euroopan Unionin Komission tekstiä.

Eli en lähtökohtineni ole ihan niin pahasti "paranoian ihmemaassa" kuten ehkä voisi ensituimiin luulla.

Kyllä tässä takana on aivan aito kokonaiskuvan havainnointi ja huoli siitä, että verovaroin ylläpidetty ”toosa” omalta osaltaan vain pyrkii voimistamaan muutoinkin ikään kuin luonnonvoimaisena vallitsevuutena esiintyvää valtavirtakulttuuria, yhdysvaltalaisvalmisteista.

”Koulutuksesta, kulttuurista, monikielisyydestä ja nuorisoasioista vastaava komissaari Androulla Vassiliou korosti, miten tärkeää on sekä talouden että monimuotoisuuden kannalta parantaa eurooppalaisten elokuvien kansainvälistä levitystä.”

Lähde: Euroopan Komissio, Bryssel, 15.5.2014. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-560_fi.htm

”Komission strategia-asiakirjassa ehdotetaan, että julkista rahoitusta olisi kohdennettavaa nykyistä enemmän uuden yleisön etsimiseen eurooppalaisille elokuville, elokuvahankkeiden kehittämiseen sekä elokuvien promootioon ja kansainväliseen jakeluun.”

*

”Tällä hetkellä lähes 70 prosenttia kansallisesta julkisesta rahoituksesta käytetään katsojamäärien maksimoinnin sijaan elokuvien tekemiseen. Tilausvideopalvelujen ja elokuvien lataamisen suosion kasvun vuoksi on suositeltavaa lisätä joustavuutta ja kokeilunhalua sen suhteen, miten ja missä elokuvia esitetään.
Strategiassa kannustetaan uutta vuoropuheluprosessia (ns. eurooppalainen elokuvafoorumi), jossa vaihdetaan ajatuksia siitä, miten kansallinen, alueellinen ja EU:n audiovisuaalipolitiikka voisivat täydentää nykyistä paremmin toisiaan ja vastata digitalisoinnin ja monien elokuvastudioiden rahoitusongelmien kaltaisiin haasteisiin.”

*

Eli minä olen Euroopan Komission asialla!

Kulttuurisen multidiversiteetin puolesta!

Suomalaisen avaran kulttuurisen otteen ja tuntemuksen puolella.

*

Päätteeksi vielä toistan tuolta perusnumerot:¨

Vuonna 2012:
Euroopan Unionin alueella valmistettiin 1300 elokuvaa.

Yhdysvalloissa samana vuonna 800 elokuvaa.

Eurooppaa on EU:n ulkopuolellakin.

Elämää on Euroopan ulkopuolellakin.

Maailmassa tehdään vuosittain noin 10.000 elokuvaa. Yhdysvaltain osuus tuotannosta on noin about 8 %.

Tottakai maailman elokuvaresursseista, osaamisesta, luovuudesta ja neroudesta on selvästi yli 8 % on Yhdysvalloissa, mutta ei yhdysvaltalainen elokuva ole sama asia kuin elokuva yleensä.

YLEnkin olisi syytä tämä tietää, havaita ja käytännössä todentaa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Eilisessä Hesarissa kaimani Veikko Syrjänen Oulusta kirjoitti mm. näin:

http://www.hs.fi/mielipide/a1419736786234

”Eräässä suuressa maakuntalehdessä oli kooste televisiossa joulunpyhinä esitettävistä elokuvista. Esitellyistä 68 elokuvasta 51 oli amerikkalaisia, kolme brittiläisiä, kaksi kanadalaisia ja kaksi australialaisia.

Kahdeksan elokuvista oli kotimaisia.

Mukana oli myös yksi norjalainen ja yksi meksikolainen elokuva. Muita, esimerkiksi mannereurooppalaisia elokuvia, ei ollut joukossa lainkaan.”

Kyseinen ”suuri maakuntalehti”, jonka nimeä en tiedä, mutta joka voisi olla esim. Kaleva.

Siinä puhutaan vain televisiosta joten mukana lienee koko normitarjonta, eli YLEn kanavien lisäksi useita muita. Mutta trendi ei siitä muutu, muuten kuin ehkä vain vahvistuu ”länsimielisemmäksi”.

*

TILASTO:

51 elokuvaa Yhdysvalloista
3 elokuvaa Iso-Britanniasta
2 elokuvaa Kanadasta
2 elokuvaa Australiasta.
1 elokuva Norjasta
1 elokuva Meksikosta

0 elokuvaa Manner-Euroopasta
0 elokuvaa Venäjältä
0 elokuvaa Aasiasta
0 elokuvaa Etelä-Amerikasta…

eli: 60 elokuvaa ULKOMAILTA

Suomesta 8 elokuvaa:

= YHTEENSÄ 68 ELOKUVAA.

Kotimaisten osuus: 11,8 %
Ulkomaisten osuus: 88,2 %

Yhdysvaltalaisten osuus:
- kaikista: 75,o %
- ulkomaisista: 85 %.

*

NATO-maiden osuus kaikista ulkomaisista elokuvista: 57/60 = 95 %.

*
Siis otetaanpa uusittuna ja h i d a s t e t t u n a:

NATO-maiden elokuvien osuus Suomen television jouluna tarjoamista ulkomaisista elokuvista oli 95 %.

*

Jos ei tässä ole mitään hätkähdyttävää ja selvästi tarkoitushakuista taka-ajatusta, niin sitten menen navetan taakse ja teen itselleni jotain pahaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset